dressuurhengst voor veelzijdig paard of springheng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

dressuurhengst voor veelzijdig paard of springheng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:14

Stel, je wilt een paard waarmee je min. L2 niveau dressuur wilt rijden en minimaal L springen (dus een hengst met een beetje een nuchter karakter, die leuke paardjes geeft). Je wilt dus een paard met goede gangen maar die ook goed springt. Ook wil je een paard die geschikt is voor SGW, hij moet dus ook snel kunnen en wendbaar zijn EN je wilt een paard waarmee je endurance kunt rijden.
Maar vooral springen en dressuur op M niveau. Welke hengst raden jullie aan? En moet je juist een springhengst nemen dan of juist een dressuurhengst? Is het zo dat springpaarden dus ook vaak goed kunnen dressuren of dat dressuurpaarden ook vaak goed blijken te springen?
Vind dit maar moeilijk, maar ben er wel benieuwd naar. Welke hengst zouden jullie aanraden voor veelzijdige paardjes die ook een beetje grote paarden geeft?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:49

Poe dat is nog al wat Scheve mond

Als je dat allemaal op een hoog niveau wilt doen heb je een wel heel veelzijdig paard nodig.

Voltaire en Ramiro + afstammelingen bijvoorbeeld hebben naast goede springers ook zo nu en dan een goed dressuurpaard geleverd.
Voor je Endurance en SGW heb je toch ook veel bloed nodig, bovendien hangt toch ook een deel af van de inbreng van de merrie. Zonder de nodige gegevens zal je denk ik niet veel wijzer worden.
Schijnheilig

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:57

Dan zou ik voor een allrounder gaan of een dressuurpaard met nog wat springbloed erachter. Tevens maakt het dan ook uit wie de merrie is, wat zei kan en wat zij voorafstamming heeft.

Dit zo te lezen denk ik aan Riverman, Equador, Solitair, Pierrot, Metall.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:02

Kijk, L1 moet elk gezond paard naar mijn mening makkelijk kunnen, idem voor M niveau. Er zijn erg leuke hengsten die goede springers geven die ook nog eens leuk kunnen bewegen. Ik zou dus voor zo'n hengst gaan (Bv. Quattro) . Welke hengst kan ik niet zeggen, voor een gerichter advies moet je echt meer info over de merrie plaatsen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:08

tja, we hebben een echt dressuurgefokt paard (Flemmingh * Pericles: M1, L spr, binnenkort L sgw en kl I endurance) en een echt springgefokt paard (Zuidhorn * Emilion: L2, binnenkort L spr, B sgw en kl I endurance) dus dat helpt je niet verder. Ik zou een springhengst zoeken die fatsoenlijk kan bewegen en vooral bij je merrie past.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:14

Flemmingh dressuur?? dacht dat hij een springhengst was, net zo als Krack volledig Spring gefokt is. Pericles vind ik ook een hengst voor beide kanten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:18

op zich ben ik dat met je eens, sammie. Alleen zijn er maar weinig Flemminghs die fatsoenlijk over het hout konden en Krack C en Mooiman zijn daar voorbeelden van. Pericles is idd veelzijdig.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:28

Lingh is ook springgefokt.. Flemmingh is ook een springgefokt hengst, maar geeft meer dressuurpaarden.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:40

Ik zou voor een springhengst gaan.
Bijvoorbeeld Numero uno geeft hele mooie springpaarden die ook nog eens heel goed kunnen bewegen, Odermus geeft ook hele fijne bewegers, en de meeste zonen van contender geven ook beweging en goede karakters mee. zo heb je nog een aantal fijne springhengsten die goede springens met extra beweging geven

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 17:42

Ik heb nu ook een emilion en ben er erg tevreden over. Maar het lijkt alsof er steeds minder emilions te koop staan. Dus pericles is een veelzijdig paard? Zijn er nog meer?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:57

Indoctro en Haarlem, Goodtimes, Karandasj zijn all round hengsten in diverse prijsklassen....maar ja,

Bij wat voor merrie wil je fokken??/

alexandra15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:08

ik wil (nog) niet gaan fokken. En hoe is Sit This One Out? En welke is het beste van indoctro, Haarlem, Goodtimes en Karandasj?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:15

Nu niet voor eigen handel praten Haha! maar Warkant van 't Gestelhof is misschien een optie. Hij doet het erg goed in de dressuursport. En vorig jaar was hij de beste combinatie op jumping Mechelen.

springen:

Afbeelding

Afbeelding

dressuur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier twee veulens van hem:

Afbeelding

Afbeelding

Het is toch een veelzijdige hengst met veel capaciteiten vind ik...

alexandra15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:28

zo, wat een gangen die veulens! WAt cool, maar ik ken hem niet, dekt hij al lang?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:43

Quirinake schreef:
Nu niet voor eigen handel praten Haha! maar Warkant van 't Gestelhof is misschien een optie. Hij doet het erg goed in de dressuursport. En vorig jaar was hij de beste combinatie op jumping Mechelen.

Het is toch een veelzijdige hengst met veel capaciteiten vind ik...

Ik vind dat deze hengst niet echt bekend is. Mijn menind. Maar nog geen toppers van hem gezien. Enne tegenwoordig kunnen de springhengsten meestal ook wel aardig bewegen.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:46

Het is een BWP hengst die dit jaar zijn eerste veulens gekregen heeft. Maar in Belgie is hij wel al wat bekend en in het BWP-tijdschrift staat hij ook veel in. Hij is 5 jaar. Zijn veulens hebben fantastische gangen, veel uitstraling en een goed karakter.
Zoals je ziet is de tweede een speciaal veulentje een zwart veulentje met een witte staart Haha! toch iets leuks Zou ik ook wel wille
Laatst bijgewerkt door Y_DG op 04-11-04 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:47

Oke dan si het wel begrijpelijk. Maar je kunt toch beter een Nederlandse hengst gebruiken. Of duits bloed. Meestal ook wel goed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:52

Quirinake schreef:

Goh, het is in België nog heuvelachtiger dan in Nederland Knipoog

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:12

Tja, dat is altijd e bij dat soort foto's... Maar hij haalt dan toch zijn prestaties Tong uitsteken of er heuvels zijn of niet Tong uitsteken

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:29

Mijn paard was volledig springen (v. aldatus) en ik zat er zo mee in het L hoor.

Ze had zelf een zeer ruime draf en stap! Denk wel dat ik een (na aantal jaar) toch een Z-proef mee zou kunnen rijden.

Zolang ze maar WERKLUSTIG zijn!!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 06:36

Numero Uno?

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:12

Quirinake schreef:
Het is een BWP hengst die dit jaar zijn eerste veulens gekregen heeft. Maar in Belgie is hij wel al wat bekend en in het BWP-tijdschrift staat hij ook veel in. Hij is 5 jaar. Zijn veulens hebben fantastische gangen, veel uitstraling en een goed karakter.
Zoals je ziet is de tweede een speciaal veulentje een zwart veulentje met een witte staart Haha! toch iets leuks Zou ik ook wel wille

Is een vos hoor, zal later nog wel blijken. Ik heb er hier ook zo een, dat is wel een pony. Maar hij inderdaad commerciele veulens.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:22

Je hebt zo een hengst ook hoor Alabastro Knipoog. Het is een verdunningsfactor die op vos voorkomt: het geeft dan vlaskleurige manen en staart. In bruine paarden komt het gen niet tot uiting maar ze kunnen het wel doorgeven. Deze is dus een donkervos, vandaar het speciale effect Lachen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:28

MissSisa schreef:
Oke dan si het wel begrijpelijk. Maar je kunt toch beter een Nederlandse hengst gebruiken. Of duits bloed. Meestal ook wel goed.

Ongelooflijk.
Over kennis van bloedsopbouw gesproken. Huilen

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:04

Voor hetgeen wat jij allemaal wil, zou ik zoeken naar een springhengst met meer dan gemiddelde beweging, maar ook een flink stukje bloed in de afstamming.
Kijk eens op de site van Stal Roelofs, zit daar niets voor je bij?