Aggressieve merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StormyQueen

Aggressieve merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 22:00

Mijn merrie was de weken voor de geboorte van haar veulen extra knuffelig. Kwam steeds bij je staan, vragen om aandacht. Nu heeft ze voor de tweede keer een veulen en is ze veranderd in een totaal aggressief monster! Bij haar eerste veulen was ze al wat beschermend, maar het bleef bij dreigen en wij lieten haar met rust. Je kon wel haar halster omdoen en naar buiten en binnen brengen. Dit keer is ze echt heel aggressief… Ik stond in de stalopening, veulen stond helemaal achterin. Ik dacht juist al wat vertrouwen terug te kunnen winnen door het veulen geen aandacht te geven, geen druk op de merrie uit te oefenen, maar wel in de buurt te zijn. Als een bliksemschicht vloog ze met ontblote tanden op me af, greep me vol in mijn bovenarm en sleurde me mee de stal in! Liet ook niet direct los! Tandafdrukken in mijn bovenarm en blauw tot onder mijn elleboog. Nu meer dan een week later nog behoorlijk pijnlijk en helemaal hard geworden. Sindsdien heeft ze haar halster 24/7 om en heeft mijn man haar binnen en buiten gezet. Ze leek al wat rustiger weer te worden. Tot 2 dagen terug… Ze is nu 2 keer ook zo uitgevallen naar mijn man! We laten haar zelf komen, gaan niet op haar af, maar zodra je haar halster vast wil pakken flipt ze… Mijn man heeft mazzel gehad. Ging net goed. Nu hebben we haar gisteravond en vanmorgen zelf van stal naar de wei en terug laten lopen, maar ik weet me niet echt raad hiermee… Het zijn duidelijk de hormonen die in de weg zitten. Ik hoop dat het snel beter wordt, maar in geval van nood moet ik haar toch vast kunnen pakken? Ik denk nu aan een vangstok of zoiets? Zodat we niet eerst met onze handen het halster vast hoeven te pakken? Heb zelfs al gedacht aan een muilkorf… Ik wil haar best zo veel mogelijk met rust laten, maar dit is echt ronduit gevaarlijk zo… Iemand tips? Kent iemand een soort vangstok waarmee je het halster kunt vastpakken?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:13

Aan de ene kant zeg ik: doe haar een graasmasker om, dan kan ze niet bijten, maar nog wel buiten eten en binnen haar hooi eten, aan de andere kant kan je een stuk touw aan haar halster doen van zo'n 40-50 cm. Dan is ze net wat makkelijker te pakken dan zonder halster of direct aan het halster en wie weet lukt dat ook.

Wel heel lastig dat ze zo beschermend is naar haar veulen toe, dat maakt ook gelijk dat je dat veulen niet makkelijk mak kan maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:36

Poe is ze zonder veulen echt respectvol en beleefd?
Anders zou ik, als het veulen ouder is natuurlijk, echt goed bezig gaan met manieren, volgen en respect. Hopelijk gaan bij het volgende veulen de scherpste kantjes dan eraf.

Overigens zou ik ook nu met veulen wel grenzen stellen. Een dier dat mij zo grijpt krijgt echt een flinke knal voor zijn kanis. Hormonen of geen hormonen. Dreigen, van haar stuk zijn is prima. Ik dring me ook zeker niet op, geef veel ruimte, heb geduld, blijf van veulen af etc. Maar wat jij beschrijft is echt niet ok.

Captain

Re: Aggressieve merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:38

Ik zou hier ook vooral niet mee fokken want als ze dit doorgeeft.. :o

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 23:59

Wij hadden vroeger ook zo'n merrie, je kon haar niet pakken als ze een veulen had. Die mepte gericht naar je, zodra je haar halster vast had was het goed. Wij gebruikten een wandelstok en dan met het gebogen gedeelte om het halster doen (wat ze dus voortdurend om had) en zo naar je toe trekken. Is ze als jullie haar eenmaal te pakken hebben ook nog agressief? In dat geval wordt het lastiger en zou ik het gedrag ook zeker niet pikken. Als je wat van haar moet zou je een graasmasker om kunnen doen. Niet in de wei, met een zogend veulen moet ze wel genoeg kunnen eten, maar alleen als jullie bij haar of haar veulen in de buurt moeten zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:14

Ook wel eens meegemaakt en na een paar weken zakte het weer af en kwam de brave merrie weer naar boven.
Hier werd een stuk touw aan het halster gelaten om haar te kunnen pakken.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:17

Stuk touw aan het halster laten zitten.
Mw trekt wel weer bij.
Ik laat hier de merrie altijd zelf naar wei en stal lopen, na een paar weken is het over.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:29

Hormonen.... Tjah... dat doet wel wat met die paarden. Vaak gaat het gelukkig wel weer over! (Toen ik nog tussen de fokmerries rondliep, hadden we er gelukkig geen last van, maar je hebt er echt wel bij die heel erg veranderen. moet weer allemaal stabiel worden...)

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 19:16

Ze heeft normaalgesproken echt wel respect en is eigenlijk heel lief. Wel is het een hele sensibele merrie van nu 6. Dit is haar tweede veulen.
Ik ben echt wel wat gewend hoor, maar dit heb ik echt nog nooit zo extreem gezien… Net een leeuwin die op je af springt. Gebeurd in een flits en is niet eerst wat lelijk kijken en dan alleen even snappen… Ze gooit haar hele lijf in de strijd en gaat van oplettende oortjes naar voren in een fractie van een seconde naar op je af springen met ontblote tanden…
Ik heb een kunststof vangstok gevonden voor schapen van Kerbl. Alleen de kleur vind ik wat jammer (knal geel), die moet ik dan misschien eerst maar eens goed vies maken, maar lijkt me verder dat je daarmee niet veel kwaad kunt. Ga ik dat eerst maar eens proberen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 22:29

Ik hoop dat je wat met die vangstok kan bereiken! Is het een idee om hem anders met donker tape te omwikkelen?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 22:58

Wellicht zo’n horsemanship vlaggetje gebruiken voor tussen jullie in? Dus vlag omhoog om je eigen ruimte wat te kunnen beschermen? Of zou ze daar :roll: aan hebben?

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 23:12

StormyQueen schreef:
Ze heeft normaalgesproken echt wel respect en is eigenlijk heel lief. Wel is het een hele sensibele merrie van nu 6. Dit is haar tweede veulen.
Ik ben echt wel wat gewend hoor, maar dit heb ik echt nog nooit zo extreem gezien… Net een leeuwin die op je af springt. Gebeurd in een flits en is niet eerst wat lelijk kijken en dan alleen even snappen… Ze gooit haar hele lijf in de strijd en gaat van oplettende oortjes naar voren in een fractie van een seconde naar op je af springen met ontblote tanden…
Ik heb een kunststof vangstok gevonden voor schapen van Kerbl. Alleen de kleur vind ik wat jammer (knal geel), die moet ik dan misschien eerst maar eens goed vies maken, maar lijkt me verder dat je daarmee niet veel kwaad kunt. Ga ik dat eerst maar eens proberen.

Oplettende oortjes naar voren: Hoe alert zijn jullie op de kleine signalen van stress/spanning als jullie haar pakken? Geeft ze al een aantal signalen af voordat ze echt gericht bijt/slaat?

Je ziet inderdaad vaak een touwtje aan het halster om de merries makkelijker te pakken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:52

Ach gut. Die neemt haar taken als moeder wel heel serieus. Goede intenties maar niet grappig voor jullie.

Even helemaal out of the box, voor als het echt escaleert (voor zover je dat gevoel nu niet al hebt). Extra knuffelig en juist heel agressief zijn van die typische hormoon schommeling dingen. Ik vermoed zomaar dat haar hormoon systeem behoorlijk hysterisch reageert. En het dus 'niet je merrie zelf is' om het zo maar te zeggen.
En mogelijk zit daar ook ergens een oplossing. Nu weten we hopeloos weinig van die hormonen (vraag maar aan vrouwen die problemen hebben met ongesteld zijn of overgang) en dus waarschijnlijk nog minder van hormonen bij paarden. Maar zou een hormoon creme het gedrag een beetje kunnen stabiliseren? Wellicht kun je een dierenarts vinden die hier verstand van heeft?

Al klinkt die vangstok ook wel praktisch. Dan heb je meteen een verlengstok van je arm als je een afstandhouder nodig hebt.
Zou er wel eerst een keer mee oefenen op een ander rustig paard als dat lukt.

Succes

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 10:04

Wij hebben ook zo'n merrie op stal gehad.
Wat een drama, altijd met zn tweeën zijn, altijd een zweep mee,
Na een paar weken werd het beter maar die "oplettende oortjes" zijn juist oren die zeggen "wat ben jij in godsnaam van plan en waag het eens om aan ons te zitten"

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 10:07

Ik vind dit verhaal wel heavy. Zelf geen ervaring mee, maar ik zou me geen raad weten met een echt serieus aanvallend paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 10:23

Is alles rond afkomen nageboorte etc goed gegaan?
Ken een merrie die bij de eerste 2 veulens een engel was, 3e ook zo agressief, na zoeken naar de oorzaak bleek de merrie baarmoeder ontsteking te hebben, dus was ze door de pijn extra nukkig en agressief.
Na behandeling weer normaal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:50

Ik vermoed wel dat hormonen in samenwerking met een zwaar beschermend (t.o.v. veulen) karakter hier ten grondslag aan liggen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:55

Als ze het de vorige keer niet had. Weet je zeker dat het in het lijf van haar nu wel goed is gegaan? Als in .. heeft ze nu geen pijn? Wellicht dat ze daardoor zo heftig reageert?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 13:58

c_alsemgeest schreef:
Is alles rond afkomen nageboorte etc goed gegaan?
Ken een merrie die bij de eerste 2 veulens een engel was, 3e ook zo agressief, na zoeken naar de oorzaak bleek de merrie baarmoeder ontsteking te hebben, dus was ze door de pijn extra nukkig en agressief.
Na behandeling weer normaal.

Ik zou ook denken dat er meer aan de hand is dan alleen beschermend. Het is natuurlijk link maar ik zou haar laten onderzoeken door een arts voor de zekerheid :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:13

Oplettende oortjes zijn nooit goed bij zo’n merrie. Eerlijk gezegd. Met een merrie die agressief kan zijn tijdens dracht: aanvallen is not done. Nooit. Niet Bokt-proof maar die kreeg eerst een pak rammel en als ze veilig te hanteren is kan de DA komen checken waarom ze zo is. Maar dit gedrag niet af straffen is gevaarlijk voor jullie en dat niet alleen: Dit is wat ze haar veulen dus leert over hoe met mensen om gaan. Hier is zachte heelmeesters maken stinkende wonden wel degelijk van toepassing. Hoe wil je dat dier de nodige zorg bieden als ze de DA ook zo aan gaat?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-07-25 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:14

Cchanny schreef:
Als ze het de vorige keer niet had. Weet je zeker dat het in het lijf van haar nu wel goed is gegaan? Als in .. heeft ze nu geen pijn? Wellicht dat ze daardoor zo heftig reageert?

Als het om pijn zou gaan dan zou ze mogelijk tegenover haar veulen, of tegenover andere paarden, ook agressief doen? Als het geen medische maar echt alleen een karakterkwestie zou zijn, dan zou ik niet meer met haar fokken en want karakter kan ook erfelijk zijn. Nou ja, of die veulens zouden in andere opzichten van superbe kwaliteit moeten zijn.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 01:51

Hoe oud is het veulen nu?

Er is altijd een reden voor waarom een merrie zo doet, je geeft zelf aan dat denkt dat het met vertrouwen te maken heeft. Pijn zou kunnen maar dan nog is haar reactie op pijn een uiting van weinig vertrouwen naar jullie toe, en je zou dan verwachten dat ze ook andere paarden aanvalt als ze pijn heeft. Het lijkt mij inderdaad dat ze jullie niet genoeg vertrouwt op het moment dat ze een veulen heeft (samen met hormonen). Je zegt dat ze bij het vorige veulen ook al best dreigend reageerde en dat jullie haar toen vooral met rust gelaten hebben. Ze heeft toen dus succes gehad met haar gedrag. Nu dacht je de stal wel in te kunnen gaan maar dat was dus duidelijk een grote stap te ver voor haar. Je hebt in haar ogen grenzen overschreden die jullie de vorige keer wel respecteerden. Daarom grijpt ze nu veel harder in. Het is een interactie/communicatie tussen jullie en de merrie die niet goed gaat. Wat in jullie ogen iets kleins kan zijn, kan voor haar al veel te ver zijn. Het kan bv zijn dat jullie je iets onzeker voelen omdat ze bij het vorige veulen ook dreigend reageerde, waardoor jullie je net iets anders gedragen (kan al onbewust anders ademhalen zijn) waardoor de merrie jullie onbetrouwbaar vindt op dat moment en vindt dat ze jullie moet corrigeren. En dat is natuurlijk heel gevaarlijk. Het beste kan je samen met een goede gedragstherapeut kijken naar wat er fout gaat in jullie communicatie en hoe dit op te lossen.

Meestal wordt het hele beschermende wel minder als het veulen ouder wordt en minder kwetsbaar is. Maar je moet tot die tijd ook veilig met haar om kunnen gaan natuurlijk.

Afstraffen? Ja dat is ook een methode. Maar daar zit ook een risico aan, namelijk dat ze nog gevaarlijker gaat worden. Onderschat het moederinstinct niet. En ook 'afstraffen' moet je goed getimed en op de juiste manier doen, anders bereik je daar helemaal niets mee en maak je het zelfs erger.

Als je wil dat dit goed opgelost wordt haal er dan iemand bij met veel verstand van paardengedrag in plaats van zelf aanmodderen (en verkeerd blijft communiceren) wat het alleen maar gevaarlijker gaat maken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 08:40

Ayasha schreef:
Oplettende oortjes zijn nooit goed bij zo’n merrie. Eerlijk gezegd. Met een merrie die agressief kan zijn tijdens dracht: aanvallen is not done. Nooit. Niet Bokt-proof maar die kreeg eerst een pak rammel en als ze veilig te hanteren is kan de DA komen checken waarom ze zo is. Maar dit gedrag niet af straffen is gevaarlijk voor jullie en dat niet alleen: Dit is wat ze haar veulen dus leert over hoe met mensen om gaan. Hier is zachte heelmeesters maken stinkende wonden wel degelijk van toepassing. Hoe wil je dat dier de nodige zorg bieden als ze de DA ook zo aan gaat?

Dit is niet bokt proof. En buiten bokt ook niet. Zeker wanneer je niet precies weet waar dit gedrag vandaan komt. Als jij last van PMS hebt rossen we het er toch ook niet uit. Alsof je een hormoon gestuurde merrie met een pak slaag tam krijgt.

TS. Hoe is het spenen de vorige keer gegaan? Kan het zijn dat dat achteraf anders had gekund.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:18

Het heeft helemaal geen nut om een merrie die aggresief is door de hormonen "aan te pakken". Dit gaat echt even compleet langs het normale beeld heen. Het is totaal hormoon gestuurd.

Het komt vaker voor, en het kan ook wisselen per veulen omdat de hormoonspiegels wisselen. Het is goed om uit te sluiten of ze wellicht ergens last van heeft. (voor zover dat mogelijk is) Maar ik zou haar gewoon even een paar weken zoveel mogelijk met rust laten totdat de boel weer balanceert. Die vangstok is een prima idee en een touw aan het halster laten ook. En een zweep mee nemen om haar van je af te houden mocht ze aanvallen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:29

weet niet hoe het spenen is gegaan de vorige keer maar kan zijn dat er een trauma zit, als ze verder veterinair gezond is.