Afgelopen jaar is mijn 8-jarige PRE-merrie met stamboek (APTO goedgekeurd) geïnsemineerd geweest met een NRPS/AES-hengst. Helaas heeft zij in oktober, bij ongeveer 4,5 maand dracht, haar veulen verworpen. Gelukkig is alles verder goed verlopen met de merrie en was het veulen vermoedelijk niet levensvatbaar.
Toch begint het inmiddels weer te kriebelen om het opnieuw te proberen, mogelijk met een andere hengst. Alleen: welke hengst past het beste?
De merrie is zelf ongeveer 1.60 m en heeft veel body, wat ik persoonlijk erg prettig vind aangezien ik wat langer ben. Punten die ik graag zou willen verbeteren:
* Ze is wat week in de lendenen/rugregio
* Ze heeft een wat zware hoofd-halsverbinding en zou iets minder op de voorhand gebouwd mogen zijn
* Ze is licht sabelbenig achter
* Qua karakter is het een typische PRE: enorm braaf in de omgang, maar scherp in het werk en erg alert op haar omgeving. Dat laatste zou van mij iets minder mogen. Een nuchtere, ongecompliceerde hengst met een fijn karakter is daarom belangrijk, geen stresskip.
Verder vind ik het volgende belangrijk:
* Ras maakt niet uit, zolang de hengst volledig medisch gezond is, goedgekeurd/gekeurd en correct gebouwd (niet overbouwd).
* Een wat koudbloedachtig type ook welkom, onder het motto: liever lui dan moe.
* Ik rij voornamelijk dressuur en af en toe Working Equitation en een klein sprongetje; correcte beweging is belangrijker dan spectaculaire gangen.
* Doel is het fokken van een fijn gebruikspaard waar ook een recreant goed mee uit de voeten kan, niet alleen een hogere dressuurruiter. Bij voorkeur een rijpaardtype, geen renpaard qua bouw of afstamming.
* Kleur is een leuke bonus, maar alleen als de hengst aan bovenstaande wensen voldoet (al heb ik wel een zwak voor bijzondere kleuren
).* We wonen in het noorden van het land, dus bij voorkeur vers KI.
* Indien mogelijk graag extra levend veulengarantie, gezien ze na 1 oktober het veulen nog heeft verworpen.
Ik ben benieuwd welke hengsten jullie zouden aanraden of welke hengsten er beschikbaar zijn die goed bij deze wensen passen!
Alvast bedankt voor het meedenken.