Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Volgens mij zijn ze wel inwendig te scannen door iemand die daar de juiste apparatuur (kleinere sonde) en ervaring mee heeft. Ik zou dat echt proberen om de kans op een tweelingdracht te verkleinen..dat wil je echt niet.
tamary schreef:Popstra schreef:Ik zou toch liever inwendig laten doen. Wat als er een tweeling in zit!?
Er zijn scanners van schapen die ook aantal lammeren kunnen vaststellen. Geiten idem. Zoveel groter is zo'n minipony niet, er zijn geiten met die schofthoogte.
tamary schreef:Popstra schreef:Ik zou toch liever inwendig laten doen. Wat als er een tweeling in zit!?
Er zijn scanners van schapen die ook aantal lammeren kunnen vaststellen. Geiten idem. Zoveel groter is zo'n minipony niet, er zijn geiten met die schofthoogte.
DubbelFun schreef:Hoe groot is de kans op een 2-ling bij paarden eigenlijk?? En maakt het nog uit of je aan KI doet of natuurlijk dekt ??
sumic schreef:Geen ervaring hiermee. 70 cm is inderdaad wel heel klein voor een shetlandpony. Misschien contact openmen met Laura Kramp zij scant minis en schapen inwendig.
Martina67 schreef:sumic schreef:Geen ervaring hiermee. 70 cm is inderdaad wel heel klein voor een shetlandpony. Misschien contact openmen met Laura Kramp zij scant minis en schapen inwendig.
Dat doet Laura zeer goed en ze heeft kleine handjes (dit voor TS)
Ze was vandaag bij ons, scaned bij ons al enige jaren Shetlanders in alle maten.
DubbelFun schreef:Hoe groot is de kans op een 2-ling bij paarden eigenlijk?? En maakt het nog uit of je aan KI doet of natuurlijk dekt ??
mooney schreef:DubbelFun schreef:Hoe groot is de kans op een 2-ling bij paarden eigenlijk?? En maakt het nog uit of je aan KI doet of natuurlijk dekt ??
Engels volbloed en trekpaarden lijken een wat hogere kans te hebben (in de 20-25% range), warmbloeden zo rond de 13-15%, quarters hebben een relatief lage kans en veel ouderwetse type pony's nog lager (meer richting de 2-3%).
Als er veterinair wordt ondersteund met hormonen voor bijvoorbeeld het afspuiten van het ei heb je ook een grotere kans.
Daarnaast is het ook nog individuele aanleg, dus een merrie die al eerder een dubbele eisprong heeft gehad, heeft een hogere kans dat het weer gebeurt dan een merrie die normaal gesproken een enkele eisprong heeft. De kans wordt daarnaast ook nog hoger als de merrie ouder wordt.
Dit is een wat ouder stuk, maar wel het meest compleet wat openbaar te vinden is: https://www.cabidigitallibrary.org/doi/ ... 0103345433
Een wat toegankelijker, recentere bron: https://vetmedbiosci.colostate.edu/erl/ ... anagement/