Kleur veulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Kleur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:07

Geen idee of het hier best staat of dat ik het toch beter in fokkerij had geplaatst maar ik wist het echt niet dus maar gegokt op hier dan :')

Vorige week donderdag werden we hier heugelijk verblijd met de geboorte van een fantastisch veulentje *\o/* <3

Vader is vol appaloosa (voskleur als basis maar overwegend wit geworden met vosse stippen over zijn ganse lijfje, hoofd en benen inbegrepen)

Moeder is een zogenaamde meelsnuit, donkerbruin/zwart Roan.
In de winter bijna wit behalve hoofd en benen (snuit donkerbruin, hoofd en benen zwart, manen en staart zwart).
In de zomer volledig zwart Roan met bruine snuit.

Veulen zelf lijkt mij Valkbont met hoogstwaarschijnlijk nog appaloosa die zal ontwikkelen (heeft nu al een gemarmerd piemeltje onder andere).
Heeft ook een duidelijke aalstreep en verder ook het kruis dat men met name bij ezels zo vaak ziet over de schouders en schoft.

Iemand een ander idee over de kleur van dit veulentje?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anouk_H

Re: Kleur veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:15

Ik denk dat het veulen zwart met appaloosa is. Valk kan niet zonder creme ouders. En de aalstreep is countershading. Als beide ouders niet dun zijn kan het veulen dat ook niet zijn, roan zie je geloof ik pas als het veulen ouder word. Wel een heel leuk kereltje!! <3

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:29

Dit veulen is ook bont.
Is de vader pintaloosa?
Appaloosa kan rare dingen met kleur doen, dit zou een bruin appaloosa bonte kunnen zijn.
Al zou valk mij niet verbazen, maar uit een vos appaloosa en een bruin roan kan geen bont en kan geen valk komen. Dat zou betekenen dat de vader de vader niet is, of dat zijn kleur niet klopt.

Roan zie je pas na de eerste verharing, dus is nog niets van te zeggen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

Huh een meelsnuit is juist een witte snuf toch? En als het het hele hoofd is een witkop.

Veulen weet ik verder niet, dus daar ga ik voor meelezen :D

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Heb je een foto van de vader? Ik zou zo op de foto grullo bont zeggen, dan niet met roan/appaloosa maar dat zou niet kunnen kloppen met de ouder dieren.

Hoewel wat Dennis zegt wel klopt appaloosa doet rare dingen met de kleur wel een heel leuk veulen zo!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:47

Ik heb zelf geen flauw benul van kleurengenetica noch kleurbenamingen.

Moeder als veulen met haar vader:
Afbeelding

Moeder als veulen:
Afbeelding

Vader als jaarling:
Afbeelding
Afbeelding

Moeder nu:
Afbeelding

Vader nu:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:16

Moeder heeft geen meelsnuit is een seal brown roan(heel donker bruin). Vader moet pintaloosa zijn, misschien heel minimaal tobiano of overo. Hij heeft wel de typische vier witte benen.

Gaat de vlek op het veulen over de rug heen of houdt deze op aan de zijkant. Ik vind het vlekje aan de andere kant zo typisch overo lijken. Maar in ieder geval pintaloosa, en bruin of zwart als basis. Hij lijkt op sommige foto's dezelfde kleur als moeders en op andere weer het typische grijze wat je van een zwarte verwacht.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

Omdat dit topic op FA hoort ga ik het daarheen verplaatsen.

VMR --> FA

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:27

Jorex schreef:
Moeder heeft geen meelsnuit is een seal brown roan(heel donker bruin). Vader moet pintaloosa zijn, misschien heel minimaal tobiano of overo. Hij heeft wel de typische vier witte benen.

Gaat de vlek op het veulen over de rug heen of houdt deze op aan de zijkant. Ik vind het vlekje aan de andere kant zo typisch overo lijken. Maar in ieder geval pintaloosa, en bruin of zwart als basis. Hij lijkt op sommige foto's dezelfde kleur als moeders en op andere weer het typische grijze wat je van een zwarte verwacht.

Wie heeft er vier typische witte benen? Vader heeft voskleurige benen (bij geboorte echt volledig vos, nu minder duidelijk maar nog steeds niet wit).
Veulen zelf heeft 4 hoge witte benen maar 1 been is gekleurd en heeft enkel een wit voetje.

Bedoel je de vlek net achter het linkervoorbeen? Zichtbaar op de foto in draf/galop?
Deze gaat niet over de rug heen maar stopt in een grillige punt net onder de ruggengraat

Edit: nog een foto van vader als veulen.

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:55

Sintara schreef:
Huh een meelsnuit is juist een witte snuf toch? En als het het hele hoofd is een witkop.

Veulen weet ik verder niet, dus daar ga ik voor meelezen :D

Als de moeder een roan is bedoelt de TS vermoedelijk moorkop. Dat is wat anders dan meelsnuit, ook wel kopersnoet, maar kan wel samen voorkomen. Een meelsnuit is een lichte, bijna gelige snoet bij een donkerbruin paard. Als de moeder een meelsnuit heeft kan ze niet zwart zijn. Het komt namelijk alleen bij bruinen voor.

Ik ben ook heel erg benieuwd waar het bont en het creme danwel wildkleur vandaan zou komen bij dit veulen. Aan de moeder zie ik niets wat het kan verklaren. Aan de omschrijving van de vader ook niet. Ofwel is de kleuromschrijving van de vader niet volledig ofwel is hij inderdaad niet de vader van dit veulen.

Wat meer informatie zou fijn zijn. Het mij niet verbazen als de vader wildkleurbont vos appaloosa of palominobont appaloosa zou zijn. Maar daar schrijft TS niks over. Is hij getest op kleur?
Laatst bijgewerkt door Koper op Gisteren, 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:57

Koper, er staan foto's van vader en moeder (ook als veulen) in het topic ondertussen.

Moorkop inderdaad, meelsnuit is iets anders merk ik :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:58

En de foto's roepen meer vragen op dan ze beantwoorden :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:00

Hoezo dan?

Ik kan niet duidelijker zijn dan via originele foto's te plaatsen van vader en moeder en ja het is niet 100 maar 200% zeker dat dit wel degelijk vader en moeder zijn.

Edit, ik zie nu net je uitbreiding aan je oorspronkelijke post.
Beide ouders zijn niet getest op kleur.
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op Gisteren, 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Omdat de foto's van de vader niet verklaren waarom het veulen bont en wildkleur of creme kan zijn. En die van de moeder al helemaal niet.

Heb je foto's van de ouders van de vader?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:02

Op de veulenfoto van vader staat moeder van vader bij.
De vader van vader (wie snapt het nog _O- ) is exact hetzelfde van kleur als vader op heden geworden is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:04

O ja, ik zie inderdaad de foto van de moeder van de vader. Dat is een schimmel, dus nu weten we nog niks.

Daarom ook dat ik vroeg of de vader getest is op kleur. Dat kan duidelijkheid geven. De foto's niet, want daarop is niet goed te zien of hij bont en/of wildkleur en/of palomino is.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:06

Aan de hand van de laatste foto van vader, denk ik dat vader zelfs red dun zou kunnen zijn,
maar dat de aalstreep niet zichtbaar is al het wit dat hij heeft. Hij lijkt daar namelijk 'verdund' vos te zijn.

En de foto van "moeder nu" lijkt ze ze valk te zijn. :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:09

Jolynne schreef:
Aan de hand van de laatste foto van vader, denk ik dat vader zelfs red dun zou kunnen zijn,
maar dat de aalstreep niet zichtbaar is al het wit dat hij heeft. Hij lijkt daar namelijk 'verdund' vos te zijn.

En de foto van "moeder nu" lijkt ze ze valk te zijn. :)

Moeder is een echte toverbal doorheen het jaar :') maakt het niet makkelijker :')
De ene keer heeft ze een bijna wit lijf met blauw/zwart/bruin hoofd en zwarte benen/staart/manen, dan weer heeft ze een donkerbruin hoofd met zwarte benen en blauw/zwart Roan lijf, dan lijkt ze eerder een valktint te hebben inderdaad op die ene foto, dan is ze weer wit... Echt moeilijk om te bepalen wat zij is van kleur :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:13

Little_Gift schreef:
Echt moeilijk om te bepalen wat zij is van kleur :')

Nee hoor. Wat haren opsturen naar een laboratorium en dan weet je het.

Kun je ook voor je veulen doen. Met de informatie die nu beschikbaar is blijft het namelijk gissen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:28

Papa is zeker weten papa? Niet een bonte hengst?

Moeder lijkt mij bruin Roan. Vader vos (dun) appaloosa. Zie nergens vlekken maar kan ook minimaal bont zijn. Dan is er ergens een minuscuul vlekje te vinden.

Veulen lijkt mij grullo (Roan) bont eigenlijk

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:48

Papa is absoluut zeker papa. Daar is geen enkele twijfel over mogelijk.

Ik vind het echt heel interessant om iedereens bijdrages te lezen. Dank daarvoor!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:04

Ik zou gewoon haar trekken en laten testen, dat is met deze combinatie denk ik het makkelijkste.
Zeker omdat het veulen bont toont en beide ouders niet.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:06

Vader zou bont kunnen zijn met dat hij een hoog wit achterbeen en 2 witte sokken vooraan heeft :)

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:41

Ik gok dat de vader vos dun of palomino dun is met minimal tobiano, en dat het veulen dan bay dun of buckskin dun is (met tobiano en appaloosa). Of het ook roan is is nu op het oog nog niet te zeggen. Maar ik zou wel benieuwd zijn naar een genetics test van alle drie :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:54

Ik tel ook op de foto als veulen van de vader nog 3-4 witte benen (sokken). Op de fotos als jaarling is het super duidelijk, en ze zijn nog grillig ook. Dus typisch voor een bontpatroon. Hij lijkt op de veulen foto qua kleur ook dun te hebben. Dus dat zou eventuele dun bij het veulen inderdaad verklaren. Maar Appaloosa staat erom bekend dat die de originele vachtkleur extreem kan veranderen. Aangezien beide bontvlekken niet over de rug gaan, wat gebruikelijk is bij tobiano gok ik op overo qua bontpatroon. Zowel overo als tobiano kunnen zich verstoppen in de vorm van witte voetjes.