F.G. Grote Veld's Connemara's [volg]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

F.G. Grote Veld's Connemara's [volg]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-26 23:28

Op zaterdag 28 maart 2026 werd ons zelfgefokte hengstje F.G. Grote Veld’s Sommar Love bij het Nederlands Connemara Pony Stamboek met een 9 voor type, nek, galop en vrijspringen in klasse 1 goedgekeurd als dekhengst.

Afbeelding

F.G. Grote Velds Sommar Love ( V: Patty's Sommartiden, M: Skaergardens Do It For Love)

En om deze gelegenheid te vieren én met weer een veulen op komst leek het me leuk om een volgtopic te maken over onze bescheiden Connemara fokkerij met de prefix F.G. Grote Veld’s.

Eerst maar eens wat achtergrond informatie en wat terug in de tijd. Al een hele tijd had ik samen met een vriendin een Deense merrie op het oog die we graag als fokmerrie wilden gaan gebruiken. We kenden de fokker/eigenaar van deze merrie redelijk goed en hadden haar gevraagd om áls de merrie ooit te koop zou komen, of ze dan aan ons wilden denken.

Afbeelding
Skaergardens Do It For Love (V: Wirtsmühle Delaney's, M: Skaergardens Secret Love uit Marvel van Graaf Janshof

Op dat moment stond ze niet te koop en waren er ook geen verkoop plannen, maar de eigenaresse wist van onze belangstelling voor , en onze plannen met deze merrie. En ongeveer twee jaar na de vraag was daar ineens op 17 april 2021 dat telefoontje.. Of we nog steeds belangstelling hadden voor de merrie. Ik kon van schrik bijna niet meer ademen. We hadden namelijk al best wat andere merries bekeken voor onze fokplannen, maar steeds waren er dan toch dingen waardoor we er vanaf zagen.

En dan nu dit telefoontje.. “Onze” droommerrie werd aan ons aangeboden. Ik durfde niet te vragen naar de prijs. Denkend dat nu ze dan toch verkocht werd, ze waarschijnlijk heel erg boven budget zou zijn. Maar voorzichtig toch vissend naar de prijs weer een schok… Ze was heel erg binnen het budget wat we voor onszelf gesteld hadden, de prijs was meer dan redelijk, waarmee ook duidelijk werd dat ze ons ook echt gegund werd. Als een idioot contact gezocht met mijn vriendin, om bij haar dezelfde reeks van reacties te horen, die verkoopster waarschijnlijk van mij te horen had gekregen . Lang verhaal iets korter: We kochten de merrie en het grote wachten begon.

Bij de koop zat namelijk ook een dekking/drachtig zijn van de palomino Connemarahengst Rickamore Surf Sparrow in. We moesten dus even wachten op de drachtigheids- en even daarna de hartslag scan voordat we onze merrie konden ophalen.

Op 16 juli vertrokken we met trailer en al naar Denemarken, overnachtten ergens in de buurt van de Duits Deense grens om de 17de vroeg in de ochtend aan te komen bij Skaergarden om onze merrie Skaergardens Do It For Love, aka Lotte op te halen.

Afbeelding

Ze laadde probleemloos, waarop we met natuurlijk chauffeurs wissels en eet en drinkpauzes onderweg in 1 dag terug gereden zijn naar Nederland, waar ze aan het begin van de avond volledig relaxed uit de trailer stapte om haar nieuwe leven in Nederland te beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een nieuw begin voor haar, en een start voor ons als vriendinnen om al heel lang bestaande plannen vorm te gaan geven: op (zeer) bescheiden schaal Connemara’s fokken die zowel rastypisch zijn ( voldoende massa, echte pony uitstraling) én ook in de sport mee kunnen komen ( goede beweging, goed kunnen springen)

Ik hoop hier in een aantal post, vanaf dat aller eerste moment dat Lotte bij ons in Nederland aan is gekomen, bij te schrijven tot nu, waarna het mijn bedoeling is om dit topic als volgtopic rondom onze kleine fokkerij / onze ponys bij te gaan houden. In de hoop natuurlijk dat dat ook een beetje leuk is om te volgen

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 23:43

Wat leuk, Punz! Ik blijf dit zeker volgen. al die prachtige Connemara's! <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 23:54

Wauw, wat een prachtige hengst <3 Gefeliciteerd met zijn prestatie.

Leuk om het verhaal vanaf zijn moeder te kunnen volgen. Wat een geluk dat jullie haar konden kopen. Vandaag precies 5 jaar geleden zie ik. Ben benieuwd wat er in de tussentijd allemaal gebeurd is in jullie fokkerij :)

Thami

Re: F.G. Grote Veld's Connemara's [volg]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 06:33

Wat een prachtige merrie, begrijp dat je daar een fokkerij mee wil starten! En wat een mooie bekroning met een goedgekeurde dekhengst <3 Ik volg ook graag :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 08:33

Prachtige Hengst, gefeliciteerd met de goedkeuring. Aanwinst voor het stamboek!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 09:15

Oh, wat leuk, een volgtopic!
Ik ben nú al heel benieuwd naar hoeveel merries Sommar dit jaar aangeboden krijgt en hoe de veulens zullen zijn!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 09:17

Ik volg ook. Ik vind connemara's prachtig.

Proficiat met de goedkeuring en wat een cijfers!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 09:38

Wauw die hengst heeft echt de perfecte Connemara opdruk wat mij betreft, je ziet het gewoon gelijk. Gefeliciteerd met de goedkeuring en wat een interessant volgtopic!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 09:41

Wat een prachtige merrie, ik snap dat je daar je oog op hebt laten vallen! Wanneer is ze uitgerekend?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 11:18

Punz, ik kom ook volgen !
Veel succes gewenst met de fokkerij +:)+

Prachtige Connemara's zijn het ! Moeder en zoon !
En nu op naar nog vele mooie kinderen :j

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 13:36

Bijna nooit meer op Bokt maar jullie fokkerij moet ik natuurlijk wel volgen.

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 14:54

Wauw Connemara's zijn echt een van mijn favorieten, ik volg ook! <3

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 15:12

Oh zo leuk!
Ik volg ook.

Voor mijn dochter een leuke pony gekocht die sprekend lijkt op een Connemara. Ooit zou ik wel eens een veulentje willen fokken bij haar. Met inderdaad een Connemara hengst...

Rose94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 20:11

Sinds september ben ik trotse eigenaresse van een Connemara. Ik volg met plezier!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-26 21:20

Wat leuk, zo veel volgers al. Welkom!!

@Autumnn: uitgerekende datum is 26 juni. Maar tot nu toe zijn al haar veulens bij ons wat vroeger geboren, dus wie weet.

Ik zal proberen om de komende dagen in wat reuzenstappen naar het hier en nu toe te vertellen.
Maar voor nu zitten we nog even in het verleden.

Na het voor ons toch wel spannende avontuur om onze Lotte zelf in Denemarken op te halen, begon het grote wachten. Lotte was zoals gezegd drachtig van de palomino hengst Rickamore Surf Sparrow.

Afbeelding

Waarbij de kleur van de hengst voor ons niet zo veel uitmaakt, omdat we er maar vanuit gaan dat onze merrie fokzuiver is voor schimmel, dus altijd nakomelingen zal geven die wit worden.
Op 16 april 2022 werd het wachten dan eindelijk beloond met een prachtig palomino merrietje ( met het schimmel gen) F.G, Grote Velds First Love.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de naamgeving volgen we de traditie binnen deze merrie lijn, waar nakomelingen “Love” in hun naam hebben. De oorspronkelijke fokkers maakten daarbij wel verschil: Love voor de merries, Night voor de hengstjes, maar wij hebben besloten om zowel hengstjes als merrietjes in ieder geval “Love” in de naam te geven.

Deze dame is inmiddels al weer vier, is vorige jaar keurig met een eerste premie opgenomen in het stamboek. We hopen dat ze op termijn ook een sterpredicaat zal weten te bemachtigen, maar dat zijn vooralsnog toekomst dromen ( waarbij we er een volgende keer dat we haar meenemen, er voor zorgen dat haar moeder niet ook mee gaat naar de keuring. Want hoewel ze natuurlijk al lang en breed afgespeend is, en in principe ook moeiteloos alleen van huis af wandelt...was het op de keuring toch iets te moeilijk om van haar moeder/stalgenoot af de ring in te gaan.. Oefff, de altijd brave, lieve, meewerkende dame bleek daar ineens tóch een heel eigen mening te hebben ).

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 21:29

Prachtige pony! Zo grappig ook om meteen van veulen tot volwassen merrie de ontwikkeling te kunnen zien.

Fokken jullie ook met First Love?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-26 21:45

Ik baal een beetje dat ik niet echt goede foto's van First Love heb hoe ze nu is. Binnenkort toch maar weer eens wat foto's maken. Met haar fokken we vooralsnog niet.

We zijn echt maar een inie mini fokkerijtje. We zijn dus met de merrie Lotte gestart, en uit haar nu drie nakomelingen gefokt, met de vierde nu op komst ( zie is hiervoor een jaar "leeg" geweest).

Punt is dat we niet perse fokken voor de snelle handel. We willen graag echt Connemara typische ponys fokken die ook goed kunnen presteren. En om die nakomelingen een goede start te geven, alles zo optimaal mogelijk te regelen voor ze zodat ze ook in staat worden gesteld hun (hopelijke) potentie waar te maken, hebben we er een voorkeur voor om ze in ieder geval tot hun derde te houden. Gewoon omdat je dan een beter zicht hebt op de kwaliteiten van de pony/ welk type toekomstige ruiter/eigenaar daarbij zou passen. Maar als je het dus op deze manier doet, dan heb je óók als je maar met 1 pony fokt al heel snel toch best veel dieren staan. En als je dan om misschien niet helemaal foktechnisch verantwoorde redenen besluit dat het eerste fokprodukt ( First Love) bij de ene vriendin van het "syndicaat" blijft, en de daarop volgende merre bij de andere vriendin.......Tja.. O:) _O-

Dus voorlopig houden we het op fokken met alleen Lotte. En wie weet als we op termijn tóch wat pony's verkopen ( want zowel de eerste, tweede als derde nakomeling van Lotte zijn dus nog in ons bezit :') ) dat we dan toch ook al met een van de nakomelingen van Lotte gaan fokken

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 23:32

Oh super leuk!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-26 19:31

Oh Bar. Ik zie nu pas dat jij je hier ook gemeld hebt. Wat leuk!!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

Ik volg ook. Ik vnid het zulke leuke ponies.

Xenidan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Wat een prachtige pony’s! Ik volg graag :)

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Ik volg ook mee, nu al leuk en wat een knappe pony's <3

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:47

Wat een leuk 'project', lijkt mij erg tof om met een vriendin te kunnen doen!

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Wat leuk weer een topic! Ik volg zeker mee :j
Je hebt zo’n prachtige hengst gefokt <3

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

Dit vind ik ook leuk en interessant! Prachtige ponys