Metall

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Metall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:36

Ik weet hoe Metall eruit ziet enzo maar ik wil graag zijn verdere afstamming weten. Ferro x Ramiro x ?? Uit wat voor moederlijn komt ie en op wat voor merries past hij het beste??
Ik heb hele goede nakomelingen van hem gezien en ik zit te overwegen om hem een keer voor Lotje te gebruiken. Zou hij passen bij haar? Waarom wel of niet?
Wat vererft hij over het algemeen en wat behoudt en/of verbetert hij doorgaans??

jimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:47

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:38

Even verderop hadden ze Metall op een bloedje van Gabor gezet, daar kwam een zeer correct gebouwd maar klein veulen uit (merrie heeft nog geen groot veulen gegeven, trouwens), met helaas erg weinig 'vuur', beetje laconiek merrietje was het en de moeder zeker niet.

Ik heb trouwens te vaak Metalls zien lopen met van die zwabberende achterbenen (billarderen). Aandachtspuntje.

Of hij bij Lotje past? Daar durf jij vast wel wat spannenders bij te bedenken Knipoog Go Deutsch Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:48

Ken een Mettal*Flemmingh. Kan er alleen effe geen foto meer van vinden!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:54

Dees schreef:
Of hij bij Lotje past? Daar durf jij vast wel wat spannenders bij te bedenken Knipoog Go Deutsch Haha!

Vertel vertel vertel. kom maar kom maar kom maar..... Haha! Give me inspiration! Tong uitsteken

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:56

Dees schreef:
Even verderop hadden ze Metall op een bloedje van Gabor gezet, daar kwam een zeer correct gebouwd maar klein veulen uit (merrie heeft nog geen groot veulen gegeven, trouwens), met helaas erg weinig 'vuur', beetje laconiek merrietje was het en de moeder zeker niet.

Ik heb trouwens te vaak Metalls zien lopen met van die zwabberende achterbenen (billarderen). Aandachtspuntje.

Zie effe mijn volgende bericht. Ben nog foto aan het zoeken.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:35

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:37

ik heb tijdje een metall gehad,4 hoge witte sokken en grote scheve bles,nuchter in karakter,kon best lopen en bouw niet verkeerd,geen topper,maar goed gebruikspaard.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:57

Als je de foto wilt zien.
www.jannekederade.nl
Ga naar: KWPN. jarige rijpaardmerries.
Pagina 5 . Foto 17. Een bruine met veel wit.
Laatst bijgewerkt door Sizz op 23-11-04 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:57

Graag commentaar!!!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:35

fokt imo beknopt, korte voorbenen (ala Ferro zelf...) stokmaten zijn heel wisselend, halsen diep uit de borst, lendenen ook vaak een aandachtspuntje.

Over het algemeen goed achterbeengebruik, fijn galoperen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:41

Kijk effe naar die foto dan!!! Bericht nummer 9!!!

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:40

Ik ken een metall×ferro, erg mooi paardje doet het goed in de sport.
Wel erg fijn gebouwd en niet al te groot (1.58).
Maar wel een erg leuk ding met karakter maar wel een hitte petit.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:42

Dees schreef:

Waar kwam dat nou toch ook alweer vandaan??????????

En hoe is dat paard uiteindelijk terecht gekomen?

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:21

Wouter24 schreef:
fokt imo beknopt, korte voorbenen (ala Ferro zelf...) stokmaten zijn heel wisselend, halsen diep uit de borst, lendenen ook vaak een aandachtspuntje.

Over het algemeen goed achterbeengebruik, fijn galoperen.

Nou, ik vind dat ie goede sportpaarden geeft. Ze lopen fel, krachtig langs vanachter en met veel schwung vind ik. Ferro durft weleens dat kortere voorbeen geven, hoewel ik vind dat dat bij Metall niet overwegend naar voor is gekomen.

Ik herinner mij de Métalls dit jaar in Den Bosch Kwijl Kwijl

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:51

De Métalls die ik vorig jaar in de eerste bezichtiging heb gezien spraken me bijna allemaal erg aan. In de tussentijd heb ik er meer nakomelingen van gezien, ook erg goed. In ieder geval allemaal een mooi, sprekend koppie, mooi front, genoeg "nek", sterk achterbeengebruik en een hele makkelijke galop.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:12

metalls zijn inderdaad paarden met mooi front over hat algemeen paarden die er staan, goed rijdbaar onder het zadel makkelijk in de omgang wat mij wel is opgevallen,een paar metall x farringtons in handen gahad deze waren absoluut niet makkelijk betje bang achtig al in stal terwijl ze als veulen vel in handen kwamen 3 ervan werden echt kwaad met allen poetsen al het rood kwam in de ogen zijn uit eindelijk wel zadelmak verkocht maar wel aan ervaren ruiters dit jaar weer een metall x farrington er tussen en inderdaad weer het zelfde karakter terwijl de moeder een schat is tja licht dat dan aan metall of aan farrinton of de combinatie er is dan ook besloten om deze combinatie niet meer te gebruiken terwijl het wel mooie paarden zijn met een goed achterbeen gebruik

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:19

Ik kende een Metall was als jaarling 2 koppen groter als zijn leeftijdsgenoten. Heel braaf ding. Heel mooi gebouwd. helaas door zijn groet en verkeerde opfok vol OCD. Hij is er nu ook niet meer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:29

fabienne schreef:
(over billarderen:) Waar kwam dat nou toch ook alweer vandaan??????????

En hoe is dat paard uiteindelijk terecht gekomen?

Die paarden (ja meervoud Knipoog ) lopen hier in Friesland gewoon hun B en L proefjes onder matige ruiters.

De nafok van een hengst bestaat niet alleen uit louter toppers; soms is het veel interessanter te zien hoe de kwaliteit van de niet-toppers is.
Ik baseer dit op een stuk of 4 paarden in de regionale basissport, en 1 veulen op een keuring. Terwijl ik volgens mij in totaal nog geen 15 lopende Metalls heb gezien. De Metall uit Gabor waar ik eerder over vertelde had dit probleem trouwens niet.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:40

je hebt gelijk de meeste paarden van fokkers worden verkocht zoals je dat noemt aan matige ruiters in ned of het buitenland en lopen daar leuke proefjes de bloedmooien gaan naar keuringen enz en worden voor gods bedragen verkocht maar horen we daar uiteindelijk nog wel eens van.niet echt veel
leuk nog een metall gabor bij ons staat een ruin umbro leuk paard

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:50

Als je mijn foto hier ergens bij deze topic bekijkt kun je zien wat voor goeie paarden Metall fokt!!! Kijken kijken kijken!!!
Geef wel comentaar over de foto he!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 18:30

Ok bedankt allemaal. Klinkt toch wel of hij bij Lotje kan passen.

Hoe sluit hij aan qua bloedvoering?? Met lijnenteelt enzo?? Of moet ik daarvoor bij Anna42 zijn?? Misschien weet Ceasario het ook wel??

Applebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:54

Ik heb ook een jonge Metall, net zadelmak. Ik moet eerlijk toegeven, ik heb niet naar het papier gekeken toen ik het paard kocht (tis toch een ruin) en verder ben ik ook niet zo wijs (maar wel een beetje wijs Cool ) in de fokkerij. Mijn paard is heel heet maar wel koel in de kop, met een super achterbeen en een zeer goede stap en galop. Ik heb hem gekocht om zijn temperament en sterke achterbeen gebruik. Weet niet of hij nu een uitzondering is of dat dit een kenmerk voor Metall afstammelingen is, maar ik ben in ieder geval heel blij met mijn paard!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:05

waar ik rijd staan 4 metalls allemaal met super gangen en karakter!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:20

Ik zie dat je uit deze merrie ook een Ferro-veulen hebt. Heel toevallig heb ik uit mijn Elberton-merrie ook een Ferro (5 jr) en een Metall (1). Wel heel wat anders dan jouw Lotje, maar misschien zijn de verschillen hetzelfde? Onze Ferro was/is qua karakter een bot paard, de Metall lijkt sensibeler en vriendelijker. De Metall heeft een langere hals en heeft wat meer souplesse. De gangen van beide paarden zijn correct maar niet echt spectaculair. De Ferro heeft een veel mooiere achterhand. Zowel de Ferro als de Metall zijn goed aan de maat (ik verwacht dat de Metall zo rond 1.68 wordt, moeder is 1.65). De Metall leek eerst erg overbouwd, maar ik heb het gevoel dat het toch nog goedkomt. Ik ben er trouwens niet zeker van of hij oc vrij is, hij heeft van de zomer dikke sprongen gehad (maar dat ging ook weer over, dus misschien is hij gewoon uitgegleden).