welke KWPN hengst voor mij Lusitano merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faya_barock

welke KWPN hengst voor mij Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 12:01

Sinds 3 weken eigenaar van een prachtige perlino kleurige Lusitano merrie van 2 jaar.
Zij heeft geweldig makkelijk karakter, kan al geweldig gaan zitten in vrijheid, laat al makkelijk een levade zien, is 1.56 momenteel.
Denk dat je in combinatie met KWPN hengst een droomveulen kan krijgen, met fijn karakter, beweging, makkelijk verzamelen, mooie uitstraling in valk/palomino kleur.

Ik zou volgend jaar of het jaar erop haar wel willen laten dekken door een KWPN hengst, het veulen krijgt dan A register.

Voorkeur hengst:
- dressuur / allrounder
- braaf karakter
- lange hals, aangezien merrie forse hals heeft
- bruin, mijn voorkeur gaat uit naar valk kleur fokken, met bruin grootste kans
- fijn hoofd, aangezien mijn merrie licht convext hoofd heeft

Ik ben benieuwd welke KWPN hengsten jullie voor haar zouden weten?
Alvast bedankt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 12:16

Heeft ze PSL papieren?

En heb je een standfoto?

Bij een Lusitano zijn de stap en de galop vaak niet de sterkste gangen. Dus zou sowieso kijken naar een hengst met een goede stap en galop.

fokfanaat

Re: welke KWPN hengst voor mij Lusitano merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 12:37

mclaren, goed karakter, prachtig hoofd en hals

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 12:45

Ja PSL papier, beweging vind ik nog moeilijk te beoordelen aangezien ze er nog zo kort is. Maar vind dat alle bewegingen bij de meeste PSL/PRE paarden wel iets beter kunnen.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 12:46

fokfanaat schreef:

Geeft hij dit al bewezen aan nakomelingen door?
Zie dat hij een lichte dish in zijn hoofd heeft, dat zou fijn zijn, krijgt een nakomeling met mijn merrie haar wat confex hoofd vast een mooi recht hoofd :o (ja in de ideale wereld, maar zeker 1 om te onthouden)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 13:47

Ik ben niet thuis in het KWPN, maar wat betreft de kleur zou het eigenlijk handig zijn om te weten of ze homozygoot is voor agouti en of ze een vosgen draagt. Draagt ze geen vosgen en is ze homozygoot krijg je er eigenlijk altijd een valk uit zelfs als je een voshengst kiest.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:28

Faya_barock schreef:
fokfanaat schreef:

Geeft hij dit al bewezen aan nakomelingen door?
Zie dat hij een lichte dish in zijn hoofd heeft, dat zou fijn zijn, krijgt een nakomeling met mijn merrie haar wat confex hoofd vast een mooi recht hoofd :o (ja in de ideale wereld, maar zeker 1 om te onthouden)

McLaren is wel echt een stempelhengst, verbeterd vaak op de merrie qua beweging en body en geeft inderdaad ook vaak zijn eigen mooie hoofd door.
Ken veel mcLaren nakomelingen en ze hebben eigenlijk op 1 na allemaal echt zijn hoofd. Die ene wat minder, maar is wel knapper dan de moeder. :')
Qua beweging zit je bij hem ook wel goed.
Lengte en vorm in de hals heeft hij, maar ligt natuurlijk ook een beetje hoe fors/kort je merrie is in hoeverre het kan verbeteren.
En met alle punten geldt natuurlijk ook dat ze de kant van de moeder op kunnen gaan. Maar denk dat McLaren wel echt een hengst is die zijn stempel sterk op de veulens drukt in vergelijking met andere hengsten.

McLaren is volgens mij niet vos factor vrij btw.
Met een zwarte zonder vosfactor zit je dan helemaal safe.

Edit, wat Janderegelaa zegt idd :+
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 17-09-25 14:32, in het totaal 3 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:28

CrazyCat schreef:
Ik ben niet thuis in het KWPN, maar wat betreft de kleur zou het eigenlijk handig zijn om te weten of ze homozygoot is voor agouti en of ze een vosgen draagt. Draagt ze geen vosgen en is ze homozygoot krijg je er eigenlijk altijd een valk uit zelfs als je een voshengst kiest.

Gewoon een hengst nemen zonder vosfactor. Krijg je altijd een valk op een perlino of een cremello. Het doet er dan niet toe of de merrie homozygoot is voor agouti of niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 14:54

janderegelaa schreef:
Gewoon een hengst nemen zonder vosfactor. Krijg je altijd een valk op een perlino of een cremello. Het doet er dan niet toe of de merrie homozygoot is voor agouti of niet.

Tuurlijk maakt dat wel uit. Als de merrie homozygoot is voor agouti en de hengst ook kun je toch ook een smoky krijgen.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 14:58

Koper schreef:
janderegelaa schreef:

Tuurlijk maakt dat wel uit. Als de merrie homozygoot is voor agouti en de hengst ook kun je toch ook een smoky krijgen.

Ja dacht ik ook, ik zal haar sowieso laten testen, geen interesse om smokey black te fokken.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 15:03

Koper schreef:
janderegelaa schreef:

Precies! (hoewel je heterozygoot bedoelt denk ik) En hoewel de kleur natuurlijk minder belangrijk is zit je als je graag een valk krijgt niet te wachten op smokey black. :o

En als je merrie geen vosgen draagt hoef je er dus bij een hengst niet op te letten of hij die wel heeft

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 15:17

O ja, dat bedoel ik inderdaad :D
Nou schreef ik net precies het tegenovergestelde van wat ik bedoelde. Wat grappig.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 17:07

Dank jullie wel voor het meedenken, weten de hengstenhouders van de KWPN hengst altijd welk kleuren-gen ze hebben? Denk het niet he.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 17:18

Ik vind ook de Gelderse hengst Odin geweldig, lekker allround, kans op cremello/perlino veulen. Weet niet of deze kleur bij het KWPN goedgekeurd word? Iemand?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 17:20

Wat vind je van Pina Colada? Staat ter dekking bij Brinkman. Vosfactor vrij, lange en goed gevormde hals, super karakter. Geeft correcte veulens met veel afdruk in de gangen en nuchtere karakters.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 18:17

https://www.stoeterijdehogeginkel.com/nl/
hun doel:
Ons doel is berekenbare, mooie, sportieve paarden te fokken door loyale Iberische merries te kruisen met superieure warmbloedhengsten.

hebben inmiddels veel kennis van zaken,

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 20:24

Faya_barock schreef:
Ja PSL papier, beweging vind ik nog moeilijk te beoordelen aangezien ze er nog zo kort is. Maar vind dat alle bewegingen bij de meeste PSL/PRE paarden wel iets beter kunnen.

Eigenlijk vind ik het jammer dat je er met PSL papier geen goede Lusitano op zet. :o Er zijn ook Lusitano hengsten met extra bewegings kwaliteit. Bijvoorbeeld zoals Mestre Do Penedo of Castor. (volgende week keuring met hengstenpresentatie in Ermelo, 28e)

Ze bewegen anders en een kruising kan goed uitpakken qua beweging maar hoeft niet. Ik zou juist een beetje in hetzelfde type blijven in ieder geval. Het is niet dat als McLaren gebruikt wordt dat de nakomeling de helft McLaren is en de helft Lusitano en een mooi gemiddelde van beide wordt zeg maar.

Odin zou ik persoonlijk al helemaal niet gebruiken op een Lusitano omdat die qua types zo ver uit een liggen. En je hebt niks aan een ezel met alleen een mooie kleur. :o

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 21:52

Elisa2 schreef:
Faya_barock schreef:

Eigenlijk vind ik het jammer dat je er met PSL papier geen goede Lusitano op zet. :o Er zijn ook Lusitano hengsten met extra bewegings kwaliteit. Bijvoorbeeld zoals Mestre Do Penedo of Castor. (volgende week keuring met hengstenpresentatie in Ermelo, 28e)

Ze bewegen anders en een kruising kan goed uitpakken qua beweging maar hoeft niet. Ik zou juist een beetje in hetzelfde type blijven in ieder geval. Het is niet dat als McLaren gebruikt wordt dat de nakomeling de helft McLaren is en de helft Lusitano en een mooi gemiddelde van beide wordt zeg maar.

Odin zou ik persoonlijk al helemaal niet gebruiken op een Lusitano omdat die qua types zo ver uit een liggen. En je hebt niks aan een ezel met alleen een mooie kleur. :o

Als ik op die website die veulentjes die behoorlijk bloederig zijn dan zou ik Odin wel durven.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 23:12

mce schreef:
https://www.stoeterijdehogeginkel.com/nl/
hun doel:
Ons doel is berekenbare, mooie, sportieve paarden te fokken door loyale Iberische merries te kruisen met superieure warmbloedhengsten.

hebben inmiddels veel kennis van zaken,

Dank je wel voor het delen!

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-25 23:17

Oh ga zeker ook wel fokken met haar binnen het ras. Maar alleen al het langzame gedoe met het stamboek houdt me al tegen, je kan geloof ik wel 1,5 jaar wachten voordat je het papier van je veulen hebt. En heb al veel mooie cross breeds voorbij zien komen dat ik het zeker wel een keer wil proberen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 05:39

Odin fokt best heel rassig, zeker gezien de afstamming. Enige is dat hij de beweging van zijn opa terug laat komen, van Vitens. Dat is veel voorbeen en een achterbeen wat meer zou mogen doortreden.

Heb je al eens naar Las Vegas gekeken?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:45

Ik fok ook crossbreeds. Wel met alleen PRE merries. Ze zijn allemaal echt een verbetering op de merries. Meer beweging, meer maat, meer bot maar wel echt het hele nuchtere brave meewerkende karakter van de PRE. Wij hebben de merries ook wel uitgekozen op beweging en exterieur. Die hebben ook een fijn vlug achterbeen en 3 prima gangen.
Wij hebben nu Le Formidable, Topgun, Bloomberg en Elastic veulens gefokt en verwachten volgend jaar een Secret USB.
Je krijgt ook register A met een WBFSH erkende hengst trouwens. Dus je kunt ook uitwijken naar Duitse hengsten bijv. Kleur vind niet relevant en daar kijk ik ook niet naar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:53

Faya_barock schreef:
Oh ga zeker ook wel fokken met haar binnen het ras. Maar alleen al het langzame gedoe met het stamboek houdt me al tegen, je kan geloof ik wel 1,5 jaar wachten voordat je het papier van je veulen hebt. En heb al veel mooie cross breeds voorbij zien komen dat ik het zeker wel een keer wil proberen.

Dat kan ik begrijpen, ik zou dus een beetje bij hetzelfde type blijven. Hengsten met massa die voldoende lengte, front en galop door kunnen geven. De hengsten die Zsa Zsa opnoemt vallen daar wel onder.
Verder denk ik aan een Glamourdale, Secret bloed en ook Toto bloed (mits voldoende front) zou passend kunnen zijn. Wellicht een Dynamic Dream zoon met een goede degelijke moeder er achter.

Kadengkadeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:16

De Bonte Drie heeft een paar hele mooie PRE x warmbloed paarden gefokt. O.a. met Ozzy TN, McLaren en Toto jr. Daar kun je dus wellicht wat van afkijken.
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:24

PRE is wel anders dan een Lusitano qua type en beweging. :-)

Nachtwacht heb ik een paar keer irl gezien en is inderdaad echt een plaatje.