Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Bieden schreef:Je zou als mens ook geen erfelijke ziektes door moeten willen geven.Juist uit liefde voor je kind.
Bieden schreef:Je zou als mens ook geen erfelijke ziektes door moeten willen geven.Juist uit liefde voor je kind.
Narcissa schreef:Bieden schreef:Je zou als mens ook geen erfelijke ziektes door moeten willen geven.Juist uit liefde voor je kind.
Volledig mee eens. Om die reden plant ik me ook niet voort. Ik snap niet waarom je een kind willens en wetens met 1-0 achterstand de wereld opzet terwijl je met ivf al heel veel genetische problemen kunt vermijden...

maar oh wat is het een droomhond om aan mijn zijde te hebben. Akimbootje schreef:Nu gaat het wel gevaarlijk voor mij worden, ik probeer zo netjes mogelijk te blijven, wil niemand kwetsen maar het gaat mij toch echt om de dieren zelf. Als paraveterinair verbaas ik me al jaren over platte neuzen bij honden, platoren, naakthonden en -katten, doorfokken met alle ( leden van )rassen waar erfelijke afwijkingen eerder de norm dan een uitzondering zijn. Zelf ben ik gestopt met fokken met mijn ridgebackreu toen bleek dat o.a. hij via zijn opa met 4000 nakomelingen de eerste generatie juveniele epilepsie doorgaf. ( 2006, nu te testen). Verder waren er op dat moment nog meer erfelijke ziekten bv cardiomyopathie, vergrote prostaat, gevoeligheid voor huidkanker in ons ras. Mijn hond was een zorgenkindje en heeft vooral zelf veel te veel geleden.
20 jaar later nu. Voorzichtig komen er verboden op fokken met eigenschappen waar het dier last van heeft. Bij katten en honden. Waarom nog niet op het fokken van schimmels met G3 en maar liefst 70-90 procent kans op melanomen, die echt ongemak geven. Waarom cremello s met blauwe ogen en meer kanker aan de oogleden die beschermd moeten worden met UV maskers. Paarden met zilvergen en cystes in de ogen. De Friezen met al hun problemen. Gerust 10 veulens erin en eruit, vaker aan de nageboorte staan en het risico dat het een keer faliekant mis gaat. En het gebeurt en men is ontroostbaar. Arabische paarden met ademhalingsproblemen door een te concaaf hoofd. Renpaarden van 2 jaar oud, steeple-chases met elk jaar zoveel gesneuvelde paarden. Waarom, waarom, waarom al dat leed omdat wij zo graag willen genieten ?