Cremello hengsten voor verdunde merries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Svdsport

Cremello hengsten voor verdunde merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 02:03

Ik ben voor 2026 opzoek naar een cremello/perlino dressuurhengst (1.60m+).
Of een hele goede verdunde hengst (palomino, valk)

Dit blijkt een hele zoektocht te zijn want ik heb verdunde merries en er zijn nauwelijks hengstenhouders die hun hengst hiervoor beschikbaar stellen.

Weten jullie nog iets?

GEEN SPAANS BLOED!

Op de cremello hengst in Zweden na weet ik niks..

Kabayo

Re: Cremello hengsten voor verdunde merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 05:09

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 06:38

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 07:11

Je kunt altijd het banes sturen.
Zij heeft een perlino dekhengst staan in België, waar ik 2j op rij correct bewegende, veelzijdige veulens van heb lopen. Beide ideale eventers van wat ze nu laten zien (zowel dressuur matig als spring aanleg)

Ik weet niet of hij nog dekt/terug dekt 2026. En of ze hem op verdunde merries gaat toelaten. Maar ze is wel enorm toegankelijk voor vragen en eventueel mee denken/zoeken.

Als je wilt mag je me altijd privé sturen, kan ik je meer info geven :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 07:34

troi schreef:
Kabayo schreef:

Maar die wil hem liever niet op een verdunde merrie’s hebben. Mogelijk concurrentie voor de toekomst denk ik

‘ Merries met verdunningsgen ( zoals palomino, buckskin, smokey black) worden door ons beperkt toegelaten, dektoeslag op aanvraag.’

Oftewel, gewoon eventjes vragen :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 13:08

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 13:25

Wat is je doel? De grootste kans op een dubbel verdund veulen/geen niet-verdund veulen?
Als dat niet het geval is kun je nl prima uit de voeten met een enkel verdunde hengst en zelfs gewoon een kleur-hengst. De kans op opnieuw een enkel verdund veulen is nl in alle gevallen 50%.

Enkel x dubbel = 50% enkel en 50% dubbel
Enkel x enkel = 50% enkel, 25% dubbel en 25% geen verdunning
Enkel x geen verdunning = 50% enkel en 50% geen verdunning

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:04

Helaas zijn alle benoemde hengsten niet beschikbaar voor mijn merries. Mijn doel is echt een cremello of perlino en geen enkele verdunning. Tenzij er een ggk enkele verdunningen hengst is met ontzettend veel kwaliteit voor de dressuursport en die echt uitblinkt in het lopen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:04

Dan ben ik bang dat je de kleur los moet laten. Als geen enkele hengstenhouder dat wil.

Vind het wel een beetje een flauwe regel van ze :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:31

Kabayo schreef:
Dan ben ik bang dat je de kleur los moet laten. Als geen enkele hengstenhouder dat wil.

Vind het wel een beetje een flauwe regel van ze :=

Ja, vreselijk flauw.

Succes met je zoektocht, TS. Je zou trouwens, als je per se kleur wil, ook een pony kunnen overwegen. Beweging zit daar over het algemeen wel goed, enkel formaat kan een issue zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:50

Wat flauw zeg dat ze dit niet willen. Alleen maar ikke ikke ikke. Het is toch mooi als er meer kleur komt in de warmbloedfokkerij?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:53

Suzanne F. schreef:
Wat flauw zeg dat ze dit niet willen. Alleen maar ikke ikke ikke. Het is toch mooi als er meer kleur komt in de warmbloedfokkerij?

Vooral ook meer kwaliteit, imo. Daar schort het nog wel aan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:00

Ik wou net zeggen, een warmbloed paard (dekhengst) met kleur en kwaliteit (spring of dressuur) is er niet. Zijn leuke sportpaarden, maar geen vader dieren..
Ponys met kleur hebben veel meer kwaliteit. Alleen die centimeters he..

Maar goed, kwaliteit erin fokken duurt lang. Of kleur in kwaliteit. Als men elkaar tegen gaat werken nog langer.. en zo komt er geen 1 kwaliteitsvol kleurpaard in de gp.
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op Vandaag, 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:00

Is ook een belachelijke regel eigenlijk zeg. Het zou mooi zijn voor de fokkerij, maar dan is het niet meer uniek en minder waard natuurlijk. :roll:

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

Zijn er serieus hengstenhouders die bij bestellen van rietjes ( of chilled) naar de kleur van de merrie vragen?
Heel bijzonder

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:20

Volgens mij moet ik dat ook invullen als ik 'gewoon' sperma bestel bij vdl bijvoorbeeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:23

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:34

Ik weet dat er iemand in engeland zit met een verdunde hengst geloof cremello, met wat springkwaliteiten. Misschien dat hun verdund fokken toelaten? Risada Stud? geloof ik dat het heet.

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:20

Ja ontzettend flauw!
Mijn merries mogen zeker wel verbeteren op de draf. Wat zeggen jullie van zafferano of zucchero? Ze hebben ook een cremello maar ik denk dat ik dan heel erg inlever op de kwaliteit. Menig gekleurde pony loopt beter dan de gekleurde hengsten. Zit alleen met een merrie van 1.60...

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:28

Misschien als ik een grote kans op iets aparts wil de hengst esquin white overwegen. Veel meer kwaliteit dan de gekleurde paarden die ikzelf ken..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

Maar, als kwaliteit het belangrijkste is, waarom dan per se een hengst van kleur? Die zijn kwalitatief toch allemaal beduidend minder dan de warmbloedhengsten met standaard kleuren. En omdat je merrie al een verdunning heeft, is er kans dat er een leuk kleurtje uit komt. Kleur zou imo een extra moeten zijn, geen eis.

Edit: Zafferano loopt zelf GP, maar schijnt nogal te strooien met kwaliteit, matige beweging en wisselende karakters.

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:51

Omdat ikzelf fan ben van cremello's wil ik daar een beetje in blijven. Maar wel kwaliteit er in krijgen. Hoe zit dit met zucchero?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:54

Als je dan kwaliteit wil, zou ik een ponyhengst zoeken en vanuit die nakomeling weer formaat in je fokkerij brengen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

_San87_ schreef:
Maar, als kwaliteit het belangrijkste is, waarom dan per se een hengst van kleur? Die zijn kwalitatief toch allemaal beduidend minder dan de warmbloedhengsten met standaard kleuren. En omdat je merrie al een verdunning heeft, is er kans dat er een leuk kleurtje uit komt. Kleur zou imo een extra moeten zijn, geen eis.

Edit: Zafferano loopt zelf GP, maar schijnt nogal te strooien met kwaliteit, matige beweging en wisselende karakters.

Hoe zou het gekomen zijn dat de meerderheid daarvan zwart of donkerbruin is en dat je in de dressuur moet zoeken naar een schimmel?
Juist. Kleuren-fok.

Kap dat hypocriete gezeur toch zodra het over een andere kleur dan zwart of bruin gaat.

Met een verdunde merrie is het moeilijk. Heb je bij de Zweedse warmbloeden al gekeken? Daar hebben ze die regel veelal niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:04

Wat zou een combi met Esquin white kunnen geven?
Bosco kan inderdaad wel, maar is ook niet echt groot. 1.64 m.