Zouden jullie fokken met deze merrie (v. Uniform)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Zouden jullie fokken met deze merrie (v. Uniform)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 15:12

Mijn vierjarige merrie, vader Uniform, afstamming moeder onbekend (import uit Engeland), ingeschreven bij het KWPN in het b-register is misschien door een peesblessure, als gevolg van een ongeluk, niet meer geschikt als rijpaard. Ik zit er nu over te twijfelen met haar te gaan fokken. Ik geef eerlijk toe, ik heb hier niet zoveel verstand van, en wil graag de mening van fokkers en kenners weten. Als ik met deze merrie zou fokken, zou daar dan een leuk sportpaardje uit kunnen komen, of ben ik dan alleen aan het vermeerderen. Dat is namelijk absoluut niet mijn bedoeling. Hier een aantal foto's van haar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Goede standfoto's heb ik even niet, zal ze van de week even proberen te maken. Paard is op deze foto's net een maand of drie onder het zadel, en had net zes weken op rust gestaan, is dus nog niet echt bespierd. Ze heeft drie redelijke basisgangen, niet spectaculair, maar wel voldoende takt.

En als jullie zouden fokken met deze merrie, welke hengst zouden jullie dan gebruiken? Het moet er in elk geval een zijn met een plezierig werkkarakter, aangezien dat bij Toscana nog wel eens ontbreekt (bekende Uniformkarakter, stakertje).
alvast bedankt.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:16

Ik zou toch fokken ziet me er een goede uit bv. met de hengt saros van t'gestelhof (belgie) aangezien jouw paardje niet zo echt gespierd is en saros wel zou daar wel iets mooi van kunnen uitbloeien

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:29

Ik heb een Uniform kleindochter en heb mooie resultaten behaald met Rubiquil en Sultano. Tweede Rubiquil veulen wordt volgend jaar geboren. Haha!

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:02

ja misschien is de hengst Jumbo Jet iets voor haar

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:19

Tuurlijk met elk paard kun je fokken............
Maar je paard mag iets meer bespiering en hals hebben dus het moet wel een een tjahhhhh ik kom niet meer op het woord(groot, waardere....)
Ik dacht aan UB-40(v. Olivi).

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:20

Ik begrijp dat je het veulen zelf wilt houden? Tsja wel moeilijk. eigenlijk zou ik je gewoon aanraden een leuke veulen te kopen ipv fokken. en dan ook met het oog op eventuele verkoop. het veulen zal nl ook een B register papier krijgen tenzij je verkiest een NRPS hengst te kiezen met minimaal 25 % anglo arabisch bloed waardoor je een reg. A papier krijgt bij het veulen en die met 3 jaar opgenomen kan worden in het stamboek, maar KWPN is het niet handig.
Ik hou er persoonlijk niet van een paard helemaal zonder papier te fokken of met een B-register papier. maar dat is mijn mening. en als de merrie niet zelf spectaculair is dan zou ik er helemaal niet aan beginnen. maar dat is mijn mening. wel een leuk paardje hoor veel plezier ermee en ik hoop dat de peesblessure meevalt.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:21

MissSisa schreef:
Ik dacht aan UB-40(v. Olivi).

Weet jij al hoe die fokt dan?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:34

Wouter24 schreef:
Weet jij al hoe die fokt dan?

Nee, nou en? Verward
Simmige mensen moeten toch de eerste zijn. En het is een mooi hengst met goeie bewegingen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 17:05

Merilyn schreef:
Ik begrijp dat je het veulen zelf wilt houden? Tsja wel moeilijk. eigenlijk zou ik je gewoon aanraden een leuke veulen te kopen ipv fokken. en dan ook met het oog op eventuele verkoop. het veulen zal nl ook een B register papier krijgen tenzij je verkiest een NRPS hengst te kiezen met minimaal 25 % anglo arabisch bloed waardoor je een reg. A papier krijgt bij het veulen en die met 3 jaar opgenomen kan worden in het stamboek, maar KWPN is het niet handig.
Ik hou er persoonlijk niet van een paard helemaal zonder papier te fokken of met een B-register papier. maar dat is mijn mening. en als de merrie niet zelf spectaculair is dan zou ik er helemaal niet aan beginnen. maar dat is mijn mening. wel een leuk paardje hoor veel plezier ermee en ik hoop dat de peesblessure meevalt.

Wat ik begreep was dat als je een register B merie liet dekken door een KWPN-goedgekeurde hengst, je veulen gewoon in het stamboek opgenomen wordt.
En ik weet nog niet of ik het eventuele veulen zelf zou houden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:06

Reg. b x Stb kwpn hengst is idd gewoon Vb papier, al staat er aan moederszijde veel onbekend. Als je een 'oranje' papier wilt moet je met een ggk kwpn hengst dekken. Je kan ook nog reg. a verkiezen, dan kun je kijken bij westfaals, holstein, oldenburg of nrps e.d., maar dat betekend wel aan een aantal voorwarden voldoen voordat ze in het stamboek mag als het een merrie is.
Ik zou je niet afraden om te fokken, maar wel adviezeren om voor een goede hengst (evt. bewezen) hengst te gaan. En niet voor een net goedgekeurde hengst tenzij je dat risico wilt nemen.
Naar aanleiding van je verhaaltje kwam Negro in mijn hoofd op, Rubiquil is ook niet een slechte.

Afbeelding
Negro

Afbeelding
Rubiquil

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:20

MissSisa schreef:
Nee, nou en? Verward
Simmige mensen moeten toch de eerste zijn. En het is een mooi hengst met goeie bewegingen.

dan is het wel handig om die op een merrie te zetten waarvan je WEL iets van de nafok weet!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:24

het is een mooie merrie..met de goede vormen en met wat meer spieren zou ze nog mooier zijn...Uniform nakomelingen zijn over het algemeen wel erg "basis" dus ik zou er een sjieke hengst opzetten..hoogbenig en langelijnd...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:07

youngster schreef:
dan is het wel handig om die op een merrie te zetten waarvan je WEL iets van de nafok weet!

Dat kan. Maar je kuny het ook proberen met een jonge hengst

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:08

Negro is wel een mooi. Wat massa. Dat doet wel goed. Mooie hals. Rubiquil is mij net wat te iel.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:25

MissSisa schreef:
Negro is wel een mooi. Wat massa. Dat doet wel goed. Mooie hals. Rubiquil is mij net wat te iel.

Ja maar dat iele fokt hij niet erg door.. Met een beetje ouderwetsbloed krijg je van hem ook een wat ouderwets model met massa! Van een foto kan je niks zeggen helaas..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:40

Eeeehm Jazz... Knipoog Haha!

Gribaldi zou wel kunnen denk ik. Of eehm Tuschinski Cool

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:43

Suzanne F. schreef:

Gribaldi zou wel kunnen denk ik. Of eehm Tuschinski Cool

Jazz Verward
Dan toch liever Gribaldi. Jazz daty is zo'n kloot beest af en toe en die nakomelingen kun ook giga rot beesten zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:47

Smiley´s leren lezen!! Knipoog

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 22:31

petraaken schreef:
Ik heb een Uniform kleindochter en heb mooie resultaten behaald met Rubiquil en Sultano. Tweede Rubiquil veulen wordt volgend jaar geboren. Haha!

Rubiquil vind ik ook wel wat. Ik hou wel van wat chiquere paardjes. Zal hem zeker in gedachten houden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:36

Suzanne F. schreef:

Jazz vind ik voor zo'n merrie nog niet eens zo'n slecht idee hoor, gezien de stempel die hij op z'n nafok drukt.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:38

Aimee schreef:
Jazz vind ik voor zo'n merrie nog niet eens zo'n slecht idee hoor, gezien de stempel die hij op z'n nafok drukt.

Bovenlijn Verward

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:40

Ze zoekt een plezierig werk karakter... zou ik niet voor Jazz kiezen.

Rubiquil fokt zeker niet iel door! Daar zou ik hem niet voor laten staan. Bekijk de moederlijn maar van Rubi.

MissSisa schreef:
Dat kan. Maar je kuny het ook proberen met een jonge hengst
En bewust een groot risico lopen.... De TS geeft zelf eerlijk toe dat ze weinig verstand van fokken heeft, een merrie waarvan niks bekend is van de nafok e.d. en dan een hengst erop zetten waarvan ook nog niks bekend is. Nee dat zou ik niet doen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-12-04 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 22:40

Wouter24 schreef:
Bovenlijn Verward

Ja, da's waar. Bloos
Eigenlijk komt het gewoon meer omdat ik dat, naast het advies om gewoon een veulen te kopen, beter vond dan de rest die genoemd werden.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 22:50

Aimee schreef:
Ja, da's waar. Bloos
Eigenlijk komt het gewoon meer omdat ik dat, naast het advies om gewoon een veulen te kopen, beter vond dan de rest die genoemd werden.

Zie de titel van mijn topic. Jouw antwoord is dus denk ik nee? En waarom zou je er niet mee fokken? Wil graag de reden hier achter horen, valt altijd wat van te leren.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 23:43

Ik zou persoonlijk niet met haar fokken en ik denk ook dat het heel moeilijk is om een geschikte en veilige partnerkeuze voor de merrie te maken. Je weet tenslotte niets van de moederlijn en de kans dat je dan voor verassingen komt te staan is groot.
Als ik dan kijk (en uit eigen ervaring weet Schijnheilig ) hoeveel het kost om een veulen te fokken en op te fokken en wat voor risico's er bij komen kijken, dan doe je er verstandiger aan om een fijne 3 jarige te kopen.
Dan weet je wat je hebt, of het je qua uiterlijk, karakter en rijden past en of het gezond is. Waarschijnlijk ben je dan nog goedkoper uit dan wanneer je zelf gaat fokken en ik denk dat de kans groot is dat je uiteindelijk wel een beter paard hebt.

Succes ermee iig, welke keus je ook maakt.
(overigens kan ik mij totaal niet vinden in de adviezen die tot nog toe gegeven zijn, ik zou weg blijven bij dieren die bekend staan nogal klassiek door te fokken zoals Negro of Rubiquil (sjiek Verward), jouw merrie heeft imo al niet het mooiste kruis en het langste voorbeen en dat ga je met deze hengsten zeker niet verbeteren. Jazz lijkt mij ook niets, die geeft niet de mooiste en meest functionele halsen en dat is ook iets wat je met deze merrie in de gaten moet houden.)