Waar komen dravers-rassen vandaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sevenofnine

Waar komen dravers-rassen vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 16:46

Ik was met een Engelse vriendin laatst aan het praten over hoe je 'goedkoop' met paarden kan aanschaffen. Da's een apart topic op zich, maar zij zag in haar omgeving vaak dat mensen een OTTB kopen, een volbloed die gedaan heeft als renpaard. Ik zei meteen, ja dat kan hier ook, maar wij hebben vooral dravers(renpaarden)...

maar waar komen dravers eigenlijk vandaan? Daar begon ik eens over na te denken. Het zijn geen volbloeden, of zijn ze verwant? Beide moeten ze snel zijn en ze kunnen er zelfs gelijkaardig uitzien. Ik zeg dat ze dat kunnen, want je kan bij dravers zoveel verschillen vinden. Ik heb in 1 van mijn oude paardenboeken de benaming 'Anglo-Normandische draver of Franse draver' staan. Dat zijn de paarden die je hier veel kan vinden. Betekend dat 'anglo' stukje dat er Engels volbloed in zit/zat?
Ik lees in een ander boek dar de Standardbred/Amerikaanse draver als grondlegger de Engelse volbloedhengst Messenger heeft.

Maar goed, hoe verwant zijn volbloeden en dravers?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:04

Dravers komen ver weg inderdaad van volbloeden vandaan, zoals bijna elk modern paardenras. Daarnaast was het vaak een mengelmoes van lokale merries, maar ook Morgans (USA) en Hackneys (UK) als ik het goed heb, in ieder geval paarden die voor de koets liepen met een goede draf.

Daarnaast heb je ook nog eens franse dravers, amerikaanse dravers (standardbreds) en in Rusland zijn er ook veel verschillende dravers, oa Orlov dravers. Ik geloof dat vandaag de dag de Amerikaanse Standardbred het meeste invloed heeft op alle verschillende dravers over de hele wereld, simpelweg omdat deze het snelste waren. De enige 'standard' voor dravers was namelijk hun snelheid, dat is waarom er zo veel verschillen kunnen zijn tussen dravers, want naar schoonheid of bouw werd minder naar gekeken. De paarden die de standard haalden, waren standardbreds oftewel de naam van het ras :D Op de stal waar ik werkte hadden we prachtig mooie, bijna volbloed-achtige dravers, maar ook reuzen van 1.80 en zelfs een paar kleintjes die nogeneens de 1.50 haalden. Zware paarden, maar ook hele verfijnde paarden en alles daar tussen in. Volgens mij is de eerste 'echte' amerikaanse Standardbred een hengst genaamd Hambletonian, er is in de US nog steeds een race met zijn naam.

Mijn paard is een zweeds gefokte draver die eigenlijk bijna altijd vnl amerikaans bloed dragen. Mijn paard heeft 22% Frans bloed (van haar opa Orlando Vici) en 77% Amerikaans bloed.

Via deze site: https://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData kun je zien hoe veel amerikaans, frans en russisch bloed er in de paarden zitten. Als je op Horsetelex oid kijkt, zal je vast best wel ver terug kunnen klikken en daar de verschillende rassen uit kunnen zoeken. Edit; even een paar 100 jaar teruggespoeld in de pedigree van mijn merrie :D Uiteindelijk kwam ik rond het midden van de 1850's terug op paarden die bijv 'standardbred', 'trotter' of volbloed vaders hadden, met bijv Morgan moeders. Dat zijn dan Amerikaanse paarden. Als je via Franse vaders terug klikt, kom je uit op paarden met een mix van Anglo Norman, franse dravers, volbloeden en zelfs Selle Francais.

Hier vond ik een mooie: https://www.allbreedpedigree.com/la+pilot. Anglo Norman en volbloed aan de vaders kant, Sele Francais en Arabian Turkoman, oftewel zeer waarschijnlijk een Akhal Teke of verwant daarvan, aan de moeders kant. Nu werd ik nieuwsgierig naar Orlov dravers en daar kan je nog veel verder redelijk raszuiver terug zoeken. Dat ras gaat terug tot begin 1800s en komt uiteindelijk uit op Arabieren, en random Europese, redelijk warmbloed-achtige rassen als Knabstruppers en duitse merries en verder merries zonder naam of andere info

Ruitje hier op bokt kan er vast wel meer over vertellen :D

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 19:55

Hambletonian daar heb ik ook iets over gelezen. Ik kan mijn weg niet goed vinden door de dravers-stamboeken dus ik vind het moeilijk om veel te vinden. Die laatste link is inderdaad interessant met die Akhal Teke erin!! Na verder lezen moet zou ik ook niet verbaasd zijn om berber paarden in oudere stambomen te vinden.
Ik ken inderdaad zowel dravertjes van 152cm en ook beesies van 180cm+ :') Ik vind ze vaak wel lief en rustig.

Piekosjj

Re: Waar komen dravers-rassen vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:58

Ja het zijn over het algemeen hele lieve en eerlijke paarden. Veel energie, maar meestal erg zachtaardig. En dat moet ook wel, je zit op de sulky natuurlijk op een best gevaarlijke plek dus je wilt geen paarden die bokken of veel opzij springen, dat gaat gewoon niet. Paarden met een 'vervelend' karakter gaan vaak ook niet zo lang mee, die worden dan verkocht als rijpaard of merries als fokmerries. Ik heb eens een keer op de sulky gezeten van een paard dat opeens jolig werd en vanuit het niks begon te bokken. Toen had ik ook direct een klap tegen m'n kop, viel van m'n sulky en een paar meter werd meegetrokken want mijn been bleef ergens achter haken. En toen was ik heel blij dat ik altijd een cap op had :j Je ziet best veel nare ongelukken gebeuren als paarden bokken, een paard er vandoor gaat of als bijv twee sulky's vast in elkaars wiel zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:01

Interessant! Leer nog eens wat zo..

Heb een beetje begrepen dat Franse Dravers wel een beetje berucht zijn qua karakter (of opvoeding).

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:11

sevenofnine schreef:
Hambletonian daar heb ik ook iets over gelezen. Ik kan mijn weg niet goed vinden door de dravers-stamboeken dus ik vind het moeilijk om veel te vinden. Die laatste link is inderdaad interessant met die Akhal Teke erin!! Na verder lezen moet zou ik ook niet verbaasd zijn om berber paarden in oudere stambomen te vinden.
Ik ken inderdaad zowel dravertjes van 152cm en ook beesies van 180cm+ :') Ik vind ze vaak wel lief en rustig.

de FAQ van de Nederlandse Draf- en Rensport geeft enig inzicht: https://ndr.nl/faq/?p=faq&menu=23#3.1

De Nederlandse Harddraver komt vooral uit kruisingen, maar als je stamboek I bekijkt, zijn het hier vooral 'inlandse' paarden en Friese paarden geweest. Het Nederlandse stamboek is vanaf de jaren 50 gesloten voor andere rassen, daarvoor is er nog wel eens wat inmeng van volbloed geweest. Volgens mij was in de lijn van de merrie Jacatra de laatste volbloed te vinden, de merrie Felicitas was een dochter van de volbloed Koridon XX.

Het Franse stamboek is ook echt gesloten, maar laat eens in de zoveel jaar een Amerikaanse hengst toe.

Binnen de stamboeken van verschillende landen zijn er ook nog verschillen. het NL stamboek erkende het Engelse bijvoorbeeld niet, omdat daar vreemd bloed in zit. Die hebben dan ook vooral pacers, en ook bonte Dravers. Andersom is dat geen probleem, er lopen een heleboel Nederlandse Dravers in de UK, wij hebben er ook wel eens een stel jaarlingen naartoe verkocht.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 17:13

Elisa2 schreef:

Heb een beetje begrepen dat Franse Dravers wel een beetje berucht zijn qua karakter (of opvoeding).

Nooit gehoord van een verschil... Voor mij hebben dravers meestal de reputatie om braaf te zijn. Maar mensen nemen vaak aan dat ze niet kunnen galopperen of dat ze lelijk zijn.

Ik ben nog nooit een pacer tegengekomen. Lijkt inderdaad dat die meer in de USA voorkomen (Standardbred) dan in de Franse dravers. Hoe zou dat zijn om mee te rijden :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:05

Elisa2 schreef:

Ik vind ze juist heel fijn qua karakter.
Ze zijn ook vaak groter en hebben meer bot.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:23

Dravers hebben heel veel verschillende karakters. Over algemeen zijn ze braaf maar er zitten ook veel rille tussen. En niet zozeer dat ze kijkerig zijn, maar gewoon ril in het werk.
En men verkijkt zich met enige regelmaat op het omscholen van een draver. Een draver is nu eenmaal gemaakt om hard te draven, qua bouw en qua opvoeding. Het is een mythe dat ze worden geslagen als ze galopperen, maar ze worden meestal alleen maar getraind in draf.
Dus dan is omscholen niet altijd even eenvoudig, dat is niet voor iedereen weggelegd. Het hele lijf moet zich anders leren gedragen, dat kost tijd, kennis en geduld.

En dat is eigenlijk hetzelfde als met volbloeden. Maar daar hoor ik ook vaak over dat ze in vrachtwagens geïmporteerd worden en dat ze veel al wat mankeren of onder valse voorwendselen worden verkocht. Er zijn wel een aantal topics daarvan op bokt. Paard zou L springen zijn, maar was nog nooit op wedstrijd gestart. Paard zou gezond zijn maar mankeerde van alles etc.
Soms zit er ook een gezonde brave bij, maar dat is niet zo vanzelfsprekend als dat verkopers handelaren zeggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:35

Er zijn genoeg dravers die ook onder het zadel worden getraind (monte).
Ik reed regelmatig op dravers die nog voor de sulky gingen, wel vaak buiten het wedstrijd seizoen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:22

Ik vind de Franse dravers minder intelligent dan de Amerikaanse en ook minder mensgericht. Ik heb zelf altijd het liefst de wat kleinere Amerikaanse dravers gehad, al heb ik er nu eentje met ver weg wat Frans bloed in zijn moederlijn.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 02:17

Piekosjj schreef:
Via deze site: https://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData kun je zien hoe veel amerikaans, frans en russisch bloed er in de paarden zitten. Als je op Horsetelex oid kijkt, zal je vast best wel ver terug kunnen klikken en daar de verschillende rassen uit kunnen zoeken. Edit; even een paar 100 jaar teruggespoeld in de pedigree van mijn merrie :D Uiteindelijk kwam ik rond het midden van de 1850's terug op paarden die bijv 'standardbred', 'trotter' of volbloed vaders hadden, met bijv Morgan moeders. Dat zijn dan Amerikaanse paarden. Als je via Franse vaders terug klikt, kom je uit op paarden met een mix van Anglo Norman, franse dravers, volbloeden en zelfs Selle Francais.

Bedankt voor de site, wat leuk! Die kende ik nog niet! Mijn paard is dus voor het grootste gedeelte Standardbred, dat vermoedde ik al maar ik wist het nooit zeker.

Afbeelding

Edit: heeft iemand ook enig idee wat de nummers achter zijn naam en geboortejaar betekenen? 1.20,6v 1.18,5a kr 19,991 14 3-2-2
En kan ik ook zien hoeveel prijzengeld hij bij elkaar gehaald heeft? Van zijn vader kan ik dat wel zien. Ik weet dat mijn paard ook overal gekoerst heeft en ook wel het één en ander gewonnen heeft, maar niet hoe veel precies.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 07:34

De eerste twee zijn zijn recordtijden over de kilometer met twee verschillende soorten starts, dan hoeveel kronen hij heeft gewonnen, en de laatste geeft aan hoeveel keer hij is gestart en hoe vaak hij 1e, 2e en 3e was volgens mij.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 07:49

Dankjewel! Dat is dan alleen in dat land? Is dat Denemarken of Zweden? Ik weet namelijk dat hij veel vaker gestart is, in veel meer landen ook. In Zweden was hij aan het einde van zijn drafsport carrière, dat kan ik terug zien in het paspoort. Maar hij is ook in onder andere Denemarken, Duitsland en Frankrijk gestart. En in Nederland uiteraard.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:32

Texas02 schreef:
Dankjewel! Dat is dan alleen in dat land? Is dat Denemarken of Zweden? Ik weet namelijk dat hij veel vaker gestart is, in veel meer landen ook. In Zweden was hij aan het einde van zijn drafsport carrière, dat kan ik terug zien in het paspoort. Maar hij is ook in onder andere Denemarken, Duitsland en Frankrijk gestart. En in Nederland uiteraard.

Ymoko Buitenzorg? Die heeft alleen in Nederland gelopen, met één uitstapje naar Duitsland. Hij heeft schijnbaar wel in training gestaan in Zweden en Denemarken, maar ik kan geen koersresultaten vinden
https://sportapp.travsport.se/sportinfo ... 72/history
https://travinfo.dk/horse_tabs/622770

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:03

Ik kan nu ook niks meer vinden. Maar toen ik hem 7 1/2 jaar geleden kocht, kon ik wel overal uitslagen vinden, dat is het rare.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 11:49

prompter schreef:
Ik vind de Franse dravers minder intelligent dan de Amerikaanse en ook minder mensgericht. Ik heb zelf altijd het liefst de wat kleinere Amerikaanse dravers gehad, al heb ik er nu eentje met ver weg wat Frans bloed in zijn moederlijn.

Oehh Ik kan de mijne niet vinden (ik heb zijn volle stamboeknaam niet, ik ga op zoek da's leuk) maar ik vermoed dat hij vanwege zijn formaat eerder Frans is. Ik moet hem even verdedigen. Ik vind hem enorm mensgericht en best intelligent. Ik kan natuurlijk niet met Amerikaanse dravers vergelijken. Hij is niet zo slim als de PRE's waarmee ik gereden heb, ook minder complex, meer vergevingsgezind. Maar tegenover een ''''standaard''''- warmbloed snapt hij nieuwe dingen heel snel. Ben dus best tevreden over die Franse :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 12:27

Oh, ik vind alle dravers slimmer dan de gemiddelde warmbloed hoor, ook de Franse :)). Maar mijn man was dravertrainer en we hebben van alles langs zien komen, de Franse waren toch degene die zich het meest in de nesten wisten te werken :D

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 12:52

Ok dan zijn we weer vrienden als de Franse dravers complimenten krijgen :D

Ik weet nog niet of mijn exemplaar talent voor nesten heeft. Ik zal afwachten. Hij is wel heel behendig om niet in plassen water te moeten stappen, dat is wel grappig voor zo'n groot paard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 13:37

Staat zijn volledige naam niet in zijn paspoort?

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 15:16

Ik ben niet de eigenaar van "mijn" exemplaar, maar ik zal eens naar de volledige naam vragen.
Voordien niet veel in aanraking gekomen met dravers, wat ik nu allemaal ontdek is wel nieuw allemaal. Ik hoor mensen vaak nogal denigrerend doen over dravers, omdat ze en masse en soms uitgemergeld van vrachtwagens gehaald worden en dan doorverkocht. Zitten gelijkaardige situaties tussen zoals wat je met ottb's hebt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:51

Texas02 schreef:
Ik kan nu ook niks meer vinden. Maar toen ik hem 7 1/2 jaar geleden kocht, kon ik wel overal uitslagen vinden, dat is het rare.

Volgens de zweedse autoriteiten is je paard ook overleden, ik weet niet of je daarvan weet? Ik gok dat hij nog in leven is door je insta te zien :') Hij zou in 2009 van Denenmarken naar Zweden zijn geimporteerd, daarvoor een paar races in NL gelopen met een trainer met NLs-klinkende naam die op het moment (ook) in Zweden actief is. Hij zou in ieder geval ongeveer een jaar in Zweden hebben gestaan maar heeft hier geen races gelopen.

Mijn draver is ook erg slim en leert ontzettend snel bijv stemcommando's aan die ik haar eigenlijk nogeneens actief aanleer, ze snapt gewoon dingen en ook nog eens in drie verschillende talen :)) Maar in verhouding met bijv arabieren vind ik ze niet heel intelligent :o Ze leren heel snel dingen, maar denken niet zo veel na en volgen vooral commando's op. Ik zei altijd voor de grap dat je een draver zo in een kuil of tegen een boom in kan rijden en ze doen het gewoon.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:03

Waar komen ze vandaan? Ik zou OTTB zeggen. Ja, zit veel in. Maar ik heb laatst wat onderzoek gedaan. En mijn draver is familie van zowel Fusaichi Pegasus als Secretariat. <3
Dus als eerste zou ik de ottb als ras zeggen. En ik zou ze ook wel echt volbloeden noemen! :j Niet alleen omdat de geschiedenis dat zegt, maar ook omdat ze zo heet zijn! (Of misschien is het gewoon de mijne :') )

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:06

Niet allemaal heet hoor, ik heb er nu eentje die nergens van onder de indruk is :D

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:10

prompter schreef:
Niet allemaal heet hoor, ik heb er nu eentje die nergens van onder de indruk is :D

Ahahahah je hebt geluk! Maar ik zou mijn paard niet anders willen hoor. Vroeger toen ik niet beter wist, wilde ik altijd al een heet paard en nu moet ik er mee dealen ook! :')