Hoe longeren jullie je Tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

4leafclover

Hoe longeren jullie je Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 09:38

Ik wil mijn tinker graag wat regelmatig longeren, mijn vraag: welke hulpteugel gebruiken jullie?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:50

Wat is het verschil met en ander paard?
Ik longeer mijn tuiger met bijzets....

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 10:06

Ik heb gehoord dat het slecht is voor een tinker vanwege zijn bouw om hem vaak te longeren, daarom mijn vraag als een tinker gelongeerd wordt of er ook bep. hulpteugels bij gebruikt worden. of gewoon los aan de longe. ik heb hier nl. nog geen ervaring mee, is mijn 1e tinker

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:16

Volgens mij is er niet zoveel anders aan.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 13:29

Wat voor hulpteugel zouden jullie adviseren?

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:06

Ik gebruik helemaal geen hulpteugels. Zelfs geen longeerlijn! Ik longeer meer om hem wat beweging te geven. Als ik geen tijd heb om te rijden ofzo, even snel longeren. Maar ik gebruik zowiezo geen hulpteugels, ik vind het maar ondingen. Lastig gedoe allemaal, en mijn tinker raakt daar alleen maar geirriteerd door.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:11

Sharmila schreef:
Ik gebruik helemaal geen hulpteugels. Zelfs geen longeerlijn! Ik longeer meer om hem wat beweging te geven. Als ik geen tijd heb om te rijden ofzo, even snel longeren. Maar ik gebruik zowiezo geen hulpteugels, ik vind het maar ondingen. Lastig gedoe allemaal, en mijn tinker raakt daar alleen maar geirriteerd door.

ik doe precies hetzelfde Haha!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:13

ik longeer hem wel eens maar dan doe ik er bijzet teugels aan de longeer singel en nog met een bijzet touw. maar let wel op als ik naar mijn tinker kijk die vind het moeilijk om aan de longeer lijn te lopen en die trekt je als je niet uit kijkt alle kanten op. Ik weet van iemand die had met een aantal mannen en test gedaan achter een tinker een touw gelegt en dan hadden ze er 20 gewonen mannen achter gedaan en dan gingen ze touw trekken wie het sterkste was nou het paard won dus kijk wel uit!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:14

Ik gebruik geen hulpteugels.
Ik longeer 'gewoon'met hoofdstel in, verder niks.
Soms met dubbele lijnen. (maar daar ben ik zelf nog beginner mee)
Ik merk wel dat ze door het longeren meer gaat buigen tijdens het rijden.
We doen het niet vaak, maar hebben er wel profijt van.
Veel succes!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:51

Meagan wordt gelongeerd met een dubbele longe. Meestal longeren we haar een tot twee keer in de week.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:08

Ik ben mijn tinker wel vaak aan het longeren, ze moet dan ook ingereden worden, en ik heb al advies gekregen van bolketje (zit ook op bokt), om haar regelmatig aan de bijzet te laten lopen en dat gaat super, ze kent de druk op de mond en ze leert haar rug te gebruiken, we doen het ook met meerdere tinkers om te zorgen dat ze stelling krijgen want ze neigen al gauw verkeerd, maar ja elke tinker reageert weer anders natuurlijk.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:23

net als een ander paard, en dat is bij mij dus simpel aan hoofdstel,halster, touw om nek (voor het idee) of gewoon los...

friespaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:11

...er heel hard achteraan rennen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:21

pubelia schreef:
maar let wel op als ik naar mijn tinker kijk die vind het moeilijk om aan de longeer lijn te lopen en die trekt je als je niet uit kijkt alle kanten op. Ik weet van iemand die had met een aantal mannen en test gedaan achter een tinker een touw gelegt en dan hadden ze er 20 gewonen mannen achter gedaan en dan gingen ze touw trekken wie het sterkste was nou het paard won dus kijk wel uit!

Dan ben je aan het rondslingeren ipv longeren ....
Ook met longeren(of juist met) dient een paard te doen wat jij wilt.

Voor een tinker geld hetzelfde als voor wat voor ras dan ook...
Ook met longeren kun je als je onervaren bent een hoop verpesten (zeker als je met bijzet,stiek enz.)gaat werken.
Vraag iemand in je omgeving met longeerervaring over hoe en wat(wat wil je bereiken,welke hulpteugel wil je,hoe gebruik je de eventuele hulpteugel op de juiste manier enz.).

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:35

CarS schreef:
Dan ben je aan het rondslingeren ipv longeren ....
Ook met longeren(of juist met) dient een paard te doen wat jij wilt.

Voor een tinker geld hetzelfde als voor wat voor ras dan ook...
Ook met longeren kun je als je onervaren bent een hoop verpesten (zeker als je met bijzet,stiek enz.)gaat werken.
Vraag iemand in je omgeving met longeerervaring over hoe en wat(wat wil je bereiken,welke hulpteugel wil je,hoe gebruik je de eventuele hulpteugel op de juiste manier enz.).
als een pony trekt heeft niks te maken met het luisteren van...
als zij trekt hoe kan je dat dan afleren, ons lukt het niet!!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:40

Als t enigszins kan longeer ik Flanna met dubbele longe.
Anders longeer ik haar met hoofdstel, bijzetjes aan een longeersingel.
Heel soms doe ik het ook aan het halster maar daar gaat ze niet prettiger door lopen...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:42

pubelia schreef:
als een pony trekt heeft niks te maken met het luisteren van...
als zij trekt hoe kan je dat dan afleren, ons lukt het niet!!

@ Pubelia
Een paard dat de longeerlijn uit je handen rukt heeft ALLES te maken met luisteren!!!!!!
Hoe je dat kan afleren.....
Daarvoor heb ik ook mijn paard weg moeten brengen omdat ik het niet voor elkaar kreeg Haha!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:04

CarS schreef:
@ Pubelia
Een paard dat de longeerlijn uit je handen rukt heeft ALLES te maken met luisteren!!!!!!
Hoe je dat kan afleren.....
Daarvoor heb ik ook mijn paard weg moeten brengen omdat ik het niet voor elkaar kreeg Haha!

ze luisterd echt wel goed hoor behalve uit de wei halen wil ze af en toe dreigen maar dat laat ik niet meer toe. en voor de verder rest luisterd ze op het trekken na super.

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:11

Ik longeer mijn tinker in een longeer bak zonder longeer lijn op stem commando.
Als ik roep van hand, gaat hij nettjes de andere kant op. Kapanda kan dat nog beter dan Riccardo.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:05

denk toch een dominantie probleem pu!

Irish longeer ik met een pessoateugel om haar rug te trainen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:08

irish_lady schreef:
denk toch een dominantie probleem pu!

Irish longeer ik met een pessoateugel om haar rug te trainen.
mn pu is zeker in die dingen dominant maar voor de verder rest de liefste en de braafste pubelia die er is!! dus dan laat haar maar trekken ik hou haar niet tegen(letterlijk)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:20

pubelia schreef:
mn pu is zeker in die dingen dominant maar voor de verder rest de liefste en de braafste pubelia die er is!! dus dan laat haar maar trekken ik hou haar niet tegen(letterlijk)

Die van mij is ook nogal dominant en als ik hem zou laten trekken zou er binnen de kortste keren geen land meer mee te bezeilen zijn. Hij wordt voor dat gedrag afgestraft en flink ook. Hij haalt het dan ook niet meer in zijn hoofd om het te proberen bij mij. Ik heb zo'n pesthekel aan paarden die je alle kanten op slepen.

Longeren doe ik met mijn Tinker net zo als met de andere paarden. Ik gebruik de hulpteugel die ik op dat moment nodig vind. Hangt er van af wat ik wil trainen tijdens het longeren.
Met dubbele lijnen longeren vind ik ook heel prettig werken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:38

Percy schreef:
Die van mij is ook nogal dominant en als ik hem zou laten trekken zou er binnen de kortste keren geen land meer mee te bezeilen zijn. Hij wordt voor dat gedrag afgestraft en flink ook. Hij haalt het dan ook niet meer in zijn hoofd om het te proberen bij mij. Ik heb zo'n pesthekel aan paarden die je alle kanten op slepen.

Longeren doe ik met mijn Tinker net zo als met de andere paarden. Ik gebruik de hulpteugel die ik op dat moment nodig vind. Hangt er van af wat ik wil trainen tijdens het longeren.
Met dubbele lijnen longeren vind ik ook heel prettig werken.

ik zelf longeer haar nu ook niet meer niet om het reden van het trekken, maar om de reden als ze trekt dat ik eingelijk meestal mijn enkel om zwikt. dus dan maakt ze er misbruik van. eingelijk heeft ze het niet echt nodig om gelongeerd te worden, ik kan er zo ook op.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:48

pubelia schreef:
ieingelijk heeft ze het niet echt nodig om gelongeerd te worden, ik kan er zo ook op.

Verward

Deze zin begrijp ik niet. Ik kan ook zo op mijn paard maar longeren is gymnastiseren en dat gaat aan de longe soms net wat handiger dan ohz wanneer je de juiste hulpmiddelen gebruikt. Het is een aanvulling op de training.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:59

Percy schreef:
Het is een aanvulling op de training.

Juist!!!

Ik longeer Quint nu ook op stem en lichaamsbeweging(beetje NHachtig).
Quint longeer ik wel nog steeds voordat ik opstap....hij is een beetje apart en als het zadel er net opligt flipt hij nog weleens....Dan slinger ik hem even rond totdat hij gaat ontspannen en dan stap ik op(dat heeft hij nog steeds nodig na 3!!!jaar)....

Maar zo nu en dan longeer ik echt zoals het hoort en dan moet meneer flink aan het werk,ik train hem dan vanaf de grond.
Niet omdat ik er niet op durf want ik heb al heel veel botten gebroken op hem en mijn ego is nog steeds niet hersteld Haha!
Maar juist om hem net even wat anders te trainen/laten bewegen,,,,,

En met luisteren bedoel ik niet dat hij me hoort Knipoog maar dat een paard doet wat ik wil op het moment dat ik het wil......
Ik moet consequent zijn bij hem ten aller tijden,verslap ik hiermee dan neemt hij letterlijk en figuurlijk een loopje met me.
Quint is heel gevoelig en heeft een rottijd gehad maar dat neemt niet weg dat(juist) hij strak gehouden moet worden.
Hij probeert ook nog weleens me rond te sleuren maar dat blijft bij proberen want "been there done that" dat flikt hij me niet meer.