Wie kan mij meer vertellen over verschillende NRPS hengsten?? Wie heeft er nakomelingen van een NRPS hengst en kan daar wat over vertellen?
Ik ben erg gecharmeerd van De Vito II, maar ook Le Matsjo en Kierow van Klaverborch vind ik erg mooi!
LolaTFB
Geplaatst: 10-11-04 13:51
Vorig dekseizoen heeft de hengstenhouder waar ik voor rijd Kierow van Klaverborch gehuurd. Ik heb hem toen ook een tijdje gereden. Ik zal eerlijk zeggen dat het niet mijn favoriete hengst is, hij was nogal nukkig en bijterig in de omgang. Als je er opzat, was er niks aan de hand. Hij kent alle oefeningen tot en met Z2 paarden, lekker los in het lijf en hij kon ook erg goed springen. Hij heeft bij ons niet zoveel gedekt dus ik kan niet zoveel van zijn nakomelingen zeggen. Wij hebben wel een dochter van hem op stal staan. Dat is een ontzettend lief veulen, heel aanhankelijk en supermak.
Al met al was ie in de stal en in de omgang niet de makkelijkste maar met rijden was het een leuk beest. Ik moet er wel bij zeggen, Kierow was nog nooit op een andere stal geweest dus wie weet had hij wel heimwee o.i.d. en was hij daarom wat lastig...
ik ga dit topic ff volgen de vito en le matsjo wil ik mischien op melody zetten...
Jeddah
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-04 14:04
Bedankt LolaTFB! Aan zulk informatie heb ik wat! Toen hij op de hengstenshow gepresenteerd werdt heb ik hem ook in stal opgezocht waar hij erg zuur deed, maar ik gaf hem nog de voordeel van de twijfel, aangezien hhet erg druk was. Nu weet ik dus dat hij op stal gewoon zo is.
Heb je nog andere hengsten meegemaakt bij die hengstenhouder waar je goede ervaringen mee hebt??
Jeddah
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-04 14:08
MelodyT schreef:
ik ga dit topic ff volgen de vito en le matsjo wil ik mischien op melody zetten...
Allebei? Je zal toch moeten kiezen , hihi !
Heb jij verder nog info over deze twee hengsten? Ik heb de stal van De Vito al geemailed, maar nog geen antwoord gehad (heb ik ook gisten pas gedaan hoor).
Ik wil graag weten hoe zijn nakomelingen zijn, kwa karakter en beweging.
LolaTFB
Geplaatst: 10-11-04 14:48
Tsja, zelf ben ik helemaal verliefd op Nicolai (Netron ox X Eduard, bruin, 1.48). Bijna 3 jaar geleden ben ik met hem begonnen en rijd nu Z2 dress met hem. Hij fokt zeer mooie hoofdjes en super bewegingen.
Niek is echt supermakkelijk in de omgang, als ik hem uit de stal haal dan weet ie dat ie gaat rijden oid en als Jan (die neemt Niek altijd mee als ie mag dekken) hem uit de stal haalt weet ie dat ie mag dekken. Hij is echt heel intelligent! Oefeningen pakt hij ook erg makkelijk op en is altijd bereid om voor je te werken. Nou, ik zou de hele dag wel over Niek vol kunnen praten maar dat doe ik toch maar niet...... Je kunt een foto van hem opzoeken op www.hengstenhouderijdibbits.tk En als je nog meer foto's wilt zien kan ik ze ook wel sturen via de mail.
Verder hebben we Manpower Ludinga (Marieton's Jasper, vos, 145) op stal gehad. Pittig beestje met rijden, kan erg goed springen (wordt nu gereden door springruiter). Ik denk ook wel dat er een foto van hem op de site van dibbits staat.
Jeddah
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-04 14:52
Alweer bedabkt voor de info!! Ik heb Nicolai al eerder voorbij zien komen op bokt en veel goeds vaak over hem! Het jammere is dat zijn moeder en mijn merrie uit 2 dezefde lijnen komen, El BEauty en Blue Domino, ik zou het te dichtbij vinden om ze met elkaar te kruisen. manpower vind ik iets te klein, ik wil graag een grote D of kleine E fokken, mijn merrie is 1.46.
In elk geval erg leuk om uit eerste hand wat over deze paarden te horen!!
fresco
Geplaatst: 11-11-04 15:13
Ik ben helemaal gek van Isarco, uit Idzard! Super mooie hengst met veel uitstraling en goede bewegingen. Het karakter is pittig maar wel betrouwbaar. Dit moet goed bij onze merrie passen, dus we zijn erg benieuwd wat er uit komt in mei!
Jeddah
Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-04 15:35
Hey, ik lees in je profiel dat jullie ook Eagle gebruikt hebben, dat is de opa van mijn Jeddah. Kun je over hem meer vertellen? Hoe zijn zijn nakomelingen verder? Gewoon nieuwsgierig! Hoe is de merrie gefokt die jullie drachtig van Isarco hebben?
Monster
Geplaatst: 11-11-04 21:22
yvotje14 heeft een hele leuke staan.. karim,
Woodstock
Geplaatst: 12-11-04 00:50
Ikke heb Neptune van de Beekerheide getraind voor de hengstenkeuring. Hele fijne pony om mee te werken, lekker koel in het hoofd en graag willen werken. We hebben nu de eerste lichting als jaarling en ze kunnen over het algemeen ook goed bewegen, net als Neptune zelf. Hij loopt momenteel M1 dressuur. Verder ben ik Composer van de Beekerheide nu aan het rijden. Het is een pony die altijd wil werken en heel eerlijk is. Af en toe kan ie wel een beetje een heethoofd zijn (in het dekseizoen bijvoorbeeld ) En meneer is soms wat snel op zijn teentjes getrapt, als hij vind dat ie onterecht straf ofzo krijgt, haha dan gaan die oortjes naar achteren echt grappig , maar hij vind het geweldig om te werken. Daar zijn dit jaar de eerst veulens van, voornamelijk uit Isarco moeders. Het zijn best shique veulens met veel lossigheid. Ook heb ik Icoon getraind en ingereden. Dit is een hele nuchtere brave pony. Hier hebben we nog geen nakomelingen van, die komen volgend jaar . Verder hebben we een nakomeling van De Vito op stal gehad, maar dat was nogal een druktemakertje, hoewel hij wel graag wou werken aan de longe en goed kon lopen met mooi exterieur, alleen iets lang in de rug. Ook hebben we veel Isarco's op stal gehad, hele brave pony's met veel lossigheid en echt sporttype's. Ook hebben we nog een lichting van Cadans op stal. Deze zijn gefokt in de Veluwe en waren dus nog nooit in de hand geweest. Ze waren echter erg braaf met inrijden! Er kan soms wel af en toe een iets eigenwijzere tussen zitten met rijden . Verder heb ik nog een Lord merrie getraind en ingereden. Op stal en in de omgang was ze behoorlijk druk, maar in het werk geweldig! Altijd willen werken, hoewel je wel duidelijk moet maken dat jij boven haar staat. Zodra dit duidelijk is, accepteert ze het ook wel en werkt ze graag voor je. Zozo, dat was me een lijstje !
Mim11
Geplaatst: 12-11-04 02:32
Ik heb op dezelfde stal gereden als Woodstock, alleen een 'generatie' eerder. Ik heb zelf Composer van de Beekerheide samen met iemand anders getraind voor de hengstenkeuring en later ook een tijdje gereden, en ik kan je vertellen: het is echt geen lieverdje! Met Composer hebben we echt veel discussie gehad, maar tijdens de hengstenkeuring kan ik me nog herinneren dat ie wel onze stemmen herkende, maw: als je 'm eenmaal voor je gewonnen hebt, is het er een uit duizenden. Ik denk als je 'n echte sportpony wilt fokken, je wel echt eentje met karakter moet hebben, en dat heeft Composer overduidelijk. Ben je op zoek naar een iets coolere hengst, moet je echt Isarco hebben. Ik heb al veel nakomelingen gezien en ingereden (3 of 4 geloof ik?) en ze hebben allemaal een super sjiek hoofdje en lekkere gangen, met een atletisch lichaam. Maar 't belangrijkste: superkarakter! Eén nakomeling heb ik in 1 week ingereden, en in 2 maanden kon ze al appuyementen, travers en schouderbinnenwaarts, na alle oefeningen die daarvoor komen. Ze zijn superattent en ontzettend aanhankelijk. Zoals Woodstock al zei, Neptune van de Beekerheide is er ook een om in de gaten te houden. Hij is echt superkoel en laat zich absoluut niet gek maken, maar loopt als de beste. Ik weet niet wat de afstamming van je merrie precies is, maar 'n welsh-hengst kan ook heel leuk zijn. Ik heb zelf nakomelingen van Orchard d'Avranche en Vita Nova's Hanassie zadelmak gemaakt, en die waren echt superbraaf en heel goed in het gangwerk. De eigenaar van de stal kruist zelf met welsh-merries en nrps-hengsten, maar andersom kan natuurlijk ook. Wat je dan doet, is het goede gangwerk van een nrps-er combineren met het model en koppie van een welsh, kan heel goed werken! Veel succes in ieder geval!!!
Jeddah
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-04 02:35
Dat is zeker een heel lijstje Woodstock! Maar wel erg leuk om te lezen!! Neptune heb ik ook bewonderd op de hengsten keuring, hij kon inderdaad erg leuk en apart bewegen en was echt super braaf om te zien. Loopt hij M1 bij de paarden of pony's? Heb je toevallig ook foto's van zijn nakomelingen?
Jeddah
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-04 02:39
Bedankt Mimpje!! Alle info is leuk om te lezen! Het "probleem" van mijn merrie is juist dat ze wat beweging mist, ze is wat laks en taag met haar achterbeen en ik zoek dus juist een hengst met een goed achterbeen gebruik. Ook een hengst die makkelijk veruimen kan in de draf. kwa karakter vind ik vooral een beetje nuchter karakter belangrijk, dus niet een hengst die om elk nieuw dingetje gaat lopen "zeuren". Mijn merrie heeft gelukkig een droom karakter, maar dat wil ik er graag inhouden. Verder zie ik graag een sterke rug en niet te korte hals. Dus als je een Welsh weet met deze kenmerken, laat maar horen!
rooslover
Geplaatst: 12-11-04 18:19
Wij hebben zelf nakomelingen van Neron & Valentino, zijn 2 hele lieven veulens. Ook van Bachelor NH & Sjapoer van Vreeburch hebben we nakomelingen gehad, waren ook 2 hele lieve hengsten. Sjapoer dekt niet meer helaas. Bachelor & Neron zijn volgens mij wel goede sportpony's, maar echt veel weet ik niet over ze. Hun nakomelingen doen het volgens mij wel goed in de sport en kunnen goed lopen. Over Valentino weet ik niet veel, wij krijgen volgend jaar weer een veulen van hem. Die van dit jaar van hem was een onwijs lief hengstje, maar dat komt misschien omdat de moeder een onwijs super karakter heeft
gabrycha
Geplaatst: 13-11-04 01:36
Jeddah ik zie dat je in emmer compas woont, ik zou een je ogen openzetten naar deutsches reitponyhengsten, waarom? Deutsches reitponys worden gefokt op beweging prestatie in de sport en op karakter. Het probleem bij het nrps is dat ze nauwelijks aan bloedverversing doen of hebben gedaan en teveel hengsten gaan allemaal terug op el beauty casper ed. Achter Cloppenburg zeg maar een 3 kwartier rijden staan een aantal hele leuke hengsten, waaronder een bundeschampionatwinnaar Renoir en stukje verder onder oldenbrug top pony dekhengst Black Boy, ze varieren in dekgeld van 300 tot 500. Persoonlijk vind ik deze ponys alles hebben wat een sportpony zou moeten hebben en mijn aron merrie gaat ook gedekt worden door een deutsches reitpony ben alleen nog niet uit welke!
Trouwens heb je dat Cugant veulen nog? Vond t een plaatje van een hengstveulen
Jeddah
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-04 13:14
Nou, je slaat wel een beetje de spijker op z'n kop Gabrycha, want Jeddah is zelf El Beauty gefokt en daardoor valt er inderdaad erg veel af. Ik kijk wel eens op internet naar DR hengsten, maar ik weet de weg helemaal niet daar, ik spreek geen Duits en weet eigenlijk niet waar ik het zoeken moet. Dus, ja, als je me wat kan helpen, me een beetje de weg te wijzen zou ik dat heel leuk vinden!!
Het Cugant veulen is inmiddels verkocht, maar ik heb nog contact met de nieuwe eigenaar, onlangs nog foto's gekregen en ik wil er binnekort weer gaan kijken, in elk geval voordat ik Jeddah weer laat dekken, om de positieve en eventuele negative puntjes van hem mee te pakken met de keuze van een "nieuwe" hengst.
Emeraldo
Geplaatst: 13-11-04 13:19
En niet te vergeten: Neptune van de Beekerheide liep -geloof ik- op 3-jarige leeftijd al onder mijn achternichtje (Karin van Beek) van toen een jaar of 11.
Dat zegt een hoop over zijn karakter dacht ik zo
Jeddah
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-04 13:20
Dat klopt Emeraldo! Hij toonde zich erg braaf!!
Mim11
Geplaatst: 13-11-04 15:37
Neptune, Composer en Isarco hebben allebei absoluut géén El Beauty of Casper-bloed, en er zijn er wel meer die dit niet hebben. Je hebt gelijk dat er veel zijn die dit bloed voeren, maar als je goed zoekt pik je ze er wel uit! Neptune en Composer zijn wel pony's met superbeweging, die dat ook zeker bestempelen in hun nafok. Van Neptune heb ik al verschillende nakomelingen gezien, en die zijn echt waanzinnig in hun beweging, heel veel actie, schwung en lossigheid. Hij vererft wel veel wit, ik weet niet of dat 'n bezwaar is (ik vind 't wel grappig ) Hij fokt ook z'n karakter door, ook wel 'n pluspuntje. Isarco geeft dus ook goede karakters, maar voor z'n achterbeen zou ik 't niet doen, die is niet overweldigend ofzo. In ieder geval z'n nafok heeft 'n iets stijf achterbeen, dus das niet handig. Ben je er al 'n beetje uit?
Jeddah
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-04 15:40
Hmm, dat hij veel wit vererft is voor mij een enorme PLUS punt! Ik ben gek op wit (ik heb ook Paints ) en let er toch, onbewust soms, ook op met het uitzoeken van een hengst. Ik wil absoluut niet op "kleur" fokken, kwaliteit gaat, vind ik, altijd voor, maar ja, erg leuk om te horen dat hij veel wit vererft aangezien hij toch al op mijn "lijstje" staat!
Nee, ik ben er zeker niet uit! Ik ga de NRPS hengsten keuring en show dag afwachten, en daarna wat hengsten op hun stal bekijken.
Mim11
Geplaatst: 13-11-04 15:46
Ok dan, cool! Naja, ik weet wel heel veel van de hengsten die op stal staan waar ik heb gereden, maar de rest van 't stamboek ken ik niet echt uit m'n hoofd, haha. Ik zou zeggen: veel plezier in januari, misschien dat ik er ook bij ben!
Jeddah
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-04 15:49
Als je er bent, laat dat dan even weten, is altijd leuk om iemand te "meeten"!
LolaTFB
Geplaatst: 13-11-04 17:33
En wat dacht je van Volltreffer of FS Don't Worry? Ik weet niet zoveel van deze hengsten, alleen dat ze beiden Duitse rijpony's zijn én bij het NRPS zijn goedgekeurd. Dan sla je dus 2 vliegen in een klap FS Don't Worry wordt door Jana Freund uitgebracht in de Intermediaire I (staat toevallig deze week een stuk over in de Hoefslag) en is 1.47. Volltreffer heeft individueel zilver gewonnen (dacht ik) op een EK, je kunt hem vinden op www.volltreffer.nl. Hij staat in Nederland dus dan is er ook geen taalbarriere.
Jeddah
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-04 17:59
Hey LolaTFB, bedankt voor de tip! Helaas doen de foto's het op die site niet, maar in April was ik wel op Stroe waar ze een erg mooie Duitse hengst hadden staan, heel donker bruin, kan het zijn dat dat hem (Voltreffer) was??