Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 21:41

Hier is het Dikke Buiken Topic voor merries die in 2026 een veulen krijgen!

Hier kun je terecht met alle nieuwtjes over het verloop van de dracht en natuurlijk weer de foto’s van de groeiende buikjes en uiers!
En na al het lange wachten: de veulenfoto’s als de grote dag eindelijk daar is!

Wil je dat je merrie ook hier in dit topic in de lijst komt van drachtige Dikke-Buiken-Topic merries, geef dit dan even aan in een PB aan bovenstaande moderators met vermelding van: naam merrie x naam hengst – uitgerekende datum

Als het veulen geboren is, meld het dan even per PB, incl naam, geslacht en geboortedatum, dan komt het er bij te staan.

Drachtige DBT merries 2026

Februari

Maart
10 - Maribor - Velvet Kossack x elkebir de tensonnives
11 - Kabayo - Minthe Hanna E x Ieme BP60

April

mei

Juni

Calculator om het aantal dagen dracht te berekenen:
https://www.rekenmachine-calculator.nl/dagenteller/

Inmiddels bekende en veelbesproken DBT strategieën om de merrie aan te sporen vooral snel de kleine spruit te laten zien, prachtig vormgegeven door draaakje :D

Afbeelding

En de door KMD geïntroduceerde term ‘tjoepkes’, voor de kegelvorm van de op het laatst gevulde spenen (naar de Belgische snoepjes ;) )

Afbeelding

Afbeelding

Links naar vorige Dikke Buiken topics:
- 2004/2005
- 2004/2005: De hekkensluiters
- 2005/2006
- 2005/2006: Dik-dikker-dikst
- 2006/2007
- 2006/2007-deel 2
- 2008
- 2008-deel 2
- 2008-deel 3
- 2009
- 2009 - deel 2
- 2009 - deel 3
- 2010
- 2010 – deel 2
- 2010 – deel 3
- 2011
- 2011 - deel 2
- 2011 - deel 3
- 2012
- 2012 - deel 2
- 2013
- 2013 - deel 2
- 2014
- 2014 - deel 2
- 2015
- 2015 - deel 2
- 2015 - deel 3
- 2016
- 2016 - deel 2
- 2016 - deel 3
- 2017
- 2017 - deel 2
- 2017 - deel 3
- 2018
- 2018 - deel 2
- 2019
- 2019 deel 2
- 2020
- 2020 deel 2
- 2021
- 2021 deel 2
- 2022
- 2022 deel 2
- 2023
- 2023 deel 2
- 2024
- 2025

Langste DBT dracht:
Marjoleine89 - Zsa Zsa x McLaren / Thiago M - hengst - 404 dagen
Libera - Halakea (Lana) v. IJsselmeer x Koning DG / Primrose V - merrie - 388 dagen
Tinniie - Cheyenne x GP Mister Dual Jac / Lou - hengst - 382 dagen
Jacky84 - Cass x ? / Jodie - merrie - 382 dagen

LysJac - Tuckers Missy x Smart Spook / ? - merrie 374 dagen
Kelly_J - Misty x Wirbel / Hayden - merrie 374 dagen
jeniej - Soraya x Prins Alfred / Skaha - merrie 373 dagen
Equinecoach – Roxana Dakota x Vandals Gold Cream / Custom Made Cream Dakota – hengst 372 dagen
jjooyyccee – Nikita x Laurentz / Enjoy – merrie 368 dagen
XLC70 – Ruby x Sir Oldenburg / E-Design – hengst 367 dagen
haflinger_27 – Vanya x Acilliano-BE / Athiron – hengst 366 dagen
aslo – Daisy x BamBam / Roani – merrie 366 dagen

Nog wat veelgevraagde info:
Problemen bij de bevalling en wat je moet doen

Wat is goed om bij de hand te hebben bij de bevalling:

1) nummers van verschillende dierenartsen (voor het geval je extra versterking nodig hebt en/of je normale dierenarts niet (meteen) kan komen)

2) gsm met opgeladen batterij
3) bandage voor staart
4) isobetadine gyneacologisch (tast slijmvliezen niet aan)
5) emmer lauwwarm water
6) glijmiddel of anders huishoudolie
7) touwtjes om de nageboorte op te binden en/of als trektouwtjes te gebruiken
8) betadine om het navelstompje te ontsmetten
9) klem voor op het naveltje
10) rekkertjes/elastiekjes
11) schaar en/of mes
12) handdoeken
13) riek om viezigheid mee uit stal te scheppen
14) kruiwagen
15) stro en hooi om stal bij te strooien en merrie iets te knabbelen te geven
16) koud water (om op het hoofdje te gooien als het veulen niet meteen reageert/ademt -> schrikreactie)
17) videocamera en fotocamera (met opgeladen batterijen) :)
18) emmer met deksel (om de nageboorte in te bewaren voor de veearts)

ONTWORMEN VEULENS
Overdoseren kan levensgevaarlijk zijn voor een veulen.
Een wormspuit kan nog wel eens doorschieten, waardoor het veulen onbedoeld een veel te hoge dosering binnenkrijgt. Enkele manieren om dit te voorkomen zijn:
-Geen volle spuit gebruiken, maar eerst de moeder ontwormen met de spuit zodat er nog precies genoeg in overblijft voor het veulen
-De benodigde hoeveelheid overbrengen in een schone plastic spuit (zonder naald) en die gebruiken bij het ontwormen van het veulen.

Een gangbare manier om het veulen te ontwormen is op ongeveer 10 dagen na de geboorte, dan weer 1 maand later en dan weer 1,5 mnd daarna. Later met het schema van de andere paarden mee.
De eerste keren ontworm je het veulen met een wormspuit die Ivermectine of Pyrantel bevat.
Voor een leeftijd van 6 maanden niet ontwormen met Equest.

Overleg voor het gewicht van het veulen en het werkzame middel in de wormspuiten even met je DA.

Iedereen veel succes!
Laatst bijgewerkt door balance op 28-04-25 15:26, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: toevoeging voor Kabayo

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:56

Jaa daar was ie al!

Mijn Friese merrie gaat dit jaar naar homozygoot champagne hengst Esperidion Doux Lorenzo van bokker Faline. Het is een E pony hengst en goedgekeurd bij AES. Ik wil graag begin maart beginnen. Voor het eerst een februari veulen. Maart veulens bevallen goed, ik wil het eens proberen
Afbeelding
Afbeelding

En mijn barock pinto merrie Minthe gaat naar Ieme BP60 ! Met haar begin ik in april te dekken
Afbeelding
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:20

Ik lees ook weer mee, we zijn er nog niet helemaal aan uit, maar de overweging is er weer om te fokken. Mogelijk toch weer met onze Rosa :o

Ik mis wel stiekem onze discutabele eer van “langste dracht” in het lijstje. Onze lieve Rosa heeft een bewezen dracht van 392 dagen laten zien afgelopen jaar. Mee genoten door alle bokkers in het dbt van 2024 :o :')

Boelles

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:25

Ik hoop dit jaar met ons friesche merrie mee te kunnen praten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:26

Aanwezig. Maar eerst moeten er nog veulens uit gepoept worden

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:28

Ik kom hier alvast een stipje zetten! We gaan in principe 4 merries dekken als alles goed gaat, 3 pony's en 1 paard. Ze krijgen allemaal in mei eerst nog hun veulen, dus we hebben nog even. Hengsten keuzes ook nog niet helemaal definitief, maar deze hengst wordt t sowieso (alleen nog niet 100% uit over welke merrie :+ ).

Afbeelding
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:06

Jaa daar is ie dan. Ik zet ook alvast een stipje. Eerst moet mijn 2025 veulen nog geboren worden.

Voor 2026 overweeg ik mijn beide merries te dekken. Zou dan mijn eerste keer worden met 2 veulens in hetzelfde jaar.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:17

:wave: ik meld mij ook weer. Weet nog niet of er dit jaar iets gedekt gaat worden, maar meelezen doen we altijd :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 23:20

Ha daar zijn we weer :) . Ons veulen moet nog geboren worden, maar het is de bedoeling dat Elonia straks opnieuw gedekt gaat worden (nou ja geïnsemineerd) en daarvoor heb ik de duitse Schweres Warmblut hengst Lancelo uitgekozen. Ik heb deze hengst live gezien bij de Hengstparade in Moritzburg afgelopen september en ik was eigenlijk meteen verkocht. Ik denk een hele mooie combinatie met mijn Elonia en ik ben nu al benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Elonia (Eckstein's Eminenz x Macho Polo), stokmaat 1.73, Groninger paard (zwaar warmbloed type), hier hoogdrachtig

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de hengst Lancelo (Loriot x Elbcaptitän), stokmaat 1.64, Schweres Warmblut.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:13

Daar is die weer.. Waarschijnlijk wordt het meelezen maar je weet maar nooit maar in principe wil ik pas weer dekken in 2026. Maar dit jaar wel vast oriënteren.. mits ik op mijn handen kan blijven zitten :-)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 02:27

Ik volg ook weer mee.

Ik wil graag mijn 3 jarige Palomino merrie dekken. Welke hengst weet ik nog niet. Kan nog niet echt vinden wat ik eigenlijk zoek :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:18

Ik meld me ook alvast hier.

Het is hier nog even puzzelen wie met wie gecombineerd gaat worden.

1 combi heb ik al. Mijn zilver splash palomino merrie gaat naar een valk splash hengst. Hengst zelf is reeds algemeen kampioen. Mijn merrie komt ui Tjechie dus wordt ook haar eerste showjaar.

Brittdekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:09

Na heeeeel lang dromen hiervan gaat mijn friese merrie dit jaar naar Iemebp60.
Hopelijk komt daar een mooi gezond veulen uit.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:28

Ook een stipje hier! Ik ga nog niks beloven of roepen, want dat heeft afgelopen jaar niets goeds gedaan aan mijn plannen. :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:31

Brittdekroon schreef:

Oh gezellig!! Twee Ieme baby's
Wanneer gaan jullie beginnen?

Leuk al die gezelligheid hier! Heb er weer zin in

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:33

Ik zet vast een voorzichtig stipje, mijn Lewitzer hengstje staat samen met zijn Welsh partbred/NRPS vriendin en ergens rond eind april/mei ook weer met mijn Duitse rijpony. Hij leeft vooral lekker in deze groep om te groeien, zijn vaste vriendin kan super goed schakelen tussen stoeien en opvoeden. Hij stond tot 2 weken geleden in de hele groep maar een paar van mijn dames vonden het al nodig om hengstig te worden en hij heeft ondertussen aardig het licht gezien :+ dus staat nu alleen bij merries die drachtig mogen worden van hem (en nu even beperkt tot 1 want ik heb geen zin in twee januari/februari veulens).

Vorig jaar heel veel pech gehad in het begin van het KI traject waardoor we mijn Duitse rijpony bijna kwijt waren (1 maand op de kliniek gestaan om erbovenop te komen, met meerdere keren aan een zijden draadje en uiteraard niet drachtig), scannen is voor mij geen optie meer met deze merrie. Gelukkig de plek en middelen aan huis waardoor we het op deze manier kunnen doen, ik vind het fascinerend om de kuddedynamiek te zien. Voel me wel een beetje een losgeslagen penny, maar ik fok (hopelijk) twee veulentjes voor mezelf en daarna gaan de ballen eraf van mijn hengstje en heb ik hopelijk voor de komende 20 jaar een hele mooie stabiele kudde. Geen idee of hij dit jaar al raak gaat schieten, dus het stipje is heel voorzichtig.

Mijn hengstje en zijn vaste vriendin:
Afbeelding
Mijn Duitse rijpony merrie:
Afbeelding

Brittdekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:13

Kabayo schreef:
Brittdekroon schreef:

Oh gezellig!! Twee Ieme baby's
Wanneer gaan jullie beginnen?

Leuk al die gezelligheid hier! Heb er weer zin in

Ik hoop haar eind maart daarheen te brengen.
Wanneer ga jij beginnen ?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:17

Begin april, wellicht treffen we elkaar :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:03

Ik begin eind april met 3 merries en juni nog 2 merries. :=

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:22

Jaaa leuk!!

De planning is dat ik dit jaar 7 merries ga laten dekken := Waarvan er nu 5 nog eerst hun veulen nog mogen krijgen.

Ik ben over 5 van de combinaties uit, alleen voor twee IJslanders nog niet.
Ik zal jullie de uitgebreide gedachtegang achter elke combi besparen :o

Ook komt de hengst El Perrier van 't Pietershof het 2025 dekseizoen bij mij in Zweden logeren...
Wat begin als een imo zeer onschuldige vraag aan zijn baasje of ze ook KI sperma op kon sturen naar Zweden eindigde in haar antwoord dat dat helaas niet kon maar dat Perry goed kan reizen dus dat ik hem wel kon lenen :Y)
Tja wat zeg je dan. Ik volg hem al sinds hij een jaarling is, en had hem altijd bovenaan mijn lijstje voor mijn jongste merrie. Een veulen uit die twee leek me altijd letterlijk een gouden combi.

Dus ik heb niet heel lang na hoeven denken over het aanbod om heel Perry zelf (en niet alleen zn zaadjes) hier te krijgen. Hij zal ook 3 maanden beschikbaar zijn voor merries van buitenaf.
Perry zal ongeveer half april naar Zweden vertrekken en begin augustus weer naar NL gaan.
Echt een unieke kans, want waarschijnlijk zal hij in 2026 gecastreerd worden...

Perry is geboren in 2019, ongeveer 155 cm hoog, partbred arabier x rocky mountain x paso.
Amber champagne, homozygoot champagne en zwart, draagt ook zilver en nd1.
Op zowat elke genetische ziekte getest en negatief. Super goede bouw, top top karakter, fijne gangen, geeft prachtige allround veulens.

Afbeelding

De merrie voor wie ik hem oorspronkelijk had gepland is Kina. Echt de perfecte combi imo, ze vullen elkaar heel mooi aan.
Kina heb ik sinds ze 13 maanden oud is, vers uit de pyreneeen.
Ze is nu 4,5. Ongeveer 145 cm, 75% Merens, 25% Arabofries. Een droomkarakter, bomproof en zadelmak geboren, harde werker, enorm braaf en uitgebalanceerd. Kan geweldig springen, fijne, ruime en soepele gangen, ijzersterke bouw, altijd gezond.
Fotos zijn van vorig jaar, toen was ze dus 3.

Afbeelding
De planning is om haar half april te laten dekken voor de eerste ronde. Het veulen zal sowieso champagne worden.

Ook IJslander merrie Fenja mag wss door Perry gedekt worden. Fenja wordt 9 jaar, 135 cm hoog.
Goede gangen, goede bouw, en het beste, vriendelijkste en zachtste karakter wat je je kan wensen. Mijn beste vriendin en maatje. Ze is ook nog kleindochter van de legendarische hengst Alfur fra Selfossi
Ze is nu nog drachtig, is half mei uitgerekend.

Afbeelding

Dan Aurora, dat staat nog niet vast maar is een optie. Lusitano merrie uit Spanje, dunskin, 155 cm (geschat), waanzinnig gave gangen, vriendelijk en werkwillig karakter. Ze is een rescue merrie, we zijn nog midden in haar training process. Waarschijnlijk blijft zij bij mij ivm haar verleden, ze zal hier haar droomleventje als fokmerrie en weideversiering mogen leven. Ze is nu drachtig en heeft vorig jaar ook een veulen gehad. Of ze direct terug gedekt zal worden wil ik af laten hangen van hoe deze bevalling gaat, mogelijk blijft ze een jaartje leeg. Maar ze lijkt het prima te trekken, is heel zen, komt goed en snel aan in gewicht en lijkt erg weinig last te hebben van haar dracht. Als het zo soepel blijft gaan mag zij ook door Perry gedekt.

Afbeelding

Silver mag ook weer gedekt, ze is een jonge Quarter merrie, geimporteerd uit de USA. Homozygoot voor zilver (enige en eerste in Europa). Ze is een engel in karakter, zit geen kwaad in. Heel beleefd, lief en zachtaardig. Super getalenteerd voor reining, ze heeft ook een top bouw en negatief voor alle quarter genetische ziektes.
Afbeelding

Silver mag op date met het rietje van de hengst Walla Whiz A Dunit, een droomhengst <3
Ik ben enorm fan van Wally vanwege zijn geweldige karakter wat hij ook altijd doorgeeft, zijn super gezondheid en top talent. Hij is een van de meer succesvolle show/wedstrijd Quarters in Europa, wint vrijwel elke show waar hij aan meedoet.

Afbeelding

En dan nog een Quarter, Ice. Een kleindochter van Hollywood Dun It, ze heeft geweldig papier en ook een geweldig karakter. Ze is haar hele leven fokmerrie geweest en heeft maar 1 oog, maar was in 5 keer oefenen basis ingereden :D Ze is enorm fijn om mee te werken, getalenteerd en lief.
Alle Quarter ziektes negatief, goede bouw en als kers op de taart amber cream champagne dun. Ze is moeder van twee geweldige en zeer populaire dekhengsten.

Afbeelding

Zij zal gedekt worden door de jonge hengst Champagne to Cash. Een hz champagne hengst, geimporteerd uit de USA. Goede oude bloedlijnen, gezond, mooie bouw en fijn makkelijk karakter.

Afbeelding

Dan heb ik nog twee IJslander merries die ik wil laten dekken, maar daar ben ik nog niet over uit door wie.

Jona, mijn prachtige kleine zilver vos merrietje, super afstamming, geweldige gangen en talent. 5 ganger met veul tolt :D Suuuuper lief, zacht karakter, soms een tikje onzeker maar een geweldig paardje <3

Afbeelding

En Svala, mijn 4 jarige IJslander merrie die ik nog nooit gezien heb :=
Svala staat op IJsland, hier zal ze ook gedekt worden deze lente. Aanstaande herfst is nu de planning dat ze ge-exporteerd zal worden naar Zweden.
Svala is een geweldige merrie, super karakter, enorm talent. Eerste prijs afstamming, enorm hoge genetische waarde en super gangen. Zij zal uiteindelijk zowel mijn sport als fokmerrie worden.

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 12:26

Lyona. Mooie combinaties. Naar wat voor stamboek gaan de kruising veulens?

Ik dacht een mooie hengst te hebben gevonden voor Sis. Helaas is even één portie diepvries al zo aan de prijs. |( ik vindt dit een te groot risico als het niet in één keer pakt. Als jullie nog een kleur hengst weten wat zou kunnen passen? Geen gelders, kinsky of Arabisch. Palomino of valk, cremello of perlino mag ook, maar die zijn er al helemaal niet.
Als ik niet een passende kleur hengst vindt kan ik altijd nog overwegen om een 'gewone' dressuur hengst te kiezen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:03

Ja die prijzen zijn soms schrikken.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:17

Wat leuk om te lezen, hier na bijna 10 jaar geen veulens gaan mijn 2 jonge dames dit jaar gedekt worden.

Nr1 welsh a merrie cookie, date nog geen idee hangt er ook vanaf welke hengsten er beschikbaar zijn in de buurt

Nr2 tinker merrie Odessa, die keuze zijn we aan het dubben heb wel wat goede gezien maar nog niet in levende lijven. Dus dat wacht ik even af.

Foto is van vorig jaar maar heb niets waar zeker de uk leuk op staat anders
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 12:49

Ik kom ook weer meepraten. Zie al een aantal bekenden weer, gezellig.

Na jaren wachten is mijn welsh sectie B merrie dit jaar 3 en bedoeling is om haar te dekken. Ik heb haar als veulen geïmporteerd uit Wales en ze zal dit jaar worden gedekt door een in Frankrijk gefokte hengst. Kijk er nu al naar uit en hoop dat alles goed mag gaan. Ik fok eens de zoveel jaar een veulen dus als het dan weer zover is extra leuk!

Mijn merrie
Afbeelding
Afbeelding

En de hengst
Afbeelding
Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:24

Ook ik waag me er weer aan na een paar jaar niet echt meer aanwezig te zijn geweest.

In 2005 werd in het eerste dikke buiken topic mijn toen nog verzorgpony pepper geboren.
Toen ze 9 maanden oud was kochten wij haar.
Inmiddels word ze 13 mei 20 jaar oud.
Ze heeft vorig jaar een palomino hengstveulen gekregen en is nu een jaartje leeg.
Waarschijnlijk gaat ze in april weer bij de hengst,maar heb nog niet echt een idee welke hengst.

Afbeelding

In 2022 kreeg ze een palomino merrieveulen,deze hebben we gehouden en ze word in april 3 jaar.
Die zal dit jaar ook bij de hengst gaan.
Een hengst waar ik al vaker veulens van gehad heb,een waarvan ik denk dat hij Eleri wel kan verbeteren op want zwakkere puntjes.
Alleen wel gegarandeerd een schimmel veulen zal hieruit komen.

Afbeelding

X

Afbeelding