Hengst, vers sperma, geen Jazz/Florestan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Hengst, vers sperma, geen Jazz/Florestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 16:28

Hoi,

Ik zoek voor komend seizoen een hengst die vers beschikbaar is. Waar in de afstamming geen Florestan of Jazz zit.

Dan bij voorkeur ook nog niet te groot/lang en een ietwat koel karakter. Ik hou niet van voorbeen smijters, liever een sterk achterbeen, met aanleg voor verzamelen. Maar belangrijkste is vrij van bovenstaande hengsten. Ik begin te denken dat dit bij het KWPN onmogelijk is....

Suggesties welkom!

Seven

Re: Hengst, vers sperma, geen Jazz/Florestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:13

Voor wat voor merrie zoek je een hengst?
We kunnen van aller roepen maar dan had je net zo goed zelf kunnen googlen op hengsten houders en daar 1 met de ogen dicht uitkiezen :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:20

Chippendale
Everdale

Bij de fokkerij van van Olst heb je best wat keuze denk ik.

Ik ben niet zo thuis in de jonge hengsten verder..... Maar er zal vast iets tussen zitten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 17:25

Seven schreef:
Voor wat voor merrie zoek je een hengst?
We kunnen van aller roepen maar dan had je net zo goed zelf kunnen googlen op hengsten houders en daar 1 met de ogen dicht uitkiezen :D

Ik heb echt wel een eind rond gekeken, maar kom echt bijzonder veel Jazz en of Florestan in de afstammingen tegen. Oke soms een generatie of 4-5 verderop, maar dan nog. Ik wil die inteelt niet :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 17:27

Budget ongeveer tot 1500 euro, is misschien nog wel goed te vermelden. En KWPN goedgekeurd. En als ik dan helemaal kieskeurig mag zijn, geen vos :)
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 17-02-25 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:28

Bordeaux of Henkie?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 17:35

Bordeaux en Lantanas staan inderdaad op mijn lijstje.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 17:41

Sky_As schreef:
Chippendale
Everdale

Bij de fokkerij van van Olst heb je best wat keuze denk ik.

Ik ben niet zo thuis in de jonge hengsten verder..... Maar er zal vast iets tussen zitten.

Kijken wij naar dezelfde van Olst? Best wat keuze..? Ik schrijf er al voor m'n gevoel 3/4 af alleen vanweg de afstamming.

Chippendale, ik kom er op de site niet helemaal uit of het vers beschikbaar is..?

Everdale is WFFS drager, liever niet..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:53

Dan heb je toch keuze genoeg zou je zeggen?

McLaren bijvoorbeeld. En bij Van Uytert staan er genoeg zonder Jazz of Florestan bloed.
https://www.uytert.nl/nl/actueel

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:06

Reesink heeft sowieso genoeg zonder dat bloed, v uytert inderdaad, van olst om maar wat te noemen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:07

Een Gribaldi zoon zoals Bon Bravour? Of nog een stap lager bij een Totilas zoon.

Volgens mij best wat keus

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:38

Painted Black

Jazz en Florestan vrij.

Goed achterbeen, bewezen, fokt niet te groot en vers beschikbaar bij van Olst als ik het goed heb.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:45

Keuze zát! Tig hengsten die aan je eisen voldoen. Maar voor wat voor merrie is het? Wat wil je verbeteren? Want er is echt meer dan genoeg keuze. En echt KWPN gekeurd of is het ook goed als je een hengst hebt die gekeurd is bij een ander warmbloed stamboek? Dan kan het veulen ook gewoon een volledig KWPN papier krijgen, en daar gaat het je om denk ik?

Kijk anders ook eens bij Reesink; die hebben heel veel hengsten met 'vreemd' en duits bloed die vrij zijn van de door jou genoemde hengsten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:24

Suzanne F. schreef:

McLaren bijvoorbeeld. En bij Van Uytert staan er genoeg zonder Jazz of Florestan bloed.

Ik denk dat McLaren geen goed achterbeen vererft.

Painted Black en Chippendale zijn niet vers beschikbaar bij van Olst :)

Wat vind je van Nalegro? Sterk van achter, zwart en laat al zeker veel aanleg zien voor pi/pa.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:40

Amiigo schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik denk dat McLaren geen goed achterbeen vererft.

En waar baseer je dat op?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 15:43

Jasmijn159 schreef:
Hoi,

Ik zoek voor komend seizoen een hengst die vers beschikbaar is. Waar in de afstamming geen Florestan of Jazz zit.

Dan bij voorkeur ook nog niet te groot/lang en een ietwat koel karakter. Ik hou niet van voorbeen smijters, liever een sterk achterbeen, met aanleg voor verzamelen. Maar belangrijkste is vrij van bovenstaande hengsten. Ik begin te denken dat dit bij het KWPN onmogelijk is....

Suggesties welkom!

Plaats nou gewoon een foto van je merrie en zet de afstamming erbij.

Op jouw manier vraag je banden voor je auto zonder erbij te zeggen wat voor auto je hebt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 10:16

Mijn merrie is een florencio x jazz.
Zoals gezegd wil ik een iets compacter paard: zij is vrij lang met een wat zwakke lende partij. En 1.70 hoog, dus hoogte hoeft er ook niet in. Haar voorbeen is keurig, maar achter zou ze wat makkelijker mogen dragen (vandaar voorkeur voor hengst met sterk achterbeen).
Ze heeft ook aanleg wat platte voeten, weke koten te krijgen. Dus bij voorkeur hengst die wat kort gekoot is.

Zo voldoende verbeterpunten?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 12:37

Ik mis nog steeds een goede standfoto. Maar Ozzy TN? Vrij bloed, sterke hengst, goede voeten. Vers beschikbaar en ruim in jou budget.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 12:43

O'toto komt bij mij op, of inderdaad Ozzy TN.
Bordeaux ook, maar die staat al op je lijst zag ik. Weet niet hoe de lendenen van je merrie en lengte exact zijn?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 21:23

carola schreef:
Ik mis nog steeds een goede standfoto. Maar Ozzy TN? Vrij bloed, sterke hengst, goede voeten. Vers beschikbaar en ruim in jou budget.

Is dit een grapje? Hier zit Florestan (via Fuerst romancier) in en maar liefst drie keer Jazz. Jazz zelf, Vivaldi en BH Zack... Dank voor je moeite maar dit is dus precies wat ik niet wil :)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:31

Joh, dat is toch ver genoeg weg? Daar zit toch helemaal geen probleem in? Maar goed, het was de eerste hengst die in mij op kwam naar aanleiding van je wensenlijstje.

Er zitten hier een aantal heel gerenomeerde fokkers die je al een aantal keer vragen om een standfoto en de afstamming (meer dan 2 hengsten noemen, het gaat ook om de hele merrielijn) om goed mee te kunnen denken met je. Jij geeft dat niet en brand de eerste de beste optie meteen zo af. Succes dan maar verder.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 21:35

Amiigo schreef:
Painted Black en Chippendale zijn niet vers beschikbaar bij van Olst :)

Wat vind je van Nalegro? Sterk van achter, zwart en laat al zeker veel aanleg zien voor pi/pa.

Nalegro vind ik een goeie optie, thanks!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 15:53

carola schreef:
Joh, dat is toch ver genoeg weg? Daar zit toch helemaal geen probleem in? Maar goed, het was de eerste hengst die in mij op kwam naar aanleiding van je wensenlijstje.

Er zitten hier een aantal heel gerenomeerde fokkers die je al een aantal keer vragen om een standfoto en de afstamming (meer dan 2 hengsten noemen, het gaat ook om de hele merrielijn) om goed mee te kunnen denken met je. Jij geeft dat niet en brand de eerste de beste optie meteen zo af. Succes dan maar verder.

Dit geeft een inteeltpercentage van bijna 3%. Ik wil graag onder de 1 blijven. Daarmee behouden we ook een gezond ras :)

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 16:38

Wat vind je van een hengst als Mauro Turfhorst? Wel in de 6e generatie (dacht ik) 1x Jazz. Hetzelfde geldt voor Livius, misschien dat die zou passen maar ook Jazz wat verder weg?

Voor de rest is het moeilijker om een hengst te vinden die én KWPN gekeurd is, én Jazz vrij is. Vaak zit er toch wel (ook in de verdere generaties) Jazz in. Waarom niet dekken met een niet KWPN gekeurde hengst? Dat maakt ook dat je zelf veel meer opties hebt.

Heb je eventueel een horsetelex linkje? En idd standfoto's of bijv. een video?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 18:26

Mauro turfhorst is zeker een optie! En Red Viper heb ik nu bovenaan staan.
Heeft iemand ervaring met zijn nafok tot zo ver? Als je zijn rapport leest heeft hij zelf cornage..