Interessante merrie voor sport en fok? Calypso III

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Interessante merrie voor sport en fok? Calypso III

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 12:51

Ik heb van een kennis een merrie aangeboden gekregen voor de sport en fok.

Het gaat om een 6 jarige Calypso III uit een Nimmerdor x Le Mexico merrie.

Dier kan absurt springen en een leuke b proef lopen. Is wel erg groot voor mij (schofthoogte ruim 1.74) maar mijn vader en ik zouden haar voornamelijk voor de fok willen aanschaffen en ik zou haar zo nu en dan eens uit kunnen brengen en rijden om haar in vorm te houden.

Wat vinden jullie van deze combinatie? En welke hengst zouden jullie aanraden voor deze merrie zo van het papier af?

Ikzelf dacht aan Saros vd Gestelhoff.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:53

Calypso III dekt bij www.suls.be misschien kun je daar eens vragen of zij een goed advies kunnen uitbrengen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:05

Nimmerdor en Le Mexico is iig super bloed...
Welke hengst..!? Mijn vorige paardje was een Niagara x Glendale... En Glendale is van Nimmerdor...
Dus misschien Niagara..?? Heb er verder niet zo heel veel verstand van, maar Niagara is iig springbloed hoewel ik wel gehoord heb dat hij niet al te makkelijke nakomelingen geeft... Ik heb daar bij Umarillion nooit last van gehad gelukkig... Lachen
Laatst bijgewerkt door PartoutZ op 14-12-04 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 13:06

Bedoel je Niagara of Nairobi.. Ik haal die 2 altijd door elkaar..

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:07

Niagara...
Een nog best jonge hengst...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 13:07

Ik zal het eens doorgeven aan ons pap.. Hij is van de financieen en heeft dus het laatste woord..

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:10

Hier heb je meer info over hem: http://www.horses.nl/lauwvanvliet/niagara.htm
En een foto...

Edit:
Ook goed bloed:
Niagara brengt behoorlijk wat volbloed van vaderskant (Landgraf I = Ladykiller xx) en van moederskant mee via Lucky Boy xx en Jasper (v. Courville xx.) En daarachter een zeer degelijke Holsteiner stam (stam 49).

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:24

Klinkt leuk! maar de afstamming zegt niet altijd alles, is mijn ervaring, ik ken een aantal paarden met een fantastische pedigree, die totaal geen beweging hebben en exterieur matig zwaar te wensen over laten, persoonlijk vind ik bij een merrie waarmee je wilt gaan fokken de beweging belangrijker dan het wel of niet kunnen maken van een "giga" sprong, als het een merrie met een predikaat is kan je wat meer kanten op wat betreft hengsten. Saros is een goede veelzijdige hengst, Wat ik jammer van Saros vind is dat je veulen niet direct wordt ingeschreven in het KWPN register (mits je dat belangrijk vindt) omdat het een Belgische hengst is, Saros voert Ramiro Z bloed wat ik zelf een geweldige hengst vind.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:30

Floor en CL nu vragen jullie wel effe veel van me. Ben meer thuis in de dressuurpaarden dan in springpaarden.

Op dressuurgebied ben ik niet zo weg van Saros van 't Gestelhof maar gezien zijn afstamming zou hij wel eens redelijk goede nakomelingen kunnen geven in de springsport. Heb alleen geen flauw benul wat voor karakter hij heeft of vererfd maar gezien de veulens uit die Calypso merries past hij er toch goed bij. Maar hier zitten toch meer experts van de springpaarden dan ik. Haha!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:40

Uit de hengstencatalogus van t Gestelhof:

In de fokkerij is Saros een geweldige meevaller: vele veulens en afstammelingen vallen op door hun meestal zwarte kleur ( nooit vos) ze hebben front, maat, super karakter en extra beweging. De meeste kunnen bovendien goed springen

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 13:51

Liesjuh schreef:
Hier heb je meer info over hem: http://www.horses.nl/lauwvanvliet/niagara.htm
En een foto...

Edit:
Ook goed bloed:
Niagara brengt behoorlijk wat volbloed van vaderskant (Landgraf I = Ladykiller xx) en van moederskant mee via Lucky Boy xx en Jasper (v. Courville xx.) En daarachter een zeer degelijke Holsteiner stam (stam 49).

Volbloed heeft ook altijd mijn voorkeur maar dat is niet foktechnisch..

OK dan!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:52

Nationaal Veulenkampioen Belgie 2003: Don Saros van t Gestelhof (Saros van t Gestelhof x Calypso III)
Afbeelding

Veilingtopper Aros van t Gestelhof (Saros van t Gestelhof x Calypso III) werd verkocht voor 115.000 euro
Afbeelding

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 13:52

De merrie heeft een erg sterk en vlot achterbeen, maar het voorbeen zou wat flitsender mogen, ze heeft zo nu en dan een beetje een tuigersknietje..

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 13:53

WWWiske schreef:
Nationaal Veulenkampioen Belgie 2003: Don Saros van t Gestelhof (Saros van t Gestelhof x Calypso III)
[image]

Veilingtopper Aros van t Gestelhof (Saros van t Gestelhof x Calypso III) werd verkocht voor 115.000 euro
[image]

WOW.. 115.000 euris!!

Daar zal ons pap vast wel oren naar hebben!!!
De merrie is zelf trouwens bruin met zwarte manen en staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:55

Er wordt tegenwoordig overgeproduceerd aan niet aparte sportpaarden. Als je serieus wilt fokken zou je eigenlijk een merrie moeten kiezen met behalve goede hengsten in de pedigree ook een sterke en bewezen moederlijn(dus zijn de moeder en oma ster/sport/keur/pref/prest), is de merrie zelf ster of keur of heeft ze een goede merrietest gelopen, heeft de merrie zelf al sportprestaties? Kijk maar eens op marktplaats wat de KWPN veulens opbrengen als je ze al kwijtraakt... Maar voor goede paarden is altijd markt. Is ze al op de keuring geweest?
Wat betreft hengstenkeuze, dat kun je van papier af niet zeggen vind ik. Je zult toch eerst de zwakke en sterke punten van de merrie moeten weten en voor ogen hebben wat voor veulen je graag wilt fokken. Als de merrie bijvoorbeeld een afwijkende beenstand of weke rug heeft moet je naar een hengst uitkijken die dat positief verbetert. Maar er is ontzettend veel keus, dus dat moet lukken. En je kan het KWPN aanschrijven met een foto en fokkerijgegevens, dan kun je een dekadvies krijgen. Hengstenhouders prijzen vind ik zelf(en dat is ook wel logisch) toch altijd de hengsten aan die ze zelf graag zien dekken. Maar als je een hengst op het oog hebt wil de hengstenhouder je vast wel extra info geven. Succes.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:56

wij hebben ook een Saros x Calypso III, zeer mooie merrie : zwartbruin, groot, super bewegingen en een goede springtechniek.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:57

[***] schreef:
Er wordt tegenwoordig overgeproduceerd aan niet aparte sportpaarden. Als je serieus wilt fokken zou je eigenlijk een merrie moeten kiezen met behalve goede hengsten in de pedigree ook een sterke en bewezen moederlijn(dus zijn de moeder en oma ster/sport/keur/pref/prest), is de merrie zelf ster of keur of heeft ze een goede merrietest gelopen, heeft de merrie zelf al sportprestaties? Kijk maar eens op marktplaats wat de KWPN veulens opbrengen als je ze al kwijtraakt... Maar voor goede paarden is altijd markt. Is ze al op de keuring geweest?
Wat betreft hengstenkeuze, dat kun je van papier af niet zeggen vind ik. Je zult toch eerst de zwakke en sterke punten van de merrie moeten weten en voor ogen hebben wat voor veulen je graag wilt fokken. Als de merrie bijvoorbeeld een afwijkende beenstand of weke rug heeft moet je naar een hengst uitkijken die dat positief verbetert. Maar er is ontzettend veel keus, dus dat moet lukken. En je kan het KWPN aanschrijven met een foto en fokkerijgegevens, dan kun je een dekadvies krijgen. Hengstenhouders prijzen vind ik zelf(en dat is ook wel logisch) toch altijd de hengsten aan die ze zelf graag zien dekken. Maar als je een hengst op het oog hebt wil de hengstenhouder je vast wel extra info geven. Succes.

OK dan! OK dan! OK dan!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:04

Saros x Calypso III lijkt dus al vaker bedacht te zijn en is wellicht een goede combinatie , alleen geen garantie....... ik lijk ook voor geen meter op mijn zus en dat terwijl we dezelfde vader en moeder hebben Haha!
Vraag maar eens aan mensen die afgestudeerd zijn op genetica, die lachen toch wel een klein beetje om de (paarden)fokkerij waarbij iedereen een topper wil fokken, nergens speelt er zoveel emotie een rol als hier!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 14:29

Je hebt gelijk wwwiske..
Deze merrie heeft zich (nog) niet bewezen.. Komt bij wijs van spreken zo uit het klei.. Is dan wel al bereden maar verder niet uitgebracht..

Is klinisch en op de foto helemaal in orde, kan echt absurt springen (boven de staanders uit en met een fijne techniek)

Alleen dat voorbeen dus.. En ze is wat lang.. Het is net een bus (PAS OP Zwenkt uit 18 meter!!)

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:42

Misschien dat het handig is als je een foto maakt van de betreffende merrie en die hier plaatst? Dan kun je tenminste echt onderbouwd advies krijgen.

Misschien valt dat lange wel mee, of juist niet. Bijvoorbeeld.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 14:44

Ik heb pap even gevraagd wat hij vindt

Sterke punten : Stap en galop, nuchter karakter, veel springaanleg en mooi hoogbenig, intelligent actief achterbeen

minder: iets te lang gelijnd, draf is wel goed maar niet bijzonder en ze heeft een wat sterk gebogen achterbeen.

Is op de keuring geweest maar krijgt pas een predikaat als ze na de PROK keuring uit het B register mag (Of zoiets.. Ik kreeg ondertussen telefoon dus weet niet zeker of ik dat laatste goed verstaan heb!)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 14:44

Ik zal eens kijken voor een foto.. Moet vast ergens bij pap op de pc staan..

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 15:26

Afbeelding

Afbeelding

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:43

Citaat:
[image]

Verkocht aan een anonieme Duitse koper die over de telefoon bood en het jaar daarna werd het paard door de dochter van de fokker uitgebracht op de wedstrijden jonge paarden LRV in Belgie Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig
[/quote]

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:53

CielitoLindo schreef:
Is op de keuring geweest maar krijgt pas een predikaat als ze na de PROK keuring uit het B register mag (Of zoiets.. Ik kreeg ondertussen telefoon dus weet niet zeker of ik dat laatste goed verstaan heb!)

Als ze nu in het B register staat komt dat door de ouders, (een van ) beide is dan niet bij het KWPN ingeschreven, dan moet je met de merrie inderdaad naar een merrie keuring en moet ze als extratje op de röntgenfoto , als dat allemaal naar wens van het KWPN is wordt ze in register A opgenomen.

Hoe oud is de merrie en hoe heet ze?