veulen wel/niet in opfok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van een veulen in de opfok doen?

absoluut noodzakelijk!
28 (48%)
een veulen kan prima opgroeien zonder opfok
30 (51%)

Totaal aantal stemmen: 58

Sandoekan

veulen wel/niet in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 14:37

Mijn merrie heeft onlangs een veulen gehad. Maar ik ben niet zo bekend met het opgroeien van veulens.
Ik wil het veulen graag houden dus in de toekomst blijft het veulen bij de moeder, daarnaast is er ook nog een oudere ruin (13). Moet het veulen dan afgespeend worden?

Graag jullie advies/mening over het wel of niet in de opfok laten van een veulen.

En verder vroeg ik me nog af welke leeftijd gebruikelijk is voor een veulen om in de opfok te gaan, en voor wat voor een periode?

Alvast bedankt voor de reacties

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:03

mijn veulen gaat ook terug bij de merrie,nog een jongere merrie en een leeftijdsgenootje.vind ik prima zo hoor,ik zou het veulen wel ergens in kudde of "opfok" ondergebracht hebben moest ik deze mogelijkheid niet hebben.
ik zou wél afspenen,voor de goede gang van zaken,tussen de 4 en 6 maand dus.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:20

Ik ben ook helemaal voor opfok en zeker in het eerste levensjaar. Mijn jaarling heeft de hele zomer met een leeftijdsgenootje op het land gestaan, door omstandigheden heeft hij de winter thuis volbracht met zijn moeder. Ik merk een enorm verschil nu hij thuis is.

Het veulen van dit jaar blijft heerlijk thuis, we hebben een hengstveulen erbij gekocht zodat dit als koppeltje samen kan opgroeien. Wij zijn in de gelukkige positie om stallen en weiland aan huis te hebben.

Waarom ik het belangrijk vind is dat jonge dieren altijd het onderspit delven in een groep oudere paarden, helaas is het in Nederland bijna niet mogelijk om een natuurlijke gang van zaken na te bootsen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:54

ik ben anti-opfok. Ik heb ooit eens van iemand de omschrijving gelezen: "opfok is hetzelfde als een groep kleuters zonder docent in een klaslokaal neerzetten" en daar ben ik het helemaal mee eens.
Mijn veulens groeien altijd op met een pleegoom (mijn hengst), ze gaan wel een zomer weg van de moeder (of de moeder gaat weg) maar ze blijven absoluut in de groep.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:56

Absoluut opfok. Wat Polly beschrijft is wel de meest natuurlijke manier van opgroeien, in een kudde met gemengde leeftijden en een hengst erbij. Aangezien dat niet voor ieder veulen is weggelegd, geef ik er de voorkeur aan om ze bij geslachts en leeftijdsgenootjes op te laten groeien.

Ook vind ik het heel belangrijk dat een paard met meer dan een leeftijds- en soortgenootje omgaat. Een kudde van twee paarden is geen kudde. En het liefst nog in een groep met paarden van hetzelfde ras. Een ranke Arabier delft nu eenmaal in kracht en massa het onderspit t.o.v. een uit de kluiten gewassen KWPN-er, of een Koudbloedveulen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:21

Veulen WEL opgroeien met leeftijdsgenoten, zeker het eerste jaar.
Kan je dat thuis niet bieden (en nee, de moeder en een volwassen ruin is niet goed genoeg), dan rest je de opfok.

Ik vind het geen keuze.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:08

Liever een gemengde groep dan opfok.
Door een volwassen paard worden ze opgevoed.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:15

Inderdaad beter in een gemengde groep, maar wel op een plaats waar ze leeftijdgenootjes hebben en lekker kunnen rennen. Dit hebben ze nodig voor hun ontwikkeling, daarom ook voorkeur voor voorjaarsveulens, die lekker meteen de grote droge wei op kunnen!!!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:17

De optie die ik zou kiezen staat er niet bij.

Ons veulen (6 maanden, Fjordenhengstje) staat op dit moment bij ons op stal in een kudde merries. 3 van deze merries hebben op dit moment een veulen van zijn leeftijd dat nog niet is afgespeend (die van ons is al bij de moeder weg). De kudde is gevarieerd: 1 Bels (met hengstveulen), 2 Tinkers (waarvan 1 met merrieveulen), 2 Shetlanders (waarvan 1 met hengstveulen), 1 IJslander, en 1 Friese jaarlingmerrie.

Binnenkort worden de veulens afgespeend. Ons veulen zal dan met 2 andere hengstjes (het 3e veulen is een merrie) bij ons in de "mannen" kudde komen. Deze kudde staat het hele jaar door dag & nacht buiten (land of paddock met schuilstal) en bestaat uit: 2 Fjordenruinen 3,5 en 12 jaar, 1 IJslanderruin 5 jaar, 1 IJslanderhengst 2,5 jaar, 1 kruising Highland/Shetlandruin 8 jaar, 1 Tinkerjaarling hengstje, 2 Shetlanders 8 en 9 jaar.

Voordelen hiervan boven normale opfok vind ik:
1) Ik kan hem elke dag in de gaten houden, iets wat met een normale opfok niet kan omdat het vaak toch wat verder weg is. Hij komt nu ook dagelijks in handen.
2) Hij staat zowel met leeftijdgenoten als met oudere paarden, wat een stabielere (gezondere) sociale structuur geeft.
3) Hij kan, ook in de winter, dag & nacht buiten en in beweging zijn, iets wat ook niet bij iedere opfok kan.

Zoiets zou ik dus nastreven voor ieder veulen. Helaas is het niet altijd mogelijk om het te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:18

Wel
Maar raadpleeg de zoekfunctie eens?

En wat verstaan jullie onder opfok?
Ik gewoon een groep, van verschillende leeftijden, maar ook leeftijdgenootjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:42

Het liefst een gemengde groep (merries en ruinen) van verschillende leeftijden, maar tenminste wel 1 leeftijdsgenootje om op z'n tijd lekker gek mee te kunnen doen.

Mijn jaarling staat ook in een gemengde groep, samen met een andere jaarling. Gaat prima! Het was nog leuker geweest als er ook jongere veulens in de groep liepen (bijv veulens die nog niet zijn afgespeend), dan had Shaseera DAAR weer mooi de baas over kunnen spelen Knipoog

Een opfok met veulens die allemaal dezelfde leeftijd hebben ben ik niet zo voor; stel dat je het dominantste veulen van de groep hebt... Daar schiet je uiteindelijk niks mee op. Ik heb dat een keer van dichtbij meegemaakt (beestje werd met zijn 1 jaar al tussen de twee/driejarigen gezet omdat hij niet bij de andere jaarlingen paste en nog was hij de baas), maar met die jaarling was echt niks meer te beginnen. Die werd uiteindelijk ook bij oudere paarden gezet wat veel en veel beter ging.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:07

Geen "reguliere" opfok. Een aantal weken bij een ander veulen in de wei is super, maar ik zou mijn veulen niet in een groep leeftijdsgenotjes zetten, is IMO erg onnatuurlijk en ze hebben juist oudere paarden nodig om ze op hun plaats te zetten van tijd tot tijd.

Bij mij staan ze dus met de oudere merries (die niet oud zijn hoor!) en dat gaat echt heel erg goed.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:26

Ik heb zelf opfokgelegenheid.
Groepjes van 4-6 die het hele jaar buiten blijven.
Na het afspenen komen de (merrieveulens) bij mijn oude ruin en eventueel 1 of 2 jarige merries in de wei.
Ook heb ik nog een groep 1 en 2 jarigen even buiten het dorp lopen.
Leeftijdsgenootjes erbij vind ik erg belangrijk. Volwassen dieren spelen veel minder dan jonge dieren en juist door het spelen worden ze sterk.

Als veulen leren ze een hoop, daarna komen ze alleen in handen voor het ontwormen en bekappen.
Wel controleer ik ze 2x per dag. In de winter worden ze dan ook bijgevoerd.
Ze zijn wel wat 'verwilderd' maar je kan ze wel pakken en komen ook naar je toe om geknuffeld te worden.
Zodra ze met 3 jaar weer bij huis lopen, is een kleine opvoedcursus van een week voldoende om ze weer de basisopvoeding bij te brengen die ze als veulen hebben gehad.

Hengsten heb ik wel het liefst per jaargang. Of ze moeten in een flink grote groep lopen. Ik heb geen goede ervaringen met een klein groepje 1 en 2 jarige hengsten bij elkaar.
1 of 2 jonge hengsten gooi ik ook nog wel eens in de winter in een groep drachtige merries. Daar leren ze echt een hoop van en ze komen er erg mak uit.

Maar tussen het afspenen en 3 jaar komen ze hier dus erg weinig in handen. Er wordt niet mee gewandeld of getut.
Leren ze ook geen ongein aan in die tijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:29

Zoals jij het omschrijft, zo ken ik het ook op de plaatsen waar ik altijd gereden heb

Heerlijk, eerlijke paarden krijg je dan

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:10

mijn veulen komt gewoon bij mijn shetjes te staan,mijn oude shet van 21 heeft meerdere veulens gehad,dus weet wel het 1 en ander van opvoeden!
mijn minishet is ook al bijna 15,maar lekker pittig en speels,zeer sociaal,dus denk dat mijn veulen er en goede vriend aan krijgt.
Vind niet per definitie dat een veulen met andere veulens hoeft op te groeien,maar wel met soortgenoten.
verder wil ik gewoon graag zelf zien hoe hij opgroeit.

Sandoekan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 15:26

Bedankt voor de reacties, maar ik twijfel nog steeds wel. Vooral omdat ik het ook wel leuk vind om er zelf bij te zijn als ze opgroeit. En ik niet zo goed zou weten waar ik haar naar toe zou kunnen brengen wat in de buurt is (gelderland). En omdat de stemmen nu ongeveer 50/50. Alleen zijn er vooral reacties van mensen die voor opfok zijn, dus heb ik maar 1 kant van het verhaal.
Wat kunnen de gevolgen zijn als je het veulen niet weghaalt bij de moeder? het is een merrietje trouwens?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:39

Mijn hengstveulen (Kwpn) gaat naar een opfok, waar hij bij twee merrieveulens en nog twee hengstveulens komt. (drie quarters en een kruising haflinger/arabier) Als ze 1 jaar zijn gaan de merrieveulens apart.
Ik heb niet echt ervaring met een opfok. De twee veulens die ik 2 jaar geleden had, zijn op +/- 6 maanden verkocht. Die van dit jaar wil ik graag houden. Zijn moeder heeft van veulen af altijd alleen gestaan en dat is het slechtste wat er is. Ze is totaal niet gewend aan andere paarden
en is er verschrikkelijk bang voor. Met rijden vliegt ze steeds de andere kant op als ze in haar richting komen en als ze bij een ander in de wei gezet wordt, jaagt ze de andere paarden steeds weg als die contact zoeken. Het belangrijkste wat is dus voor mijn veulen wilde is dat hij sociaal opgroeid met leeftijdsgenootjes. We zetten hem nu al regelmatig met een andere merrie dan zijn moeder in de wei (paar uurtjes) en met een shet veulen en dat gaat prima. De tijd zal leren of dit een goede keuze is geweest.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:52

Ook ik heb totaal geen ervaring met veulens, we hebben nu ons eerste veulen van 5 maanden oud. Al vrij snel heb ik mijn oudere ruin bij moeder en veulen gezet, overigens op een moment dat het veulen hondsbrutaal en stronteigenwijs was, als ik eens de wei inliep, zag ik in mijn ooghoeken haar hoefjes langs m'n hoofd flitsen.
Hoogste tijd voor een stukje echte opvoeding dus, want mijn "foei" en corrigerende tikken op haar billen hadden geen enkel effect. Enfin, ruin erbij en het was afgelopen met die geintjes, lekker samen spelen, leren wat wel en vooral niet mag, ruin beschermt haar en bestraft haar, in mijn ogen perfect, dat kan ze van een leeftijdgenootje niet leren.
Inmiddels staat er nog een (oudere) merrie bij, nogal opvliegerig en dominant tiepje, en dit gaat ook goed. Lekker met z'n drieen scheuren door de wei, met z'n drieen grazen, veulen slapen en de oudere staan erbij te rusten en moeders heeft alle tijd aan zichzelf, heel af en toe kan ze zich van het gras losrukken en trekt ook een sprintje mee.
Wat mij betreft gaat dit spook niet in de opfok, in mijn ogen kan ik ze nu thuis bieden wat ze daar ook krijgt. Hier heb ik alle faciliteiten die de opfok ook biedt, is stukken goedkoper en ik kan met eigen ogen de dagelijkse ontwikkeling van diertje zien.

Als iemand het hier niet mee eens is en mij kan overtuigen dat ons veulen in de opfok beter af is dan hier thuis, dan hoor ik dat graag, maar dan wel onderbouwd met argumenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 20:55

Misschien dat je ff het topic door moet lezen, omdat niemand zegt als je thuis de mogelijkheid hebt, je ze alsnog weg moet brengen

Verder vind ik wel dat er een leeftijdgenootje bij hoort te staan.

Hier hebben ze eerlijke concurentie aan, wat betreft sprintjes trekken en andere speel dingen Lachen

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 22:07

Ik sluit me aan bij RunningKawa.

Ik heb ooit mijn Fries op een opfokbedrijf gezet, helemaal geen problemen gehad en hij heeft het prima naar zijn zin gehad! Als tweejarige heb ik hem noodgedwongen naar huis moeten halen omdat ik nog maar één paard thuis had staan. Hij had het daar SUPER!

Maar nu doe ik het niet meer, op de eerste plaats omdat ik nu een ander ras heb. Ik ben nog geen opfokbedrijf met Quarters tegen gekomen die voldoen aan mijn eisen. Af en toe verbaas ik me dat ze überhaubt nog klanten krijgen, de rillingen lopen je over de rug als je ziet wat er soms gebeurd op zo'n bedrijf Ik geef toe dat twee veulens niet het ideale is maar 100 keer liever dan wegbrengen naar de opfok. Gelukkig heb ik ook nog oudere dieren en kan ik als het nodig is een ouder dier er tussen zetten.

Maar ik blijf het opgroeien van een veulen alleen niet kunnen!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 08:31

labe schreef:
Hier heb ik alle faciliteiten die de opfok ook biedt, is stukken goedkoper....

Daar heb ik m'n twijfels bij. Ik denk dat je toch al snel aan 1000 euro per jaar zit als je alle kosten meetelt?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:30

Ik ben wel voor de opfok, zeker als je geen eigen gelegenheid om je veulen bij je te houden.
Ik sta op een stal, waar ze overdag wel even losstaan in de losgooibak, maar de rest van de dag staan ze op stal. Zomers hebben we wel land, maar ik vind niet dat een veulen in de groei op stal moet staan.

Ik heb gekozen voor een kleine opfok met 5 merrieveulens. Meer veulens wilde zij niet hebben, omdat ze elk veulen bij naam wil kennen en ze allemaal in de gaten wil houden.
Ik vind toezicht wel belangrijk en zeker als je als eigenaar niet elke dag langs kan gaan.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:00

De keus van wel of geen opfok blijft persoonlijk, wat ik probeer duidelijk te maken is dat ik het idee heb dat ons veulen nu niets tekort kom, maar opensta voor alles wat beter kan. Ze staan dagelijks met z'n vieren in de wei, vormen een leuke minikudde en ik zie dingen gebeuren die ook bij leeftijdgenootjes onderling gebeuren.
Komt ook nog bij dat ik zeer slechte ervaringen heb gehad met pensionstallen/maneges in het verleden, vandaar op een gegeven moment onze keus; of de paarden aan huis en zelf overal verantwoordelijk voor zijn, maar dan ook wel zorgen dat het ze aan niets ontbreekt, of helemaal stoppen met de paarden.

Tot nu toe heb ik eerlijk gezegd bitter weinig positieve verhalen van mensen gehoord die hun veulen in de opfok hebben gedaan en daarmee bedoel ik niet dit topic en de vele andere waarin dit onderwerp al is besproken. Vorig hebben wij nog met eigen ogen kunnen zien dat er op de kliniek het zoveelste veulen arriveerde, afkomstig van een professioneel opfokadres, die in het prikkeldraad had gezeten. Levenskansen van dit dier na dit gebeuren: nul. Helaas een van de vele voorbeelden die wij in de loop der jaren hebben gezien.

Uiteraard heb wij lang van tevoren overwogen, hoe ons veulen grootgebracht moet worden, maar ik heb nog geen reden gehoord waarom ik nu dingen anders moet aanpakken. De kosten zijn overigens niet van doorslaggevende betekenis en hebben nimmer een rol gespeeld in onze overweging, goedkoop is mooi meegenomen maar verder onbelangrijk.

Ik sta open voor kritiek en als ik het verkeerd doe, prima, laat maar weten, maar kom wel met argumenten waarom ik het nu zou veranderen en vertel me maar wat er nu zo verkeerd is. Wat voor ons uitermate belangrijk is, is dat uit dit veulen later een sociaal, gezond en evenwichtig paard ontstaat, wij hebben nu het gevoel dat wij aardig op de goede weg zitten, als er iets beter kan dan zullen wij dat zeker niet nalaten. Het is niet mijn bedoeling om door te drammen dat wij het zo goed doen, als dat zo is overgekomen is dat spijtig. Mijn reactie op dit onderwerp komt voort uit onzekerheid, ik probeer te benoemen waarom wij deze keus hebben gemaakt en ook een beetje te horen wat ik kan verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:22

Citaat:
afkomstig van een professioneel opfokadres, die in het prikkeldraad had gezeten

En dat noem jij professioneel?

Sorry, maar naar zo'n prutser zou ik nooit een paard brengen
Correct afgemaakte wei, anders niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:34

Opfok, beter Haha! Haha! Haha!

gijsenkim schreef:
Opfok betekend voor mij zoveel als dat het paard minstens een aantal uren per dag (liefst 24/7) met soortgenoten op het land staat. Of dat nou leeftijdsgenoten zijn of een gemengde kudde zal mij een worst wezen.

Of dat nou 200 kilometer verderop is of in de achtertuin zal me ook een worst wezen.

Dus als ik opfok roep, dan roep ik eigenlijk zoveel mogelijk op het land met paarden. waar en hoe dan ook!

En dan het liefst zo min mogelijk getrut van mensen die niet weten hoe jonge paarden in elkaar zitten...

ik heb er een stukje over geschreven in een ander topic

Ik heb altijd meer moeite met paarden die veel in handen zijn geweest. Niet zozeer in handen zijn geweest van paardenmensen maar meer paarden die in handen zijn geweest van penniemieppies die al op veel te jonge leeftijd veel te veel doen met het dier en het paard al op hele jonge leeftijd hebben geleerd dat het toch veel sterker is dan een mens.

De grootste reden waarom ik vind dat er weinig tot niks gedaan moet worden met jonkies is omdat....

Een veulen leer je meelopen, een veulen is nog niet sterk genoeg om echt zn eigen zin door te drijven. En zal dus meekrijgen op het moment dat hij afgespeend wordt en naar het land gaat dat mensen sterker, handiger en sneller zijn dan hij. Dit is wat hij zich herinnerd op het moment dat er weer contact komt, net zo goed als hij zich herinnerd dat er meegelopen moet worden aan dat touwtje, dat hij een voetje moet geven als nodig is en dat een halster er nou eenmaal bijhoort.

Nu komt zo een dier als sterke 2,5 jarige uit het land met de “kennis”van hierboven. Uiteraard is hij uitgegroeid tot een sterke kleuter, alleen HIJ weet dat niet. Een paard is zich niet bewust van de kracht die hij heeft, en dat is maar goed ook. Hij weet niet dat hij veel sterker is geworden in de loop der jaren.

Alleen dieren die door mensen met een paard “opgevoed” worden leren dat er een grens ligt bij de kracht van een mens, en dat hun die grens kunnen overschrijden. De daaruit voortvloeiende problemen manifesteren zich bij elk onderdeel van het zadelmak maken, beleren en verzorgen.

Feilloos haal ik de paarden eruit die door mensen met paarden “opgevoed” zijn. Eigenlijk is het zielig want zo een dier moet ik de eerste week zo ontzettend kort houden, en voor elke misstap die het maakt krijgt hij mega op zn flikker, de hele wereld van dat paard staat op zn kop, hij begrijpt er helemaal niks meer van. Hij moet ineens gaan luisteren naar wat ik als ielig mensje tegen hem zeg en van hem vraag, das nogal een cultuurshock. Vaak worden paard en ik na een week of twee worstelen de dikste maatjes, vooral omdat hij precies weet wat hij aan me heeft.

uit ander topic