Tinker eigenaars HELP met voervraag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Tinker eigenaars HELP met voervraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 14:03

Een kennis van me heeft een jaar geleden een tinkerruin gekocht. Nu zag ik ze vandaag nog eens en het gaat erg goed met rijden enzo in de bak. Maar de Tinker 'ontploft' vaak. Ze beschreef me hoe en wanneer. Ze kan bijvoorbeeld niet met hem aan de hand buiten lopen dat gaat hij ervandoor of staat naast haar te stuiteren en te bokken. Met rijden is hij in het begin erg moeilijk maar na een dik half uur gaat het beter. maar ze durft dus niet met hem buiten rijden of wandelen. Nu daarnet was het erg aan het waaien en kijk zegt ze zo een dingen is hij dan weer niet bang van andere paarden wel. Dus ik dacht meteen aan het voer. Ik vroeg wat hij te eten krijgt. Op die manege kennen ze dus geen tinkers er staan alleen sport paarden en pony's hij krijgt dus sportbrok en kuil gras. Volgens mij echt veel te veel energie rijk voedsel voor een Tinker die gemiddeld 1 uur per dag uit de stal komt. Want naar de wei brengen gaat nog niet dat is te ver bij zijn stal vandaan en dat houd ze hem dus niet. hij word dus of greden of losgelaten in de piste. Nu heb ik haar wel verteld wat zo voer al niet doet met een Tinker maar ik denk dat ze het niet echt aannam van me. Nu dus mijn vraag.
weten jullie een site of iets dergelijks waar echt in getallen en nummers word uitgelegd over het 'sober' voeren van een Tinker hoe en waarom? Dan kan ik dat uitprinten en aan haar geven. Wat ik vind het zo jammer ze doet zo der best neemt veel Prive lessen en alles maar de mensen daar hebben dus gewoon geen ervaring met tinkers. ook beet hij en alles bij aankomst in Belgie en toch zet ze door met hem en is ze gek op haar tinker. Ik zou dus echt willen proberen te helpen met die voer kwestie goed uit te kunnen leggen. Dank jullie wel.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:58

Tinkers kunnen heel slecht tegen eiwitten, dus probeer deze op een minimun te houden. alleen voer waar weinig eiwit inzit, veel hooi, niet op een te vette wei zetten en veel buiten laten staan (niet bv in de stal) Tinkers zijn buitenpaarden,geen stalpaarden. en ABSOLUUT geen Sportbrok! dat is geschikt voor warmbloeden, maar er zit vee te veel in voor Tinkers. zelfs basisbrok kan bij sommige Tinkers nog teveel zijn, maar werkt over het algemeen wel goed

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:59

Volgens mij staat in een van de boekjes die door Miranda Sauter van Tinkerhoeve de Bonte Parels is geschreven, ook heel veel info over voer. Volgens mij is dat deel 3 .
Zie de site :www.tinkerhoeve.nl

Succes er mee!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:34

nou die van mij krijgt ook gewoon basis brok van havens 2 kilo per dag en dan hooi/kuil zit er een beetje tussen in.
Nou denk ik vooral dat het dier te wijnig uit zijn stal komt die van mij komt er maar een paar uurtjes uit maar als ik dat niet doe dan kan ik ook buiten niet meer met hem lopen.
Dus toch proberen even in het land te zetten zodat hij zijn ei kwijt kan.
Laatst bijgewerkt door dobbel op 23-10-04 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:35

TanteMiesje schreef:
Volgens mij staat in een van de boekjes die door Miranda Sauter van Tinkerhoeve de Bonte Parels is geschreven, ook heel veel info over voer. Volgens mij is dat deel 3 .
Zie de site :www.tinkerhoeve.nl

Succes er mee!

ze hebben hier ook een speciale tinkerbrok

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:58

Als ik mijn merrie 1 kilo haver geef, staat ze morgen te stuiteren. Ze snel en heftig kan die erop reageren. Terwijl ze normaal echt de rust zelfe is en zich absoluut niet druk maakt.. Zelfs van voordroog (zit tussen kuil en hooi in) wordt ze al "wakkerder'. Ik weet niet hoe schraal het paard is, maar anders zou ik eens proberen met zo min mogelijk brok (en het liefste dan gewone onderhoudsbrok en nog liever even helemaal niets) en in plaats van kuil hooi.. Ze is nu gewoon tegen het voer aan het vechten...

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 16:27

Zoals ik al zei weet ik dit wel maar zij neemt het niet echt van mij aan. Dus nu dacht ik als ik iets kan uitprinten uit een boekje of van een site ofzo en haar dat dan geven. Het hier gewoon tegen mij zeggen heeft geen zin ik weet het al en van mij neemt ze het niet aan. want de mensen daar op manege zijn allemaal mensen die hoog in de springsport lopen enzo daar neemt ze het dus wel van aan maar die kennen dus niks van tinkers.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:25

Quinzy schreef:
Zoals ik al zei weet ik dit wel maar zij neemt het niet echt van mij aan. Dus nu dacht ik als ik iets kan uitprinten uit een boekje of van een site ofzo en haar dat dan geven. Het hier gewoon tegen mij zeggen heeft geen zin ik weet het al en van mij neemt ze het niet aan. want de mensen daar op manege zijn allemaal mensen die hoog in de springsport lopen enzo daar neemt ze het dus wel van aan maar die kennen dus niks van tinkers.
Ik dacht, dan kan je dit laten lezen (eventueel eerst uitprinten ofzo)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:36

1 uur per dag uit de box en dan kuilgras én sport brok?? Bloos! damn geen wonder dat ie ontploft!

ik heb gam juist van de (gewone brok zelfs) en kuil afgehaald omdat hij zo onhandelbaar werd. nu hij op hooi en muesli van garvo staat is het goed. er bestaan genoeg voeders voor sobere paarden. als ik haar was zou ik me er eens in gaan verdiepen.

lief dat je je zo bekommerd om dat paardje quinzy, ik hoop dat het wat helpt!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 17:58

Ik denk dat hij wel meer dan een uur per dag eruit is want ze is echt gek op der tinker en ze is er veel mee bezig. maar ik kom verder nooit op de manege. ik weet alleen dat ze heel veel lessen neemt er elke dag heen gaat vaak merdere keren en dat ze echt heel veel vooruitgang boekt. maar alleen dat ontploffen dus.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:39

Pellie schreef:
1 uur per dag uit de box en dan kuilgras én sport brok?? Bloos! damn geen wonder dat ie ontploft!

idem Bloos! --> kuilgras is al veel te eiwitrijk voor een paard dat altijd op stal staat en dan nog sportbrok erbij Ziek
Ken ook tinkers die zowie zo al flipten van 23/7(of misschien ietsie minder) op stal ook al kregen ze alleen hooi en eiwitarme brok dus ...

Ik weet dat Pavo veel info geeft over sober voeren voor koudbloeden . Een voorlichter heeft al heel wat lezingen e.d. in de ijslander wereld gegeven ... misschien dat je dus via pavo aan wat info kunt komen?!

Ook bij Hipposport hebben ze info op internet over wanneer welk soort brok te voeren enzo., maar weet helaas de site niet meer, misschien dat je het vindt via een zoekpagina Verward

Hoop dat je wat info vindt en ze er naar luistert en dat ze hem dan ook naar de wei kan brengen enzo (dat zou waarschijnlijk ook al schelen)

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:40

Ik ga met de rest mee.......
Ik vind het nog een brave,als ik dit aan Quint zou geven zou hij levensgevaarlijk worden(Q word al hyper van muesli zonder haver Zij zijn groot en ik is klein! ).

Op veel sites over Tinkers staat als voedingsadvies ...sober houden.
Zoek even wat op i-net en print het uit voor je vriendin.
Maak haar wel duidelijk dat soberder voeren weer even nodig heeft de tink zal niet binnen een dag rustig zijn.

Succes....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:44

ik geef mijn merrie tinkerbrok, maar al zou ik haar geen brok geven, dan stuitert ze nog, is gewoon haar karakter. ( vraag maar aan mariska en aan leon)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:44

Ik denk dat het een combinatie is van teveel voer en te weinig bewegingsVRIJHEID. Want dat is nog een groot verschil, of er gereden word of dat een paard vrij kan loslopen.
Sportbrok is echt funest voor een tinker, de eiwitwaarden zijn veel te hoog. Ik zou haar aanraden die hele brok eens weg te laten en alleen kuil te voeren (hooi zal wel moeilijk worden als ze op een manege staat)

Stel eens voor dat ze het een week of 2 probeert, ze zal zien dat het heel veel uitmaakt. Dan kan ze hem eventueel zelf als hij tekort komt bijvoeren met tinkerbrok of wat muesli.
Staan er niet op de websites van Mon, ICS, NST en tinkerhoeve wat stukjes over voeren van tinkers?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 09:06

Sportbrok is idd geen goede brok voor een Tinker
Fayette heeft het vorige winter ook een tijdje gehad omdat ze voor die tijd sloom en erg zwaar voor het been aan het worden was. Toen had ze het even nodig maar 3 maand later stond ze elke dag te stuiteren en te springen dat het een jewelste was. Rennen op de wei, rennen tijdens het rijden, bokken, steigeren, noem maar op en dat terwijl ze toch wel elke dag een uur of 6 naar buiten kwam in de wei. Twee dagen niet rijden en er weer op gaan zitten? Dat kon ik wel vergeten want dan zag ik alle hoeken van de bak van onderen en boven Schijnheilig
Basisbrok is veel beter alhoewel dit voor Fayette ivm de hoeveelheid eiwit ook niet al te goed was nadat ze een keer licht spierbevangen was geweest (kreeg ze ontzettende jeuk van).
Sinds ze in augustus bij ons aan huis staat en we haar die speciaal ontwikkelde Tinkerbrok voeren (0.5 kg per dag terwijl ze afgelopen winter nog op ruim 1.5 kilo basisbrok stond Bloos! ) zijn haar rare acties helemaal verdwenen (behalve als ze hengstig is en last heeft van de hormonen maar dat is nog niks vergeleken met vorig jaar Knipoog ).
Haal die Tinker van de (sport)brok af en minder de hoeveelheid kuilgras. Ga over op een broksoort met een laag eiwitgehalte en voer slechts een kleine hoeveelheid (of helemaal geen brok) en geef gewoon hooi. Verder is veel bewegingsvrijheid onontbeerlijk voor elk paard!

En wat TanteMiesje zegt klopt idd: in deel 3 Gezondheid & Verzorging van de Tinkerboekenreeks staat uitgebreid verteld wat een Tinker nodig heeft aan voeding of eigenlijk wat hij juist niet nodig heeft Haha! Deze boekjes zijn o.a. te bestellen via de site van de Bonte Parels www.tinkerhoeve.nl
Verder verkopen ze daar idd ook die speciale Tinkerbrok maar ik vermoedt dat het vanuit Belgie niet te doen is om even een paar zakken op te halen Tong uitsteken

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:52

... hopelijk wil ze luisteren...

Wij voeren trouwens nu Kwikfit (recreation) van Hipposport OK dan! . Deze brok bevat dus een stuk minder eiwitten en lekker veel ruwe celstof en voldoende vitaminen en mineralen !!!

Havens schijnt trouwens ook een goede sobere brok te hebben , deze wordt veel aan ijslanders gevoerd (waarvoor ongeveer hetzelfde geldt als tinkers)

nogmaals succes ermee OK dan!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:47

Ja dat klopt volgens mij is het de derby compact dat is eiwit arme brok

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:02

Het is per paard erg verschillend Ze zal gewoon moeten testen. Belle krijgt ook sportbrok en kuil en ja ze is fris maar wel goed te rijden Haha!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 23:46

lowara schreef:
Tinkers kunnen heel slecht tegen eiwitten, dus probeer deze op een minimun te houden. alleen voer waar weinig eiwit inzit, veel hooi, niet op een te vette wei zetten en veel buiten laten staan (niet bv in de stal) Tinkers zijn buitenpaarden,geen stalpaarden. en ABSOLUUT geen Sportbrok! dat is geschikt voor warmbloeden, maar er zit vee te veel in voor Tinkers. zelfs basisbrok kan bij sommige Tinkers nog teveel zijn, maar werkt over het algemeen wel goed

ik ben het hier over oneens. als ik naar mijn tinker kijk.
mijn tinker krijgt s'ochtens 1 (zo'n beker) schep prestatie brok. dan gaat ze op de wei. wat in de lente vetter is dan nu. dan krijgt ze sávonds weer 1 schep prestatie brok. en dan nog 1 plakje hooi. mijn tinker is een import tinker en kan gewoon een hele dag op stal en daar geeft ze helemaal niks om! en als ik eerlijk ben ik ben ooit naar iemand gegaan die tinkers fokt enzo en die zet ze in de winter ook gewoon op stal!!

dus zeg nooit nooit! Knipoog

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:39

Bij Kyl op de manege wordt ook sportbrok gegeven.Daar ik het sneu vind dat ze em 3x per dag over moeten slaan,krijgt ie 3 x een klein handje .Daarnaast geef ik na het rijden mijn eigen muesli en krijgt ie 3 x hooi en komt genoeg op de wei.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 08:38

ze wilde nu maispulp gaan halen is dit ook goed? En dat met wortels want idd het is maar zielig als al de paarden lekkers krijgen en hij word overgeslaan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:41

Maispulp gebruik je vooral om je paard aan te laten komen, irish krijgt er nu 1 kilo per dag van omdat ze behoorlijk ingevallen is!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 09:22

wat kan ze dan beste geven? Met wortelen? Zemelen heeft hij ook graag dacht ik.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:31

Ik zou hem gewoon een eiwit en energie lage brok geven.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:32

Tsja... en hier een tinker die 1 1/2 kg brok per dag krijgt (energierijke onderhoudsbrok), drie keer per dag kuil, 1 kg wortelen en daarnaast slobber bestaande uit 1/4 kg muesli, 1/4 kg geëxpandeerde haver, 1/3 kg zemelen en 1/2 kg lucernemenging. Ontploffen doet ze nooit aan de hand of in het werk, dat doet ze maar lekker in de wei of als ze in de paddock staat. Druk is ze weleens, dat mag, maar ze moet zich wel gedragen.

Ik denk dat het hier een combinatie is van idd teveel voer gecombineerd met te weinig arbeid èn naar mijn idee ook een slechte opvoeding. Dat laatste gaat er ook niet uit als je hem alleen nog maar lucht te eten geeft trouwens...

Misschien is het een idee om naar de voorlichtingsavond over voeding te komen?