[KWPN] Deklimiet bij jonge hengsten????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

[KWPN] Deklimiet bij jonge hengsten????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 11:02

Het onderwerp is wel eens eerder aan de orde geweest, maar omdat ik hoorde dat de hengst Trento (KrackC x Ramiro x Amor) over de 450 merries gedekt heeft (van horen zeggen dus val me niet aan op het juiste aantal) vroeg ik me af wat nu de invloed van zo'n hengst op de fokkerij is.

Krack heeft tamelijk veel gedekt, Ramiro is ook overvloedig aanwezig en Amor dito.

Zijn dat voordelen, krijg je door zo'n hengst opeens een hele berg goede genen, en is het daarom een goede zaak dat zo'n hengst veel merries dekt?

Of zou het toch maar beter zijn om een deklimiet van pakweg 50 merries toe te staan voor de hengsten die uit de verrichtingen komen.

Een andere vraag die bij zo'n dekaantal opkomt is hoe komt de keuze voor een hengst tot stand teneinde een goed sportpaard te willen fokken.
Kiest men dan een hengst als Trento met de verwachting dat het wel goed komt, want de voorouders hebben het toch bewezen.

Of denkt men dat de eigen merriestam zo goed is dat het zowiezo wel goed zal komen.

Of gaat men zoals hier vaak beweert wordt puur op het mooie koppie en de geweldige bewegingen af en hoopt omdat men bij de eerste is minstends een nieuwe dekhengst te fokken??

[edit Joost] titel aangepast, even een paar handige tips voor dit soort topics:
- als je een bepaalde context hebt voor je topic, geef dat dan aan in de titel
- als je denkt dat iemand van dat topic afwijkt, kijk dat dan zorgvuldig na. Vraag of het on-topic bedoeld is, ga er niet van uit dat iets off-topic bedoeld is
- probeer niet het werk van een moderator te doen door mensen on topic te dwingen. Druk op tijd op de TeM knop om het te laten onderzoeken door het moddie team, niet als je er al 3 pagina's niet meer uitkomt.
- als je er op aangesproken wordt dat je offtopic bent, en je niet vindt dat je dat bent, druk eens op de TeM knop. Dat is handiger dan een volledige escalatie van het topic.
[/edit Joost]

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:12

Deklimiet is niet interessant. Nu is de handel in jonge hengsten al moeilijk aangezien we het OCD-veulens verhaal krijgen waar we dus jonge hengsten op kunnen afstraffen.

Je koopt dan dus een jonge hengst als hengstenboer voor veel geld in de 3e bezichtiging ofzo. Dan zou die dus als ie slaagt maar 50 merries mogen dekken....
En dan na 2 jaar het advies krijgen dat ie ocd vererft.......

Dan is het gewoon niet meer interessant om aan het hele traject te beginnen lijkt me.

Voor de rest is het toch vaak zo de fokkers zijn vaak schapen die mekaar als een kudde achteraan lopen, dit jaar is het die en volgend jaar is het weer een ander..... Is helaas niet te beinvloeden Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 11:15

Franske schreef:
Je koopt dan dus een jonge hengst als hengstenboer voor veel geld in de 3e bezichtiging ofzo. Dan zou die dus als ie slaagt maar 50 merries mogen dekken....
En dan na 2 jaar het advies krijgen dat ie ocd vererft.

Ik begrijp jouw insteek wel, maar ik denk dat een hengst die ocd vererft en maar 50 merries gedekt heeft een hoop minder ellende veroorzaakt dan een die 450 dekt Verward

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:27

Volgens mij is er wel degelijk een deklimiet voor de hengsten, ik meen 300 stuks (wat mijn inziens ook nog veel te hoog is).

Dat ze er dan toch nog zover boven komen, zit in het feit, dat buitenlandse dekkingen officieel niet meegenomen worden en de terugkomers (= gust gebleven) over het jaar heen getilt worden.
Zo is het mij ooit eens uitgelegd.

Wat een fokker overigens bezielt, om bij een (jonge) hengst te dekken, die zijn dekboek vol maakt, heb ik echt nooit begrepen. Voor de handel werkt het zeker niet prijsverhogend, hoop op die enige echte misschien?

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:56

sarabande schreef:
Ik begrijp jouw insteek wel, maar ik denk dat een hengst die ocd vererft en maar 50 merries gedekt heeft een hoop minder ellende veroorzaakt dan een die 450 dekt Verward

Inderdaad, en het zou de markt van zowel de jonge hengsten als van de veulens achteraf alleen maar goed doen.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:15

Ik zou een dekbeperking niet zo gek vinden. Zodra de eerste nakomelingen er zijn kun je die beoordelen en besluiten of er meer gedekt mag worden met een hengst.
Geen idee hoeveel Turbo Magic gedekt heeft maar die staat nu wel op wacht. Wat als er inderdaad 450 keer gedekt is met Trento en die word op wacht gezet...
Lijkt me goed als er eerst gekeken word naar de nafok.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:56

En als een jonge hengst dan 200 aanvragen krijgt? Wie bepaalt er dan welke 50 hij mag dekken? En waar wordt die selctie dan op gebasseerd?
Dan moeten de ander 150 uitwijken naar een "tweedekeus" hengst die mischien iets minder goed aansluit waardoor die dus op afstammelingen op wacht gezet wordt.
Mocht het nu de hengstenhouder zijn dan kan hij dus de betere uitkiezen...
Je krijgt dan geroep van vriendjes politiek... het aantal jonge hengsten zal terug lopen omdat het minder "rendabel" wordt om jonge hengsten op te fokken en voor te brengen en de fokkerij wordt onbetaalbaar.
En wie gaat dat dan betalen? Alle leden of de fokkers?
De dekkosten zullen gaan stijgen enz....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:02

Abgar Knipoog keurmerries of minstens voldoen aan dit of dat. Lijkt mij dat het risico dat de hengst op wachtwordt gezet vanwege het merriemateriaal ook gelijk minder is. Dan ligt het echt aan de hengst zelf Knipoog

edit: spelfout
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-10-04 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:06

Maar als de hengst dus niets toevoegd, verbeterd of doorvererft heeft die hengst ook geen meerwaarde voor de fokkerij en kan je hem beter afvoeren.
En geeft dit dus ook een vertekend beeld.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:28

Alane schreef:
En als een jonge hengst dan 200 aanvragen krijgt? Wie bepaalt er dan welke 50 hij mag dekken? En waar wordt die selctie dan op gebasseerd?
Dan moeten de ander 150 uitwijken naar een "tweedekeus" hengst die mischien iets minder goed aansluit waardoor die dus op afstammelingen op wacht gezet wordt.

In het verleden werden buitenlandse hengsten aangewezen voor een beperkt aantal dekkingen daar gold wie het eerste komt het eerste maalt, waarbij de hengstenhouder dan natuurlijk ook de beste eruit kan kiezen en niet de neiging heeft die hengst maar aan iedereen aan te raden.

Wie zegt dat die hengst voor andere uit de lucht gegrepen 150 stuks tweede keus is en wie kan voorspellen hoe een hengst die nog nooit gedekt heeft ergens wel of niet op aansluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:32

Als je je hengst op 450 merries zet zonder selectie in merriemateriaal toe te passen, dan ben je bezig geld te verdienen.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:58

Ik ben helemaal voor een deklimiet. Misschien is 50 wat weinig, dat nodigt weer uit tot hele hoge dekgelden voor sommige hengsten, maar 100 of misschien 150, zodat ze wel de kost kunnen verdienen. Selectie in de te dekken merries door de hengstenhouder ben ik niet voor. Ik zou niet blij zijn als een hengstenhouder mijn merrie niet wilde insemineren door de hengst van mijn keuze. Een deklimiet geeft ook wat meer spreiding en kansen voor andere hengsten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:23

Persoonlijk ben ik voor een deklimiet voor álle hengsten. 450 merries is gewoon teveel invloed voor een hengst. Daardoor krijgt een hengst in het algemeen teveel invloed, wat een fokkerij in het algemeen niet goed doet.

Enige nadeel is dat tophengsten dan onbetaalbaar gaan worden voor de gewone fokker. Dan krijg je Amerikaanse toestanden met 50000 Euro per dekking voor een tophengst die maar 20 merries dekt per jaar.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:31

Tja, maar dan brengen die veulens waarschijn;ijk ook nog een keer geld op, inplaats van bijna alleen maar geld te kosten.
Een ander voordeel is een veel grotere bloedspreiding en mogelijk meer kansen voor jonge hengsten, die anders nauwelijks de kans krijgen zich te bewijzen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:35

Voor de paardenstapel zou het goed zijn, maar ik vraag me af of het ook goed is voor de hoogte van de dekgeld Verward
Wellicht wel voor de hengstenhouder, maar niet voor de fokkers, terwijl de dekgelden van de popi hengsten al zo torenhoog zijn (zelfs al voor dat jonge grut).

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:47

Zolang wij stom genoeg zijn, om die centjes op te hoesten, veranderd er niet zoveel.
Maar zeker nu de markt plat op het gat ligt, gaan mensen ze zich langzamerhand toch wel bezinnen of er uberhaupt het volgende jaar wel een veulentje moet komen ( de schuur staat nog vol, met producten van de afgelopen jaren, die voor normaal geld ook al niet te slijten zijn) en of het dan juist van die hele dure hengst moet zijn, want in de opbrengst kom je dat meestal toch niet tegen.
Het gaat traag, maar het kwartje zal heus wel eens vallen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:42

sarabande schreef:
In het verleden werden buitenlandse hengsten aangewezen voor een beperkt aantal dekkingen daar gold wie het eerste komt het eerste maalt, waarbij de hengstenhouder dan natuurlijk ook de beste eruit kan kiezen en niet de neiging heeft die hengst maar aan iedereen aan te raden.

Wie zegt dat die hengst voor andere uit de lucht gegrepen 150 stuks tweede keus is en wie kan voorspellen hoe een hengst die nog nooit gedekt heeft ergens wel of niet op aansluit.

Buitenlandse hengsten vroeger of jonge hengsten in de toekomst??

Als die hengstenhouder de besten eruit kan kiezen en weet dat bepaalde merries sterk vererven geeft dat toch een geheel vertekend beeld op die 50 dekkingen?

Als ik hengst A uitgekozen heb voor mijn merrie en vanwege een dekbeperking kom ik niet in aanmerking dan is hengst B dus mijn tweede keus....

Moet ik jouw uit gaan leggen hoe je aansluiting vindt voor je merrie, dus een hengst selecteerd? Verward
En als op het aantal van de door mij aangegeven 200 dekkingen 150 uit de lucht zijn gegrepen waarom dan een deklimiet instellen.. blijven er toch maar (gemiddeld) 50 over Verward

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:33

Alane schreef:
Als ik hengst A uitgekozen heb voor mijn merrie en vanwege een dekbeperking kom ik niet in aanmerking dan is hengst B dus mijn tweede keus....

Als je eens wist hoe vaak wij voor keuze B gaan omdat we bij keuze A niet terecht kunnen. Daarnaast loopt keuze AA vaak in Wales. Is niet echt haalbaar qua kostenplaatje Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 19:34

Ik wil het hebben over invloed van zoveel dekkingen van een hengst waar we niets meer van weten dan alleen de afstamming en zijn uiterlijke presentatie op de KWPN fokkerij.
Hopelijk kan er een discussie zonder niet relevante aanames alleen om gelijk te krijgen gehouden worden.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:13

Ik meende dat JUIST de afstamming zo belangrijk was bij fokken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 20:17

jaantsje schreef:
Ik meende dat JUIST de afstamming zo belangrijk was bij fokken?

Waarom denk je dat, kan je dat uitleggen, want dat is een van mijn vragen waar ik het topic mee startte

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:27

waarom dan anders de afstamming registreren?
Hoe wil je anders selecteren op bloedaansluiting en zo eventuele erfelijke minder gewenste eigenschappen uitbannen?

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:28

Trento heeft geen 450 merries gedekt heb ik uit betrouwbare bron (een mede-eigenaar).....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 20:34

pukpaleis schreef:
Trento heeft geen 450 merries gedekt heb ik uit betrouwbare bron (een mede-eigenaar).....

Hoeveel dan wel, dit werd mij verteld door een collega hengstenhouder. Zoals ik al aangaf ik heb het van horen zeggen, maar de cijfers worden binnenkort gepubliceerd dan weten we meer.

Het was overigens als voorbeeld bedoelt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:37

Dus ook uit de lucht gegrepen net als mijn voorbeeld van 200 merries die aangemeld worden....
En dan mij wat veronderstellen als ik iets wil verduidelijken met voorbeelden....... Tong uitsteken