Hengstenkeuze Apache x ungaro merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Hengstenkeuze Apache x ungaro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 21:22

Hallo,

Ik heb een hele fijne merrie uit Apache die echt heel fijn te rijden is, werkwillig, wel sensibel maar heel slim.

Wij fokken al jaren op kleur en recreatie maar met deze merrie wil ik graag richting dressuur blijven.

Merrie loopt fijn, maar springt ook heel aardig en gaat ook crossen. Heel nuchter.

Dat wil ik graag zo houden. Minpunt haar rug. Ze heeft een zwakke rug. Die wil ik zeker verbeteren. Beweging mag uiteraard ook extra.

Mijn voorkeur gaat uit naar een hengst waar niet te veel aan te regelen valt (dus makkelijk beschikbaar in België).

Afbeelding

Afbeelding

Leuk als er altijd nog wat sprong in zit, maar minder belangrijk. Het niveau dat ik nog rij, dat kan elke Shetlander ook :o

Ben benieuwd naar jullie tips

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Hengstenkeuze Apache x ungaro merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 22:34

Als je toch op kleur fokt zou ik Ceasar ter Linden doen. Die fokt het mooist op bloedmerrie’s.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 22:37

janderegelaa schreef:
Als je toch op kleur fokt zou ik Ceasar ter Linden doen. Die fokt het mooist op bloedmerrie’s.

Nee, ik wil niet op kleur fokken bij deze merrie.

En na 4 ceasar veulens hebben we het er toch wel mee gehad. Ik heb ondertussen ook een reddy Wally lopen en twee merries drachtig: de eerste van Rex en de andere van cayennepeper.

Als ik de reddy Wally vergelijk met wat ik al van ceasar gefokt heb, ben ik veel meer overtuigd van reddy Wally. Helaas is die dus gestorven en daarom naar Rex overgeschakeld. Benieuwd wat die geeft.

Maar dat is off topic. Ik zoek echt een dressuur gerichte hengst passend bij mijn Apache merrie

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 22:56

Ik vind het lastig. Als fokker vind ik de merrie exterieurmatig echt te kort komen, en niet alleen de rug.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-26 06:37

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard is exterieur een heel belangrijke, maar rijdbaarheid, karakter etc zijn voor mij veel belangrijker. Wat ben ik als amateur met een paard waar ik niet op kan?

Vandaar dat we ook gestopt zijn met de Ceasars (kwamen trouwens uit verschillende moeders).
Die vielen ook allemaal erg klein uit.

Dus uw eerlijk antwoord wordt geapprecieerd maar zou wel graag een antwoord willen op mijn vraag.
Merrie was trouwens als 4 jarige heel sterk gepresteerd bij de jonge paarden. Ze is fijn te rijden. Dus wel een paard waar ik zelf mee verder wil. Dus ik zoek een hengst die haar verbeterd zodat ik voor mezelf een fijn paardje kan fokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 08:04

Is het deze merrie? https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 5/florenda

Zo ja, dan komt ze uit heel mooi moederlijntje en heeft de grootmoeder met Gribaldi een PSG paard gegeven. Gribaldi bloed zou dan ook heel passend kunnen zijn, bijvoorbeeld Bordeaux die geeft een goede bovenlijn door en prima karakters en is een bewezen hengst. Of een hengst als Millenium. Totilas bloed zou ook kunnen passen bijv. Toto jr of Secret bloed voor de bovenlijn.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-26 08:12

Elisa2 schreef:

Zo ja, dan komt ze uit heel mooi moederlijntje en heeft de grootmoeder met Gribaldi een PSG paard gegeven. Gribaldi bloed zou dan ook heel passend kunnen zijn, bijvoorbeeld Bordeaux die geeft een goede bovenlijn door en prima karakters en is een bewezen hengst. Of een hengst als Millenium. Totilas bloed zou ook kunnen passen bijv. Toto jr of Secret bloed voor de bovenlijn.

Dank je wel. Het is inderdaad die merrie.
Bedankt voor de tips!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 08:19

Elisa2 schreef:

Maar Toto geeft ook vaak weer een kleintje. Misschien Livius, die fokt lekker groot.

Heb zelf 2 Ceasar’s gefokt. De hengst is goedgekeurd bij het NRPS en precies de maat van de moeder (1.65) en de merrie is 11 cm groter dan de moeder.

Is ze getest op WFFS?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 09:29

Toto zou ik ook niet doen als het karakter belangrijk is. Caesar zou ik ook zeker niet doen om eerlijk te zijn.

Het is niet commercieel om met een veulenboek merrie te fokken, voor de verkoop moet je het zeker niet gaan doen. Maar als je voor jezelf fokt, dan zou ik niet alleen de rug maar eigenlijk de hele bovenlijn willen verbeteren. En verder heb ik het idee dat je karakter ook heel belangrijk vind.
Even wat opties die mij zo te binnen schieten: Royal Dynamic, Mauro Turfhorst, Sarai L (Secret bloed, staat bekend om fijne karakters), Magic McKee

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 13:55

In België zijn urianto van den Dries en winhorses eleven ook een optie.
Beide zonen van escamillo.
Qua bovenlijn voor jouw merrie vind ik eleven misschien net iets passender.
Maar ik vermoed dat de Nederlandse dressuurhengsten in België ook makkelijk te verkrijgen zijn, dan is extreme us misschien ook nog een goede optie.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 18:39

xxx88 schreef:
In België zijn urianto van den Dries en winhorses eleven ook een optie.
Beide zonen van escamillo.
Qua bovenlijn voor jouw merrie vind ik eleven misschien net iets passender.
Maar ik vermoed dat de Nederlandse dressuurhengsten in België ook makkelijk te verkrijgen zijn, dan is extreme us misschien ook nog een goede optie.

Hoe kom je bij extreme voor deze merrie? Het hoeft toch geen escamillo te zijn?
Ik vind extreme een heel goed paard, maar ik denk niet dat hij de bovenlijn van deze merrie gaat verbeteren.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:08

Dat het allemaal escamillo’s zijn is puur toeval, ik ben vooral op karakter afgegaan.
Welke hengst de bovenlijn gaat verbeteren daar weet ik minder van maar ik zie toch niets verkeerd aan de bovenlijn van extreme?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:33

xxx88 schreef:
Dat het allemaal escamillo’s zijn is puur toeval, ik ben vooral op karakter afgegaan.
Welke hengst de bovenlijn gaat verbeteren daar weet ik minder van maar ik zie toch niets verkeerd aan de bovenlijn van extreme?

Nee, hij heeft zelf een prima bovenlijn. Maar je moet ook naar de nafok kijken om te zien hoe een hengst fokt. Ik denk dat ik zo´n 40 Extreme´s heb gezien. Over het algemeen echt goede veulens met een zeer bovengemiddelde beweging / draf. Karakter lijkt mij ook goed (maar goed, die jonkies moeten allemaal nog in het werk komen natuurlijk).
Maar qua exterieur vind ik dat de bovenlijn soms wel wat minder mooi is en soms ook een wat lang hoofd. Dus ik zou hem niet inzetten op een merrie met een slechte bovenlijn of bijvoorbeeld een merrie die zelf ook al een lang, lelijk hoofd heeft.
Ik denk dat Extreme wel een heel goede keus is als je een merrie hebt met een heel mooi model / mooie bovenlijn en chique hoofdje, maar die wat maat, formaat, beweging en een goed karakter nodig heeft.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 20:35

Carola, bedankt voor de extra info, heel interessant.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-26 21:16

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 21:24

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-26 21:53

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 22:28

Ik zou echt geen lijnenteelt doen op Flemmingh vanwege de rug.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 15:08

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 20:46

Prima beestje, zou ik weer doen.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-26 07:15

(Voor de duidelijkheid, wij hebben ze pas gekocht na het veulen en ik wist ook niet welke nakomeling ze had, dat heb ik nu pas kunnen navragen. Voor jullie denken dat ik gek ben )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 08:17

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 08:27

Vind dat filmpje niet echt te beoordelen, te kort, en een jong paard dat opgejaagd wordt, maar jij hebt hem in het echt gezien, wat vindt je ervan?

En een springhengst met beweging? Is dat ook een optie?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 09:18

Oehlala schreef:
Vind dat filmpje niet echt te beoordelen, te kort, en een jong paard dat opgejaagd wordt, maar jij hebt hem in het echt gezien, wat vindt je ervan?

Het enige dat je niet ziet is de stap. Model kun je beoordelen, draf en galop ook. Op basis daarvan zou ik m zo kopen. Goed paard. Hooguit beetje neerwaartse romprichting maar misschien trekt het nog bij.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 10:53

janderegelaa schreef:
Oehlala schreef:

Het enige dat je niet ziet is de stap. Model kun je beoordelen, draf en galop ook. Op basis daarvan zou ik m zo kopen. Goed paard. Hooguit beetje neerwaartse romprichting maar misschien trekt het nog bij.

najah, meningen verschillen, model is idd wel te beoordelen.