Het WFFS (en andere genafwijkingen) discussie topic 2.0

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Het WFFS (en andere genafwijkingen) discussie topic 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 18:51

Naar aanleiding van de discussie die in dit dit topic voort vloeide, heb ik dit topic aangemaakt om verder te discussiëren over het fokken met WFFS dragers en paarden met andere genafwijkingen.

2.0 omdat er eerder al een topic over WFFS was :D

Brand los!
Laatst bijgewerkt door Firelight op 24-06-25 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Link op verzoek aangepast.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:22

Dan zal ik hier even verder antwoorden. :)

oji schreef:
Elisa2 schreef:
Verder onderzoek doen is natuurlijk altijd goed. Hoe meer onderzoek, hoe meer zekerheden. En het staat iedereen vrij qua fokkerij om te doen wat hem/ haar het beste lijkt wat betreft WFFS.

Nou het stamboek bepaalt welke hengsten worden goedgekeurd ook aan de hand van genetisch onderzoek. Dus het stamboek heeft hier een duidelijke rol in te spelen en dient het beleid uit te stippelen. Daarom vind ik het best raar dat er zo streng geselecteerd wordt op OC waarvan de erfelijkheid lang niet zo zwart/wit is en er zo weinig wordt gekeken naar iets wat juist wel zo zwart/wit een erfelijk defect is. Maar dat is mijn mening. Ik vermoed dat hier voornamelijk commerciele belangen onder liggen, omdat een aantal hele commerciële en populaire hengsten WFFS positief bleken te zijn toen de test eenmaal daar was, en dat ze niet de ballen hadden om die uit het aanbod te halen.

Elisa2 schreef:
Ik zou me zelf meer zorgen maken om andere aandoeningen. EVCM bijvoorbeeld, want dat geeft bewezen ongezonde paarden met grote problematiek.

Juist over EVCM zijn de meningen onder dierenartsen heel erg verdeeld wat daar de klinische relevantie van is, of dat de klinische klachten eigenlijk door verkeerde training worden veroorzaakt. Maar dat het niet goed is om met EVCM door te fokken daar ben ik het mee eens. Maar ook daarvan denk ik, is het niet zo dat EVCM juist nu zo vaak naar voren komt, omdat er is geselecteerd door andere, juist gunstige, prestatiekenmerken die gekoppeld zijn aan genen die EVCM veroorzaken. Kan me bv iets voorstellen als een lange gewelfde hals dat daar vaker EVCM bij voorkomt, of een hele verticale hals?

Over dat eerste denk ik dus omdat een drager van WFFS geen probleem is, dat veroorzaakt geen gezondheidsproblemen verder. Terwijl OCD wel voor gezondheidsproblemen zorgt. Gewrichten kunnen aangetast worden en paarden kreupel.

Volgens mij (maar weet ik niet helemaal zeker) komt EVCM van de Engelse volbloeden. Dus juist geen gewelfde halzen maar horizontale halzen die diep uit de borst komen. EVCM blijkt ook zeker een genetisch gen defect te zijn.
Ik denk zelf alleen dat misschien niet ieder paard met die malformatie daar ook last van heeft/ zal krijgen? En daarom is verder onderzoek doen gewenst.

Edit: inderdaad veel bij volbloeden:
ECVM: 'Wegblijven bij meningen en polarisatie' - Horses https://share.google/cfVf68614o8MqB22V

different1

Re: Het WFFS (en andere genafwijkingen) discussie topic 2.0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:06

Ik heb ooit ergens gelezen dat Wffs dragers duidelijk ruimer waren in hun beweging, met meer lossigheid.
(Wat mij ook bij veel wffs hengsten is opgevallen, ze zijn echt een stuk meer hypermobiel om te zien)
Of het leid tot snellere blessures durf ik niet te zeggen, de hengsten worden natuurlijk wel top gemanaged...

Evcm is ook een probleem, maar waar ecvm eigenlijk om de laatste 2 wervels draait(en eventuele eerste rib) zijn er meer erfelijke halsproblemen, hoger in de hals waar soms ecvm word genoemd maar dat feitelijk niet is.

Moeten we alles willen weten? En moeten we alles willen kunnen behandelen?
Of zou er, voor een beter/gezonder paardenbestand niet toch wat meer boerenverstand nodig zijn?
De slechte paarden uit het bestand halen dus (iig niet mee fokken, maar ook inslapen/afmaken) wat vroeger veel sneller werd gedaan bij een "moeilijk" tot zelfs "onhandelbaar" paard.

Mijn mening is dat er veel te veel gefokt wordt met dieren die erfelijke problemen kunnen doorgeven (halsproblemen, rugproblemen, si problemen, stofwisselingsproblemen, spieraandoeningen), meestal onder het mom van "gelukkig is het een merrie, niet meer bruikbaar maar kan er toch een veulen in"...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 21:54

Dat laatste zie ik ook nog veel te veel. Ik weet niet meer wie dat was, maar een fokker zei ooit dat alles erfelijk is. Ik denk dat je buiten de algemene gezondheid, moet fokken met een paard wat je qua karakter, exterieur en beweging op zijn minst zou willen verdubbelen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:22

Ik denk dat WFFS juist een van de minder erge problemen is qua fokkerij. Ten eerste is er openheid over, bij goedgekeurde hengsten staat of ze positief of negatief zijn.
En dan kan de merrie eigenaar een afgewogen keuze maken en dekken en voorafgaand de merrie laten testen.
Nog mooier zou het zijn als je een negatieve test van de merrie moet overleggen om met een WFFS positieve hengst te mogen dekken.

Qua verdere gezondheids problemen zie ik dit eigenlijk alleen in de dracht. Ken 2 ggk hengsten, waarvan ik bij 1 vaak groom ben geweest die positief waren. Beide zijn door een zeer uitgebreidde keuring gegaan met de verkoop. Incl rijden, pezen scannen etc. En helemaal schoon en geen enkel punt van opmerking of zelfs maar een 2'tje.
Qua rijden en management ook geen bijzonderheden.

Dit zijn natuurlijk maar 2 voorbeelden. Maar deze zijn wel extreem doorgelicht :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:56

Koss en Donnerhall waren oa WFFS drager maar die gaven verre van hypermobiele paarden. Die laatste stond juist bekend om het geven van zulke gezonde paarden. Het komt ook voor bij Haflingers en Quarters en Paints en trekpaarden.

Ik dacht dat EVCM gaat om een aangeboren misvorming van de halswervels? (C6 en C7) Mij lijkt het interessant om te weten hoeveel van de paarden die dit hebben ook daadwerkelijk last hebben/ krijgen.

Ben het eens met jouw mening Different, niet fokken met een ongezonde merrie..maar in het geval van dit soort erfelijke genafwijkingen weten mensen soms niet wat er onder de oppervlakte ligt. Als je kijkt naar de (ook erfelijke) afwijking DSLD. Dat komt vaak pas tot uiting op oudere leeftijd en dan zijn er dus al vaak nakomelingen.

Ik zie dus wel de voordelen van genetica op langere termijn in de fokkerij, maar dan om weloverwogen keuzes te kunnen maken qua gezondheid. Niet perse om heel veel dieren uit te sluiten omdat ik dus vind dat je moet oppassen dat de genenpoel niet te klein wordt want dat vergroot juist weer de kans op erfelijke gebreken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:00

ECVM is niet alleen de hals wervels, je hebt verschillende gradaties, het kan ook invloed hebben op de ribben waardoor 1 of 2 ribben onder ontwikkeld zijn (dus korter of afwezig) waardoor de spier aanhechting ook anders gaan lopen. Wij hadden vorige jaar toevallig een heel medisch congress er over voor fokkers en geïnteresseerden waar ook veel fokkers, hengstenhouders en veeartsen aanwezig waren.
Ze hadden ook skeletdelen en foto's van paarden met ECVM in verschillende gradaties.
Ik weet van een aantal paarden dat het iets doet, qua manier van lopen maar ook bepaald staak gedrag zie je meer bij paarden met ECVM.
Bij anderen die het hebben zie je dan weer helemaal niks.
Als ze het in de hals wervels hebben zit er nu eigenlijk altijd een ongelijkheid, alleen zie je soms bij die paarden helemaal niks.
Maar zou het toch niet willen hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:12

Interessant, bedankt voor de aanvulling.

Zijn er ook dieren met EVCM waar helemaal niks aan te merken is? Oftewel, is die scheefheid dan bijvoorbeeld altijd een gevolg van de EVCM of komt er ook een stuk management bij kijken?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:58

Ook management en goede rijderij
Ken een GP paard met ECVM, nek en ribben en die was als jong paard wel krom, maar nu kaarsrecht, soepel en je ziet er niks van.
Maar ken er ook een die nooit makkelijk te rijden is geweest, staken vanaf een beetje M niveau en na onderzoeken kwam ecvm er uit, iig nek, rib weet ik bij die niet. Bij die is het iig nooit meer goed gekomen.

Dus het is een beetje een vreemd fenomeen, ze zijn qua bot gewoon niet gelijk en er zitten afwijkingen in qua spieraanhechtingen. Maar je hoeft er dus blijkbaar geen last van te krijgen. En ik denk dat dat wellicht wel zit aan een stukje management en rijden en goed rechtrichten ondanks het mankement.
En hoe het paard verder is qua bouw, soepelheid en kracht. En wellicht een stukje vergevingsgezindheid.
Want ik zie het wel als een mankement wat er imo uit gefokt zou moeten worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 18:22

Ja het lijkt mij ook niet wenselijk, maar de vraag is dan inderdaad..hoe het fysiek tot uiting komt. Het is wellicht een beetje net zoals met KS. De ene heeft er enorm last van en bij de ander merk je er niks van.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 18:35

Ja ik denk dat dat inderdaad wel vergelijkbaar is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 18:49

Ik dacht dat EVCM gaat om een aangeboren misvorming van de halswervels? (C6 en C7) Mij lijkt het interessant om te weten hoeveel van de paarden die dit hebben ook daadwerkelijk last hebben/ krijgen.

Dit stukje van Elisa licht ik even uit. Mijn vriendin heeft vorige week haar paard laten inslapen aan EVCM op de kliniek. De DA heeft gevraagd of hij paard mocht gebruiken voor onderzoek. Hij doet wetenschappelijk onderzoek naar EVCM en heeft nu 6 paarden waarbij het is vastgesteld, die hij volledig heeft mogen ontleden. Bij 10 paarden kan hij er pas een conclusie aanhangen en dit zal dan ook gepubliceerd worden. Ik ben heel benieuwd wat eruit gaat komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 19:14

Dat klinkt zeker heel interessant, juist dat meer onderzoek er naar is hard nodig. Ben benieuwd wat er uit gaat komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:30

Veel van jullie ECVM vragen worden (voor zover mogelijk) beantwoord in het artikel wat elisa deelt.
Mooi artikel overigens.
https://share.google/cfVf68614o8MqB22V

Dat artikel beschrijft dus inderdaad dat er ook paarden rondlopen die geen of weinig last ondervinden van ECVM
En dat laat dan nog buiten beschouwing dat je van de gros van de paarden zonder klinische problemen niet weet dat ze ECVM hebben.
Daarom zijn die onderzoeken van die stamboeken inderdaad machtig interessant.

Want nu hebben de onderzoekers die zich hier mee bezig houden vooral een beeld op basis van paarden met klachten. En pas als we een beeld krijgen op basis van een groter deel van de populatie weet je echt iets. Niets ten nadele van die eerste groep overigens. Het is geweldig dat ze zich er in verdiepen en aan de boom schudden. Maar het totaal plaatje hebben is wel de broodnodige vervolg stap naar verbetering.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:50

c_alsemgeest schreef:
Ook management en goede rijderij
Ken een GP paard met ECVM, nek en ribben en die was als jong paard wel krom, maar nu kaarsrecht, soepel en je ziet er niks van.
Maar ken er ook een die nooit makkelijk te rijden is geweest, staken vanaf een beetje M niveau en na onderzoeken kwam ecvm er uit, iig nek, rib weet ik bij die niet. Bij die is het iig nooit meer goed gekomen.

Dus het is een beetje een vreemd fenomeen, ze zijn qua bot gewoon niet gelijk en er zitten afwijkingen in qua spieraanhechtingen. Maar je hoeft er dus blijkbaar geen last van te krijgen. En ik denk dat dat wellicht wel zit aan een stukje management en rijden en goed rechtrichten ondanks het mankement.
En hoe het paard verder is qua bouw, soepelheid en kracht. En wellicht een stukje vergevingsgezindheid.
Want ik zie het wel als een mankement wat er imo uit gefokt zou moeten worden.

Je moet vooral ook opletten op de zenuwen. Het wisselt zo enorm hoe de wervels zijn datv2 paarden met dezelfde gradatie extreem kunnen verschillen. Alleen al omdat er 1 dus wel last van zenuwen kan krijgen doordat bot precies daar vervormd is. En dat is met foto's lastiger in beeld te brengen.

Maar dat geldt ook voor niet aangeboren halsproblemen. Op dit moment lijken mensen alle halsproblemen ecvm te noemen. Terwijl er ook gewoon dingen later kunnen ontstaan en dat de misvormingen ontstaan door botwoekering door langdurige onbehandelde ontstekingen. De symptomen/klachten zijn enorm vergelijkbaar want problemen in hetzelfde gebied, maar wel verschil in niet aangeboren en wel.
Maar ook bij ecvm kunnen de ontstekingen de vervorming erger maken. Heb wel mensen gesproken die niet behandelenden, want hij heeft al ecvm en al niet meer geschikt om te rijden oid. Maar dan ga je de problemen dus nog groter maken. Maar goed, dat is een discussie over iets heel anders, namelijk het wel comfortabel houden van een 'pensioen' paard en realiseren dat ontstekingen ook voor botwoekering en extra schade kunnen zorgen.

Maar zoals met meer problemen, ook pssm bijvoorbeeld, moet je ook opletten dat je niet alleen problemen meteen aan die afwijking toewijst. Elk paard kan wat gaan mankeren, dus dan is verder kijken als er ineens nieuwe problemen komen wel belangrijk. (Sommige dierenartsen hebben die neiging ook, als paard bekend is met afwijking 1 niet meer verder kijken)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:44

Mee eens, en sommige aandoeningen komen in de bekendheid en dan wordt alles inderdaad onder die noemer geschaard.

Volgens mij ontstaan er ook genoeg halsproblemen door rijderij, geforceerde houdingen aan de voorkant. Artrose in de nek en dat soort dingen.

Het is wel interessant dat stukje over de zenuwen en dan aanvullend op wat Pol zegt. Wanneer krijgt een paard echt last van EVCM?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:47

En ongelukken. Simpel vastliggen kan al voor artrose in de hals zorgen. Of in de opfok over de kop slaan. Dat merk je niet meteen, pas als er echt schade is of je bijvoorbeeld ohz bezig bent en het paard dus zich anders gaat bewegen. Laat staan wanneer er dus niet ontdekt wordt meteen dat er door zo'n ongeluk een ontsteking ontstaan is. Want je moet A. Al weten dat er iets gebeurd is en B. Wie gaat er meteen alles laten scannen of de scintigrafie of mri in na zo'n ongeluk? Dan ga je pas onderzoeken bij klachten en moet je nog geluk hebben dat de artsen het serieus nemen en kunnen vinden. Dan ga je van een blessure die makkelijk opgelost had kunnen worden zonder blijven de schade naar een blessure die voor blijvende schade zorgt en een paard met fikse beperking als je pech hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 07:53

Dat is helaas ook zo, en soms denk ik ook dat problemen komen door bijvoorbeeld een ongeluk of rijderij maar dat de uiteindelijke oorzaak is dat ze vast gaan zitten in spieren en fascia en dat ze daardoor gaan compenseren wat voor extra slijtage zorgt.

Maar goed, dat is natuurlijk wel een andere discussie want dat heeft niets met erfelijke afwijkingen te maken natuurlijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:36

Ik denk ook dat de natuurlijke hals vorm en wat we er van vragen ook kan meespelen.
Je hebt paarden die een hele natuurlijke ronde welving hebben naar boven en een smalle verbinding richting het hoofd, ik denk dat deze paarden van nature ook makkelijker in de houding komen zonder al te veel spanning ipv aanspanning dan bv een paard met een rechtere hals en zware verbinding aan het hoofd.
Niks wetenschappelijk onderbouwd, maar denk dat de laatste hals altijd iets meer op spanning zal staan voor de gewenste houding, hoe zacht en op lengte je ook rijdt omdat de bouw minder voordelig is.

Even mijn twee eigen paarden als voorbeeld,omdat ik het vaak makkelijker uitleggen vind met plaatjes.

Jam als 3 jarige:

Afbeelding

Smalle verbinding voor en veel natuurlijke welving en oprichting en vooral lengte. In beweging deed hij eigenlijk altijd al van nature zijn hals in een houding die goed matched met het beeld wat wij zoeken.

Afbeelding

Cor zijn hals is zwaarder, wat korter en meer neerwaarts.

Afbeelding

In beweging maakt hij ook wel een mooie welving alleen zie je dus ook meteen dan het bij hem meer naar voren en neerwaarts gaat om de ruimte en lengte te pakken.
Meer opwaarts zal hem dus iets meer moeite kosten en ws ook iets meer spanning er op houden dan een paard die het van nature al doet.

Afbeelding

Beide helemaal schoon op de foto's trouwens :P Cor gekocht toen hij 9 was en op de foto gezet.
Jam op 7 jaar op de foto en door de mri omdat ik een andere oorzaak hoopte te vinden waardoor we de headshaking niet onder controle kregen. Maar (voor toen helaas :P ) prachtige foto's en mri beelden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:49

Cor lijkt vooral een stukje "nek" te missen waardoor afbuigen inderdaad lastiger zal gaan. Gevoelsmatig heb ik het idee dat het op zich minder uitmaakt hoe de hals is gebouwd maar meer hoe er gereden wordt. Maar dat komt omdat ik ze ook ken met eigenlijk hele mooi gebouwde halzen en toch hals problemen (waar rijderij toch echt duidelijk de oorzaak is/ valse knik)
Maar misschien heb je toch gelijk dat zo'n minder gunstige hals bij diezelfde soort rijderij eigenlijk nog meer gaat compenseren waardoor er toch nog sneller problemen ontstaan.

Lijkt me ook wel weer een interessante studie..https://dehippischeondernemer.nl/halspr ... te-klacht/

Dit is ook wel een interessant stuk hier over, door een fysiotherapeut. Zelf denk ik echt dat het heel belangrijk is om een paard regelmatig te laten behandelen/ los te laten maken. Hoe goed je ook rijdt/ traint..het kan toch makkelijk ergens vast gaan zitten met allerlei mogelijke gevolgen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 09:05

Klopt, de mijne krijgen standaard onderhoud van de fysio osteo, ook als er geen "problemen" zijn of ze nooit iets kunnen vinden :+

Cor heeft idd het groeien meer in de breedte gestopt ipv lengte :') in zijn hele lichaam trouwens _O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 10:38

Maar zoals dat stuk ook zegt, eerst de da en dan pas fysio als er echt problemen zijn. Vastzetten is ook wel een manier om het pijnlijke stuk te beschermen en je kan wel het probleem juist erger maken als je dat aan gaat pakken voordat de oorzaak weggenomen is. Ik mocht bijvoorbeeld bij onze breuk nog geen fysio laten komen tot dat been meer belast mocht worden. Ja, dan gaan ze vast zetten en compenseren, maar ontlasten op die manier wel de plek en dat is helaas nodig. Plus dat als je het wel zou behandelen zonder dat oorzaak weg is het gewoon weer vastgezet wordt en dan misschien de oorzaak nog erger maken ook.

Maar dat is wat anders als onderhoud idd. Ik heb regelmatig routine check ups en behandelingen en daar zijn de plekken gelukkig nooit anders tijdens periodes dat ik heb kunnen rijden dan in rust periodes. Op wat compensatie na van een eventuele blessure. Maar bij problemen eerst da en dan pas andere mensen erbij. Dat zijn 2 verschillende dingen :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:10

Ja mee eens hoor, maar als je regelmatig onderhoud laat doen dan weet je ook wel meer wat normaal is voor dat paard en wat niet. En dat helpt weer met eerder opmerken of er wellicht wat anders speelt. En een DA kan ook weleens wat missen..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:38

Ja, ik heb meer DA's waar ik absoluut heen ga met problemen als DA's waar ik wel volle vertrouwen in heb haha. Sommige mogen best komen voor een vaccinatie of een wondje, maar zodra het meer wordt laad ik haar op en ga ik naar eigen kliniek. Ook al is dat een stuk rijden. Is helaas al meerdere keren nodig gebleken en alle keren was het paard de dupe.

Maar dat maakt die erfelijke dingen ook moeilijk, want je moet dus al een goede DA treffen die ook nog eens op de hoogte is van alle ontwikkelingen. En zich daarover bijschoolt, maar ook nog blijft kijken of het niet iets anders is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:39

Interessant onderwerp. :j

We hebben in de pony's iets meer genetische afwijkingen/ziektes dan in de paarden.

Zelf heb ik niet zo veel tegen dragers, zolang je maar test en nooit 2 dragers kruist. WFFS drager is ook niet ziek, hooguit een beter (sport) paard.

ECVM is wat lastiger. Het is erfelijk, maar de genen zijn nog niet (volledig) bekend en zeer waarschijnlijk ook niet zo eenvoudig als WFFS.

Mijn hengst heeft mee gedaan aan onderzoek in Duitsland, hij is gelukkig vrij. Maar in datzelfde onderzoek is ook al boven gekomen dat 2 vrije ouders zeer ernstige afwijkingen kan geven, maar ook andersom. 2 ouders met ecvm kunnen ook vrije nakomelingen geven. Dus ecvm is niet zo eenvoudig nog.