Wat is een goede merriestam?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Wat is een goede merriestam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 20:55

Naar aanleiding van een ander topic wil ik wel eens van anderen hun mening horen over merriestammen.

Welke eigenschappen heeft een goede merriestam?

Ik heb er mijn mening over maar die laat ik nog even in het midden Haha!

Gr. Chantal

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:02

Meerdere prestatie paarden op een bepaald (hoog)niveau.
Ik zelf hecht meer waarde aan een stam waaruit paarden komen die in 3 disciplines actief zijn (geweest), termeer vanwege de veelzijdigheid. Hoewel er natuurlijk ook wat valt te zeggen voor een stam die alleen uitblinkt in 1 disipline.
De totale hoeveelheid paarden uit die stam/ gedeelte door het aantal paarden dat gepresteerd heeft zie ik liever onder de 50%.
Eigenschappen die in meerdere paarden uit die tak tevoorschijn komen.
Een stam die dit dus niet heeft is minder goed, maar dat hoeft niet voor een individue te gelden.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:40

Prestatie zegt natuurlijk heel veel, maar niet iedereen heeft als fokker de gelegenheid om zijn paarden in de sport te laten uitbrengen.

Daarom vind ik in het kader van het KWPN het toch wel interessant als merries minstens ster zijn, want dan voldoen ze aan een bepaald criterium qua exterieur en beweging.

Persoonlijk vind ik belangrijk, dat er in een merriestam een aantal zaken goed verankerd zijn. Bij de stam achter Marfique is dat bijvoorbeeld de gedegen manier van bewegen OK dan!
Dit zie je bij de nakomelingen uit deze merrielijnen steeds duidelijk terugkomen.
Bij het veulen van Marfique (v. San Remo) zie ik duidelijk ook weer het sterke achterbeen van de merrie(lijn) terug!!!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:47

Ehh die titel ........?????????GEEN goede merriestam?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:03

fabienne schreef:
Daarom vind ik in het kader van het KWPN het toch wel interessant als merries minstens ster zijn, want dan voldoen ze aan een bepaald criterium qua exterieur en beweging.
Minstens ster? waar staat dat? Een paard wat goed beweegt, kan er misschien uitzien als een ezelf of voldoet gewoon nietaan de huidige eisen van exterieur. Ik ken zat VB/stb merries die toch exterieur en beweging doorgaven. Het is niet onbelangrijk, maar ik vind het niet het belangrijkste.

Sommige fokkers hebben niet de gelegenheid om hun paarden uit te brengen in de sport, hoe weten ze dan dat hun paarden ook op dat niveau presteren? En er zijn ook fokkers die niet de tijd hebben (of willen hebben) om naar keuringen te gaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:01

Ster predikaat zegt iets over het exterieur en dat ze aangeboden is op een keuring. Hoeveel mensen zijn er niet die gewoon geen moeite nemen om daar naar toe te gaan. maar dat is off-topic Haha!

Geen goede merriestam bestaat dat wel?
Daar stel ik mij dan bij voor dat een fokker een bepaald doel voor ogen heeft gehad en er niet in geslaagd is om met dat merriemateriaal (moeder, dochter, kleindochter enz) wat hij had dat doel te bereiken...
Of dan die merriestam slecht is met het oog op vererven, denk het niet dat ze dan de ongewenste eigenschappen doorgeven is een ander verhaal.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:35

Sammie schreef:
Minstens ster? waar staat dat? Een paard wat goed beweegt, kan er misschien uitzien als een ezelf of voldoet gewoon nietaan de huidige eisen van exterieur. Ik ken zat VB/stb merries die toch exterieur en beweging doorgaven. Het is niet onbelangrijk, maar ik vind het niet het belangrijkste.

Sommige fokkers hebben niet de gelegenheid om hun paarden uit te brengen in de sport, hoe weten ze dan dat hun paarden ook op dat niveau presteren? En er zijn ook fokkers die niet de tijd hebben (of willen hebben) om naar keuringen te gaan.

Als je de merrielijn niet kent, kan je op papier niet zien of ze sterwaardig zijn. Als ze ster zijn, hebben ze in ieder geval van een jury een waardering voor uiterlijk en beweging gekregen, die vastgelegd is.

En dat staat nergens, maar er wordt hier om een mening gevraagd Haha!

Als je bv een hengst aanbiedt voor de hengstenkeuring kan je het volgens mij trouwens echt wel vergeten als in de moederlijn alleen maar veulenboek- en stamboekmerries staan! Daar moeten dan toch wel enkele predikaten in de reeks voorkomen!

Zelf fok ik ook met Fabienne, ondanks dat ze niet sterwaardig is, maar wel een fijn karakter heeft en een goed achterbeen heeft. Maar dan heb ik niet de verwachting een paard te fokken wat ik zomaar makkelijk duur kan verkopen. Qua bloedopbouw is ze niet interessant, maar we hebben er al eerder een mooie stermerrie uit gefokt met super bewegingen, dus ze kan hopelijk ook best een leuk sportpaard afleveren Haha!

@ Alane: sterpredikaat zegt iets over exterieur EN over beweging!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:43

@Fabienne: ik bedoelde daarmee de buitenkant. Een sterpredikaat zegt niets over de binnenkant van de merrie zelf (wat geeft ze door aan haar kinderen). Eerder over de moeder.

Citaat:
Als je bv een hengst aanbiedt voor de hengstenkeuring kan je het volgens mij trouwens echt wel vergeten als in de moederlijn alleen maar veulenboek- en stamboekmerries staan! Daar moeten dan toch wel enkele predikaten in de reeks voorkomen!

Dat riekt naar discriminatie Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:55

chantal1 schreef:
Naar aanleiding van een ander topic wil ik wel eens van anderen hun mening horen over merriestammen.

Welke eigenschappen heeft een goede merriestam?

Ik heb er mijn mening over maar die laat ik nog even in het midden Haha!

Gr. Chantal

Ik heb er wel een mening over in vergelijk.
nl. een moeder met dochters die alleen maar mooi willen zijn zonder arbeid te verrichten, zo'n moederlijn moet je echt niet hebben.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:55

Alane, dat klopt, alleen de nakomelingen kunnen iets laten zien over de vererving van een merrie; tenzij je heel veel kennis hebt van bloedopbouw e.d., dan kan je misschien wat meer 'voorspellen'

Maar als in een merrielijn keer op keer ster en keur predikaten voorkomen, mag je toch wel aannemen dat die merrielijn aardige paarden voortbrengt.

(laten we de supergoede merries zonder predikaat even buiten beschouwing, want wat niet vastgelegd wordt, b.v. via keuring of prestatie, is na meerdere generaties op papier niet meer te zien)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:06

Ik zou dan meer waarde hechten aan sport en prestatie predikaten.
Als een merriehouder om welke reden dan ook niet naar een keuring gaat zegt dat toch niets over de kwaliteit van zijn paarden.

uit iemands onderschrift:
Citaat:
De in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 08:08

fabienne schreef:
Ehh die titel ........?????????GEEN goede merriestam?

Hahaha, ik zie het! Moet een goede stam zijn natuurlijk Bloos!

go2marjon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:54

ik vind Oludine de beste stammerrie die er is ze heeft namelijk een hele goede dekhengsten en fokmerries op de wereld gebracht zoals

Dekhengsten:

cosmos
riverman

Fokmerries:

FROUWDINE KEUR SPORT (DRES)
DALUDINE
JALUDINE STER PREF 91.1059

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:00

Er zijn stammen/ stammerries die meerdere prestatie cq dekhengsten hebben voortgebracht.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:36

In een merrielijn hecht ik meer waarde aan de predikaten sport en prestatie, dan aan de predikaten ster en preferent. Hierboven is het al gezegd, het kan een merrie(lijn) zijn die paarden voortbrengt die alleen 'mooi' zijn. De predikaten sport en prestatie zegt meer over het feit dat de paarden het ook 'doen'. Daarom zijn er ook wel stamboek merries die prestatie worden, die geven het gewoon wel door. En daar komt bij dat ik liever een lelijk(er) paard heb wat goed presteert in de sport, dan een mooi paard dat niks wil. Maar het allerliefst beide natuurlijk Haha! .

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:13

Ben ook meer op prestatie en sport gericht als het gaat om de waarde voor een merriestam te beoordelen. Het gaat er mij om dat de gehele stam goede sportpaarden in de breedte levert, dus niet alleen een enkele topper maar gewoon goede paarden waar ook basisruiters een leuk paard aan hebben.

Een voorbeeld van een goede merriestam: de Omia-stam natuurlijk OK dan! , maar dat wist je al (heb even gespiekt in je profiel), hier heb ik ook een merrie uit. Pling

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 12:08

Ja, dat wist ik Knipoog
Welke merrie is het, heb ff in je profiel gekeken maar zag het niet staan (of ik lees er over heen Haha! )

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:27

Lightning stamboeknaam Landsvrouwe, bij latere fok is de fokker over gegaan op het achtervoegsel omia. Zo is er ook een Laromia en ook de merrie Omia van collega bokker Camelotje komt ook uit deze tak van de merrielijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:33

maar er is ook een tak van (landsvrouwe) met Weidevrouwe(v.Roemer) die ook weer -vrouwe heeft gekregen.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:24

x
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:48

Ik ga helemaal voor de Cara-stam van het KWPN, daar is bijvoorbeeld krackC uitgekomen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:30

Het kenmerk van een goede merriestam is voor mij de afwezigheid van Engels volbloed, Hackney en Saddlebread in de moederlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:35

De Oberlina stam
Komt Kawa uit Lachen

Maar veel info heb ik er niet van (dus als andere dat wel hebben Schijnheilig )
Maar daar moeten goede springpaarden uit gekomen zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:26

Bij ons op stal staat ook een merrie uit de Oberlina stam, haar moeder heet uhhh durf het nietmeer te zeggen, dacht met een L, maar haar oma heet Woberlina. De merrie zelf heet Voberlina uit een Pierrot(v. voltaire) x Concorde.

staljaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:24

Ik ben gek van de VOTTIE stam, dat is dan wel een dressuur stam, maar is al heel oud en komen goede en gezonde bewegers van.
Had een merrie Jottie en heb met haar gefokt en ga nu door met haar dochter Votties Vadisha. een erg mooie vos met super beweging terwijl haar vader een Hannoveraan was en meer springen gefokt (Graphit x Argentan)