Hengstenkeuze Riant x Ferro

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Hengstenkeuze Riant x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 15:45

Hoihoi,
Dit jaar hebben wij een oude merrie gekocht. Met eigenlijk 2 doelen, het eerste doel om te proberen er nog een keer een veulentje mee te fokken en het tweede doel als maatje voor buiten ritten met mijn jonge paarden. Ze is nu 22 jaar maar ontzettend fit en gaat wekelijks mee op buitenrit (doel twee is dus zeer zeker gelukt <3 ) en ik rij haar daarnaast nog 3x per week om haar lekker soepel en vrolijk te houden (we kwamen er al snel achter dat stil staan niet voor haar is weg gelegd, het is echt een werkpaard die veel plezier haalt uit het rijden en de bijbehorende aandacht).
Helaas is het dit jaar niet gelukt haar drachtig te krijgen. We willen volgend jaar nog een poging wagen.
Mijn smid zegt dat oude merries vaak kleine veulens krijgen en nu is de merrie zelf niet de grootste. Dit jaar hebben we haar gedekt met For Ferrero omdat ik een nakomeling van haar heb van FF en die is gewoon geweldig.
Maar goed dat is dus niet gepakt en volgend jaar wil ik toch iets anders proberen. Ik heb alleen totaal geen inspiratie dus vandaar dit topic.

Mijn eisen:
- Een hengst uit NL of met hele goede voorwaarden uit het buitenland (kans dat ze niet drachtig wordt is natuurlijk aanwezig en ik wil dan niet het volledige bedrag hoeven te betalen)
- Hengst die maat doorgeeft

Qua exterieur heb ik niet veel wensen want de merrie zit zelf goed in elkaar en fokt ook functionele paarden. Qua beweging is ze zelf geen wonder maar ook dat fokt ze functioneel door en ik hoef ook geen bewegingswonder te fokken. Qua karakter krijgt ze van mij een 11, dit is echt een heel bijzonder paard door haar karakter. Dus daar willen we liever niet op inleveren maar ik denk eigenlijk dat ze dit toch wel doorgeeft aan de nakomelingen.

Ik hoop dat jullie mij wat inspiratie kunnen geven! En dan hoop ik dat we haar volgend jaar drachtig kunnen krijgen <3

Het gaat om deze merrie
https://www.kwpn.nl/database?Paard=P-335412

Ik heb geen stand foto maar wel een foto ter impressie

Afbeelding

Mocht iemand nog tips hebben voor het drachtig krijgen van een oude merrie dan hoor ik het graag! Ik zit nu met haar bij de Lingehoeve maar sta open voor andere plekken die ons kunnen helpen.

En ik ben mij er uiteraard bewust van dat dit uit kan lopen op een grote tegenvaller. We zijn toch wel heel blij met dit paard dus we willen het gewoon nog een kans geven.

Alvast bedankt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:04

Hee dat is de moeder van Nero de Ferrero. Wat leuk!
Ik zou sowieso Duits bloed gebruiken. Maclaren fokt goed en bevrucht goed dus dat zou voor mij een veilige keuze zijn, ook gezien de bloedvoering waar ze het goed mee doet.
Verder zou je nog V-power kunnen overwegen. Denk ook erg interessant qua bloed. Weet alleen niet hoe die bevrucht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 22:13

Zo te zien aan het genetisch profiel heb je een hengst nodig die maat fokt en ruimte in de gangen. Een standfoto zou wel handig zijn.
Met Jazz en Ferro er achter lijken Duitse hengsten inderdaad wel interessant.

Qua drachtig worden, heb wel goede ervaringen met kruiden. Zou een DA door kunnen geven die daarmee werkt als je interesse hebt.

McLaren fokt volgens mij niet vergrotend.

Out of the box, Next Romancier fokt wel maat, ruimte en souplesse.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Hengstenkeuze Riant x Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 22:56

Fantastische merrie natuurlijk en zeker de moeite waard om nog een keer te proberen. Welke hengst je ook kiest, ik zou met de hengstenhouder regelen dat de merrie daarheen gaat en onverdund geïnsemineerd wordt. En vroeg beginnen met dekken. Beter een vroeg veulen dan geen veulen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 05:47

Bedankt voor de reacties! Leuk!

Ons plan is inderdaad om in februari te beginnen en ik kreeg ook al de tip om haar naar een hengstenhouder te doen die een schouwhengstje heeft aangezien ze dit jaar moeilijk hengstigheid liet zien en we haar daardoor een keertje hebben moeten spuiten. Blijkbaar kan zo een hengstje dan goed werken (geen ervaring mee verder hoor, het was een tip). We nemen het zeker mee om haar sowieso weg te brengen, alles wat de kans vergroot pakken we aan!

Bedankt voor de suggesties. McLaren, fantastisch alleen heb ik geen idee of die vergrotend fokt. Ken wel een 3 jarige met een mooie maat van hem maar dat komt denk ik ook door de moeder. Voor de rest zou die denk ik wel super passen dus een veilige optie als ik niks anders kan vinden :D

Elisa ik PB je even voor die kruiden! Next Romancier is zelf niet de grootste zie ik op de site van v Uytert? Maar wel duidelijke grotere nafok?

Ik heb dit jaar een veulen van Bon Bravour. Helemaal mijn smaak en is nu al enorm (maar goed die moeder is dus ook best aan de maat….) hoe staan jullie daarin? Ik ga normaal alleen voor hengsten die al nakomelingen onder het zadel hebben omdat karakter voor mij zeer belangrijk is bij mijn andere merries alleen bij deze merrie kan ik alle kanten op voor mijn gevoel aangezien die zo een geweldig karakter heeft. Maar vind het wel spannend om voor iets jongs te kiezen moet ik zeggen dus daarin ben ik misschien (onterecht) terughoudend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:17

Volgens de KWPN database fokt hij vergrotend (genetisch profiel) en wat ik van hem gezien heb tot nog toe was niet klein in ieder geval.

Bon Bravour zit natuurlijk ook weer Ferro achter.

Ik snap de gedachte wel om voor hengsten te gaan die al nakomelingen onder het zadel hebben. Dat geeft net wat meer zekerheid. Deze merrie heeft natuurlijk al wat 'ouder' bloed. Jongere hengsten gebruiken is wel commerciëler.

Mocht de merrie een heel goed achterbeen hebben dan is wellicht een hengst als Red Viper ook interessant.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:27

Peter van de Sande kun je goed zaken mee doen. Zou m daar neerzetten en weer For Ferrero erin doen. Ze is op een leeftijd waar je geen combinatie's meer kan gokken. Dan kun je beter de bewezen combinatie pakken.

Hengstig spuiten, en zeker met zo'n oude merrie, moet je heel voorzichtig mee zijn. Je verstoord de hele hormoonbalans met als gevolg dat je ze vaak niet drachtig krijgt. Dan kun je beter 18 dagen doortellen.

En..een gedachte je moet het echt willen hoor dat besef ik, de bonte Ceasar ter Linden krijgt echt álles drachtig. Die buisjes stuiteren op de tafel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:57

Whaha met Caesar wordt het in ieder geval een grote. En een bonte.

Ik zou het eerst eens proberen onverdund en vroeg beginnen. En swabje nemen en evt spoelen zodat je schoon begint.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:11

Ter lering hoor; maar is twee keer Ferro dan niet heel dichtbij elkaar met Caesar?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:34

Ja..

For Ferrero fokt alleen niet vergrotend..volgens de database juist heel erg verkleinend.

Qua "bewezen" de merrie heeft ook een Grand Prix paard gegeven met Don Romantic..ik denk dat Donnerhall bloed sowieso wel aansluit bij haar.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 09:23

Bedankt weer voor alle input!

Bont is geen optie, het veulen is voor mijzelf en dat heeft geen voorkeur. Het hoeft dus verder ook geen commerciële hengst te zijn aangezien ik het veulen niet ga verkopen.

De combinatie met FF is inderdaad super uitgepakt daarom had die ook mijn eerste keuze maar nu ik er langer over na gedacht heb wil ik volgend jaar toch voor een andere gaan. Nero (haar zoon) is ontzettend sensibel en heet en Wezz zelf is ook vrij heet. Dus ze fokt sowieso al scherpe en hete paarden en met dat in mijn hoofd mag de hengst best een tandje minder zijn. Is niet perse waar ik het op uit zoek hoor maar icm stokmaat en de heetheid wil ik toch kijken of er nog iets anders is wat kan passen. Ik durf met deze merrie eigenlijk wel veel aan dankzij haar karakter.

We laten haar in februari eerst checken inderdaad. Ze gaat nu ‘schoon’ de winter in want ze is gespoeld na de laatste keer en ook nog na gecontroleerd.

Red Viper spreekt mij alleen aan door zijn maat maar verder vind ik er niet zoveel aan. Ik ken zo 123 geen NL hengsten met Donnerhall bloed. Ik ga zelf altijd wel goed op Duits bloed dus sta daar zeker voor open.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:18

Kom toch even binnen vallen, met Ceasar krijgt alles drachtig? Ik had een vriendin die een aantal dit jaar heeft gedekt met Ceasar. En heb het sperma een aantal keer gecontroleerd. Ik weet niet wat er fout is gegaan. Maar een aantal keer beweging met nog geen 5% kan ik niet bepaald goed noemen. Werden ze ook niet drachtig van. De andere buisjes met wel goede beweging werden de jonge merries (geen probleem merries) netjes drachtig van.

Het is natuurlijk meer als alleen kwaliteit van sperma.

Merrie moet ook meewerken.
Ik heb een 22 jarige merrie dit jaar weer in één keer drachtig. Ik heb ook met haar jaren getobt. Kortere cyclussen, niet hengstig worden. 2x hengstig moeten spuiten totdat ze hengstig werd. Een jaar 7 cyclussen gedekt en niet gepakt. Ik heb een keer pavo fertile gaan geven. Dicht zetten na insemineren omdat ze anders verliest. Ondertussen ken ik haar goed genoeg. Geinsemineerd met buisje van mijn eigen hengst (sperma was van dag ervoor, hij heeft beweging over de 90%) en Drachtig

Ik zou eerst een aantal dingen uitsluiten. Is ze schoon? Moet ze dichtgezet? Zeker bij oudere merries. Hoe is de cyclus? Wordt ze goed hengstig? Als deze dingen niet helemaal top zijn, dan ben ik bang dat het niet gaat lukken.

Over de hengstenkeuze kan ik niet heel veel inbrengen. Ik zou eens informeren bij de hengstenhouder waar je al hebt gedekt, of eventueel een andere en kijken of ze kunnen helpen.

Leeftijd van de merrie werkt immers niet mee

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 10:27

Er komt bij zo een oudje inderdaad veel meer bij kijken! Daar zijn we ons van bewust en dus ook dat het niet kan lukken maar we willen het gewoon nog een kans geven. De kennis die we tot nu toe opgedaan hebben is dat ze snel vuil wordt na inseminatie dus direct (meerdere keren) gespoeld moet worden. Ook laat ze haar hengstigheid niet super duidelijk zien, er lijkt een ei aan te komen en dan komen we 2 dagen later terug en is er niks verder ontwikkeld enz. Ook heeft ze cystes, die hebben we dit jaar laten verwijderen op aanraden oude eigenaar. Kliniek zei dat ze het ook wel zonder te verwijderen wilde proberen maar ze zit wel aardig vol. Door het verwijderen wordt het er van binnen ook niet beter op dus ik denk dat we volgend jaar eerst beginnen zonder te verwijderen en als het na een paar keer niet wil lukken kunnen we ze altijd nog verwijderen.

Kortom, het zal niet makkelijk gaan maar we willen het dus nog wel proberen. Fysiek is ze zeker in staat nog een veulen groot te brengen ondanks de leeftijd. Maar goed voordat we beginnen wil ik dus wel 100% zeker weten welke hengst het wordt :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:59

AM_Horses schreef:
Kom toch even binnen vallen, met Ceasar krijgt alles drachtig? Ik had een vriendin die een aantal dit jaar heeft gedekt met Ceasar. En heb het sperma een aantal keer gecontroleerd. Ik weet niet wat er fout is gegaan. Maar een aantal keer beweging met nog geen 5% kan ik niet bepaald goed noemen. Werden ze ook niet drachtig van. De andere buisjes met wel goede beweging werden de jonge merries (geen probleem merries) netjes drachtig van.

Het is natuurlijk meer als alleen kwaliteit van sperma.

Merrie moet ook meewerken.
Ik heb een 22 jarige merrie dit jaar weer in één keer drachtig. Ik heb ook met haar jaren getobt. Kortere cyclussen, niet hengstig worden. 2x hengstig moeten spuiten totdat ze hengstig werd. Een jaar 7 cyclussen gedekt en niet gepakt. Ik heb een keer pavo fertile gaan geven. Dicht zetten na insemineren omdat ze anders verliest. Ondertussen ken ik haar goed genoeg. Geinsemineerd met buisje van mijn eigen hengst (sperma was van dag ervoor, hij heeft beweging over de 90%) en Drachtig

Ik zou eerst een aantal dingen uitsluiten. Is ze schoon? Moet ze dichtgezet? Zeker bij oudere merries. Hoe is de cyclus? Wordt ze goed hengstig? Als deze dingen niet helemaal top zijn, dan ben ik bang dat het niet gaat lukken.

Over de hengstenkeuze kan ik niet heel veel inbrengen. Ik zou eens informeren bij de hengstenhouder waar je al hebt gedekt, of eventueel een andere en kijken of ze kunnen helpen.

Leeftijd van de merrie werkt immers niet mee

Ok, je hebt je eigen hengst weer gepromoot.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:00

xmarliez schreef:
Er komt bij zo een oudje inderdaad veel meer bij kijken! Daar zijn we ons van bewust en dus ook dat het niet kan lukken maar we willen het gewoon nog een kans geven. De kennis die we tot nu toe opgedaan hebben is dat ze snel vuil wordt na inseminatie dus direct (meerdere keren) gespoeld moet worden. Ook laat ze haar hengstigheid niet super duidelijk zien, er lijkt een ei aan te komen en dan komen we 2 dagen later terug en is er niks verder ontwikkeld enz. Ook heeft ze cystes, die hebben we dit jaar laten verwijderen op aanraden oude eigenaar. Kliniek zei dat ze het ook wel zonder te verwijderen wilde proberen maar ze zit wel aardig vol. Door het verwijderen wordt het er van binnen ook niet beter op dus ik denk dat we volgend jaar eerst beginnen zonder te verwijderen en als het na een paar keer niet wil lukken kunnen we ze altijd nog verwijderen.

Kortom, het zal niet makkelijk gaan maar we willen het dus nog wel proberen. Fysiek is ze zeker in staat nog een veulen groot te brengen ondanks de leeftijd. Maar goed voordat we beginnen wil ik dus wel 100% zeker weten welke hengst het wordt :D

Als je slecht ziet of ze hengstig wordt dan kun je ook 1 cyclus regumate geven. Als je er dan mee stopt knallen ze de hengstigheid in.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 11:28

Ik hoef mijn hengst niet te promoten. Is duidelijk niet wat ze zoekt, dus hoef ik niet te benoemen. Enkel dat er meer bij komt kijken als enkel kwaliteit van het sperma.

Aan formaat denk ik aan las Vegas, Fontaine.
Fontaine heb ik wel duidelijk meer maat zien geven en werkwillige dieren. Maar wat de hengst nu doet weet ik niet.

Ik heb Taminiau een keer gebruikt op mijn Jazz merrie die meer maat nodig had. Die is heel goed uitgevallen, maar niet meer beschikbaar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:02

xmarliez schreef:
Bedankt weer voor alle input!

Bont is geen optie, het veulen is voor mijzelf en dat heeft geen voorkeur. Het hoeft dus verder ook geen commerciële hengst te zijn aangezien ik het veulen niet ga verkopen.

De combinatie met FF is inderdaad super uitgepakt daarom had die ook mijn eerste keuze maar nu ik er langer over na gedacht heb wil ik volgend jaar toch voor een andere gaan. Nero (haar zoon) is ontzettend sensibel en heet en Wezz zelf is ook vrij heet. Dus ze fokt sowieso al scherpe en hete paarden en met dat in mijn hoofd mag de hengst best een tandje minder zijn. Is niet perse waar ik het op uit zoek hoor maar icm stokmaat en de heetheid wil ik toch kijken of er nog iets anders is wat kan passen. Ik durf met deze merrie eigenlijk wel veel aan dankzij haar karakter.

We laten haar in februari eerst checken inderdaad. Ze gaat nu ‘schoon’ de winter in want ze is gespoeld na de laatste keer en ook nog na gecontroleerd.

Red Viper spreekt mij alleen aan door zijn maat maar verder vind ik er niet zoveel aan. Ik ken zo 123 geen NL hengsten met Donnerhall bloed. Ik ga zelf altijd wel goed op Duits bloed dus sta daar zeker voor open.

Next Romancier heeft Donnerhall bloed en Furst Romancier bloed. (net als bij Don Romantic) O:) Hengst zelf werd geroemd om zijn karakter maar het is geen spectaculaire beweger.

Ik snap het wat betreft Red Viper, het is ook niet zo mijn smaak. Maar wat je beschrijft denk ik wel aan Duits bloed.

Je zou ook nog kunnen kijken naar Secret bloed als ze een goed achterbeen heeft.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 12:13

Heb je de merrie laten testen op PPID? Want de aanwezigheid van PPID kan ook een reden zijn voor verminderde vruchtbaarheid.

Verder heb ik geen advies voor je. Ik ben er al te lang uit.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 12:44

Ik denk wel dat ze een goed achterbeen heeft. Ze is krachtig genoeg in haar hele lijf in ieder geval. Ze heeft aan Nero wel een goed en functioneel achterbeen door gegeven. Secret zou denk ik heeeel erg goed op haar passen en voldoet aan alle eisen, behalve dat hij in Duitsland staat en (destijds) minder goede voorwaarden had. Dat maakt het best riskant. Maar als ik zeker zou weten dat ze drachtig zou worden dan zou ik waarschijnlijk voor Secret gaan <3 (ik heb een geweldige 2,5 jarige Secret staan en die is groot en mooi en lief <3 )

Bedankt voor de tips Jan en Roodvos. Testen kan nooit kwaad en even op de regumate ook niet. Ik neem het mee!

Fontaine niet aan gedacht eerlijk gezegd. Maar geen slechte suggestie. Vind die nakomelingen niet perse bijzonder maar wel groot! En goede karakters ook toch? Ik ga er eens naar kijken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:29

En slechte voeten. Net als hij zelf.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 17:51

Fontaine of Secret? Want Secret staat er om bekend maar mijn 2,5 jarige heeft eigenlijk hele goede voeten (gelukkig). Een vriendin van mij heeft 2x met Fontaine gedekt maar die wees mij op de beenstand dus die valt ook al af. Blijkbaar geeft hij niet zo een goede beenstand door (bij haar nakomelingen terwijl de rest uit die merrie dat niet heeft).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:51

Wellicht is een Secret zoon met in de moederlijn Donnerhall bloed wel interessant.

Fontaine heeft en geeft inderdaad niet zo,n goed fundament.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:56

Elisa2 schreef:
Wellicht is een Secret zoon met in de moederlijn Donnerhall bloed wel interessant.

Fontaine heeft en geeft inderdaad niet zo,n goed fundament.

Total Hope heeft Totilas, Weihegold en Donnerhall in de lijn. Maar vind zelf altijd dat hij zo’n enorm hoofd heeft :=

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:01

janderegelaa schreef:
Peter van de Sande kun je goed zaken mee doen. Zou m daar neerzetten en weer For Ferrero erin doen. Ze is op een leeftijd waar je geen combinatie's meer kan gokken. Dan kun je beter de bewezen combinatie pakken.

Hengstig spuiten, en zeker met zo'n oude merrie, moet je heel voorzichtig mee zijn. Je verstoord de hele hormoonbalans met als gevolg dat je ze vaak niet drachtig krijgt. Dan kun je beter 18 dagen doortellen.

En..een gedachte je moet het echt willen hoor dat besef ik, de bonte Ceasar ter Linden krijgt echt álles drachtig. Die buisjes stuiteren op de tafel.

Peter heeft mij dit seizoen echt perfect geholpen met mijn oudere merrie en is na 2 jaar eindelijk dragend van Powerbank.
Mega goed sperma en de communicatie is echt fantastisch. Dus idd ik zou ook voor Van de Sande gaan.

Ik heb verschillende hengsten geprobeerd bij de 2 grootste HH van het land maar heb uiteindelijk Peter opgebeld en gezegd ze moet nu drachtig anders houdt het op met deze merrie.
Hij beveelde Powerbank en Sarai L aan, zelfs de Dierenarts verbaasde zich over de kwaliteit, dat was echt erg goed.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:43

Ik heb een Fontaine, groot en mega karakter, maar idd de voeten…

En Extreme US? Ik heb er een groot veulen van gehad uit dezelfde moeder als de Fontaine, beste draven maar ook groot hoofd :') sperma was ook goed destijds.

Dit jaar heeft ze een Sarai L aan de voet, ook wel aan de maat en heel mooi hoofd. Wel scherp veulen.