Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

maar de afstamming zegt niet altijd alles, is mijn ervaring, ik ken een aantal paarden met een fantastische pedigree, die totaal geen beweging hebben en exterieur matig zwaar te wensen over laten, persoonlijk vind ik bij een merrie waarmee je wilt gaan fokken de beweging belangrijker dan het wel of niet kunnen maken van een "giga" sprong, als het een merrie met een predikaat is kan je wat meer kanten op wat betreft hengsten. Saros is een goede veelzijdige hengst, Wat ik jammer van Saros vind is dat je veulen niet direct wordt ingeschreven in het KWPN register (mits je dat belangrijk vindt) omdat het een Belgische hengst is, Saros voert Ramiro Z bloed wat ik zelf een geweldige hengst vind.
Liesjuh schreef:Hier heb je meer info over hem: http://www.horses.nl/lauwvanvliet/niagara.htm
En een foto...
Edit:
Ook goed bloed:
Niagara brengt behoorlijk wat volbloed van vaderskant (Landgraf I = Ladykiller xx) en van moederskant mee via Lucky Boy xx en Jasper (v. Courville xx.) En daarachter een zeer degelijke Holsteiner stam (stam 49).
WWWiske schreef:Nationaal Veulenkampioen Belgie 2003: Don Saros van t Gestelhof (Saros van t Gestelhof x Calypso III)![]()
[image]
Veilingtopper Aros van t Gestelhof (Saros van t Gestelhof x Calypso III)werd verkocht voor 115.000 euro
[image]
[***] schreef:Er wordt tegenwoordig overgeproduceerd aan niet aparte sportpaarden. Als je serieus wilt fokken zou je eigenlijk een merrie moeten kiezen met behalve goede hengsten in de pedigree ook een sterke en bewezen moederlijn(dus zijn de moeder en oma ster/sport/keur/pref/prest), is de merrie zelf ster of keur of heeft ze een goede merrietest gelopen, heeft de merrie zelf al sportprestaties? Kijk maar eens op marktplaats wat de KWPN veulens opbrengen als je ze al kwijtraakt... Maar voor goede paarden is altijd markt. Is ze al op de keuring geweest?
Wat betreft hengstenkeuze, dat kun je van papier af niet zeggen vind ik. Je zult toch eerst de zwakke en sterke punten van de merrie moeten weten en voor ogen hebben wat voor veulen je graag wilt fokken. Als de merrie bijvoorbeeld een afwijkende beenstand of weke rug heeft moet je naar een hengst uitkijken die dat positief verbetert. Maar er is ontzettend veel keus, dus dat moet lukken. En je kan het KWPN aanschrijven met een foto en fokkerijgegevens, dan kun je een dekadvies krijgen. Hengstenhouders prijzen vind ik zelf(en dat is ook wel logisch) toch altijd de hengsten aan die ze zelf graag zien dekken. Maar als je een hengst op het oog hebt wil de hengstenhouder je vast wel extra info geven. Succes.
, alleen geen garantie....... ik lijk ook voor geen meter op mijn zus en dat terwijl we dezelfde vader en moeder hebben
Citaat:Veilingtopper Aros van t Gestelhof (Saros van t Gestelhof x Calypso III)werd verkocht voor 115.000 euro
[image]
CielitoLindo schreef:Is op de keuring geweest maar krijgt pas een predikaat als ze na de PROK keuring uit het B register mag (Of zoiets.. Ik kreeg ondertussen telefoon dus weet niet zeker of ik dat laatste goed verstaan heb!)