Arabo-Friezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Arabo-Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:51

Ik heb de laatste jaren met veel belangstelling het fokken van de Arabo-Friezen gevolgd en moet toegeven dat ze echt een goed sportpaard voor de SGWmensport hebben neergezet binnen vier generatie's.
Ondanks alle scepsis in het begin zijn de meesten (SGW)Friezenrijders ondertussen overtuigd en overgestapt.
Maar het "ombouwen" van Arabier x Fries tot een goed sportpaard met het uiterlijk van een Fries heeft dus wel even geduurd.
Voor veel Friezenfokkers blijft het echter vloeken in de kerk en wordt er nog steeds over gepraat waar deze paarden moeten ingeschreven (is nu nog NRPS).
Wat vinden jullie is het een verrijking of juist een verarming van het ras?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:55

Het is een heel nieuw ras eigenlijk. Het is geen fries en geen arabier. en ben het helemaal met je eens dat het super menpaarden zijn.

Als je bedoeld of het een verrijking is van de de nrpser. Ik vind het een verarming. Ik heb liever dta ze lekker een eigen krantje en stamboek oprichten. In het Nrps nieuws staat al zoveel onintressants en hierdoor nog meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:00

Ik bedoel eigenlijk van het Friese paard Haha!
Naar mijn idee horen ze in een apart boek bij het Friese Stamboek, ze hebben toch zo'n 82% Fries bloed.
Zelf vind ik een sporttype een verrijking voor het Friese stamboek en horen ze niet thuis bij het NRPS.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:06

Nou met dit soort uitspaken bevind jij je op glad ijs!

Vooral hier in Friesland wordt er met verschrikking tegenaan gekeken! En ik geloof ook nooit dat ze in het stamboek komen hier Haha!

Persoonlijk vind ik het ook een verschrikken (van wat ik iig gezien heb), een beestje met de korte pootjes van een Arab en het lichaam van een Fries . Er zullen natuurlijk ook goede paarden tussen zitten, maar ik vind het een behoorlijke gok. Er zitten zoveel verschillen in deze paarden.... ben bang dat je er iets mee 'kapot' maakt!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:10

Ben er ook voor om ze bij de friezen in te stoppen, want bij het nrps horen ze al helemaal niet. Ik vind de Arbofries idd een verbetering ten op zichte van de fries. En idd luvdatossa die zoon/dochter die wij toen van Yk Dark Danilo hadden gezien was idd geen potje. Maar heb andere wel hele mooi Arbofriezen gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:15

De paarden die ik op de wedstrijden heb gezien vind ik toch een hele verbetering.
Zelfs met de ingekorte wedstrijden van tegenwoordig halen Friezen het gewoon net niet in de marathon.
Ik heb zelf ook een jaar met Friezen gewerkt en ben daar niet echt enthousiast over het ras geworden, als de omstandigheden wat zwaarder zijn komen ze snel wat te kort.
Ze hoeven van mij ook niet in het hoofdboek, maar gewoon een apart (sport)boek onder het Friese stamboek.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:17

Absoluut verbetering van de gezondheid van de Fries

Mij viel het zo tegen dat de gangen er niet beter van zijn geworden... maar voor de rij- en mensport is het een hele verbetering. Liever een Arabo-Fries dan een 100 % Fries voor mij.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:42

Ik vind arabo friezen mooi! en ze hebben daardoor ook een beter uithoudingsvermogen. en ze zijn veel meer gericht op rijpaard.. ik vind het idd ook beter

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:10

Dees schreef:
Absoluut verbetering van de gezondheid van de Fries

.

Ik heb het al eerder geschreven, voor mij is het geen vlees en geen vis.

Maar hoe je extra gezondheid kunt prediken, bij een kruising tussen een Fries (zit al in de gevarenzone door een veel te nauwe bloedspreiding: lees inteelt) x een Arabier(een ras wat helemaal bol staat van de inteelt)
is mij nog steeds volstrekt onduidelijk. Ziek Ziek Verward

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:13

Je doet natuurlijk een stuk van die inteelt te niet. Als je twee Friezen en (dus de negatieve inteelteigenschappen van Fries) met elkaar kruist worden de negatieve inteelt-eigenschappen van het Friese ras weer versterkt (idem voor Arabier). Die negatieve inteelteigenschappen zijn namelijk niet voor elk ras hetzelfde. Een Belg zal bijvoorbeeld snel gevoelig zijn voor mok (en dit is o.a. genetisch bepaald). Als je twee Belgen met elkaar kruist heb je die eigenschap dus in het kwadraat. Idem voor Arabieren of Friezen (bij Friezen bijv. problemen met doodgeboren veulens). Maar als je twee totaal verschillende paarden kruist, krijg je vaak het straathonden-effect: je krijgt een sterker dier.
Zangersheide combineert in de fokkerij die twee dingen samen. Inteelt gebruiken ze om te proberen om een bepaalde eigenschap van een toppaard te verankeren. Het straathonden-effect gebruiken ze dan weer om te proberen om sterkere paarden te creëeren die de goede eigenschappen van verschillende fokrichtingen met elkaar combineren.

Daarnaast zal de kruising ook gezonder zijn als ze gelukt is zoals de oprichters van het stamboek bedoelen: een sterke Fries met meer longinhoud, meer uithoudingsvermogen, ..., van de Arabier. Maar in principe kan de kruising dus ook omgekeerd uitdraaien (alhoewel ze daar goed op letten en dat binnenkort ook wel niet meer zal voorkomen).

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:09

maakt geen ene fluit uit ,hoe ze eruit zien ,LOPEN EN LUCHT.thats al it is.
Voor mijn part wordt ie groen met 5 benen,ze willen alleen meer inhoud fokken ,en dat is hun goed recht!
GEEN keuringspaarden ,die zijn er al genoeg(arabier en fries!)

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:56

Pieterr schreef:
Je doet natuurlijk een stuk van die inteelt te niet. Als je twee Friezen en (dus de negatieve inteelteigenschappen van Fries) met elkaar kruist worden de negatieve inteelt-eigenschappen van het Friese ras weer versterkt (idem voor Arabier). Die negatieve inteelteigenschappen zijn namelijk niet voor elk ras hetzelfde. Een Belg zal bijvoorbeeld snel gevoelig zijn voor mok (en dit is o.a. genetisch bepaald). Als je twee Belgen met elkaar kruist heb je die eigenschap dus in het kwadraat. Idem voor Arabieren of Friezen (bij Friezen bijv. problemen met doodgeboren veulens). Maar als je twee totaal verschillende paarden kruist, krijg je vaak het straathonden-effect: je krijgt een sterker dier.
Zangersheide combineert in de fokkerij die twee dingen samen. Inteelt gebruiken ze om te proberen om een bepaalde eigenschap van een toppaard te verankeren. Het straathonden-effect gebruiken ze dan weer om te proberen om sterkere paarden te creëeren die de goede eigenschappen van verschillende fokrichtingen met elkaar combineren.

Daarnaast zal de kruising ook gezonder zijn als ze gelukt is zoals de oprichters van het stamboek bedoelen: een sterke Fries met meer longinhoud, meer uithoudingsvermogen, ..., van de Arabier. Maar in principe kan de kruising dus ook omgekeerd uitdraaien (alhoewel ze daar goed op letten en dat binnenkort ook wel niet meer zal voorkomen).

Pieterr, ik ben bang dat ik je toch niet helemaal gelijk kan geven, (of helemaal niet Haha! Haha! ).

Om als 1ste de door jou genoemde Zangersheide maar even bij de kop te pakken, hoe lang zijn zij nu al bezig met hun lijnenteelt en outcrossverhaal, maar ik zie eigenlijk nog steeds totaal geen resultaten hiervan, zeker niet in verhouding tot het paardenbestand waar zijzelf mee fokken. Natuurlijk komt er af en toe wel eens een goede bovendrijven, maar in verhouding tot de aantallen, zijn ze lijkt me nog niet veel opgeschoten.

Genetische afweikingen door inteelt, zijn helaas al overbekend, maar als je ietsje verder kijkt, dan zie je dat de verdunnings factor (straathonden effect) lang niet altijd werkt, kijk maar naar HYPP of een van de andere aan inteelt gerelateerde afweikingen.
Erger, er komen de laatste tijd regelmatig nieuwe, (nog) onbekende paardenziekten bij.

Omdat er over en weer vrolijk gekruist wordt, is vaak vrijwel niet meer te achterhalen, waar en of inteelt een mogelijke veroorzaker zou kunnen zijn, door eventueel optredende mutatie's.

Als er nu zo nodig gekruist moet worden, zoek dan iig een passend ras, met inteelt vrij bloed.

In de fokkerij is het alom bekend, dat topbloed x topbloed, geen garantie geeft op een topper.
Hoe denk je dan in hemelsnaam een topper te kunnen fokken, door 2 rassen te kruisen, die alletwee al op het randje van de afgrond staan. Verward Verward

Haha! Haha! Pas op, ik val niet onder schadelijk wild en mag niet worden afgeschoten!! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:04

Laten we eerlijk zijn, het span van Gert Schrijvers loopt rondjes om bijv. het oude span van Leo Kraaijenbrink Knipoog
Waarom denk je dat alle klasse 4 rijders die met Friezen reden de overstap gaan maken en dat er een hele hoop in het verleden zowiezo gestopt zijn met Friezen.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:17

Ik vind de arabofries een verrijking voor het friese ras, omdat de friezen zelf vaak iets missen in uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen. Maar ik vind de arabofries toch wel een ander ras. Het zou dus in een ander stamboek/hulpboek moeten. Maar ik denk dat de meeste Friezenfokkers hier nog lang niet aan toe zijn. Ik vraag me ook af of er niet beter een ander meer aanverwant ras ingekruist had moeten worden ipv de arabier.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:23

Ilindra schreef:
Laten we eerlijk zijn, het span van Gert Schrijvers loopt rondjes om bijv. het oude span van Leo Kraaijenbrink Knipoog
Waarom denk je dat alle klasse 4 rijders die met Friezen reden de overstap gaan maken en dat er een hele hoop in het verleden zowiezo gestopt zijn met Friezen.

Ilindra, je hoort mij niet zeggen, dat het goed gaat met de Friezen, want dat is helaas niet zo.

Ik ben alleen bang, dat door het gigantische inteelt probleem aan beiden kanten, het fenomeen "Arabofries" straks als een enorme zeepbel uit elkaar klapt en dan..................

Als een Fries er omwille van de gezondheid en sport, toch gekruist gaat worden ligt dan een combinatie met Andalusische of Lipizanerpaarden dan niet veel meer voor de hand?
Je zult er misschien wel weer aftekening en kleurslagen mee infokken, die niet gewenst zijn, maar dat zal niet meer zijn als met een arabier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:03

Kitten schreef:
Als een Fries er omwille van de gezondheid en sport, toch gekruist gaat worden ligt dan een combinatie met Andalusische of Lipizanerpaarden dan niet veel meer voor de hand?

Heb die wel eens mee zien lopen in de SGW mensport?
Zelfde verhaal als de Fries, dus dat schiet niet op.
SGWmensport vergt veel meer van een paard dan een dressuurproefje.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 18:44

Ik zie ze arabfries hetzelfde als de Haflo-arabier. Wat mij betreft dus een apart dele in het friese stamboek.
Maar of dat haalbaar is bij een stamboek wat zo defensief is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 21:54

bijna alle rassen in de wereld zijn wel eens veredeld met arabierenbloed volgens mij.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 06:35

Ilindra schreef:
Heb die wel eens mee zien lopen in de SGW mensport?
Zelfde verhaal als de Fries, dus dat schiet niet op.
SGWmensport vergt veel meer van een paard dan een dressuurproefje.

We hadden het over GEZONDHEID en sport.
Bovendien, zoveel (al dan niet gekruist) Arabisch bloed loopt er in de SGW ook nog niet mee (althans niet op die plekken waar het echt opvalt), dus dat zal ook allemaal nog bewezen moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 08:54

Kitten schreef:
We hadden het over GEZONDHEID en sport.
Bovendien, zoveel (al dan niet gekruist) Arabisch bloed loopt er in de SGW ook nog niet mee (althans niet op die plekken waar het echt opvalt), dus dat zal ook allemaal nog bewezen moeten worden.

Denk dat je me eerste bericht nog maar eens moet lezen Knipoog
Het ontstaan van de Arabo Fries ligt juist in de SGWmensport omdat de "gewone" Fries niet meer mee kon komen.
Moet wel lachen om je zin "niet op de plekken dat het opvalt", Gert Schrijver rijdt er al een tijdje mee rond in de werelddtop en heeft op het laatste WK een goede prestatie neergezet.
In de SGWmensport hoor je er ook veel over, en de klasse 4 rijders die nog met gewone Friezen reden (en dat zijn er weinig) stappen nu ook over.
In de rest van de paardenwereld is het nog stil, tijd voor verandering vind ik.
Ik heb zelf een jaar met Friezen gewerkt en het viel mij toen ook al op dat ze vrij snel opgeven en net het laatste beetje vaak tekort komen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:24

Ik vind ook de Arabofries mooi en een verbetering van het Friese ras. Ze horen mijns inziens ook beter thuis bij het Friesche stamboek als een nevenstamboek daarvan.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:19

Dan richten ze toch lekker zelf een stamboek op? Lachen

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:08

Ilindra schreef:
Moet wel lachen om je zin "niet op de plekken dat het opvalt", Gert Schrijver rijdt er al een tijdje mee rond in de werelddtop en heeft op het laatste WK een goede prestatie neergezet.
.

Schrijver rijdt idd al een "tijdje" mee in de wereldtop, iets wat Kraayenbrink ook jarenlang gedaan heeft met zijn Friezen.

Maar ik denk dat we alletwee een beetje op ons eigen planeetje vertoeven. Haha! Haha!

Ik mag byzonder graag mennen met de Friezen, maar heb een Fries nooit gezien als een SGWpaard bij uitstek, om de dood eenvoudige reden dat een Fries van huis uit geen galoppeur is.

En al fok je er de wereld aan longinhoud en uithoudingsvermogen in, dan nog heb je geen lange afstands galoppeur van formaat.
Je zet een Arabier toch ook niet in als draver.

Dat er dan af en toe toch iemand (Kraayenbrink) kans ziet, om jarenlang met zijn Friezen in de top mee te rijden, zegt meer over Kraayenbrink als proffesional, dan over de Fries als SGWpaard.
En 1 zwaluw maakt.........................10 ook niet trouwens.

SGW paarden, of rassen die daar goed in zijn, zijn er al zat, daar hoef je geen nieuw ras voor te fokken, zeker niet als de genetische achtergrond aan beiden kanten zo wankel is.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:16

Ik vind dat ze er een nieuw ras van moeten maken, apart van de Fries, want een ouderwetse barokkefries vind je bijna nergens meer, ik heb ook al een topic gestart op paardenpraat 'De friezen van tegenwoordig Scheve mond' En dat gaat ook hier over.. Het is iig duidelijk dat de meningen er erg over verschillen..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:45

Ik vind het een verbetering van de fries, maar vind wel dat er een aparts stamboek opgericht moet worden, want de zuivere fries moet wel blijven.