Hoelang in opfok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarka

Hoelang in opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 07:21

De titel zegt het al; Hoe lang houden jullie een veulen in opfok?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 08:13

Tot en met het gehele weideseizoen van het jaar waarin hij 3 is geworden... Lachen

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:17

Als de winterstalling mogelijk en aangepast is, is dat inderdaad het beste.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:32

vikki schreef:
Tot en met het gehele weideseizoen van het jaar waarin hij 3 is geworden... Lachen

Echt waar? Ik wil mijn paardje er eigenlijk in het voorjaar uithalen. Scheve mond

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:58

Wat is jullie defenitie van 'opfok' eigenlijk?
Doen jullie in die tijd wel wat met ze of laten jullie ze dan alleen maar in de wei lopen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:00

Ik doe die tijd wel wat met mijn veulen, maar heb ze in de opfok staan op de stal waar ik haast elke dag ben.
Zo is er weleens een veulenles ingelast waarin we ze leren voetjes geven, of op de trailer zetten. Zelfs een rondje met de trailer te rijden.
Even af en toe 10 Minuten, leren ze veel van.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:13

yarka schreef:
Wat is jullie defenitie van 'opfok' eigenlijk?
Doen jullie in die tijd wel wat met ze of laten jullie ze dan alleen maar in de wei lopen?

Die van mij heeft voornamelijk het eerste half jaar veel geleerd, toen ze nog bij de fokker stond. Voetje gegeven, geborsteld worden, vaststaan, meelopen. Ik oefenen het nu ook nog af en toe, zodat ze er iets meer aan gewend is geraakt. Ik heb ook geoefend met draven en stilstaan aan de hand, omgaan (wijken voor druk). Verder heb ik laatst (gelukkig met hulp) haar beentjes voor het eerst gewassen vanwege mok.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:33

Hangt er een beetje vanaf hoe ze ontwikkelt en of ik op dat moment een stal vrij heb Knipoog
Ik denk erover om haar na het weideseizoen van het jaar dat ze 2 is geworden al naar huis te halen. Die van mij is dan ruim 2,5 en ik heb ze dan net zo lief thuis(en lekker iedere dag buiten) als op een loopstal. Als ze echt nog puppie is laat ik haar nog wel lekker staan, vind ik nu moeilijk in te schatten.

Yarka, ik doe nu helemaal niets met die kleine. De belangrijke dingen kent ze al en als ze in de groep lopen kun je er verder toch weinig mee doen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:45

Die van mij is trouwens van maart, dus als ik haar er in het voorjaar uit zou halen, dan zou ze al 3 zijn.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:40

Maar ik vind het weinig nut hebben om mijn beestje dan nog de hele winter in de loopstal te laten staan terwijl ze bij mij thuis dan ook met de andere paarden iedere dag lekker buiten kan lopen.

Nu is ze een half jaar en vind ik het prima om ze met een groep in de 'schuur' te laten lopen, beter zelfs dan alleen op een box en alleen oudere vriendjes!
Maar als ik zeker weet dat ik haar het jaar dat ze drie wordt niet meer daar op het land laat dan haal ik haar net zo lief voor de winter al naar huis

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:46

Ik gun mijn paard volgend jaar nog een zomer op het land (dan is ze drie)
Voordeel is dat het bij mij op stal is, dus ik hoef verder niet te verkassen. Als ik haar verder weg zou hebben staan zou ik haar ook naar huis halen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 15:49

Tessebes schreef:
Echt waar? Ik wil mijn paardje er eigenlijk in het voorjaar uithalen. Scheve mond

Echt waar ja... ik vind weidegang zo ontzettend belangrijk. Er komen nog genoeg jaren waarin Eclipse voor en met mij aan het werk moet dus dat weideseizoen gun ik hem er gewoon nog bij. Nou heb ik net als Cassidy de mazzel dat de opfok gewoon op stal is waar ook mijn merrie staat, maar ook als dat niet het geval was geweest had ik hem nog het hele weideseizoen in opfok gelaten en wel het liefst zo lang mogelijk (t/m oktober/november vind ik ideaal). Eclipse is namelijk maar 1 keer jong dus ik laat hem ook lekker kong zijn en spelen met zijn 12 vrienden Haha! . Van de winter gaat hij met 8 van de anderen weer in een grote loopstal en dan spreken we onderling af om (sommige van) de hengstjes zoveel mogelijk samen buiten te zetten overdag Lachen . Ik heb geen haast, wil graag dat Clip gezond en wel de 30 haalt dus ik doe lekker rustig aan.

@Yarka; als Eclipse dag en nacht op de wei staat dan haal ik hem er soms 2 keer in de week uit en soms 2/3 weken niet... ik ga wel iedere keer dat ik op stal ben (5 dagen p/w en de andere 2 doet mijn bijrijdster zowel Escala als Eclipse) even bij mijn mannetje kijken. Omdat hij nog een baby is vraag ik niet van hem dat hij zijn aandacht langer op mij richt dan hij toe in staat is... maar ik wandel wel met hem, we zijn al aan de hand met hem het bos in geweest (een vriendin van me is nl. met hem op NH cursus geweest, daarvoor moest ze ca. 40 minuten lopen enkele reis...er was wel een ander paard mee dus Clip had wel gezelschap Lachen ) Zodra het weideseizoen voorbij is en Clips in de loopstal staat haal ik hem er iedere dag uit om hem buiten te zetten en even te wandelen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:32

weet iemand een weiland bijvoorbeeld in de buurt van utrecht waar je je veulen een hele tijd in het land kunt doen en heeft iemand er eenidee van hoeveel dit +- kost?

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:21

Ik wil mijn veulen tot het voorjaar waarin ze 3 wordt in de opfok laten (maar dat is pas in 2007, klinkt wel héél ver weg).
In dat jaar wil ik met haar naar de stamboekkeuring en daar gaat nog wat voorbereiding aan vooraf.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:27

Bonny4life schreef:
weet iemand een weiland bijvoorbeeld in de buurt van utrecht waar je je veulen een hele tijd in het land kunt doen en heeft iemand er eenidee van hoeveel dit +- kost?

In de omg Utrecht heb je bijna mensen die paarden ook in de winter buiten willen hebben omdat het zo nat is en blijft lopen ze het weiland kapot en in de omg utrecht zijn de prijzen hoger dan in de rest van het land.

Onze veulentjes gaan met mammie meteen de wei in en leren dan in de loop van de 4 tot 5 maanden alle belangrijke dingetjes van voetejs geven tot het halster om en af doen. Als ze zijn afgespeend gaan ze weer terug in de groep. zodat ze lekker sociaal blijven (worden opgevoed door de groep) Ze blijven daar totdat ze zeker een jaar of drie zijn het voordeel is dat wij ze bij huis hebben en je ze dan vanaf dat ze drie zijn rustig kan gaan longeren en wennen aan zadel en hoofdstel maar meestal zijn ze ruim drie voordat we er op gaan. Xanfrado wordt bv. in Feb 3 daar gaan we idd niet voor de zomer op voornamelijk omdat lusitanos laatbloeiers zijn en je zolang mogelijk plezier van ze wil hebben.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:04

T/m de zomer van het jaar waarin hij 2 wordt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:06

Bonny4life schreef:

Zomers moet het toch wel lukken voor ongeveer €50,-/mnd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:04

Mijn enter komt haar 2de winter naar huis.
Ik heb de box leeg, en biedt haar meer aandacht kwa hoefverzorging en manieren. Ze kan van beide wel wat gebruiken Knipoog
Zomerdags ga ik haar weer verweiden in een groep, van april tot en met oktober. Maar swinters bij mij thuis; weet ik ook zeker dat er niet bezuinigd wordt op voedingswaarde.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:38

Mijn enter loopt in een natuurgebied, op 30 minuten van ons huis. Als het lukt gaan we kijken, in deregel zijn we er 2 tot 3 keer per week. zelfs in dit gebied doe ik zijn halster om, laat hem meelopen, vraag voetjes. Niet elke keer, maar wisselend. Meer niet dan wel. Meestal knuffelen we even, geven hem wat meusli en gaan dan weer.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:07

ceasario schreef:
Zomers moet het toch wel lukken voor ongeveer €50,-/mnd.

Dat vind ik wel erg positief gedacht. Lachen
Ik denk eerder richting de 75 euro in de zomer.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:14

Die van mij komt volgend jaar november naar huis. Dan is hij 2,5 en gaan eerst zijn ballies eraf en mag hij thuis in de wei lopen. Op de plek waar hij nu staat komen nieuwe veulens en daar kan hij dan niet meer bij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:21

In het najaar als ze 2,5 zijn naar huis.
In de winter krijgen ze een "opfris cursus" opvoeding, in het voorjaar aanrijden en evt. castreren, zomer rust en in het najaar weer oppakken.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 11:12

Dank voor alle reacties tot nu toe!
Hier heb ik zeker wat aan.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:45

die van mij gaat per 1 november de opfok in en haal hem terug in het najaar dus als hij 2,5 jaar is. En dan heb ik een half jaar voor hem weer stalmanieren etc. bij te brengen en om te kijken of hij hengst mag blijven.
In de tussentijd ga ik wel 1 a 2x per week kijken.

miranda_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:33

ik heb ook een enter!!!
en die loopt nu ook in de opfok!!
in gouda om precies te zijn in de vlist!!
eneh nou ik weet het ook allemaal nog niet zo maar als het mee zit dan haal ik hem als ie 3.5jr is van het land en uit de opfok!!

hij kan nu al netjes meelopen, voetjes geven, stil staan enz!!
hij is echt super!!

en dan nog iets hoelang houden de meeste van jullie ( die een hengst hebben)
ik weet dat dus niet echt!!! Verward Bloos

oja in gouda waar ik sta kost het per mnd nu omdat ie 1.5jr is 113pmn en als ie van mei tot en met oktober naar buiten gaat 79euro pmnd!!
en je wormen keur entingen en dierenarts moet je zelf betalen!!!

valt nog mee!!

Gr Miranda