Volg de dracht van Eowyn, Arwen en Bella!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Volg de dracht van Eowyn, Arwen en Bella!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-26 19:34

Op de val reep toch nog besloten een topic te openen. Eigenlijk ben ik niet zo heel actief meer op bokt, maar vond het vorig jaar zo leuk om een eigen topic te hebben dat ik het dit jaar weer doe!
En inderdaad. Op de val reep want het eerste veulen kan alweer elk moment geboren worden. Scheelt weer lang wachten voor jullie!
Moet ook eerlijk bekennen dat ik eind maart pas echt besefte dat de merries alweer bijna uitgerekend zijn. Dit mede doordat we begin februari een pittige start van de lammeren tijd hebben gehad op stal en we daar druk mee waren.

Ondanks dat we nog op 5 Ouessant ooien wachten die ook elk moment kunnen bevallen is de rust bij mij zo terug gekeerd dat ik nu ook uit kan gaan kijken naar de nieuwe veulens want ik heb er zin in *\o/* .
En terwijl we op de ooien en veulens wachten kunnen we vanaf mei ook de alpaca veulens verwachten en van de zomer verwachten we ook nog 2 Ezel veulens dus we zijn lekker druk dit jaar :D .

Eerst de vader voorstellen. Thorin. Al 3 jaar lang de trouwe dekhengst in de kudde. Een hengst met een eerlijk, lief, maar pittig karakter. Dit is ook weer terug te zien in zijn kinderen. Waaronder mijn pony Gimli:

Afbeelding

Degenen die dit jaar het spits af mag bijten is zoals eigenlijk elk jaar: Eowyn! Eowyn is 26 april uitgerekend, maar betwijfel of ze dat gaat halen. Afgelopen zondag had ze nog niet echt een noemenswaardig uier. Dus ik dacht: Over een week nog eens checken (ik ben dagelijks in de wei trouwens). Gisteren keek ik naar het uier en dacht ik: Hm. Jij bent wel heel erg vol geschoten ineens.
Iemand heeft duidelijk haast :') .
Eowyn zelf vandaag:

Afbeelding

Afgelopen zondag:

Afbeelding

Gisteren:

Afbeelding

Vandaag:

Afbeelding

En ik snap denk ik ook wel waarom ze haast heeft. Arwen is namelijk 1 mei uitgerekend. Ja ja. Lekker vlak achter elkaar. Dus we krijgen het druk! En ik vermoed namelijk dat Eowyn haar reputatie hoog wilt houden en wilt voorkomen dat Arwen eerder bevalt dan Eowyn.
Arwen heeft het wel duidelijk erg zwaar al dus afwachten maar wat zij gaat doen:

Arwen vandaag:

Afbeelding

Haar uier vandaag:

Afbeelding

En dan hebben we Bella! Zij is 11 mei uitgerekend. Had ik al gezegd dat we het druk krijgen :') ? Zijn we er ook maar in 1x weer vanaf haha! En is het de rest van de zomer genieten.
Bella is in november 2024 in de kudde gekomen. Bij de vorige eigenaar had ze bij de hengst gelopen, maar helaas niet drachtig voor 2025. Waar ik stiekem wel blij mee was want Bella had 0.0 vertrouwen in de mens en zo kon ik daar alle tijd insteken.
Inmiddels is het de grootste knuffel die er is en vind ze het drachtig zijn helemaal prima. Ze is er heel relaxt onder:

Afbeelding

Haar uier vandaag:

Afbeelding

En voor jullie je afvragen waar Vienna is. Die is er ook nog steeds, maar helaas niet dragend voor dit jaar. Dat is het mooie dat de natuur het helemaal zelf mag beslissen hier in de kudde. Heb ze dan ook al gezegd dat ze voor tante mag gaan spelen dit jaar:

Afbeelding

jeetje77

Re: Volg de dracht van Eowyn, Arwen en Bella!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 20:47

Ik volg je prachtige kudde weer.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 11:49

Ik zie lotr namen, dus ik klik en volg! :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 12:25

Ja hoor. Ik volg.
En als je her en der een fotootje plaats van een schaapje of alpacaatje, vinden we niet erg. :)

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 16:33

Ik volg ook mee

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 16:50

Ik volg ook mee, hou van dit soort topics!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-26 18:59

jeetje77: Leuk dat je weer mee volgt! Welkom terug ook :D .

nevica: Nog een LOTR fan! Als je nog ideeën voor namen hebt. Ik ben een beetje uit inspiratie. Helemaal als het om merrie namen gaat. Vorig jaar had ik nog een Daisy en Rosie (Daisy hebben we nog).

senna: Welkom! Leuk dat je ook volgt :D . Dat zal vast en zeker gebeuren dat ik die plaats. Komt helemaal goed!

Muga: Super leuk dat je ook volgt :D . Welkom :D .

Alles voor alsnog rustig. De dames rond en gezond. Ik fiets meerdere keren per dag langs de wei nu (eigenaar van de wei houd het 's avonds en 's nachts in de gaten. Lang verhaal kort. Hij had vroeger zelf pony's in die wei lopen, maar heeft ze verkocht en nu staan er al weer wat jaartjes de pony's van een goede vriend van hem in. Ik ben gewoon door gegaan met verzorgen. Mijn eigen twee pony's Asfaloth en Gimli zijn hier allebei ook geboren.
Gimli en Asfaloth staan overigens bij die goede vriend, de fokker van Gimli aan huis).

Uiers vullen gestaag door en dankzij een website ook uit kunnen rekenen op hoeveel dagen dracht alle drie de merries zitten.
Wat we in ieder geval kunnen vieren is dat ze alle 3 veilig zijn *\o/* .

Eowyn zit nu op 320 dagen. De ervaring leert dat ze altijd eerder dan de uitgerekende datum bevalt.
Als zij zo door gaat met vullen verwacht ik eigenlijk binnen nu en een week wel melk uit het uier te zien komen. Vorig jaar had ze ook melk voor de bevalling.
Heb ze wel gezegd dat ik graag heb dat ze voor woensdag bevalt :') . Woensdag werk ik bij vrijwilligerswerk. Dat is drie kwartier fietsen en dan ben ik niet zo 1, 2, 3 bij de wei voor als ik de eigenaar van de wei en Eowyn moet helpen (Asfaloth's fokker wie de eigenaar van de wei is heeft overigens jaren fok ervaring).
Maar goed. Het is een merrie die doet wat ze zelf wilt dus ik zie het al wel gebeuren dat ze niet naar mij luistert _O- :
Eowyn vandaag:

Afbeelding

Gisteren:

Afbeelding

Arwen zit nu op 314 dagen. Vorig jaar heeft zij in januari haar veulen op 8 maanden dracht helaas verloren en ik moet heel even terug zoeken naar hoe vol haar uier was in 2024. Toen ze van haar eerste zoon Kili beviel.
Allang blij dat ondanks dat ze het zwaar heeft nu gewoon haar veulen vol draagt. Het veulen was een tijdje terug ook een heel feestje aan het bouwen van binnen. Arme merrie:
Uier vandaag:

Afbeelding

Gisteren:

Afbeelding

Bella zit op 304 dagen dracht. Zij is een maiden dus ik heb absoluut geen flauw idee wat voor haar qua uier normaal is. Kan ook maar zo zijn dat ze morgen ineens besluit te bevallen met dit uier. Je weet maar nooit met die maidens :') .
Ook geen enkel idee hoe Bella het gaat doen als moeder. Ze is een onwijs lieve en knuffelige merrie, maar kan ook maar zo zijn dat ze ineens heel beschermend word. We gaan het mee maken:
Uier vandaag:

Afbeelding

Uier gisteren:

Afbeelding

Anna en Valentino gisteren <3 . Valentino heeft een klein speciaal plekje in mijn hart. Ik had ondanks dat ik al 2.5 jaar hier op stal sta nog nooit een schaap zien bevallen. Laat staan moeten assisteren, maar Anna vond het vorige week donderdag wel tijd daarvoor.
Gelukkig lag Valentino al wel goed en was het hoofdje er voor een kwart al uit, maar meneer had een iets te groot hoofd en dat kreeg ze in haar eentje niet verder er uit. Dus er moest geholpen worden.
Dus na instructies van Gimli's fokker via de telefoon gekregen te hebben (hij was al onderweg naar huis en ik had al contact gehad met hem) heb ik volledig in mijn eentje Anna geholpen te bevallen van Valentino.
En met wat hulp was meneer binnen een paar minuten geboren en loopt hij nu vrolijk in de wei rond met zijn half zusje en 2 half broertjes. We wachten nog op 5 Ouessant ooien.
Story of my life trouwens. Die dieren vinden het maar al te leuk om te beginnen met bevallen als ik alleen ben :') . Volgens de dieren is het nog veel leuker natuurlijk wanneer het mijn eerste keer is.
Wel vaker bevallingen gezien, maar bij de pony's assisteert Asfaloth's fokker altijd, maar nu kon ik echt niet wachten en moest er geholpen worden omdat we ook niet wisten hoelang ze precies al bezig was.
Om half 10 was er nog niks aan de hand. Was rond 11.15 bij mijn pony's in de wei. Hoorde Anna mekkeren en ben toen toch maar gaan kijken en rond half 12 was Valentino geboren.

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 19:28

Nou had het topic beter morgen of zo kunnen beginnen want de dames bakken hun veulen rustig door. Haast hebben ze duidelijk niet. Zucht :') .
Zal morgen ook weer even foto's van de dames zelf maken. Bij de Ouessant schapen is ook nog alles rustig.
Mocht je ooit schapen willen houden dan kan ik Ouessants wel echt aanraden. Ze zijn zo leuk, maar wel echt de Shetlander onder de schapen. Iets met goed zijn in ontsnappen _O- . De volwassen ooien blijven nu netjes achter de 5 draden, maar de lammetjes niet altijd.

Eowyn zit nu op dag 321 en staat nog steeds op de eerste plek met het vullen van haar uier:

Afbeelding

Word gevolgd door Arwen die nu op dag 315 zit.

Afbeelding

En Bella doet het helemaal rustig aan met haar uier. Dag 305:

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-26 20:30

Ik volg ook weer mee!

Hoe gaat het met je eigen boefjes?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-26 22:47

kiki1976 schreef:
Ik volg ook weer mee!

Hoe gaat het met je eigen boefjes?

Super leuk dat je ook weer volgt Kiki!
Gimli gaat super goed! Ben sinds januari het grondwerk aan het oppakken met hem en echt. Wat een heerlijk ventje is het om mee te werken <3 . Heel veel dingen kijkt hij ook echt van Asfaloth af waaronder het liggen op commando en van de week dan ook voor het eerst volledig plat liggen op commando geoefend.
Hoefde het niet eens uit te leggen. Vol vertrouwen volgde hij mijn hand (met snoepje) en lag zo plat. Heel bijzonder <3. Heel benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen. 25 april word hij alweer 3 jaar!

Asfaloth gaat een beetje op en af qua gezondheid. Ene moment loopt hij goed. Het andere moment kan ik weer met de hoefsmid en osteopaat bespreken waarom hij nu weer minder loopt.
De DA is in maart nog geweest voor de tanden van beide pony's (voor het eerst elektrisch. Voor heen altijd iemand laten komen die met de hand vijlt, maar vanaf nu elektrisch) en de check up en voor bloed prikken en op dat moment liep die goed.
Na dat bezoek kwam er zoveel stress en spanning los dat die nu vermoedelijk weer ergens vast zit dus
morgen word Asfaloth ook weer even los gemaakt.
Asfaloth is in maart over een behoorlijk trauma heen gestapt. Hij heeft niet veel met mannen en had in het verleden een tandarts trauma en prikken is ook een issue. De vaste DA die ik voor mijn pony's heb is een man en met het doen van de tanden was meneer Asfaloth nog best wakker (ondanks verdoving), maar liet alles echt super toe. Bloedprikken en direct daarna verdoving hebben we wel met praam gedaan.
De vaste DA is trouwens ook de enige die Asfaloth kan prikken :') .
En gezien meneer ook nog eens stress gevoelig is vermoed ik dat er iets in zijn lijf is getriggerd daarna.
Blijft een zorgen kindje dus, maar ik doe mijn best voor zowel Asfaloth en Gimli <3 . Ze krijgen wat ze nodig hebben.
Sinds ik kruiden geef die ik uit laat meten zie ik wel steeds meer verbetering bij beide pony's, maar zeker bij Asfaloth.

Hoe gaat het met jouw knappe King?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 08:40

Fijn dat Gimli het goed doet. Leuk he als ze afkijken, het later mogen doen, en dat het lukt.

Balen dat Asfaloth steeds zo op en af gaat.

King gaat goed ging even minder. Eerst had hij een flinke dip nadat we zijn moeder moesten laten inslapen. Maar na een nieuw vriendinnetje erbij gaat dat gelukkig weer goed.
Daarna een virusje gehad met veel snot en hoesten. Maar na een ab kuur weer opgeknapt.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-26 21:33

Kiki: Onwijs leuk! Laat ook echt zien hoeveel paarden van elkaar leren. Van Asfaloth is het zeker balen. Iemand opperde vandaag of Asfaloth misschien hypermobiel kon zijn. Had al wel wat rond gegoogled daarna (nog niet eerder van gehoord), maar moet mij er nog verder in verdiepen en het in september tijdens de controle met de DA bespreken.
Het zal mij ieder geval gezien de vage klachten elke keer niks verbazen.

Ach wat sneu om te horen van Bo dat je haar hebt moeten laten inslapen. Heel veel sterkte nog :(:) . King houd je ook goed bezig, maar fijn dat hij nu weer de goede kant op gaat!

Nou. Zo hard als het ging met de uiers vullen. Zo rustig is het nu :') .

Eowyn zit nu op dag 322. En klein zijn heeft zo zijn voordelen :D . Want hoogdrachtig met een laag hangende buik betekent... buik kriebels! En ja. Zodra ik op de grond zit komt mevrouw al aangelopen. Maakt niet uit met wie ik knuffel. Eowyn moet en zal haar buik kriebels hebben.
Blijkbaar is er met het maken van deze foto iets fout gegaan. Ik zie nu net de omtrek om Eowyn heen. Oepsie:

Afbeelding

Haar uier is zelfs terug gelopen van wat ik zo zie. Waar ze eerder haast had heeft ze dat nu blijkbaar niet meer:

Afbeelding

Arwen zit nu op dag 316. Wat ik vooral merk is dat ze heel aanhankelijk aan het worden is. Waar ze normaal liever geen aandacht wilt van mij komt ze er nu echt om vragen en het liefst staat ze gewoon even stil samen met mij om er echt even te zijn.:

Afbeelding

En Bella zag ik vandaag op dag 306 nog een sprintje trekken door de wei _O- . Dat ik al tegen haar zei: Kind. Je bent drachtig. Doe het rustig aan. Bella vind dat drachtig zijn volgens mij wel helemaal prima :D :

Afbeelding

Vrees dat we nog even geduld moeten hebben.

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 23:19

Dat komt goed uit, want dan kan ik ook nog even aansluiten!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-26 13:26

La_Lune: Leuk dat je ook volgt! Welkom :D .

Arwen lag bij de check van 12uur vanmiddag heerlijk te slapen. Ze heeft het duidelijk wel steeds zwaarder :knuffel: . Dat ze nog herstellende is van een verkoudheid helpt ook niet echt mee.
Hoop zeker voor Arwen dat het niet heel lang meer duurt:

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-26 21:45

Nog geen veulen nieuws, maar wel lammetjes nieuws! Vera is vanmiddag bevallen van een prachtig ooitje, Liv <3 .
En rond half 8 is Fiona of Sansa (schaap) ook bevallen, maar ik was toen al weer thuis. Had ik toch op stal moeten blijven. Dan had ik dat lammetje geboren zien worden, maar als ze weeën hebben kan het zo ook nog een paar uur duren voor het lam komt dus ik dacht: Daar ga ik niet op wachten en Gimli's fokker houd het dan in de gaten.
Weet morgen pas of het Fiona of Sansa was. Ik haal die twee namelijk altijd door elkaar. Zijn allebei bruin :') :

Afbeelding

Afbeelding

Eowyn dag 323:

Afbeelding

Afbeelding

Arwen dag 317:

Afbeelding

Afbeelding

Bella dag 307:

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 11:41

Ooooh ik volg ook weer <3 en baby schaapjes zijn ook altijd leuk om te zien <3

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:33

Leuk dat je ook weer volgt Mer! Welkom!
Ik moet echt hoognodig updaten zie ik ook. Wilde dat vorige week woensdagavond doen, maar toen moest ik onverwachts helpen met het zoeken naar een ontsnapte Wallaby in de buurt van de kudde (kreeg al de vraag via een vriendin of die van mijn stal was, maar gelukkig staan die van ons veilig in de wei) en was ik half 9 pas thuis. Vond het wel welletjes na een lange dag buiten en heb rustig op de bank gechilled.
Lang verhaal kort. De ontsnapte Wallaby loopt zover ik weet nog steeds los.
En sindsdien alleen maar drukke dagen gehad.

Heel waarschijnlijk word er vandaag een Alpaca veulen (cria) geboren. Abrikoos bleef vanmorgen terwijl ik het stenen stuk rondom het schuilhok aan het schoonmaken was een beetje bij mij hangen terwijl de rest de wei verder in trok. Iets wat ze normaal nooit doet, veel liggen en afzonderen. In de gaten gehouden, maar half 1 naar huis gegaan want toen stond ze (chagrijnig naar de rest toe welliswaar) alweer te grazen bij de kudde.
Arme Iris moest vervolgens een boze Abrikoos ontwijken want Abrikoos moest per se op de plek van Iris grazen :') . Dus daar rommelt wat.
Dus voor de zekerheid ga ik over een uurtje nog even naar stal toe om te dubbel checken hoe het ervoor staat (ik pas op deze week). Voordeel van Alpaca's? Die bevallen over het algemeen overdag :D .
Al kan mevrouw mij natuurlijk ook voor de gek houden nu. Zal niet de eerste keer zijn, maar ze is wel bijna uitgerekend. Dus ik houd er rekening mee.

Eowyn is over 5 dagen al uitgerekend! Hoe leuk zou het zijn dat ze over 4 dagen op 25 april bevalt. Op de verjaardag van haar zoon Gimli (mijn pony) :D .

Als ik het niet vergeet zal ik vanavond de uier foto's van vandaag plaatsen! De uiers van de merries moet ik straks nog op de foto zetten.

Lisanne_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

Ik volg ook, altijd schattig om te zien die iniminie veulentjes

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:33

Super leuk, ik duim voor een snelle alpaca baby update :D

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:57

Jullie komen op tijd volgen want.... Eowyn heeft hars *\o/* . Hier zat ik op te wachten. Had ze vorig jaar ook en is toen 's nachts bevallen. Asfaloth's fokker (eigenaar van het land) gaat vannacht waken en ik help morgen overdag mee als ze nog niet is bevallen. :

Afbeelding

Afbeelding

Abrikoos stond vanmiddag ook weer afgezondert. Ik gok dat ze of nu al bevallen is of morgen gaat bevallen. Normaal moet ik morgen werken, maar kan zo zijn dat ik morgen thuis blijf ivm de dames. Ga zo naar stal om te checken:

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

Oehhhhhhhh dubbel spannend dus!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

Spannend, succes

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:53

Spannend!!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:49

Nog geen veulen bij Eowyn. Wel een merrie die er duidelijk klaar mee is :') . De hars word steeds meer melk:

Afbeelding

Afbeelding

Abrikoos houd zich ook afzijdig sinds ik op stal ben geweest en de alpaca groep gevoerd heb.
Heb ze zelfs horen hummen. Hoef de alpaca kenners onder ons niet uit te leggen dat ik op standje alert sta :') . Heb het werk ook afgezegd.
Ben nu even thuis om wat te eten en dan om half 12 weer de nieuwe check up ronde.
Camera's waren wel handig geweest nu, maar goed. Krijg wel genoeg beweging zo _O- . Doe alles op de fiets:

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

ahhhh nog geen babyis. Eowyn haar uier is wel echt vol vol dus dat kan niet lang meer duren.