[VOLG] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke kleur en geslacht krijgen de veulens?

Zwartbonte merrie
31 (19%)
Zwartbonte hengst
36 (23%)
Zwarte hengst
5 (3%)
Zwarte merrie
4 (2%)
Amber champagne merrie
27 (17%)
Amber champagne hengst
16 (10%)
Classic champagne merrie
21 (13%)
Classic champagne hengst
16 (10%)

Totaal aantal stemmen: 156

Kabayo

[VOLG] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 14:47

Jaa!! Vandaag is mijn tweede merrie ook drachtig gescand! Dus kan ik een volgtopic openen :D Dit is inmiddels mijn achtste volgtopic. Ik had een topic in: 2016 -2017 -2018 - 2019 - 2021 - 2022 - 2023 en in 2024. Helaas pakten 2017 en 2018 niet uit zoals wij het hadden gehoopt. Fayola heeft in 2020 ook nog een hengstveulen gekregen, hier had ik echter geen topic voor gemaakt. Wij gaan er van uit dat er volgend jaar weer twee mooie veulens door de wei springen!

Afbeelding
Afbeelding
Bewerkingen gemaakt door Seven op bokt

In 2017 was mijn palomino merrie in mei uitgerekend. Helaas beviel ze van een waterhoofd veulen. Lady is toen pleegmoeder geworden van een Friese hengst, Dirk. Dirk is zilveren hengstveulen van bokt geworden. Helaas is Lady na 2 dagen overleden aan een scheur in de baarmoeder.
Haar verhaal:
https://www.bitmagazine.nl/het-afscheid ... tly/86494/
En haar volgtopic destijds :
[FA] Mijn kindje krijgt een kindje!

Toen probeerde wij met Abby een veulen te fokken met de gewonnen dekking van Lady. Ze was in 1 keer drachtig. Helaas heeft ze na 60 dagen haar vruchtje verloren.
[FA] Gunnen ze ons nu het geluk? Paard x Pony

Voor 2019 hadden wij Abby en Zilver drachtig. Helaas is Abby in december overleden aan koliek. Ook haar 7 maand oude ongeboren veulen heeft het leven helaas gegeven... Zilver heeft wel een prachtig merrieveulen gekregen , Laventhe.
[FA] Speciaal zwart goud verwacht!

In 2020 hebben we een mooi hengstveulen van Just Wimphof gekregen van Fayola , de dochter van Abby. Jethro go Lightly. Hier heb ik geen topic van.

In 2021 is Zilver weer moeder geworden. Dit keer van een hengst, genaamd Silvester! Deze knappe man is van Omer 493 :)
[FA] Zilver word voor de tweede keer mama!

In 2022 verwachtten wij 2 veulens. Van Zilver en van Fayola. Zilver heeft een prachtig barock pinto merrie veulen gekregen, genaamd Minthe! Minthe is zilveren boktveulen geworden tijdens de verkiezingen en nogsteeds in mijn bezit. Fayola is een maand later moeder geworden van een zwart hengstveulen Maylandro! Helaas is Maylandro geen jaar oud geworden door een gebroken heupkop Y;(
[FA] Vlekjes en geen vlekjes in de maak

In april 2023 mocht Zilver moeder worden van hengstveulen Yke. Yke was al verkocht vóór de inseminatie. Dit was een ontzettend mooi en leuk avontuur samen met de nieuwe eigenaar.
[FA] Zilver werkt aan haar volgende parel!

Begin mei van 2024 werd Zilver moeder van wederom een hengstveulen. Voor het vaderschap tekent Alger 522. We hadden een merrieveulen graag willen houden. Maar Ashwin heeft een super thuis gekregen! Ze genieten optimaal van hem. Voor mij extra bijzonder omdat Zilver en ik tegelijk zwanger waren :D
[FA] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

En zie nu hier, Minthe.. Zelf gefokt uit Zilver. Inmiddels is ze 3 jaar oud. Baby’s worden groot.. Ze heeft op 12 april meegelopen op de keuring en niet zonder resultaat! Ze is een eerste premie stermerrie! Ik ben nogsteeds enorm trots!
Ieme heb ik gekozen door zijn sterke compacte bouw, lange hals, zeer goede galop en zijn goede beenwerk. Hij heeft een enorm werkwillig karakter en is gewoon erg lief en koel. Ik kijk erg uit naar deze combinatie! Ik wil een hengstveulen graag houden en we hopen uiteraard op bont! En homozygoot zou helemaal de jackpot zijn!
Een merrie of een effen veulen zal te koop komen.

Minthe Hanna E
Tiësto x Pier 448
167, Barock Pinto
1e premie Ster
Vrij van WFFS, waterhoofd en dwerggen
Homozygoot zwart, heterozygoot tobiano
78% Fries bloed, 0,20% inteelt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ieme BP60 Sport
Elvis BP27 x Jelle út de Grachten
165, Barock Pinto
Sport predicaat
81,5% Fries bloed
Afbeelding
Afbeelding

Wat ook heel leuk is, ik heb Ieme zijn vader, Elvis, uitgebracht op wedstrijden :D
Afbeelding

Ze is 11 maart 2026 uitgerekend.
Kleurkansen:
- 75% kans op zwartbont
- 25% kans op zwart

En natuurlijk hebben we nog knappe Zilver. Moeder van Minthe. We hebben vorig jaar 1x geprobeerd te dekken met champagne hengst Perry. Maar omdat het weer niet slaagde hebben we het niet verder geprobeerd en Zilver lekker een jaartje rust gegeven. We hebben wat hobbymatig gereden maar ik was zelf ook zwanger. Dus het was wel prima.
Mijn keuze is gevallen op Esperidion Doux Lorenzo. Een homozygoot champagne hengst van bokker Faline. Zoals bekend is zoek ik al jaren (10+ jaar) een homozygoot champagne hengst. Perry viel zeer goed in de smaak en zou zeker dingen aan Zilver verbeteren (zoals sterke rug en beenwerk). Maar eerlijk is eerlijk, het is een mengelmoes mét extra gangen (tölt en telgang). Ik ben erg blij dat deze kans er is om met Enzo te dekken. Hij is NRPS gefokt en heeft 62.15 % Arabisch bloed. Verderop in de lijn zit ook Orchard en van mijn tijd in de pony’s was ik altijd gek op dit bloed. Komen veel sportpony’s van! Tevens vind je in de lijn veel Arabische hengsten en andere goede sportpony’s! De reden dat ik hem heb gekozen is met name de bloedlijn, hij heeft goed recht beenwerk wat hij kan verbeteren , tevens een heel luxe koppie. Ook beweegt hij snel van achter uit wat Zilver ook nog wel mist. Ik denk dat dit best leuk kan uitpakken :j Enzo zijn stokmaat wordt verwacht rond de 155. Zilver fokt aardig stabiel een stokmaat van 165 of hoger. Dus ik durf het wel aan. En ik hoef geen reus := Ik ben zo blij dat dit is gelukt en ik hoop dat alles goed mag gaan en dat ik volgend jaar mijn lang verwachte wens in vervulling mag gaan <3 Ik hoop echt op een merrie! Dit veulen heeft voor mij veel emotionele waarde omdat de eigenaar van Enzo gisteren is overleden. Dit komt voor mij als een grote klap. Ik kan het nogsteeds niet bevatten. Net alsof ze met dit veulen nog haar laatste cadeautje afgeeft. Iets wat wij al 3 jaar aan het bespreken zijn..

Zilver fan 'sweltjes state'
Pier 448 x Wikke 404
3e premie stamboek Sport AAA (KFPS)
1e premie Ster Sport IBOP (Barock Pinto)
165, Fries
Vrij van waterhoofd en dwerggen
Homozygoot zwart
0,78 % inteelt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Esperidion Doux Lorenzo
El Maymoun x Nia Domos Bolero
1.50, NRPS
Homozygoot Amber champagne
Afbeelding
Afbeelding

Samen met haar dochter Laventhe
Afbeelding
Samen met haar zoon Silvester
Afbeelding
Samen met haar dochter Minthe
Afbeelding
Samen met haar zoon Yke
Afbeelding
En met haar zoon Ashwin
Afbeelding

Ze is 29 maart 2026 uitgerekend.
Kleurkansen :
- 50% amber champagne
- 50% classic champagne

Volgen jullie weer mee? En durven jullie een gokje te wagen? :D
Laatst bijgewerkt door balance op 15-05-25 15:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aantal foto's verminderd, dank aan Kabayo + VOLG tag toegevoegd

pien_2010

Re: Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:32

Wat een indrukwekkende opsomming van geluk en verdriet, van prachtige veulens en verlies.
Je combinaties vind ik prachtig! Echt heel erg mooi en wat prachtig de kleur van de hengst van Zilver.
Kun je mij uitleggen waar 78% inteelt voor staat bij Zilver.
Dat klinkt als enorm maar als leek heb ik er totaal geen verstand van!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 15:33

Pien dankjewel! Ze is 0,78%. Dus minder dan 1% inteelt. Dat is eigenlijk heel laag!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:54

Ach dat is mijn dyscalculie. Nee dan is het heel weinig. Ik schrok er van. Dank je wel voor je uitleg. Ik volg weer. Ik vind het leuk dat Zilver weer moeder wordt. Ze is er altijd zo blij mee.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:07

Ben er ook weer bij *\o/*
En wat speciaal dat Zilver nu drachtig is van Enzo. Heel veel sterkte!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:16

Jaaa natuurlijk volg ik mee!
Zo fijn dat het eindelijk gelukt is met Zilver. En nu zeker extra speciaal.
Minthe wordt ook alsmaar mooier, stoer dier die hengst!

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:51

Ik volg ook weer, vind je topics altijd erg leuk!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:02

Ik volg mee!
Wel schrikken dat de hengstenhouder plots overleden is en je zoveel contact met haar had. Mooi dat dit cadeautje nog mag volgen.

Eindelijk die champagne in de maak, daar volg ik je al een hele tijd mee!

Waarom 75% kan op amber champagne en 25% classic? Zilver is zwart en de hengst amber? Is het dan niet 50/50?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 17:11

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:16

Gefeliciteerd! Ik ben ontzettend blij voor je dat het nu eindelijk gepakt heeft, en de timing ook... jeetje mina. Wat zwaar moet het zijn.

Enzo is EeAaChChgg! Dus heterozygoot agouti. 50% kans op Amber en 50% op Classic dus! Waar hoop je op?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:40

Wat een prachtige combinaties heb je gemaakt erg benieuwd wat voor moois je volgend jaar in je land hebt staan.

En ook al genoeg pech gehad.

En inderdaad, zilver geeft je een prachtig cadeautje in deze moeilijke tijd. Heel veel sterkte.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:45

K blijf dit topic bekijken met een lach en een traan.
Dat het je gegund is na het vreselijke verlies van Feline. En dan dat Zilver, jou goude merrie je dit mag geven.
K hoop dat ze je een merrie gunt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:53

oh ja, ik volg mee. Heel mooie combinaties heb je gemaakt. Ik ben heel benieuwd. Voorspoedige drachten gewenst!!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:53

Dit is echt letterlijk een vruchtje met een gouden/ champagne-randje!
Een heel klein stukje zon achter een enorme donderwolk na het nieuws over het overlijden van Faline. -O-
Ik hoop stiekem op een mooie merrie. Voor Faline en op een heel mooi veulen dat al jullie wensen mag vervullen!

Betekent classic in dit geval gewoon zwart?

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:32

Wat super dat ze beide drachtig zijn en dan eindelijk jouw gouden fries werkelijkheid wordt. Het heeft echt zo mogen zijn, extra bijzonder veulentje <3
Waar hoop je op bij Minthe en Zilver?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 22:06

Mariëtt ah dankje, ik kon het niet vinden. Ik heb het laten aanpassen in de openingspost
Ja het is heel dubbel.. eigenlijk is het helemaal niet meer leuk… Ik kan het helemaal niet delen met haar en fantaseren over de toekomst… Andere kant is het heel mooi. Maar ja, dubbel… De kleur maakt mij niet veel uit. Ik vind beide mooi. Oké als ik een kleine voorkeur mag uitspreken, dan wel amber. Dat is vaak wat lichter dan classic

Bami dankje <3 Zo leuk! Weet nog wel dat je hier stond om je merrie met Perry te dekken. En heel stiekem? Was ik zo jaloers dat het gelukt was bij jou haha! Maar het is je zo gegund. Ik kom nog wel met Minthe bij je langs voor een baby met Marengo :j Ik hoop bij Minthe eigenlijk op een bonte hengst. Om aan te houden voor een hengstenkeuring. Dat wil ik eens mee maken. Of ik de hengst na de hengstenkeuring aanhou weet ik nog niet. Eigenlijk heb ik er thuis geen plek voor. Bij zilver hoop ik echt op een merrie om aan te houden en mee te fokken. Hengst is evt leuk om als dekhengst aan te bieden, maar zoals ik zei, het is echt niet ideaal hier thuis. We hebben allemaal merries. (En eerlijk is eerlijk, ik ben een merriemens. Hengsten zijn irritant :+ )

Ikkedus wat omschrijf je dat mooi.. Zeker een bijzonder gouden veulen <3 Classic is inderdaad zwart + champagne

Juval dankjewel!

Sweetgirl wat een lief berichtje. Ik hoop ook heel erg op een merrie :j

Gettymaan dankjewel :*

amberhaike

Re: [VOLG] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 00:15

Wat tof! Eindelijk je gouden (half)fries onderweg! Ik duim voor je dat het een merrie gaat worden, maar het gaat sowieso een knappie worden met zulke ouders! <3

Hier is die droom afgelopen november volledig uit elkaar gespat toen ik geheel onverwachts mijn fries moest inslapen (nadat ik 4 jaar eerder ook al haar moeder op soortgelijke manier ben verloren). Dus ik kijk in spanning met je mee! Ondertussen blijven dromen. Wie weet... ooit.. als de wonden een beetje geheeld zijn. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 06:32

Is de kleur dan zeker?

Aanvulling ik lees hierboven dat het niet zeker is zoals ik het ook in mijn hoofd had.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-05-25 07:00, in het totaal 1 keer bewerkt

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 06:57

Ik volg ook weer! Eindelijk jou champagne Fries. Natuurlijk heel dubbel! Veel sterkte nog

En minthe nu ook drachtig! waar is dat kleine veulentje naar toe? Voor je het weet zijn ze groot.
Geniet van beide <3

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 07:19

pien_2010 schreef:
Is de kleur dan zeker?

Aanvulling ik lees hierboven dat het niet zeker is zoals ik het ook in mijn hoofd had.

Het veulentje van Zilver wordt zeker champagne, maar kan of classic champagne (=champgne op zwart) of amber champagne (champagne op bruin) zijn.

Ik duim mee voor een merrie voor Zilver en bonte hengst voor Minthe :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 07:53

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:53

Hele mooie, bijzondere combinaties! Ik ben echt super blij voor je dat ze allebei drachtig zijn.
Ik ga weer volgen en ben heel benieuwd!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 16:42

Renée dankje! Leuk dat je er weer bij bent *\o/*

Pien klopt! Amber is dan net wat lichter. Vind ik wel mooier. Classic kan ook nog vrij normaal bruin uitvallen. Terwijl dat perzik kleurtje toch zo mooi is!

Mooney bedankt voor de opheldering! Hoop dat je gelijk hebt :j

Anso welkom! Jaa eindelijk *\o/* Dankjewel, het verlies is zwaar. Veulentjes worden snel groot

Amberhaike ik zag het voorbijkomen… wat vreselijk. Waaraan is ze overleden? Nog veel sterkte. Wellicht dat ik een hengst verkoop, maar denk dat jij ook een merrie wil. Ik weet het nog niet wat ik wil. Omdat ik dus geen hengsten mens ben haha.

Goklijstje

Minthe
Veilig op 25 februari
1 maart - zwartbonte hengst - Kabayo

Zilver
Veilig op 15 maart
18 maart - Amber champagne merrie - Kabayo

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:45

Yaaaaay *\o/* ik volg mee. Enorm benieuwd naar wat eruit komt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:48

Champagne op zwart vind ik toch ook wel heel erg chique en apart hoor..heeft voor mij echt de wouw factor. Die andere vind ik heel erg mooi.