Iemand ervaring om dracht uitwendig vast te stellen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margootje88

Iemand ervaring om dracht uitwendig vast te stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 14:37

Heeft hier iemand ervaring om een dracht te bevestigen, zonder te scannen?

Ik heb gevonden dat in België een dierenarts is die dit doet. Maar ik heb geen naam of iets wie dit is. Zover ik weet zou hij in de lies scannen, echter dit is van horen zeggen.

Al jullie tips en ideeën zijn welkom!

DubbelFun

Re: Iemand ervaring om dracht uitwendig vast te stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:43

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:56

Bij schapen wordt in Nederland ook uitwendig gescant, maar of dat bij paarden ook kan, weet ik niet.
Waarom is inwendig geen optie?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:42

Dap Moergestel schijnt dit te doen, maar ik weet niet tot wanneer (of vanaf wanneer) in de dracht.

Margootje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 15:45

Vanaf 4 of 5 maanden zou je het uitwendig kunnen zijn. Maar is dat overal hetzelfde dat weet ik niet

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:55

Ik zou toch liever inwendig laten doen. Wat als er een tweeling in zit!?

Margootje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 17:03

Het gaat om zeer kleine shetlandpony's. Van gemiddeld 70cm. Die zijn niet of zeer moeilijk inwendig te scannen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 17:32

Ah o.k

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 19:43

Geen ervaring hiermee. 70 cm is inderdaad wel heel klein voor een shetlandpony. Misschien contact openmen met Laura Kramp zij scant minis en schapen inwendig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 09:17

Volgens mij zijn ze wel inwendig te scannen door iemand die daar de juiste apparatuur (kleinere sonde) en ervaring mee heeft. Ik zou dat echt proberen om de kans op een tweelingdracht te verkleinen..dat wil je echt niet.

Margootje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 09:44

Elisa2 schreef:
Volgens mij zijn ze wel inwendig te scannen door iemand die daar de juiste apparatuur (kleinere sonde) en ervaring mee heeft. Ik zou dat echt proberen om de kans op een tweelingdracht te verkleinen..dat wil je echt niet.

Helaas, dat is allemaal geprobeerd. Het risico is veel te groot dat het fout gaat. We hebben met meerdere fokkers contact, en iedereen kampt met hetzelfde probleem.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:00

Met een kleine sonde is het risico net zo groot als bij een groot paard met een normale sonde.
Je moet echter een DA treffen die kleine handen heeft. Lievrr een vrouwelijke arts dan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:06

Popstra schreef:

Er zijn scanners van schapen die ook aantal lammeren kunnen vaststellen. Geiten idem. Zoveel groter is zo'n minipony niet, er zijn geiten met die schofthoogte.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:53

Wij laten ook uitwendig scannen en gaat prima vanaf zo een 3 maanden dracht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:07

tamary schreef:
Popstra schreef:

Er zijn scanners van schapen die ook aantal lammeren kunnen vaststellen. Geiten idem. Zoveel groter is zo'n minipony niet, er zijn geiten met die schofthoogte.

Ja, maar je wil als er een tweeling zit, dit vroeg constateren en 1 van de 2 wegknijpen. Dan kan met 18-19 dagen, maar dan kan je vermoedelijk niet uitwendig scannen.
Voor een geit of een schaap is een meerling over het algemeen geen probleem.
Als een paard eenmaal een paar maanden drachtig is van een tweeling, zou je dus een abortus moeten opwekken en ik heb geen idee of dat met medicijnen kan. Want als je dat manueel moet doen, en je kunt manueel niets vanwege het formaat van de pony...

Lang verhaal kort: als een pony niet inwendig is op te voelen moet je dus eigenlijk gewoon niet dekken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:14

tamary schreef:
Popstra schreef:

Er is mij altijd verteld dat een vrucht van een pony veel hoger in de buik ligt dan bij een schaap en het daarom niet wil. Maar ms kan het bij zo'n heel kleintje wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:34

Hoe groot is de kans op een 2-ling bij paarden eigenlijk?? En maakt het nog uit of je aan KI doet of natuurlijk dekt ??

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:43

DubbelFun schreef:
Hoe groot is de kans op een 2-ling bij paarden eigenlijk?? En maakt het nog uit of je aan KI doet of natuurlijk dekt ??

Natuurlijk of KI maakt niet uit. Het komt best vaak voor dat paarden 2 eitjes hebben. En als die beide bevrucht worden moet je 1 wegknijpen. Het liefst voor 16 dagen omdat de vrucht dan nog ‘zweeft’ en nog niet ingenesteld is
Qua percentage hoe groot de kans is op een tweeling weet ik niet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:49

Te groot..en 9 vd 10 keer gaat een tweeling dracht helemaal fout.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:02

sumic schreef:
Geen ervaring hiermee. 70 cm is inderdaad wel heel klein voor een shetlandpony. Misschien contact openmen met Laura Kramp zij scant minis en schapen inwendig.

Dat doet Laura zeer goed en ze heeft kleine handjes (dit voor TS)
Ze was vandaag bij ons, scaned bij ons al enige jaren Shetlanders in alle maten.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:05

Bij warmbloedmerries is de kans 8-10%, bij Shetlanders weet ik niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:09

Martina67 schreef:
sumic schreef:

Dat doet Laura zeer goed en ze heeft kleine handjes (dit voor TS)
Ze was vandaag bij ons, scaned bij ons al enige jaren Shetlanders in alle maten.

Heeft Laura ook een achternaam en telefoonnummer (voor TS…)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:19

Ik heb met 6 x fokken 1x een tweeling dracht gehad. Ze prikken er 1 weg dan.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:51

DubbelFun schreef:

Engels volbloed en trekpaarden lijken een wat hogere kans te hebben (in de 20-25% range), warmbloeden zo rond de 13-15%, quarters hebben een relatief lage kans en veel ouderwetse type pony's nog lager (meer richting de 2-3%).
Als er veterinair wordt ondersteund met hormonen voor bijvoorbeeld het afspuiten van het ei heb je ook een grotere kans.
Daarnaast is het ook nog individuele aanleg, dus een merrie die al eerder een dubbele eisprong heeft gehad, heeft een hogere kans dat het weer gebeurt dan een merrie die normaal gesproken een enkele eisprong heeft. De kans wordt daarnaast ook nog hoger als de merrie ouder wordt.

Dit is een wat ouder stuk, maar wel het meest compleet wat openbaar te vinden is: https://www.cabidigitallibrary.org/doi/ ... 0103345433
Een wat toegankelijker, recentere bron: https://vetmedbiosci.colostate.edu/erl/ ... anagement/

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 22:28

mooney schreef:
DubbelFun schreef:

Engels volbloed en trekpaarden lijken een wat hogere kans te hebben (in de 20-25% range), warmbloeden zo rond de 13-15%, quarters hebben een relatief lage kans en veel ouderwetse type pony's nog lager (meer richting de 2-3%).
Als er veterinair wordt ondersteund met hormonen voor bijvoorbeeld het afspuiten van het ei heb je ook een grotere kans.
Daarnaast is het ook nog individuele aanleg, dus een merrie die al eerder een dubbele eisprong heeft gehad, heeft een hogere kans dat het weer gebeurt dan een merrie die normaal gesproken een enkele eisprong heeft. De kans wordt daarnaast ook nog hoger als de merrie ouder wordt.

Dit is een wat ouder stuk, maar wel het meest compleet wat openbaar te vinden is: https://www.cabidigitallibrary.org/doi/ ... 0103345433
Een wat toegankelijker, recentere bron: https://vetmedbiosci.colostate.edu/erl/ ... anagement/

Uit mijn stam hebben ze bijna altijd een dubbele eisprong. Dat was heel handig toen ik nog frequent spoelde, nu is het vooral duur elke keer dat wegknijpen.