Dekking french look van erpekom, welke merrie ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lightninggg

Dekking french look van erpekom, welke merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 09:25

Hallo,
Ik wil bij deze graag de mening van bokt weten.
Ik heb een dekking gekregen van French Look van erpekom

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik 2 merries.
Merrie 1 is een 9 jarige merrie van 1m65 groot. Loopt momenteel 1m30 jumping en 3* eventing. Verschiet niet want haar afstamming is puur dressuur nl For Romance x Gribaldi. Paard heeft heel veel bloed maar blijft wel altijd braaf. Commercieel gezien is dit volgens mij het interessantste paard maar dit is mijn wedstrijdpaard. Als ik beslis om haar te dekken zal dit zoiezo via embryo transplantatie gaan en dan moet ik een draagmerrie hebben.

Afbeelding

Merrie 2 is een bonte 2 jarige (als ze gedekt wordt zal ze 3 zijn). Afstamming Reddy Wally ter Linden x Daily deal. Deze merrie heeft uiteraard nog niets bewezen en ik verwacht dat deze merrie toch een redelijk moeilijk karakter gaat hebben. Mijn gevoel zegt dat ik best deze merrie laat dekken omdat deze merrie wel zelf haar veulen kan dragen maar mensen uit mijn omgeving vinden uiteraard dat ik merrie 1 moet gebruiken.

Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:28

Wat wil je met het veulen? Is het voor de verkoop, of wil je het houden als toekomstig rijpaard?
In het tweede geval; waar zie jij jezelf op rijden. Op en afstammeling van merrie 1 of op een afstammeling van merrie 2?
Laatst bijgewerkt door rien10 op 01-08-25 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:28

Voor mij zou de eerste al afvallen omdat ze best neerwaarts gebouwd is en dat is de hengst ook. Weet niet of je een standfoto hebt van de 2 jarige?

Cioccolato

Re: Dekking french look van erpekom, welke merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:33

De hengst is niet perse zo commercieel dat je een mega commercieel veulen uit optie 1 zou fokken. Op papier is die alleen mooier omdat de merrie al beter is. Maar als je het gedoe rondom et niet wil zou ik eerder de tweede pakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:33

Ja dat wilde ik ook al schrijven wat Kabayo schreef, en heeft de hengst nu ongelijke voorvoeten of lijkt dat zo?

Even opgezocht, maar hij heeft inderdaad ongelijke voorvoeten..zou daar eigenlijk helemaal niet mee fokken. Maar goed, kan me voorstellen dat als je een dekking gewonnen hebt dat je het wel wilt maar zou dan gaan voor de merrie die niet neerwaarts is gebouwd en die absoluut goed op de voorvoeten staat.

gertrud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 09:49

Je zou ook nog kunnen besluiten om de dekking weg te geven of te verkopen, want eigenlijk komt het niet echt uit begrijp ik.
En dan is het wel heel veel gedoe met heel veel kosten…

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:03

Ik zou het inderdaad voor beide niet doen als het geen hengst is waar je zelf perse warm voor loopt.
Net zo goed zit je dadelijk met kosten die boven een gemiddeld dekgeld uitkomen voor een veulen waar je eigenlijk geen plannen voor had.

Indien toch, dan zou ik voor de bonte gaan. Dan verkoop je in iedergeval waarschijnlijk op kleur..

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 11:03

De hengst zelf vind ik wel heel leuk dus ik ga wel zeker dekken. Veulen is bedoeld voor de verkoop. Ik heb binnenkort 3 rijpaarden die hopelijk nog 15 jaar gereden kunnen worden en dat is echt wel genoeg. Merrie 2 is natuurlijk nog volop in de groei maar lijkt mij zeker niet neerwaarts gebouwd. Wat hierboven gemeld wordt ivm verkoop op kleur is zeker wel een goed argument om voor de bonte te gaan. Ik heb ook niet bepaald goede ervaringen met ET dus momenteel neig ik meer naar de bonte laten dekken en die dan pas beleren nadat het veulen gespeend is, dan zou ze 4,5 - 5 jaar zijn.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 11:08

gertrud schreef:
Je zou ook nog kunnen besluiten om de dekking weg te geven of te verkopen, want eigenlijk komt het niet echt uit begrijp ik.
En dan is het wel heel veel gedoe met heel veel kosten…

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht maar ik vind de hengst wel echt een leuk type en dan denk ik ook gelijk dat als ik kies voor merrie 2 ik mezelf wat rust gun ivm beleren van 2 jonge paarden.
Ik heb nu een 3 jarige ruin die in januari in training komt + mijn wedstrijdpaard en dan kan ik me eerst 2 jaar op de tuin concentreren want ik heb een vermoeden dat dat echt een goed paard gaat worden

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:11

Een andere optie is ook om merrie 1 te spoelen en merrie 2 als draagmerrie te gebruiken.
Maar ik zou persoonlijk dan wel een hengst bij merrie 1 kiezen die haar mindere punten kan verbeteren.
Merrie 2 dekken met deze hengst lijkt mij ook wel de meest logische keuze.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:43

Lightninggg schreef:
dan denk ik ook gelijk dat als ik kies voor merrie 2 ik mezelf wat rust gun ivm beleren van 2 jonge paarden.
Ik heb nu een 3 jarige ruin die in januari in training komt + mijn wedstrijdpaard en dan kan ik me eerst 2 jaar op de tuin concentreren want ik heb een vermoeden dat dat echt een goed paard gaat worden

Met dit argument erbij zou ik dan inderdaad voor de bonte gaan. Dan heb je én geen extra kosten én je hebt spreiding onder je jonge dieren kwa beleren.
Mocht er een homozygoot bonte uitkomen is dat commercieel nog wat interessanter.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:04

Maar als je met embryo's gaat werken dan wordt het wel een dure grap lijkt me? Dan wordt het sowieso geen winst maken, of is dat niet de inzet?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:37

Voor de verkoop zou ik gaan voor de meeste kleur kans want op papier is het mer beide merries in de huidige tijd niet commercieel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:43

Kabayo schreef:
Voor mij zou de eerste al afvallen omdat ze best neerwaarts gebouwd is en dat is de hengst ook. Weet niet of je een standfoto hebt van de 2 jarige?

Springpaarden zijn ook neerwaarts gebouwd.
Ik zou die bruine doen. Bewezen springer en die bonte is ook een half dressuurpaard in haar afstamming.

Vind de hengst best wel ok in zijn afstamming. Hoop gekeurde hengsten in de moederlijn en de moeder heeft ook al een 1.45 en een 1.55 paard gebracht.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 12:56

Ik zou voor merrie 2 gaan. hoewel ik zelf niet vies ben van wat dressuur bloed is dat voor kopers van een springveulen minder interessant, ook al doet de merrie het goed in de sport. Ook de grotere kans op een kleurtje wat goed verkoopt helpt mee. Als je ET zou doen met merrie 1 zou ik echt voor een hengst gaan die haar verbeterd. met deze hengst heb je met een beetje pech straks een middelmatige bruine die niet verkoopt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:03

Eef_Bam schreef:
Ik zou voor merrie 2 gaan. hoewel ik zelf niet vies ben van wat dressuur bloed is dat voor kopers van een springveulen minder interessant, ook al doet de merrie het goed in de sport. Ook de grotere kans op een kleurtje wat goed verkoopt helpt mee. Als je ET zou doen met merrie 1 zou ik echt voor een hengst gaan die haar verbeterd. met deze hengst heb je met een beetje pech straks een middelmatige bruine die niet verkoopt.

Nummer 2 komt toch ook uit een dressuurlijn.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:07

Verder weg misschien maar Eddy Wally ken ik toch meer als eventing/allround hengst.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:31

Eef_Bam schreef:
Verder weg misschien maar Eddy Wally ken ik toch meer als eventing/allround hengst.

Ja maar dat is dus 1/4 van het papier want Reddy Wally was uit een Ceasar merrie (dus ook dressuur).

Denk dat je op de kleur na weinig commercieels hebt aan beide veulens met een springhengst op 100% en 75% dressuurgefokte merries

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:36

Eef_Bam schreef:

Maar MV is dressuur en daarna alles ook.

gertrud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:46

Wat de kleur betreft: bont x bont geeft niet automatisch bont, tenzij een van de twee paarden fokzuiver/homozygoot voor bont is.
Al ze allebei heterozygoot zijn voor bont heb je nog steeds 25 % kans op een effen paard.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:49

Ik denk ook niet dat het een commercieel veulen is. Gezien ook de moederlijn van de hengst. En ik heb wat beeldmateriaal gezien en ik vind hem niet echt bijzonder springen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 15:12

Earth schreef:
Ik denk ook niet dat het een commercieel veulen is. Gezien ook de moederlijn van de hengst. En ik heb wat beeldmateriaal gezien en ik vind hem niet echt bijzonder springen.

Het is de moederlijn van Utah van Erpekom…

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 17:13

Dat zegt mij niks, ik zie weinig predikaten, daar kijk ik naar :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 17:28

Earth schreef:
Dat zegt mij niks, ik zie weinig predikaten, daar kijk ik naar :)

Het zijn geen KWPN paarden…Zangersheide en AES doen sowieso niet aan predicaten, dat zijn sportstamboeken. Het BWP predicatensysteem werkt weer heel anders dan KWPN.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 17:32

Ah dat wist ik niet eens. Weer wat geleerd :P