Klopt paspoort wel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerrit1982

Klopt paspoort wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 21:26

Hallo mensen,

Mijn paard is in Hongarije gefokt en december 2017 geboren. (December is erg laat, maar ik heb mij laten vertellen dat desondanks het zeer bijzonder is het wel eens gebeurd.
Het frappante is dat ik de moeder heb opgezocht op horsetelex, daar zag ik dat zij al een veulen van 2017 heeft. 2 veulens in een jaar lijkt mij sterk?
Verder is de vader van mijn paard een 1.50 springende zoon van de hengst cornet obelensky, alleen is hij dus van 2015.. dat betekent dat hij een jaar was toen de merrie gedekt werd? Is dit mogelijk? Of er is wellicht gerommeld met het paspoort? Stamboek staat namelijk wel in het paspoort.

Alvast bedankt!

D__S

Re: Klopt paspoort wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:36

Komt de chipnummer in het paspoort overeen met de chipnummer in het paard?
Das het eerste wat ik me afvraag, het zou de eerste niet zijn die eigenlijk een ander paard is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:38

Tja, als dat eerdere veulen van 2017 geboren is in januari/februari en er is meteen in de veulenhengstigheid gedekt, én dat volgende veulen is wat eerder geboren, dan kan een merrie 2 veulens in 1 jaar geven. Dus de hamvraag is: wat was de geboortedatum van dat andere veulen?

Verder kan een jaarlinghengst wel degelijk vruchtbaar zijn en dekken, maar dat je dan ook de afstamming in het paspoort krijgt is wel bijzonder, want meestal betekent dat dat een paard ook stamboekpapieren moet hebben - en die krijg je niet bij 'oepsjes' met een jaarling, over het algemeen.

Maar misschien doen ze in Hongarije daar minder moeilijk over.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:39

De eerste klap is de aftekeningen checken. Chipnummer nakijken.

Maar het verhaal is... bijzonder.

Is het een NL paspoort of Hongaars paspoort? Want in NL komt de hengst er alleen bij als hij is goedgekeurd. En dat lijkt me erg optimistisch bij een 1 jarig dier.

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 21:49

Utixo schreef:
De eerste klap is de aftekeningen checken. Chipnummer nakijken.

Maar het verhaal is... bijzonder.

Is het een NL paspoort of Hongaars paspoort? Want in NL komt de hengst er alleen bij als hij is goedgekeurd. En dat lijkt me erg optimistisch bij een 1 jarig dier.

Paard heeft een Hongaars paspoort.
Het is een schimmel, dus geen aftekeningen. In het paspoort staat ook dat het om een grijs paard ging, hij is wel zwart geboren en pas op z’n 3de in z’n hoofdje lichter geworden. Zowel moeder als vader staan vermeld in het paspoort. Vond het idd ook erg bijzonder

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:52

Hongarije vervalst veel in paspoorten. Dat gaat daar nog erg makkelijk. Vraag mij niet hoe precies dat weet ik ook niet.
Beste kun je haren trekken bij jou paard en op dna laten testen, dan heb je een echt antwoord.

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 21:55

Ibbel schreef:
Tja, als dat eerdere veulen van 2017 geboren is in januari/februari en er is meteen in de veulenhengstigheid gedekt, én dat volgende veulen is wat eerder geboren, dan kan een merrie 2 veulens in 1 jaar geven. Dus de hamvraag is: wat was de geboortedatum van dat andere veulen?

Verder kan een jaarlinghengst wel degelijk vruchtbaar zijn en dekken, maar dat je dan ook de afstamming in het paspoort krijgt is wel bijzonder, want meestal betekent dat dat een paard ook stamboekpapieren moet hebben - en die krijg je niet bij 'oepsjes' met een jaarling, over het algemeen.

Maar misschien doen ze in Hongarije daar minder moeilijk over.

Geboortedatum van het andere veulen kan ik helaas niet terugvinden op horsetelex, alleen het geboorte jaar.
Dat het eerste veulen van begin 2017 is en die van mij van eind 2017 kan idd, dat was ook mijn eerste gedachte, toen ik zag dat de vader van 2015 was begon ik het allemaal wel erg vreemd te vinden.
Het paard is wel heel voorzichtig op de sprong, kijkerig op vreemd terrein maar nooit op de hindernis. Dit komt wel overeen met het karakter van een cornet. Ben verder wel heel blij met mijn paardje, vind het allemaal alleen erg vreemd

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 21:56

D__S schreef:
Das het eerste wat ik me afvraag, het zou de eerste niet zijn die eigenlijk een ander paard is.

Hoe controleer ik dat? Paard is 1,5 jaar geleden met transport naar Nederland gebracht, heb hem zelf bij een sport stal in Nederland gekocht

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:00

Iemand met een chiplezer langs laten komen, DA bijvoorbeeld?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:02

Dat een jaarling gedekt heeft van een december veulen vind ik dan nog wel het minst vreemde. Kans dat die gewoon is ontsnapt.

Maar dat er dan al net een veulen is geboren dat zou dan van een bewuste dekking komen? Dat is ook wel heel vroeg.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:05

Is dat veulen van 2017 van de moeder van jouw paard dan niet gewoon jouw paard?

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 23:45

Marigold schreef:

Nee, een andere vader. En een andere naam

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 23:53

DuoPenotti schreef:
Dat een jaarling gedekt heeft van een december veulen vind ik dan nog wel het minst vreemde. Kans dat die gewoon is ontsnapt.

Maar dat er dan al net een veulen is geboren dat zou dan van een bewuste dekking komen? Dat is ook wel heel vroeg.

Ja dat moet dan betekenen dat deze merrie 2 hele vroege of late veulens heeft gehad. Dat de hengst is ontsnapt lijkt mij sterk, hij stond namelijk niet samen met de merrie(moeder).
De hengst staat volgens mij wel in Hongarije, heeft in ieder geval meerdere nakomeling daar, maar niet uit dezelfde stad. Mijn paard is ook zijn eerste nakomeling.
Hij is pas actief gaan dekken in 2019 na de hengstenkeuring bwp

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 23:57

Wat trouwens ook wel gek is, is dat de fokker exact dezelfde naam heeft als Voormalig Minister-president van Hongarije, hij leeft al enige tijd niet meer.
Als eigenaar staat de naam van een bekende acteur die toevallig ook uit Hongarije komt. Weet niet als dit allemaal pure toeval is.. maar het is wel heel bijzonder

Gerrit1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 00:00

Gerrit1982 schreef:
Wat trouwens ook wel gek is, is dat de fokker exact dezelfde naam heeft als Voormalig Minister-president van Hongarije, hij leeft al enige tijd niet meer.
Als eigenaar staat de naam van een bekende acteur die toevallig ook uit Hongarije komt. Weet niet als dit allemaal pure toeval is.. maar het is wel heel bijzonder

Als ik het adres van de fokker opzoek kom ik uit bij een garage box

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:36

klinkt alsof de gegevens op het paspoort niet kloppen.
Horsetelex kun je ook zelf gegevens invoeren dus dat, dat niet volledig foutloos is, zou ik mij niet op blindstaren, maar de overige gegevens klinken niet heel betrouwbaar.
Als je het wilt weten zou ik de chip uit laten lezen door de dierenarts en een paar haren trekken. Die kun je insturen voor dna verwantschap met de vader, sluit nog niks uit over de moeder. Van welk stamboek is het paspoort?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:42

Gerrit1982 schreef:
Gerrit1982 schreef:

Als ik het adres van de fokker opzoek kom ik uit bij een garage box

Dat lijkt me idd allemaal geen toeval.

Dan zou ik idd ook vraagtekens bij de hele afstamming gaan zetten

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:44

Dat een jaarling hengst dekt, kan, maar is echt uitzonderlijk.
Hier al 10-takken jaarlinghengsten in een gemengde kudde gehad en nog nooit een veulen van een van deze jonge heren.

Dus het zal heus wel eens gebeuren, maar dat standaard alle jaarlingen gaan dekken, echt niet.
Dat op zich is al uitzonderlijk.

Een merrie die dan 2 veulens in hetzelfde jaar heeft, is nog uitzonderlijker… alles samen zou ik er ook niet veel meer van geloven dan.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:47

Gerrit1982 schreef:
D__S schreef:

Hoe controleer ik dat? Paard is 1,5 jaar geleden met transport naar Nederland gebracht, heb hem zelf bij een sport stal in Nederland gekocht

Even de DA laten komen om de chip uit te lezen. Lijkt me geen overbodige luxe in dit geval.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:53

Gerrit1982 schreef:
Marigold schreef:

Nee, een andere vader. En een andere naam

Ja, dát weet je dus helemaal niet als er een vervalst paspoort bij zit :+

DNA-onderzoek zou dat aan kunnen tonen, mits er DNA gegevens van beide hengsten bekend zijn.
Maar dat zal lastig worden vermoed ik.

Maar alle andere gekke dingen, zoals die 'bekende' eigenaren, doen idd wel vermoeden dat er iets niet klopt.

Maar wat zijn ze dan ongelooflijk stom te werk gegaan met een geboortedatum in december en een jaarling als vader te noemen :))

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:44

de 'vader' zou pas zijn gaan dekken na de BWP hengstenkeuring, dus dan ligt er een dna profiel van vast. Vandaar ook de vraag welk stamboek het paspoort heeft uitgegeven. Dat zou je dan kunnen laten vergelijken.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:32

Alles staat en valt met de controle van de chip.
Dus dat is de eerste stap.
De chip hoeft niet persé uitgelezen worden door een da.
Veel mensen ( incl mijzelf) hebben inmiddels een chipreader.
Heb je FB ?

https://www.facebook.com/groups/1526363 ... ?ref=share

Dat is weliswaar een site voor chipreader bezitters van huisdieren maar mijn reader bvb leest alles uit.
Kijk of er iemand in jouw buurt is en vraag of er iemand kan checken.

Juist ( sorry als het fout overkomt) in de Oostblok-landen wordt erg graah gerommeld met paspoorten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:30

Ik zou het lekker zo laten. In het slechtste geval heb jij zometeen een paard zonder afstamming. Horsetelex was zeker in het begin echt niet accuraat. En het is een ruin dus echt niet zo spannend.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:56

janderegelaa schreef:
Ik zou het lekker zo laten. In het slechtste geval heb jij zometeen een paard zonder afstamming. Horsetelex was zeker in het begin echt niet accuraat. En het is een ruin dus echt niet zo spannend.

Dit inderdaad. Waarom alle moeite doen? Ik zou de chip wel laten controleren door je dierenarts als die toch een keer moet komen voor een enting bijvoorbeeld. Wel fijn als dat overeenkomt en je niet een keer voor verrassingen komt te staan bij een controle. Maar in het achterhalen van de afstamming zou ik geen moeite steken. Kost geld en moeite en wat levert het je op? Als het al te achterhalen valt, want je moet ook maar net wat terug kunnen vinden met DNA.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:13

janderegelaa schreef:

Nou, ik vind wel belangrijk of het paspoort wel bij mijn paard hoort of niet.
Vooral als op een sportstal gekocht en - neem ik nu zo maar aan - ermee gestart zal worden.

Het gaat ja niet alleen om de afstamming- maar wel ook om een correct document.

Ik was er een tijdje bezig in de paspoortfraude . Toen was het overgrote deel weliswaar paarden in de lagere prijsklasse, maar ben ook sportpaarden tegen gekomen ,die behoorlijk aan de prijs waren.

Zo maar voorbeelden :
Paarden met dubbele , dus 2 verschillende chips.

Paarden met chips van al geslachte paarden.

Paarden die doodleuk een nieuwe ( dus geen duplicaat, maar wel een valide) paspoort kregen en op eens of een paar jaar jonger of ouder gemaakt werden.

Paarden zonder afstamming - die wel een hadden

Paarden met afstamming- die geen was.

Dus als het "alleen" om afstamming gaat is een ding... maar als die niet klopt - wat klopt er dan nog meer niet ?