Ik heb de kans gekregen om diepvries-sperma te kopen van de vader van mijn geliefde Elonia. Hiermee hoop ik volgend jaar een vol broertje of zusje van haar te mogen fokken. Ik weet dat we Elonia nooit zullen vervangen, maar ik zou uit deze mooie bloedlijn zo graag een merrie willen aanhouden om later ook in de fokkerij te kunnen inzetten.
Dat betekent dat Veronia dit jaar geïnsemineerd zal worden met de (vind ik) prachtige Schweres Warmblut-hengst Eckstein's Eminenz, net als in 2020.
We zullen dit seizoen wat later beginnen dan normaal, zodat Veronia's amazone het jaar uit kan rijden met haar voordat ze het te zwaar gaat krijgen. Rond half mei gaan we hier thuis beginnen met het scannen om te kijken waar ze in haar cyclus zit, want mevrouw toont geen hengstigheid meer sinds ik vorig jaar mijn ruin heb verkocht. Het is de bedoeling dat we eind mei of begin juni gaan insemineren als ze zover is.
Voor mij word dit mijn eerste ervaring met diepvries-sperma en ik ben benieuwd hoe dit bevalt en of ze vlot oppakt. Veronia zal in de kliniek in Klijndijk tijdens de hengstigheid worden begeleid (gescand en geïnsemineerd) dus ze zal daar dan een paar dagen moeten verblijven. Ik ga er niet vanuit dat we meteen in 1 ronde geluk hebben, dus het zou best 2 of 3 rondes kunnen duren, als het uiteindelijk maar lukt. Het enige waar ik onwijs tegenop zie dat is de bevalling volgend jaar. Gelukkig hebben we nog een hele poos te gaan tot die tijd en hoop ik daar zo goed mogelijk voorbereid in te kunnen gaan en mijn vertrouwen weer een beetje terug te kunnen vinden.
Ik ben een beetje vroeg met dit topic omdat we nog moeten gaan beginnen, maar sinds ik weet dat ik dit ga doen ben ik zo blij en vol goede moed dat ik het graag alvast van de daken schreeuw

De combinatie, ik vond het in 2020 al gaaf, het resultaat toen was prachtig, dus ik heb goede hoop op wederom een mooi en goed veulen uit deze beide.

Nog wat achtergrondinfo (in het Duits) van Eckstein's Eminenz: