Het leek mij nu toch wel eens tijd voor een volg topic. Begin vorig jaar zag ik op facebook een win-actie voorbij komen waarbij een dekking te winnen was van de prachtige puur Russisch gefokte Arabische hengst AF Acapulco. Normaal gesproken doe ik niet zo gauw mee met zulke acties tenzij ik écht achter de combinatie zou staan.
Ik ben al jaren weg van deze hengst, niet alleen zijn lieve zachtaardige karakter valt op, maar ook zijn sportprestaties welke ook nog eens heel erg divers zijn spreken mij erg aan. Binnen de Arabische volbloed hengsten van tegenwoordig worden er niet zo heel veel meer uitgebracht in de sport omdat veel op show wordt gefocust, gezien ik een andere visie heb wordt heb groepje aan hengsten dan wel erg beperkt, zeker wanneer je je ook nog richt op bepaalde bloedlijnen.
Even wat achtergrond informatie over mijn merrie, La Margneta Aura aka Jet is een crabbet (Engels) gefokte merrie, deze bloedlijnen zijn steeds moeilijker te vinden binnen Nederland/Europa. In 2020 heb ik haar met de laatste Crabbet gefokte hengst uit Nederland laten dekken en hier een prachtige zoon uitgekregen. Hij werd goedgekeurd voor de dekdienst binnen het Arabisch volbloed stamboek en kreeg vorig jaar zijn eerste 2 veulentjes wat Jet alweer een oma maakt.
Jet wordt ook alweer 18 jaar oud, in het verleden heb ik zelf endurance met haar gestart tot en met klasse III 80 km en een vriendin heeft met haar tot en met het Z dresssuur gestart. Haar crabbet-vader Aurilla Gold is een zeer veelzijdige hengst als het om sport en show gaat, hij behaalde een 2e premie bij het AVS en is Z2-dressuur geklasseerd (+ sportpredikaat). Een paar jaar geleden verhuisde Aurilla Gold terug naar Engeland, zijn geboorteland, om opnieuw te worden gebruikt voor de Crabbet fokkerij. Hier kreeg hij in 2019 op latere leeftijd de titel AHS Premium stallion.
De familie van Jet doet het erg goed op het gebied van de endurance sport, Lightning rose CEI *** (160 km), Misty Midnight CEI** (120 km) Whispered Hope QA CEI *** (160 km) en San Juan CEI *** (160 km) gekwalificeerd . Daarnaast heeft halfbroer Aurilla Rose in 2020 zijn eerste Z1-dressuurwedstrijd succesvol afgerond.
Via oma's kant zijn de legendarische (Russisch gefokte) namen als Scapino BB (Z dressuur/racesport) Gomel (Keur, sportpredikaat, Z dressuur), Kilimandscharo (Elite) in haar bloedlijn terug te vinden.
Jets eerdere kinderen, allemaal een andere papa:

Maar om even terug te komen op de win-actie

Pedigree, voor degene die het interessant vinden.

Dan nog even wat achtergrond informatie over AF Acapulco, A.F. Acapulco komt uit een bewezen lijn met succesvolle fok/prestatie voorouders. Hij ontving een 2e premie binnen het stamboek en doet het erg goed in de veelzijdige paardensport.
Zo werd hij tot 80+km in de endurance uitgebracht en wordt hij momenteel op L2 niveau in de dressuur uitgebracht. Dit jaar ontving hij de Allround Kampioenstitel tijdens de Arabissimo waarbij hij gemiddeld de hoogste scores behaalde in de Liberty, dressuur, western trail en springen/cross. Opnieuw bewees hij zichzelf in Belgie waar hij de titel 'Gold medal champion Classic Pleasure' binnen sleepte. Tijdens het NK sport '24 behaalde hij de titels Reserve allround kampioen L1/L2 en Silver medal champion jumping.
Zijn vader Nikel, gefokt door de Tersk stud is van de welbekende hengst Kumir welke bekend stond om zijn atletische nageslacht. Acapulco is een kleinzoon van de preferente hengst AF Cupido welke een zoon is van de welbekende Elite 1e premie Ster hengst Kubay Khan en Elite merrie Atalanta. Kubay Khan is een zoon van een van de meest bekende en succesvolle Elite multi kampioen hengst Kubinec.
Kleurkansen

* 42,19% Schimmel bruin geboren
* 18,75% Schimmel vos geboren
* 14,06% bruin
* 14,06% Schimmel zwart geboren
* 6,25% Vos
* 4,69% Zwart
Ze is 6 juni 2024 gedekt, dus rond 6 mei 2025 uitgerekend. Vandaag is ze 278 dagen drachtig. Dit betekent dat ze nog ongeveer 62 dagen te gaan heeft. Het veulentje is al behoorlijk actief in haar buik en Jet is heerlijk rozig en tevreden.
En dan is het natuurlijk de verrassing of het een merrie of hengstje gaat worden, wat denken jullie? Datum en geslacht? Ik zal regelmatig wat updates posten!
Groetjes Michelle