misschien een hengst die op beauty lijkt ofzo??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissetje

misschien een hengst die op beauty lijkt ofzo??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 22:52

beauty heeft jammer genoeg geen papieren Boos!
de meestte mensen die beauty gezien hebben vinden het ook super jammer want het is een mooi paardje(zeg nou zelf)terwijl ze gewoon van een campingmanege afkwam Verward
ik vind het gewoon raar dat ze geen papieren heeft!

is er misschien per toeval een hengst ofzo die op beauty lijkt?
of uhm hoe zou ik haar vader of moeder kunnen achterhalen>>dna test of wat?

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:59

ik zou het niet weten maar hoe kan ze nrps zijn als ze geen papieren heeft?? niet banketstaaf bedoeld ofzo

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 09:16

hetismij schreef:
ik zou het niet weten maar hoe kan ze nrps zijn als ze geen papieren heeft?? niet banketstaaflig bedoeld ofzo

nou sowieso als er arabier in zit met een ander ras is het een nrps.
maar dan moet het paard minstens 25 procent bloed in zich hebben.
er was 1 jaar geleden een soort paardenfluister geweest en die dacht dat ze engelse volbloed x arabier was.
en mensen op bokt hier en op stal waar we staan dachten ook dat er best veel arabier in zat

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:09

beautylover schreef:
maar dan moet het paard minstens 25 procent bloed in zich hebben.
er was 1 jaar geleden een soort paardenfluister geweest en die dacht dat ze engelse volbloed x arabier was.
en mensen op bokt hier en op stal waar we staan dachten ook dat er best veel arabier in zat

ik weet wat het nrps is..maar niet banketstaaf bedoeld ofzo maar als je niet weet wie de vader of de moeder is dan weet je niet of die uberhaupt wel arabisch bloed hebben en kan je er dus ook nooit zeker van zijn dat ze een nrps is toch?? kijk bij ons op stal staat ook een pony die op een arabier lijkt maar het is het niet

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 19:26

hetismij schreef:
kijk bij ons op stal staat ook een pony die op een arabier lijkt maar het is het niet

ja lijken :p
beauty lijkt erop...en ze heeft precies hetzelfde karakter...ongeveer de zelfde kont en benen Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:31

beautylover schreef:

Heeft ie dat aan d'r gevraagd Nagelbijten / Gniffelen ?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 19:32

Sammie schreef:
Heeft ie dat aan d'r gevraagd Nagelbijten / Gniffelen ?

ik snap niet wat je bedoeld Tong uitsteken schrijf het is in kindertjes taal Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 23:09

Als Beauty geen papieren heeft is het geen NPRS-er! Ook al heeft hij nog zoveel arabisch bloed in zijn lijf zitten! Even vertaald is NRPS-er een Nederlands Rijpony-en Paarden Stamboeker, en hij heeft dat stamboekie niet!

Maar gezien de omgeving waar je vandaan komt, de kleur, het type, en de naam zou het best nog wel eens een afstamming van El Beauty kunnen zijn. In die hoek van brabant lopen er nogal veel rond.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 07:59

Neonlight schreef:
Als Beauty geen papieren heeft is het geen NPRS-er! Ook al heeft hij nog zoveel arabisch bloed in zijn lijf zitten! Even vertaald is NRPS-er een Nederlands Rijpony-en Paarden Stamboeker, en hij heeft dat stamboekie niet!

Maar gezien de omgeving waar je vandaan komt, de kleur, het type, en de naam zou het best nog wel eens een afstamming van El Beauty kunnen zijn. In die hoek van brabant lopen er nogal veel rond.

je hebt merries en hengsten van el beauty toch?heb je het dan nu over de hengst? Bloos
nee misschien heeft ze dan wel geen stamboek...maar ze is dan ff denken een anglo_arabier of nrps het is in ieder geval beter dan niks zijn Tong uitsteken

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 11:19

oja nou dat ik eraan denkt Bloos! heb je misschien ook een foto van el beauty?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 07:50

beautylover schreef:
je hebt merries en hengsten van el beauty toch?heb je het dan nu over de hengst? Bloos
nee misschien heeft ze dan wel geen stamboek...maar ze is dan ff denken een anglo_arabier of nrps het is in ieder geval beter dan niks zijn Tong uitsteken

Nee, ik heb het over jouw pony. De vader zou wel eens El Beauty kunnen zijn. Dat was toch je vraag?

En als je de zoekfunctie gebruikt vind je wel foto's van El Beauty.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:51

Je hebt wel een hele mooie pony hoor!
Die vind ik veel mooier dan El Beauty!!
Succes met je zoektocht!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:38

Ik vind het een ontzettende mooie pony wat je hebt! Maar je komt er waarschijnlijk toch niet meer achter wie de vader is.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:08

Even over dat nrps gedoe. Ze kan geen nrps zijn want dan zou ze gekeurd en ingeschreven staan bij het stamboek, en als het zo zou zijn kun je daar referenties opvragen. maar ik betwijfel het.

De vader van je paard zal je nooit vinden denk ik.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 20:35

ten eerste...dankjewel dat jullie bjoet een mooi paardje vinden OK dan!

ik weet..misschien is het moeilijk om der vader te vinden,maar ik wil het toch proberen Huilen
kunnen ze misschien niks vinden uit een dna test of wat dan ook?
ik zou het echt zooo fijn vinden als ik der vader kende
naja nog maar ff doorzoeken he Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 07:38

DNA test is alleen mogelijk als je vergelijkingsmateriaal hebt van de ouders. Ze gaan dat sowieso niet vergelijken met alle hengsten die er zijn, dus je moet al een vermoeden hebben wie de vader is. En verder.....het kost nogal wat geld, en is dat de moeite waard? Papier kun je toch niet erbij krijgen, moeder is ook onbekend.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 11:33

Neonlight schreef:
DNA test is alleen mogelijk als je vergelijkingsmateriaal hebt van de ouders. Ze gaan dat sowieso niet vergelijken met alle hengsten die er zijn, dus je moet al een vermoeden hebben wie de vader is. En verder.....het kost nogal wat geld, en is dat de moeite waard? Papier kun je toch niet erbij krijgen, moeder is ook onbekend.

ik snap het niet echt Bloos! maar kan je daar dus niks uit vinden??...dus ook niet een beetje vergelijing ofzo?
hoe duur kost het dan ongeveer?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:44

zo maar een gooi Tong uitsteken ik moest gelijk aan bachelor denken toen ik jou pony zag. kijk maar eens bij de nieuwe heuvel, hebben vast wel een web site. Het is maar een gooi hoor Haha!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 11:50

sherwood schreef:
zo maar een gooi Tong uitsteken ik moest gelijk aan bachelor denken toen ik jou pony zag. kijk maar eens bij de nieuwe heuvel, hebben vast wel een web site. Het is maar een gooi hoor Haha!

bij de nieuwe heuvel?? is het dan zoiets als: www.denieuweheuvel.nl ofzo?? Tong uitsteken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:51

Navidad"]
Even over dat nrps gedoe. Ze kan geen nrps zijn want dan zou ze gekeurd en ingeschreven staan bij het stamboek, en als het zo zou zijn kun je daar referenties opvragen. maar ik betwijfel het.
[/quote]

Het is zeker wel mogelijk bij een paard of pony met onbekende afstamming een NRPS-papier te krijgen. Het NRPS heeft daar het hulpstamboek voor, zie http://www.nrps.nl/fokkerij/stamboekreglement.html

[quote="Stamboekreglement NRPS schreef:
HET HULPSTAMBOEK

Artikel 11
Alleen voor de fokrichtingen NRA en NPA zal een hulpstamboek worden bijgehouden.

Artikel 12
Hulpstamboek NRA
In het hulpstamboek NRA kunnen uitsluitend dieren worden opgenomen, die op grond van exterieur, bloedopbouw en/of oorsprong positief kunnen bijdragen tot het fokken van een NRPS-rijpaard en niet in het stamboek kunnen worden opgenomen. De voor dit hulpstamboek aangeboden paarden moeten:
a. een stokmaat hebben van 1.57 m of meer;
b. in het jaar van de keuring voor opname 3 jaar of ouder zijn.

Artikel 13
Hulpstamboek NPA
In het hulpstamboek NPA kunnen uitsluitend dieren worden opgenomen, die op grond van exterieur, bloedopbouw en/of oorsprong positief kunnen bijdragen tot het fokken van een NRPS-pony en niet in het stamboek kunnen worden opgenomen. De voor dit hulpstamboek aangeboden pony's moeten:
a. een stokmaat hebben van 1,57 m of minder;
b. in het jaar van inschrijving de leeftijd bereiken van drie jaar.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 11:52

ow haha gevonden:P
neej dat kan beautys pappie niet zijn Tong uitsteken
dat paard is 1.70 haha Haha!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 11:56

Karin"]
[quote="Navidad"]Even over dat nrps gedoe. Ze kan geen nrps zijn want dan zou ze gekeurd en ingeschreven staan bij het stamboek, en als het zo zou zijn kun je daar referenties opvragen. maar ik betwijfel het.
[/quote]

Het is zeker wel mogelijk bij een paard of pony met onbekende afstamming een NRPS-papier te krijgen. Het NRPS heeft daar het hulpstamboek voor, zie http://www.nrps.nl/fokkerij/stamboekreglement.html

[quote="Stamboekreglement NRPS schreef:
HET HULPSTAMBOEK

Artikel 11
Alleen voor de fokrichtingen NRA en NPA zal een hulpstamboek worden bijgehouden.

Artikel 12
Hulpstamboek NRA
In het hulpstamboek NRA kunnen uitsluitend dieren worden opgenomen, die op grond van exterieur, bloedopbouw en/of oorsprong positief kunnen bijdragen tot het fokken van een NRPS-rijpaard en niet in het stamboek kunnen worden opgenomen. De voor dit hulpstamboek aangeboden paarden moeten:
a. een stokmaat hebben van 1.57 m of meer;
b. in het jaar van de keuring voor opname 3 jaar of ouder zijn.

Artikel 13
Hulpstamboek NPA
In het hulpstamboek NPA kunnen uitsluitend dieren worden opgenomen, die op grond van exterieur, bloedopbouw en/of oorsprong positief kunnen bijdragen tot het fokken van een NRPS-pony en niet in het stamboek kunnen worden opgenomen. De voor dit hulpstamboek aangeboden pony's moeten:
a. een stokmaat hebben van 1,57 m of minder;
b. in het jaar van inschrijving de leeftijd bereiken van drie jaar.
[/quote]
dus het zou wel kunnen in principe?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:04

Hmm, mijn reactie was meer gericht op degenen die zeggen dat een paard waarvan de afstamming niet bekend is geen NRPS-papier kan hebben. Dat kan dus WEL, maar dan heeft/krijgt dat paard een hulpstamboekpapier.

En ja, op zich kan jouw pony best NRPS-papieren hebben zonder dat jij daarvan weet. Maar het zoeken naar die afstamming is denk ik als zoeken naar een speld in een hooiberg. Heeeeel lastig dus. Scheve mond

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:05

Maar naar mijn idee is zeggen dat je pony een NRPS-er is, omdat 'ie er veel op lijkt, toch een beetje te ver gezocht!

Ik zeg niet dat het onmogelijk is dat Beauty er eentje is, maar het is gewoon nergens op gebaseerd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:08

Daar heb je gelijk in Anoeska, dit gaat dan ook niet op:

beautylover schreef:

Een paard of pony is niet standaard een NRPS'er als er Arabisch bloed in zit. Je kunt dat paard laten inschrijven bij het NRPS, maar het is dus niet standaard een NRPS'er.