Dracht van een paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amitro123

Dracht van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 21:40

Hallo allemaal!
Mijn paardje is drachtig en moet deze maand normaal bevallen. Ik wil alles goed in de gaten kunnen houden, maar ik weet niet hoe alles er uit ziet, voelt en zou graag foto’s willen van de tijdstippen voor de bevalling en hoe dat het paard er uit ziet/wat er gebeurt met het paard weken voor de bevalling, gewoon voor informatie en bij te leren. Ik probeer te zien wanneer mijn paard gaat bevallen, maar ik vind alleen informatie en weinig foto’s. Dus als iemand zo vriendelijk kan zijn om foto’s door te sturen met de tijd voor de bevalling :)
Alvast bedankt!! :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:51

Heel goed dat je je probeerde in te lezen, maar de bevalling, de gedragingen etc zijn ontzettend paard afhankelijk. Elke bevalling, merrie, tijdstip etc zijn verschillende en is enkel goed te voorspellen als je je eigen merrie en haar patronen goed kent. Dat mensen dus tijden en foto's sturen heeft in het geval van jou merrie wellicht totaal geen nut.

Wel zijn er een paar dingen om op te letten, de uiers lopen vol, gaan harsen( dan komen er soort opgedroogde stukjes aan de tepels) en zelfs melk druppen. Sommige merries doen dit enkele op het laatst anderen lopen daar nog enkele dagen soms weken mee door.
Dat zijn veelal de eerste tekenen die je in de gaten moet houden.

Andere fokkers gaan temperaturen, weer anderen werken met allerlei alarmen dat is allemaal heel persoonlijk

Verder raad ik je aan een ervaren fokker te vragen om je meer te vertellen en evt samen met je te waken op het laatst, zodat je iemand hebt die je kan helpen mocht het niet allemaal gaan zoals het hoort.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 21:56

Seven schreef:
Heel goed dat je je probeerde in te lezen, maar de bevalling, de gedragingen etc zijn ontzettend paard afhankelijk. Elke bevalling, merrie, tijdstip etc zijn verschillende en is enkel goed te voorspellen als je je eigen merrie en haar patronen goed kent. Dat mensen dus tijden en foto's sturen heeft in het geval van jou merrie wellicht totaal geen nut.

Wel zijn er een paar dingen om op te letten, de uiers lopen vol, gaan harsen( dan komen er soort opgedroogde stukjes aan de tepels) en zelfs melk druppen. Sommige merries doen dit enkele op het laatst anderen lopen daar nog enkele dagen soms weken mee door.
Dat zijn veelal de eerste tekenen die je in de gaten moet houden.

Andere fokkers gaan temperaturen, weer anderen werken met allerlei alarmen dat is allemaal heel persoonlijk

Verder raad ik je aan een ervaren fokker te vragen om je meer te vertellen en evt samen met je te waken op het laatst, zodat je iemand hebt die je kan helpen mocht het niet allemaal gaan zoals het hoort.

Bedankt, ik hoor vaak dat de banden van het kruis ‘loskomen’ maar ik heb geen idee hoe dat er moet uitzien. Dit is de eerste keer dat mijn paard drachtig is en dat ik een veulentje heb. Online vind ik heel weinig foto’s en filmpjes met informatie dus daarom wou ik het hier even op vragen. :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:14

Er zijn hier meerderen topics over drachtige merries die je tijdens de dracht kan volgen. Ook verzameltopics.

Als je zoekt naar “dikke buiken “” kom je meerdere jaargangen tegen

Seven

Re: Dracht van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:36

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:43

Kom zeker naar het dikke buiken 2025 topic! Daar kan je alles vragen en kan je andere fokkers volgen. Zij posten ook alles in aanloop naar de bevalling van hun merrie zoals de uiers, banden, gedrag,…

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:21

Ik verplaats dit topic naar fokkerij en afstamming.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:10

Heb je ervaren mensen om je heen die met je mee kijken(bijvoorbeeld de stalhouder of iemand die op een andere manier professioneel in de paarden zit??) Vaak is dat wel een fijn idee.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 11:15

Flevolander schreef:
Heb je ervaren mensen om je heen die met je mee kijken(bijvoorbeeld de stalhouder of iemand die op een andere manier professioneel in de paarden zit??) Vaak is dat wel een fijn idee.

Ja, ze gaat de 10de maart naar de manege zodat de eigenaar van daar een sensor kan laten zetten voor wanneer ze gaat bevallen, maar ik heb het gevoel alsof het dat al te laat kan zijn. Haar uiers zijn al bijna 2 weken enorm dik en heb gelezen dat dat 2/3 weken voor de bevalling al gebeurt. Daarom wil ik iets meer informatie over signalen dat ze gaat bevallen + fotos.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:17

Amitro123 schreef:
Hallo allemaal!
Mijn paardje is drachtig en moet deze maand normaal bevallen. Ik wil alles goed in de gaten kunnen houden, maar ik weet niet hoe alles er uit ziet, voelt en zou graag foto’s willen van de tijdstippen voor de bevalling en hoe dat het paard er uit ziet/wat er gebeurt met het paard weken voor de bevalling, gewoon voor informatie en bij te leren. Ik probeer te zien wanneer mijn paard gaat bevallen, maar ik vind alleen informatie en weinig foto’s. Dus als iemand zo vriendelijk kan zijn om foto’s door te sturen met de tijd voor de bevalling :)
Alvast bedankt!! :D

Koop een birth alarm dan ben je altijd op tijd en verdiep je ook vooral in wat er allemaal mis kan gaan bij een bevalling zodat er op tijd ingegrepen kan worden. Nog beter als er een ervaren persoon bij kan zijn. Bedenk dat de bevalling van een paard nooit te lang mag duren, een veulen moet vlot binnen een half uur geboren worden.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/geboorte/

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/g ... j-paarden/

Banden van het kruis zijn te voelen, niet te zien. (wellicht te zien voor hele ervaren fokkers)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:27

Amitro123 schreef:
Flevolander schreef:

Ja, ze gaat de 10de maart naar de manege zodat de eigenaar van daar een sensor kan laten zetten voor wanneer ze gaat bevallen, maar ik heb het gevoel alsof het dat al te laat kan zijn. Haar uiers zijn al bijna 2 weken enorm dik en heb gelezen dat dat 2/3 weken voor de bevalling al gebeurt. Daarom wil ik iets meer informatie over signalen dat ze gaat bevallen + fotos.

let op de spenen, daar komen doorgaans harsdruppels aan als de bevalling bijna begint

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:37

Heb je foto’s van de uier?

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 14:32

Knolselder schreef:
Heb je foto’s van de uier?

Ja, deze foto is van gisterenavond.
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:02

Beetje laat maar goed dat je je laat informeren.
Ik zou nu merrie naar iemand brengen die er meer verstand van heeft.

Verder staan er genoeg beval video's online en meer dan genoeg info en foto's in topics hier op bokt.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:08

Qua uier zou ik op dit moment zeggen dat ze nog wel even moet. Echter zijn er paarden die zonder vol uier bevallen. Het is dus helaas niet altijd een goede leidraad.

Als ik terug zoek was dit het uier van mijn merrie, een paar dagen voor bevalling (niet de beste foto):

Afbeelding

De hele middenspleet verdwijnt dus eigenlijk.
Ook lekte ze echt al melk:
Afbeelding

Verder wordt er met slappe banden bedoeld dat de spieren in de achterhand slap worden en 'verdwijnen'. Je ziet hier bijvoorbeeld dat de merrie erg hoekig wordt aan de achterhand in plaats van de mooie ronde billen. Afbeelding

Verder raad ik inderdaad aan ook naar de rest te luisteren. Goede ervaren hulp is voor de eerste keer echt belangrijk en fijn.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 16:27

Myrthee_ schreef:
Qua uier zou ik op dit moment zeggen dat ze nog wel even moet. Echter zijn er paarden die zonder vol uier bevallen. Het is dus helaas niet altijd een goede leidraad.

Als ik terug zoek was dit het uier van mijn merrie, een paar dagen voor bevalling (niet de beste foto):

[ Afbeelding ]

De hele middenspleet verdwijnt dus eigenlijk.
Ook lekte ze echt al melk:
[ Afbeelding ]

Verder wordt er met slappe banden bedoeld dat de spieren in de achterhand slap worden en 'verdwijnen'. Je ziet hier bijvoorbeeld dat de merrie erg hoekig wordt aan de achterhand in plaats van de mooie ronde billen. [ Afbeelding ]

Verder raad ik inderdaad aan ook naar de rest te luisteren. Goede ervaren hulp is voor de eerste keer echt belangrijk en fijn.

Dankje.
Mijn paard heeft nu ook al de slappe banden!
Hoe lang voor de geboorte begon het slap te worden? Want ik zoek informatie zodat ik een beetje kan schatten van wanneer ze kan bevallen. Mijn ouders beweren dat ze in april bevalt. Maar begin april werd ze geïnsemineerd, dus het zou raar zijn moest ze zo laat bevallen. Daarom willen ze haar nog niet naar de stallen brengen en nu ben ik bang dat ze toch gaat bevallen als ze nog thuis staat.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:39

Als ik jou was zou ik eerst de dag van insemineren opzoeken en dan even uitrekenen op hoeveel dagen ze nu dan zit. Dan heb je ook een idee of 10 maart vroeg of laat is. Anders zit je nu voor niks in de stress.
Ik zie nog geen alarmerend uier, de spenen zitten nog tegen elkaar aan. Die gaan vaak ook eerst uit elkaar.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:42

De banden worden geleidelijk slap. Dit kan wel enkele weken duren ook. Ik zou daar niet helemaal van uit gaat.

Voor de lengte van een dracht gaan we bij rijpaarden uit van 335 tot 340 dagen. Dit is dus 11 maanden en een klein beetje.
Mijn merrie was bijvoorbeeld 22 april gedekt en uitgerekend op 28 maart.

Dus als ze begin april is gedekt zou het veulen mogelijk al elk moment mogen komen.

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 17:51

rensju schreef:
Als ik jou was zou ik eerst de dag van insemineren opzoeken en dan even uitrekenen op hoeveel dagen ze nu dan zit. Dan heb je ook een idee of 10 maart vroeg of laat is. Anders zit je nu voor niks in de stress.
Ik zie nog geen alarmerend uier, de spenen zitten nog tegen elkaar aan. Die gaan vaak ook eerst uit elkaar.

Ja ze was de vroeg in april geïnsemineerd, op de 13 kwamen we te weten dat ze zwanger was. Dus het veulen zou denk ik wel al kunnen komen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:58

Amitro123 schreef:
rensju schreef:

Ja ze was de vroeg in april geïnsemineerd, op de 13 kwamen we te weten dat ze zwanger was. Dus het veulen zou denk ik wel al kunnen komen.

Even snel berekend. Dan zou ze nu 323 dagen drachtig zijn. Vanaf 320 mag een veulen veilig komen inderdaad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:06

13 april drachtig gescand? Of 13 mei? Want 13 april drachtig gescand betekent eind maart geinsemineerd - veel eerder dan met 18 dagen kan je niet scannen en een dracht vaststellen.

13 april drachtig gescand op 18 dagen dracht, betekent dat de merrie nu zo'n beetje uitgerekend is.

Dat de merrie 10 maart naar een andere locatie (manege) gaat betekent verder dat de merrie geen antilichamen in de biest zal hebben tegen de omgevingsbacteriën en virussen op die manege.
Wat dat betreft kan ze dus beter thuis bevallen. Nu nog verplaatsen is niet het meest handige.

Ik zou vooral de uier goed in de gaten houden - als je geluk hebt, kun je er wat melk uit krijgen en daar de pH van bepalen. Mijn ervaring is dat pH van de melk een heel betrouwbare indicator is van wanneer de bevalling er aan zit te komen. Zoek maar even in het dikke buikentopic hoe dat werkt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:09

Als ze 13 april al 18 dagen drachtig was zit ze nu rond de 340 dagen. Dan begint het serieus spannend te worden. Veel succes

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:24

Ik zie dat je probeert houwvast te vinden of je iets kunt voorspellen van de dracht. Maar nee, dat kan niet. Zoals gezegd is het bij elk paard, en iedere dracht anders. Slappe banden hebben ze allemaal, maar de een heeft dat veel meer dan de ander.
Sommige merries lopen een maand met gevulde uiers rond, de ander maakt pas uier aan tijdens de bevalling.

En zo kun je wel even doorgaan.

Wat veel mensen doen is het monitoren of middels, een camera, of een birthalarm singel of een alarm aan de kling. Ik gok dat de manege eigenaar dat laatste wil doen. Een camera is altijd handig, maar ook dan moet je steeds waken. Elk uur wakker worden. En dan nog kan ze tussen jouw wakkere momenten in 20 minuten een veulen op de wereld zetten.
Een birthalarm is een singel die registreert wanneer een merrie plat gaat liggen. Maar dat is dus ook niet handig als je een merrie hebt die graag helemaal plat slaapt :+ Dan heb je dus om de haverklap een melding.
Daarnaast heb je ook nog melktesten, die meten de ph waarde. Maar ook die schijnen niet echt betrouwbaar te zijn :P

Als je het tot 10 maart niet vertrouwd, dan zou je dus een camera op kunnen hangen. Die kun je dan met je telefoon koppelen. En dan is het gewoon waken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:05

Slappe banden, harsen, enz, allemaal dingen die kunnen gebeuren. Ik heb altijd bij fokkers gereden en daar kon men dan aardig voorspellen wanneer het veulen zou komen.
En dan heb je zelf een paard drachtig en die houdt zich niet aan enige regel.
Omdat ik niet voor een dekking gekozen had was het niet geheel bekend wanneer het veulen zou komen. De ene dierenarts had het over de kerstdagen, een andere over maart.
Dan moet je naar je paard gaan 'luisteren'. Ze geven zelf wel aan of ze bijvoorbeeld nog gereden willen worden of niet. Nou, 1 maand voor de bevalling reden we nog een oefenparcours, 18 dagen voor de bevalling ons L1 debuut en 12 uur voor de bevalling gingen we nog op buitenrit.
Geen dikke uier, geen kegelen of harsen, geen slappe banden. Het enige wat ik achteraf kan zeggen is dat ze na die buitenrit een singelwondje had. Dat betekende natuurlijk dat het veulen gedraaid was. Maar geen zin of ongemakt met een singel of zadel, nooit gehad.
Ook toen het veulen er was, was de uier leeg, en kwam er eerst niets uit. Ik heb mijn merrie moeten afmelken om het hormoon los te krijgen zodat het veulen kon drinken.
Alles is gewoon goed gegaan hoor, ook al was het dus een stal van 2.8 bij 3.2m. Ze zou naar een grotere stal, maar mijn paard kan absoluut niet alleen staan, dus zou ze zo lang mogelijk bij de andere paarden blijven. Dat vond ze dus ook een fijne stal om in te bevallen.

Wat belangrijk is dat je na de bevalling de nageboorte controleert, of die compleet is. Dus even uitvouwen.
Dingen als de 'veulenprik' zijn niet echt nodig. Heb ik ook niet gedaan en deden de fokkers waar ik reed ook niet.
Wel heb ik het veulen direct, dus toen het nog lag overal geaaid. En toen het gedronken had ook overal aangeraakt. Dus ook de benen. Dat is inprinten. Dan krijg je daar later eigenlijk nooit meer problemen mee. Je dwingt niets, je raakt het gewoon overal aan.

Het komt vast allemaal goed en de meeste paarden bevallen op de momenten dat jij er net even niet bent. Dus je denkt dat het komt, moet naar de wc, pakt kopje thee en 10 minuten later is het veulen er. Zo heeft mijn merrie het ook gedaan. Daar was niemand bij. Laatste stalronde was rond 10 uur, vreemd genoeg besloot de stalhouder paar uur later nog even te kijken en hoppa, veulen was er.

Oh ja, ik heb ook direct onder de staart gekeken wat het geslacht was. Dat vind ik wel belangrijk. ;)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:06

Aangezien je beperkt voorbereid bent (kan je nu niets meer aan doen, maar lees je volgende keer aub ruim voor de bevalling in), heb je wel de juiste benodigdheden klaarliggen voor het geval het nodig is?
Lijstje even gestolen uit het DBT:
1) nummers van verschillende dierenartsen (voor het geval je extra versterking nodig hebt en/of je normale dierenarts niet (meteen) kan komen)
2) gsm met opgeladen batterij
3) bandage voor staart
4) isobetadine gyneacologisch (tast slijmvliezen niet aan)
5) emmer lauwwarm water
6) glijmiddel of anders huishoudolie
7) touwtjes om de nageboorte op te binden en/of als trektouwtjes te gebruiken
8) betadine om het navelstompje te ontsmetten
9) klem voor op het naveltje
10) rekkertjes/elastiekjes
11) schaar en/of mes
12) handdoeken
13) riek om viezigheid mee uit stal te scheppen
14) kruiwagen
15) stro en hooi om stal bij te strooien en merrie iets te knabbelen te geven
16) koud water (om op het hoofdje te gooien als het veulen niet meteen reageert/ademt -> schrikreactie)
17) emmer met deksel (om de nageboorte in te bewaren voor de veearts)

Ik ben geen voorstander van het inhechten van een birthalarm in de kling, er zijn genoeg niet invasieve methoden om te waken. Ik maak nu even de aanname dat je dit bedoelt met sensor. Daarnaast is het zoals Ibbel zegt onverstandig wbt weerstand om zo last minute nog te verplaatsen, dat doe je normaal gesproken 1 maand voor de bevalling. Is er iemand in je netwerk die zou kunnen ondersteunen op je huidige locatie?

Dan, als het veulen er is heb je een vroeg veulen. Veulens stoppen behoorlijk wat domme dingen in hun mond, dus goed in de gaten houden als ze op de paddock buiten moeten (en evt. dekentje klaar hebben liggen voor guur weer) en op stal heb ik ze het liefst op gewoon stro (als bovenlaag) zodat ze dat ook niet gaan eten.

Ik ben wel voorstander van de merrie zo snel mogelijk onder de camera krijgen, wil je wat meer kunnen slapen dan is een (halster) birthalarm ook handig.