Onverwachte baby on the way!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Onverwachte baby on the way!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 17:50

Hoi bokkers!

Wij kregen een verrassing afgelopen week...

In november kochten we Vicky. Haar veulen dat op 13 juni '24 geboren is, was toen net afgespeend. Ze was nog wat dunnetjes en onbespierd maar dat was niet zo vreemd.

Afbeelding

Ze werd goed vertroeteld en kwam lekker aan, ze kreeg zelfs een buikje waardoor er iemand weleens heeft opgemerkt: zit er geen veulen in? Maar ook de veearts vond: welnee joh, ze komt gewoon lekker bij. Het is niet eens in ons opgekomen om haar om een losse opmerking te laten scannen, zo overtuigend was het niet.
Tot op 1 mei (ik was op vakantie) mijn hoefsmid mij belde. 'Zit er geen veulen in?' - En toen begonnen we toch te twijfelen. Niet voor lang, want een paar dagen later begon de uier op te zwellen en zagen mijn dochter en schoonzoon het veulen bewegen. Op 6 mei is ze alsnog gescand en ja hoor! Er komt een veulentje. Navraag bij de oude eigenaar levert op dat zij ervan overtuigd waren dat ze voor de veulenhengstigheid uit de kudde is gehaald, maar helaas - zij en de hengst waren sneller. De vader is wel bekend overigens en dat is fijn - ook omdat we dan weten dat er een kansje is op lethal white. De hengst zou splash zijn, maar lijkt toch ook framed te hebben, want uit een andere merrie die drachtig van hem was is vanmorgen een OLW veulentje geboren. Van onze merrie weten we het niet zeker. Hopelijk valt het mee!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels staat er een camera op de stal en heeft mevrouw een birth alarm om. De melk wordt getest en we gaan iedere dag 2x naar stal om te kijken. Mijn fjord Mick wordt bijna jaloers op alle goede zorgen voor de zwangere vrouw :))

juval

Re: Onverwachte baby on the way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:58

oh, dat is een verrassing! veel succes met de laatste loodjes. En duimen dat het geen olw heeft.

BarbaravdW

Wat een leuke merrie!

DDDara

leuk zeg, ik volg

Anouk_H

Oeeh toch een leuke verrassing, hopelijk geen lethalwhite inderdaad. Heb je een foto van de hengst?
Ik volg mee in ieder geval :D

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:00

Gefeliciteerd! Leuke merrie is het!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 18:06

Anouk_H schreef:
Heb je een foto van de hengst?

Dit is hem!

Afbeelding

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:15

Ooh wat een verrassing, ik volg mee! Leuke merrie <3

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:57

Gave hengst zeg! Wel heel jammer van de lethal white factor -O- .
Ik volg mee.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:12

Wat een prachtige paarden.
Mag ik vragen wat lethal white inhoud?

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:15

Wat betekend olw

Wat een mooie paarden !

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 19:22

Als 2 paarden met een bepaald vlekkengen (framed overo) een veulen krijgen, kan dat veulen van beide ouders dat gen meekrijgen. Dan heb je een spierwit veulen. Helaas werken dan de darmen ook niet dus moet je je veulen laten inslapen. Dat heet overo lethal white of olw.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:54

Blue_Eyes schreef:
Als 2 paarden met een bepaald vlekkengen (framed overo) een veulen krijgen, kan dat veulen van beide ouders dat gen meekrijgen. Dan heb je een spierwit veulen. Helaas werken dan de darmen ook niet dus moet je je veulen laten inslapen. Dat heet overo lethal white of olw.

Dat is dus heel wat anders dan albino?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:58

Hey wat leuk om je hier tegen te komen! Ik ken je niet persoonlijk maar via Aswintha ;) Ik woon vlakbij het Heideros en heb daar zelf 17 jaar gestaan (en heb de paarden nu alweer 17 jaar aan huis, vlakbij het Heideros).

Wat een verrassing inderdaad!
Wel rot om te horen dat er kans is op Lethal White. Daar kunnen jullie niets aan doen maar wel erg onverantwoord van de vorige eigenaar. Een Lethal White veulen gaat door een hel voordat het overlijdt, dus hopenlijk is het geen Lethal White. Met Overo x Overo is inderdaad een grote kans hierop helaas.

Ik duim voor jullie dat alles goed gaat!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:05

Ohh wat een knappert!! <3 En wat spannend. Hopelijk gaat alles goed. Ik duim heel hard!

En spot ik t heideros? <3.

Daar heb ik als kleine penny (niet dat ik nu groot ben) leren paardrijden.
Wat een tijden heb ik daar beleeft zeg. Maar pfoe dat is toch al wel lang geleden :=

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:11

haffiefreak schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat is dus heel wat anders dan albino?

Nee het heeft niets met albino te maken. Als een veulen Lethal White is overlijdt het altijd, het heeft geen enkele kans om te overleven. Als je zo'n veulen niet in laat slapen dan overlijdt het vanzelf binnen 3 dagen door heftige koliek. Het darmstelsel werkt bij zo'n veulen niet dus het krijgt vrij snel na de geboorte koliekaanvallen met uiteindelijk de dood. Het is een gen wat getest kan worden en gebruikelijk is om zowel de merrie als hengst te laten testen om Lethal White te voorkomen. In USA komt het helaas nog regelmatig voor bij onverantwoorde fokkers, maar ik dacht dat dit in Nederland niet meer voorkwam. Ik schrik hier dan ook best van moet ik zeggen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:19

Wat een gaaf dier, en als er een gezond veulen uit mag komen, wat ik zeker voor je hoop, een enorm leuke bonus! :D
Hopelijk houdt ze je niet te lang in spanning.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:26

Pff, zou echt zielig zijn voor de merrie als het veulen die afwijking blijkt te hebben.

Is je DA op de hoogte van het mogelijk direct moeten laten inslapen van het veulen om lijden te voorkomen?

Hopelijk heb je gauw duidelijkheid, in deze fase is het allemaal al onvermijdelijk.

Hopelijk gaat het goed en komt er een gezond veulen van.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:28

25% kans op een lethal white veulen als beide ouders het dragen zelfs.

Heel hard duimen maar!

Wel prachtige ouders!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:34

Wat spannend! Hopelijk gaat alles goed. Ik volg mee :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:39

Jeetje wat dubbel allemaal. Leuk als het goed gaat een veulentje en wat verdrietig als het de foute combinatie is. Ik duim dat het goed komt!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:01

Poeh leuk en spannend. Ik duim ook voor een mooi gezond veulen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 00:32

AstridJ schreef:
Hey wat leuk om je hier tegen te komen! Ik ken je niet persoonlijk maar via Aswintha ;) Ik woon vlakbij het Heideros en heb daar zelf 17 jaar gestaan (en heb de paarden nu alweer 17 jaar aan huis, vlakbij het Heideros).

Wat een verrassing inderdaad!
Wel rot om te horen dat er kans is op Lethal White. Daar kunnen jullie niets aan doen maar wel erg onverantwoord van de vorige eigenaar. Een Lethal White veulen gaat door een hel voordat het overlijdt, dus hopenlijk is het geen Lethal White. Met Overo x Overo is inderdaad een grote kans hierop helaas.

Ik duim voor jullie dat alles goed gaat!

Hee Astrid! Ik weet wie je bent :)

Er zit wat beweging in bij Vicky dus we gaan zien wat er gebeurt en wanneer. Wie weet vannacht. Misschien duurt het nog even.

Dat lethal white vind ik ook echt wel spannend. We hebben alleen geen idee of Vicky ook het framed overo gen heeft. De veearts is inderdaad op de hoogte.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 01:01

Wat spannend zo. Hopelijk een goede afloop!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 02:13

Aan Vicky's bontpatroon kan je zien dat ze frame overo is. De hengst ook. Maar OLWS komt ook veel voor in gewone overo's.

Heb je een foto van de uier? :) Altijd leuk om mee te kijken.