Keuzestress dekhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hojorie

Keuzestress dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 16:25

Hallo allemaal,

Afgelopen jaar is mijn 8-jarige PRE-merrie met stamboek (APTO goedgekeurd) geïnsemineerd geweest met een NRPS/AES-hengst. Helaas heeft zij in oktober, bij ongeveer 4,5 maand dracht, haar veulen verworpen. Gelukkig is alles verder goed verlopen met de merrie en was het veulen vermoedelijk niet levensvatbaar.

Toch begint het inmiddels weer te kriebelen om het opnieuw te proberen, mogelijk met een andere hengst. Alleen: welke hengst past het beste?

De merrie is zelf ongeveer 1.60 m en heeft veel body, wat ik persoonlijk erg prettig vind aangezien ik wat langer ben. Punten die ik graag zou willen verbeteren:
* Ze is wat week in de lendenen/rugregio
* Ze heeft een wat zware hoofd-halsverbinding en zou iets minder op de voorhand gebouwd mogen zijn
* Ze is licht sabelbenig achter
* Qua karakter is het een typische PRE: enorm braaf in de omgang, maar scherp in het werk en erg alert op haar omgeving. Dat laatste zou van mij iets minder mogen. Een nuchtere, ongecompliceerde hengst met een fijn karakter is daarom belangrijk, geen stresskip.

Verder vind ik het volgende belangrijk:
* Ras maakt niet uit, zolang de hengst volledig medisch gezond is, goedgekeurd/gekeurd en correct gebouwd (niet overbouwd).
* Een wat koudbloedachtig type ook welkom, onder het motto: liever lui dan moe.
* Ik rij voornamelijk dressuur en af en toe Working Equitation en een klein sprongetje; correcte beweging is belangrijker dan spectaculaire gangen.
* Doel is het fokken van een fijn gebruikspaard waar ook een recreant goed mee uit de voeten kan, niet alleen een hogere dressuurruiter. Bij voorkeur een rijpaardtype, geen renpaard qua bouw of afstamming.
* Kleur is een leuke bonus, maar alleen als de hengst aan bovenstaande wensen voldoet (al heb ik wel een zwak voor bijzondere kleuren ;)).
* We wonen in het noorden van het land, dus bij voorkeur vers KI.
* Indien mogelijk graag extra levend veulengarantie, gezien ze na 1 oktober het veulen nog heeft verworpen.

Ik ben benieuwd welke hengsten jullie zouden aanraden of welke hengsten er beschikbaar zijn die goed bij deze wensen passen!

Alvast bedankt voor het meedenken.

Elisa2

Re: Keuzestress dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 17:06

Heb je een goede stand foto en heeft de merrie papier? Ik zou zelf binnen het ras blijven. Of wil je bewust een crossbreed fokken?

hojorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 17:26

Elisa2 schreef:
Heb je een goede stand foto en heeft de merrie papier? Ik zou zelf binnen het ras blijven. Of wil je bewust een crossbreed fokken?

De merrie heeft papier (Benur II x Reservat). De punten die ik graag zou willen verbeteren zijn toch vaak ras eigenschappen, daarom sta ik open voor een ander ras.
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 18:23

Dat begrijp ik, je zou ook kunnen aanparen met een Lusitano. Die zijn vaak wat cooler en hebben meestal een betere bovenlijn/ rechtere rug en dan sluiten de genen toch aan.

Ik vind de merrie niet verkeerd in elkaar zitten. Ze is wat te zwaar en mist wat bespiering. Wel voldoende hals en rug lengte.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 20:05

Met welke hengst had je gedekt?

hojorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:15

Elisa2 schreef:
Dat begrijp ik, je zou ook kunnen aanparen met een Lusitano. Die zijn vaak wat cooler en hebben meestal een betere bovenlijn/ rechtere rug en dan sluiten de genen toch aan.

Ik vind de merrie niet verkeerd in elkaar zitten. Ze is wat te zwaar en mist wat bespiering. Wel voldoende hals en rug lengte.

Bedankt! Heeft u ook ervaring met bepaalde hengsten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:55

Voor jouw merrie denk ik aan Mestre do Penedo, enige nadeel is dat hij het front niet zal verbeteren of Estandarte 3. Dat is een hele mooie grootramige hengst met een hele goede rug ook. Zie alleen dat er weinig beeldmateriaal van te vinden is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

Mijn merrie is voor dit jaar drachtig van Noble LII.
Ik ben zelf erg gecharmeerd van deze hengst en ik denk dat hij ook wel aansluit bij jouw merrie.

Mocht je toch meer luxe en maat willen zou je wellicht kunnen kijken naar Mexicano BIO.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

Wel eens aan een Groninger gedacht? Op 14 februari is de hengstenkeuring en er zijn echt een paar hele mooie die aan zouden kunnen sluiten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Je verbeterd alleen niet die punten van de raseigenschappen die TS wil verbeteren.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Een groninger hengst voldoet inderdaad goed aan jou voorwaarden.

Zijn hele fijne gebruikspaarden, koel en nuchter in de kop

ik zou zeggen kom 14 februari naar de hengstenkeuring en wellicht heb jij volgend jaar een super gave kruising op de keuring rondlopen!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:56

janderegelaa schreef:
Je verbeterd alleen niet die punten van de raseigenschappen die TS wil verbeteren.

Groninger is een typefokkerij.
je hebt de zwaardere types en de luxere types.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:30

janderegelaa schreef:

Hoezo? Er zijn verschillende type Groningers. Je kan daar veel kanten mee op. Bovendien zijn het echte gebruikerspaarden met een braaf karakter.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:56

Met welke hengst had je gedekt TS?

Binnen de dressuur hengsten zou ik denken aan Secret, naast dat hij kan verbeteren ook best een prima karakter. (heb ik al 2 leuke combi's van gezien met een PRE merrie)
Qua model en beweging wellicht ook So you can dance (AES) Maar daar is natuurlijk weinig nafok info van.

En anders inderdaad een goede lusitano hengst?
Zou persoonlijk wat meer weg blijven van het koudbloed type ivm massa van de merrie en ook het aandachtspuntje qua bovenlijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:09

c_alsemgeest schreef:

Binnen de dressuur hengsten zou ik denken aan Secret, naast dat hij kan verbeteren ook best een prima karakter. (heb ik al 2 leuke combi's van gezien met een PRE merrie)
Qua model en beweging wellicht ook So you can dance (AES) Maar daar is natuurlijk weinig nafok info van.

Zou persoonlijk wat meer weg blijven van het koudbloed type ivm massa van de merrie en ook het aandachtspuntje qua bovenlijn.

Precies.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

c_alsemgeest schreef:

Hoe kom je erbij dat een Groninger een koudbloed is?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:00

En een leuk kleurtje, gemakkelijk in de omgang en type sport: ceasar ter linde?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:09

corinadrenth schreef:
c_alsemgeest schreef:

Hoe kom je erbij dat een Groninger een koudbloed is?

Koudbloedtype….

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:10

janderegelaa schreef:
Koudbloedtype….

Eeeehm niet dus...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

Nathalie02 schreef:
janderegelaa schreef:
Koudbloedtype….

Eeeehm niet dus...

De echte Groninger wel degelijk. Maar ook het Groningerstamboek is enigszins een samengesteld stamboek geworden.

Afbeelding

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:23

janderegelaa schreef:
De echte Groninger wel degelijk. Maar ook het Groningerstamboek is enigszins een samengesteld stamboek geworden.

[ Afbeelding ]

Er was in 1975 ook nog maar 1 Groninger hengst over. Maar als je dit als voorbeeld geeft van de huidige Groninger dekhengsten dan zit je er toch heel erg naast.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

inderdaad Nathalie. misschien moet hij even naar de huidige hengstenbestand kijken.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:27

Even benieuwd, ben helemaal niet bekend met de Groninger dekhengsten; kunnen jullie een voorbeeld hengst met standfoto aandragen die passend zou zijn voor deze merrie?

Zelf zou ik ook de keuze voor een Secret kunnen maken met deze merrie, maar ik verwacht dan een iets te flexibel/teveel sporttype nakomeling en dat is denk ik niet het doel van TS (gezien de wens "liever lui dan moe").

Missch een gek idee, maar gezien je WE ambities zou je Ton van Duivenoorden eens kunnen vragen? Die treft zoveel verschillende paarden in die sport, heeft zelf een Frederiksborger hengst (gehad??) volgens mij. Ik ken hem niet goed, weet niet hoeveel fokkersverstand hij heeft, maar door zijn werk kan hij vast wel bepaalde types/karakters/passende hengsten inschatten.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Ik heb even een willekeurige Groninger goedgekeurde hengst van de website gekozen.

Afbeelding