mamma bruin pappa schimmel= bont???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

mamma bruin pappa schimmel= bont???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 22:50

Er heeft ooit wel eens een tabel in de bit of hoefslag gestaan over welke kleuren er dominant zijn bij een dekking.

Nu ben ik nieuwgierig.
Bij ons op de manege wilde ze heel graag een bonte fokken, er werd gezegd dat je als je een bonte hengst op een schimmel merrie zette dat er dan een bonte uitkwam, en ja hoor, 9mndn later een bonte merrie.

Nu is mijn merrie bruin, en de vader is schimmel.
Mijn merrie heeft veel aftekening, heeft zij ook kans op een bont veulen??

Wie oh wie kan mij helpen???
Ik wil weten welke kleur er dominant is.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:54

Tenzij de schimmel bont geboren is heb je geen kans op een bont veulen...
Het ligt eraan welke kleur de schimmel geboren is, als deze bruin geboren is heb je zowel kans op een bruine, zwarte of voskleurig veulen (licht net aan het genotype van beide ouders) en dan wel of niet met de schimmelfactor die over elke kleur dominant vererft, of het veulen die erft ligt eraan of de hengste homo- of heterozygoot is voor de schimmelfactor... Bij heterozygoot heb je 50% kans op een schimmel en bij homozygoot komt er sowieso een schimmel uit...

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:55

De moeder van mijn paardje is Azize (Vos met aftekeningen) en zijn vader is Prins Abdullah (schimmel dus)
Mijn paardje is een vos met lichte manen en staart, 4 witte benen en een onregelmatige bles.
Hij is nu bijna 3, en ik dacht dat hij vos bleef maar er komen nu wel verdacht veel witte haren op zijn kont en boven zijn ogen.
Zijn bles verandert ook, dus ik heb een toverbal en ben erg benieuwd wat het uiteindelijk wordt, maar bont kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 22:56

Tha_Niekje schreef:
Tenzij de schimmel bont geboren is heb je geen kans op een bont veulen...
Het ligt eraan welke kleur de schimmel geboren is, als deze bruin geboren is heb je zowel kans op een bruine, zwarte of voskleurig veulen (licht net aan het genotype van beide ouders) en dan wel of niet met de schimmelfactor die over elke kleur dominant vererft, of het veulen die erft ligt eraan of de hengste homo- of heterozygoot is voor de schimmelfactor... Bij heterozygoot heb je 50% kans op een schimmel en bij homozygoot komt er sowieso een schimmel uit...

zo zo dat is een ingewikkeld verhaaltje.. maar ik snap het!
Oh dus het blijft spannend... Bloos!
De schimmel is zwart geboren (nog steeds zwart!).
En de merrie heeft in haar afstamming veel zwarte zitten (v.Fruhling).

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:02

Het Centrale Erfelijkheid's topic
Hier staat nog wat informatie over kleuren op het Welshforum!!

Maar als de schimmel zwart geboren is, is deze EEaa of Eeaa zonder de schimmelfactor, als de merrie veel zwart in haar afstamming heeft is de kans groot dat ze maar 1x de Agouti factor heeft, dus dan is ze waarschijnlijk EEAa of EeAa.
Dus daaruit kunnen de idd de kleuren zwart (EEaa of Eeaa), bruin (EEAa of EeAa) of vos (eeAa of eeaa) komen en dan wel of niet met schimmelfactor

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 10:25

echt bedankt jongens!!
Van mij mag het een zwartje worden!! hahahah..!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:06

Bonte patronen zijn in ieder geval dominant dus als je een bonte hengst gebruikt heb je altijd iets meer dan 50 % kans op een bonte.

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:08

nee schimmel is dominant dus wees gerust

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:22

Schimmel is idd weer dominant over bont... maar dan worden ze wel bont geboren

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:33

[***] schreef:
Bonte patronen zijn in ieder geval dominant dus als je een bonte hengst gebruikt heb je altijd iets meer dan 50 % kans op een bonte.

Je hebt gewoon 50% kans op bont, of de bonte ouder moet homozygoot zijn en dan heb je 100% kans op bont. Dat geldt voor alle dominante genen, gewoon 50%, niet meer, niet minder, of ze moeten homozygoot zijn.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:35

Volgens mij moet het wel in de bloed lijn zitten. Anders kan je beter een bonte hengst gebruiken(samber, Ed king Hill).
Soory als ik geen gelijk heb

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:49

Als je graag bont wil fokken, is het idd handiger om een bonte hengst te kiezen...
Uit twee effen paarden kan je geen bont fokken... tenzij de schimmel dus bij de geboorte al bont is... maar dat was dus in dit geval niet zo...

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:53

MissSisa schreef:
Volgens mij moet het wel in de bloed lijn zitten. Anders kan je beter een bonte hengst gebruiken(samber, Ed king Hill).
Soory als ik geen gelijk heb

Wij hebben twee Samber's op stal, ze zijn geen van een bont, allbei vos

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:12

love_sander schreef:
Wij hebben twee Samber's op stal, ze zijn geen van een bont, allbei vos

Ik had het alleen over de eerste zin. Niet over de tweede

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:26

Ja, je hebt een Bonte ouder nodig om Bont te fokken, omdat Bont dominant is kan het ook geen generatie overslaan en zich dus niet "verstoppen".

natuurlijk is het ook heel normaal om niet-bonte veulen uit bonte ouders zoals Samber te hebben, zoals al gezegd, je hebt 50% kans op bont, dus er lopen ook 50% niet-bonte veulens van een bonte ouder rond.

visca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:19

jeddah schreef:
natuurlijk is het ook heel normaal om niet-bonte veulen uit bonte ouders zoals Samber te hebben, zoals al gezegd, je hebt 50% kans op bont, dus er lopen ook 50% niet-bonte veulens van een bonte ouder rond.

Dat klopt wij hadden ook met een bonte merrie gefokt en paps Ed King Hill
ook bont maar wat dacht je een bruin veulen.
De merrie weer laten deken met Welt Hit (kleur zwart) en ja een bont hengstveulen. daarna de merrie weer gedekt met Negro (kleur zwart) en weer een bont veulen OK dan!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:04

Dan zijn zowel jouw merrie, als die beide hengsten heterozygoot voor Bont, dan heb je gewoon in geval van 1 bonte ouder 50% kans op een bont veulen en met beide hetero zygote ouders 75% kans op bont...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:32

nee ik wil ook geen bont veulen hoor!!
Maar sommige mensen zeiden het... klopt dus weer niets van...
Klinkt ook weer zo hard van mij: ik wil geen bonte.. zo bedoel ik het niet.. het belangrijkste is dat het gezond is natuurlijk! Weten jullie of je snel ziet of een veulen een schimmeltje wordt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 21:06

Je kan het geloof ik zien aan de haren rond de ogen en de liesstreek. Sommige veulens verkleuren heel snel naar schimmel(vos geboren) en bij andere duurt het weer langer. Mijn veulen van dit jaar komt uit een bruine merrie en een schimmelhengst en staat op papier als schimmel zwart geboren, maar ik heb zo'n vermoeden dat ze zwart blijft.... Ze heeft bij haar linkeroog witte wenkbrauwharen maar die zitten aan haar bles vast. Verder is ze pikzwart. Als ze zwart blijft kan een veulencontroleur er dus ook naast zitten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:15

een paard kan pas bont zijn als 1 van de ouders bont is en dit vererft...zegt men. Wil je geloven dat een kennis van mij uit 2 zwarte pony`s een echte bonte heeft gefokt..klinkt interessant, maar beide ouders droegen wel het bonte gen (kwamen beiden uit bonte merrie`s maar waren dus miskleuren), dan ishet volgens mij best byzonder dat 2 eenkleurigen (met bont bloed) dus wel een bontebrengen.

misschien moeten we een keer iemand inschakelen voor een topic hier op bokt om eens met kleurengenetica in de weer te gaan Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 10:05

jeddah schreef:
Ja, je hebt een Bonte ouder nodig om Bont te fokken, omdat Bont dominant is kan het ook geen generatie overslaan en zich dus niet "verstoppen".

Tobiano kan idd niet verstoppen en geen generatie overslaan. Maar Overo wel...Lips are sealed Ik ken alleen geen dekhengsten met Overo binnen het KWPN/NRPS.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:05

En Sabino (uit de Overo familie) kan ook zich generaties verstoppen om dan zich te uiten in een 'bonte' veulen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:44

Dan verstopt de Sabino zich waarschijnlijk niet, maar is het alleen zichtbaar in minimale vorm, oftewel alleen witte aftekeningen...
Als ene paard Sabino draaft uit het zich ook, alleen ligt het er dus aan in welke mate...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:59

Dat is ook wat met 'verstoppen' bedoeld wordt. Sabino kan meerdere generaties zich alleen tonen als een witte blesje met misschien een witte sokje om dan in eens een veulen te leveren met een brede witte bles tot over de kin en een buik vlek dat meer op een overo vlek lijkt dan een belly spot!
Deze gene is de meest verantwoordlijk voor de 'gevlekte' quarter outcrops die geregistreerd moesten worden bij de APHA ipv AQHA vanwege de witte vlekken.[/url]

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:52

De vorige stal waar ik kwam was idd ook 1 sabino-fokmerrie... maar idd in mindere mate... grillige aftekeningen en wat bredere bles (niet extreem) Daarvan zijn ook 2 Sabino nakomelingen gekomen, zelfde brede bles en wat hogere grillige witte aftekeningen op de benen, bij een daarvan ook nog op de buik...
Zulke Sabino's vind ik wel erg leuk...