Natuurlijke dekking wel of niet verboden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikdeliefste

Natuurlijke dekking wel of niet verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 11:44

Na urenlange discussie nog geen steek verder, een stalgenoot van me beweert dat natuurlijke dekking voortaan verboden is (behalve bij Shetlanders), ik beweer van niet...
Wie weet het juiste antwoord?

Alvast bedankt! Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:01

Volgens mij niet hoor, er zijn nog zat andere rassen en stamboeken waar natuurlijk gedekt wordt. Welsh, e.a. en ook bij het kwpn zijn nog enkele natuurlijk dekkende hengsten. o.a. Winckenburgh

Waarom zou het verboden moeten zijn?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:35

Het is zelfs zo dat bij sommige rassen enkel natuurlijke dekking is toegestaan. Bij de meeste ponyrassen wordt nog natuurlijk gedekt. Ja ook bij de sportpony's.

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:11

natuurlijke dekking is echt niet verboden.
bij shetlanders, new forest, fjorden etc wordt het nog natuurlijk gedaan.

veel mensen kiezen voor insemineren omdat dat minder stres vol is voor het paard.
en veel hengsten boeren willen niet meer reizen met hun hengsten.

maar verboden nee hoor, jij hebt gelijk

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:41

Het is zeker niet verboden.

Dennis dekt ook niet voor het NSPS(is wel shet gefokt) en dekt ook natuurlijk.
Hoe wil je KI kostendekkend(of zelfs winstgevend) maken als je maar 5 merries per jaar voor een hengst hebt?
Bij kleinere stamboeken en/of minder populaire hengsten gebeurd het dat ze nog geen 5 merries krijgen. KI word pas interesant als het om honderde merries gaat.

Ik heb dus een NMRPS dekhengst, hij dekt natuurlijk. Hij zal ik de toekomst ook niet KI gaan dekken, puur omdat dat nooit kostendekkend kan gaan draaien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:47

Hoe wil je natuurlijk gedrag gaan verbieden dan? Ik ken genoeg mensen die een hengst bij een groep merries hebben lopen die deze merries dan ook mag dekken....Moet niet gekker worden met regeltjes hoor, de natuur laat zich niet dwingen.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:49

Bij het Mérensstamboek, KAN het volgens mij niet anders! Daar dekken ze alleen nog maar natuurlijk...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:29

Bij het NRPS, vooral met pony's wordt vaak genoeg natuurlijk gedekt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:32

Bovendien zou een pony helemaal onbetaalbaar en onverkoopbaar worden als men de kosten van KI op de prijs van de pony's zou moeten gaan verhalen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:40

Het is niet verboden maar veel hengstenhouders kiezen liever voor KI. Bij KI is is er minder risico dat de hengst zich blesseerd tijdens het dekken. Bovendien is er minder kans om het CEM virus te verspreiden. Nog een voordeel voor hengsten die erg veel dekken...de porties worden gedeeld. Ik geloof dat er van 1 sprong nu 4 merries bedient kunnen worden. Handig als er 300 merries in een seizoen op je staan te wachten.

Ik geloof dat Equador nog natuurlijk dekt. (kwpn rijpaard hengst v Voltaire vader van Idocus)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:49

ijslanders dekken ook uitsluitend natuurlijk!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:15

Bij de Engelse volbloeden mag er geen KI gebruikt worden. Daar is het enkel natuurlijk.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:40

nee hoor, het mag gewoon hoor, mijn fjord is dit jaar nog natuurlijk gedekt.
het is maar net wat de eigenaren willen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:49

Als een hengstenhouder (meest KWPN) kiest voor KI, mag hij met die hengst niet meer natuurlijk dekken. Het is het een of het ander! (I.v.m. dekinfecties)

Voor hengsten waarvan sperma naar het buitenland verzonden wordt gelden nog strengere eisen. Niet alleen mogen die niet natuurlijk dekken, ook moeten zij in een aparte stal blijven, waar zij geen contact hebben met andere paarden!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:48

fabienne schreef:
Als een hengstenhouder (meest KWPN) kiest voor KI, mag hij met die hengst niet meer natuurlijk dekken. Het is het een of het ander! (I.v.m. dekinfecties)

Voor hengsten waarvan sperma naar het buitenland verzonden wordt gelden nog strengere eisen. Niet alleen mogen die niet natuurlijk dekken, ook moeten zij in een aparte stal blijven, waar zij geen contact hebben met andere paarden!

Arme hengsten! Huilen

Tolstoi schreef :
"Bovendien is er minder kans het CEM virus te verspreiden"

Dat is wel zo, maar het is wel interessant dat van de zomer in de hoefslag een artikel stond over iemand (ik meen een DA) die bij de invoering van de KI bij paarden betrokken was.
Hij verklaarde ronduit dat CEM een drogreden was, omdat de hengstenhouders en sommige stamboeken KI koste wat het kost ingevoerd wilden zien.
CEM werd toen uit de stal gehaald als een grote nieuwe en moeilijk te behandelen bedreiging van vruchtbaarheid bij merrie en hengst.
De waarheid zou zijn dat CEM al eeuwen bestaat, zo komt het ook op ijsland voor, waar al vele eeuwen geen paarden mogen worden ingevoerd en zou het heel eenvoudig te behandelen zijn.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 21:53

Natuurlijk dekken is niet verboden, en kunnen ze denk ik geeneens verbieden. Het is financieel voor vele (zoals hierboven al eens heeft gestaan) ook niet mogelijk. Veel stamboeken (vooral bij de pony's ) gebeurt het nog via de "natuurlijke manier" en bij stamboeken als het KWPN doen ze vaak KI om te voorkomen dat zowel de hengst als merrie niet beschadigd (waar eigenlijk altijd wel een beetje kans op bestaat met natuurlijk dekken)

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:16

Natuurlijk dekken is niet verboden, het is zelfs zo dat je bij sommige stamboeken alleen maar natuurlijk mag dekken

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:50

Ik dek ook nog steeds natuurlijk.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:52

Excuseme schreef:
Ik dek ook nog steeds natuurlijk.

Jij of je paard?? Knipoog

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:12

Mijn merrie is ook natuurlijk gedekt door Romantico. (NRPS)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:19

fabienne schreef:

Dit geldt niet voor alle rassen! Een Paint of Quarter die KI aanbied mag daarnaast ook nog gewoon natuurlijk dekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:44

Ik denk dat het meer te maken heeft met het invriezen en de export van het sperma. Maar als je met levend sperma KI gaat doen, de hengst gewoon op de bok springt en verder niet wordt ingevroren maakt het niet uit of je alleen KI doet, of natuurlijk laat dekken, of allebei.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:20

natuurlijk dekken is niet verboden
ik ken een stoeterij die alleen natuurlijk dekt
binnen het kwpn word er bijna niet meer natuurlijk gedekt.
1 omdat de hengst zich kan blesseren
2 uit 1 sprong van een hengst op een bok kunnen meerdere merries worden geinsimineerd dus mer geld in het laatje

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 12:56

Stamboeken laten het niet altijd meer toe maar het is niet verboden. Het is eigenlijk vooral ivm CEM dat het binnen sommige stamboeken en de europees erkende hengstestations niet meer mag.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:25

het is nog altijd niet verboden hoor.
op de stal waar ik help word er ook natuurlijk gedekt.
en de veulens zijn erg mooi en vooral gezond