Is dit een goede keuze?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olevalover

Is dit een goede keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 16:59

ik ga woensdag naar dit veulen kijken, wat vinden jullie van hem en denken jullie dat ie bij mij past Lachen Ik denk van wel .

naam: Zanzibar
leeftijd: 6 maanden Lachen
vader:Onze fons
vadervanvader:Alexis Z
vadervan moeder: Valadon xx
vadervanmoedervanmoeder: Willow cratic xx
geslacht: hengst
kleur: nu koffievos, wordt schimmel.

moeder is 1.57 , vader is 1.68. moeder heeft Z2 dressuur gelopen en Z springen. hij is erg aanhankelijk en een beetje een boefje.

Afbeelding
Afbeelding

Wat vinden jullie van hem?(bouw, hoofdje,uitstraling etc?) En vinden jullie hem bij mij passen? ik ben 1.70 (qua schofthoogte)en wil springen en een beetje dressuur..

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:02

Mooi veulen, maar om te zeggen dat hij gaat passen vind ik moeilijk. Dan bedoel ik zowel dat ik u niet ken als dat er veel kan gebeuren op 3 jaar.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 17:27

alabastro schreef:
Mooi veulen, maar om te zeggen dat hij gaat passen vind ik moeilijk. Dan bedoel ik zowel dat ik u niet ken als dat er veel kan gebeuren op 3 jaar.

2,5 jaar Lachen

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:36

ik vind het ook een mooi veulen, lijkt achter wel iets koehakkig, maar dat is moeilijk te bepalen van een foto. Ook de maat is moeilijk in te schatten. Misschien kun je hem meten en vergelijken met andere veulens!!

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 17:37

nog meer foto's misschien is dat verduidelijkend:
Afbeelding
Afbeelding
En staan niet alle veulens zo??

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:47

Ik vind het een mooi veulen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:03

Dat veulen ziet er goed uit.
Een sterke beer.
Goed breed voor, lendenpartij gesloten en geen overmatig lang middenstuk.
Beenstand niet te recht en dat wat met de hakken naar elkaar is geen ramp. smid laten corrigeren.
Andersom was meer een ramp kun je later met een kruiwagen tussendoor.
Mag meer hals lengte hebben.
Maar gezien zijn overmatige vette conditie kan dat wat vertekenend kijken. Kan over 3 maanden helemaal anders zijn .
Maar in ieder geval de lendenpartij is ok.

Maar nu de maat is hij wel groot genoeg.?
Je zou nu toch ongeveer een minimale hoogte van 138 cm moeten hebben.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 21:43

Heb hem eergisteren bezocht, erg speels etc.. echt een hengstje.
Ceasario: Hij is nu 5 maanden en denk dat hij ongeveer 1.35 is, op welke hoogte zal hij dan plus minus uit moeten komen? (eigenaars denken 1.64).
dan nog wat: Die beenstand achter lijkt mij verkeerd, iets naar buiten gedraaid, maar het valt mij op dat 90 % van de veulens dit heeft. Is dit niet gewoon de leeftijd of hebben alle veulens ineens een verkeerde beenstand. ik denk namelijk niet dat de smid deze hele beenstand ozu kunnen corrigeren .(ben daar en tegenstander van Knipoog )
wie weet dit?

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 22:46

Niemand?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 07:13

Mijn veulen heeft dat ook iets, na ieder bezoek van de hoefsmid zie je het verbeteren, dit is wat ik met koehakkig bedoelde, dat komt in de meeste gevallen wel goed.
De maat lijkt mij helemaal niet zo verkeerd, het is geen grote maar hij is toch wel goed aan de maat.
Ik denk dat dit best eens een goede keuze zou kunnen zijn, maar het is niet mijn beslissing om te nemen!!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:35

Ik vind het een erg leuk veulen, ziet er goed uit.
Of het veulen bij je past is moeilijk te beoordelen omdat ik je niet ken.
Als het een goed karakter heeft, en nog zo jong is, kun je hem altijd nog een beetje vormen en met een goede opvoeding kom je een heel eind!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:40

De meeste veulens staan iets naar buiten gedraait, maar dat komt vanzelf goed. Die van mij had dat ook iets, maar dat word steeds beter!

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 09:52

Dankjullie wel allemaal!! OK dan!
Pfieuw.. ik zat al helemaal te stressen, dat het misschien niet door zou gaan (want ik ben helemaal weg van hem) alleen maar door zijn beentjes. terwijl ik dit bij zoveel veulens zie.

Tja en die maat... weet iemand welke maat hij zal krijgen als hij nu ong. 1.35 m is?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:16

Die van mij was iets over de 1.40 met 5 maanden.. Dus de 1.70m zal hij niet gaan halen denk ik..

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:17

Die stand van de achterbenen komt wel goed, maar......... op de meeste foto's vind ik de stand van de voorvoeten niet echt ideaal, het gaat bijna de richting bokvoet uit.
Het kan natuurlijk aan de foto's liggen (teveel van bovenaf genomen) maar laat hier nog eens goed naar kijken. Voor de rest een erg leuk veulen.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 10:19

youngster schreef:
Die van mij was iets over de 1.40 met 5 maanden.. Dus de 1.70m zal hij niet gaan halen denk ik..

Nee, dat denk ik ook niet, maar zal hij rond de 1.64 worden ???(en mijn schatting van zijn hoogte was een vrij wilde gok )

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 10:21

Kitten schreef:
Die stand van de achterbenen komt wel goed, maar......... op de meeste foto's vind ik de stand van de voorvoeten niet echt ideaal, het gaat bijna de richting bokvoet uit.
Het kan natuurlijk aan de foto's liggen (teveel van bovenaf genomen) maar laat hier nog eens goed naar kijken. Voor de rest een erg leuk veulen.

Op welke foto zie jij een bokvoet dan, ik kan het er niet uit halen namelijk. Mijn merrie van 8 jaar heeft ook ee bokvoet, maar dat ziet er wel anders uit als deze voetjes. Misschien komt het omdat het weiland sompig is en hij dan iets meer naar voren zakt met zijn voetjes (is moeiljik uit te leggen, maar kijk nog maar is naar de foto's.)

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 10:48

Kitten schreef:

En da nog iets, ik krijg het idee dat je denkt dat een bokvoet met de koottand te maken heeft, maar een bokvoet is een verkeerde hoek die de hoef met de grond maakt.. ik weet niet precies wat je dan bedoeld..

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:03

Olevalover schreef:
Nee, dat denk ik ook niet, maar zal hij rond de 1.64 worden ???(en mijn schatting van zijn hoogte was een vrij wilde gok )

Dat moet hij dan wel kunnen redden denk ik.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 11:10

youngster schreef:
Dat moet hij dan wel kunnen redden denk ik.

ok, want ik zoek een paard met een normale schofthoogte, hoeft niet super hoog, maar iig hoger dan mijn merrie van 1.58 (hoewel ik hierop ook zeker niet te groot ben). Zlf ben ik 1.70 en groei niet veel meer, dus dat moet wel lukken, aangezien hij stevig gebouwd is. Knipoog

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:12

Ik ben vorig jaar bij een nakomelijk van onze fons wezen kijken, die was een jaar en echt wel dik 1,60 al.. Bloos! Ik weet alleen niet meer wat voor bloed erachter zat.. Wel weet ik dat het achterbeen mij echt niet trok, heel flegmatiek was het..

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 11:16

youngster schreef:
Ik ben vorig jaar bij een nakomelijk van onze fons wezen kijken, die was een jaar en echt wel dik 1,60 al.. Bloos! Ik weet alleen niet meer wat voor bloed erachter zat.. Wel weet ik dat het achterbeen mij echt niet trok, heel flegmatiek was het..

Zal ik je nog wat vertellen Knipoog , ik ben gisteren bij een jaarling va stravinsky xx wezen kijken en die was al rond de 1.68!! (10cm hoger dan mijn merrie volgroeid is Tong uitsteken )
Maar vind je dit achterbeen van zanzibar er ook flegmatiek uitzien..? (kan je trouwens uitleggen wat je daarmee bedoeld Haha! )

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:29

Ik heb die Onze Fons toen ik beweging gezien.. En het ging allemaal heel traag enzo.. Had gewoon geen zin om te lopen.. Het was natuurlijk een jaarling dus ja het lopen word dan zowiezo minder, maar zijn achterbenen tilde amper op..

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:38

Ik vind het ook een erg leuk veulen, ook mooi gefokt, vooral interessant dat de merrie in de sport heeft gelopen.

Ik ken een aantal nakomelingen van Onze fons (1 van ons zelf) eigenlijk allemaal mooie en fijne paarden.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 11:41

Ruchet schreef:
Ik vind het ook een erg leuk veulen, ook mooi gefokt, vooral interessant dat de merrie in de sport heeft gelopen.

Ik ken een aantal nakomelingen van Onze fons (1 van ons zelf) eigenlijk allemaal mooie en fijne paarden.

heb je daar toevallig foto's van? Ik ben blij dat jij over zijn nakomelingen tevreden bent.
Volgende week ga ik voor de 2e keer naar Zanzibar kijken, maar dan samen met mijn prive-instructrice. Zij heeft wat meer verstand van bouw etc. ben benieuwd wat zij er van zegt. Ik denk dat ze iig wat zegt over de achterbenen, maar als veel veulens dat hebben en dat allemaal weer goed komt, moet het ook bij hem wel goedkomen.