JL minipaarden verwacht maar liefst 20 veulens in 2025 !!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

JL minipaarden verwacht maar liefst 20 veulens in 2025 !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 14:21

Lieve help.... ik heb jullie steun hard nodig om door alle slapeloze nachten heen te komen! volgen jullie ons in dit mega drukke veulenjaar?

Eerst een beetje tekst en uitleg ;) In 2023 hebben wij niet zo veel merries dragend gekregen, waardoor 2024 een vrij rustig jaar was. Hierdoor hadden we besloten om in 2024 alle merries bij de hengsten in de wei te zetten onder het motto "blijkbaar selecteren ze zelf, we zien wel wat er dragend word en wat niet..." Dit gaf een verbluffend resultaat en we hadden bijna alle merries dragend, maar liefst 13 veulentjes zouden we verwachten!

Waar komen de andere 7 dan nog vandaan? :Y)
Wij hebben in 2024 onze kudde uitgebreid, hiervan bleken ook nog eens 6 merries dragend te zijn... OEPS :=
Nummer 7 is de pony van mijn man zijn dochter, zij is met haar moeder overgestapt op een grotere rijpony maar de mini hadden ze al zo lang dat mijn man deze nu opvangt. En dat maakt dus 20 totaal :=

Enerzijds natuurlijk gekkenwerk... maar aan de andere kant ook ontzettend leuk!
Enorm veel zin in deze mega grote uitdaging! We hebben een extra camera aangeschaft en zijn momenteel de stallen zo aan het indelen dat we straks in ieder geval 4 stallen onder camera toezicht hebben. Birthalarm ligt alvast klaar en verder hoop ik dat de merries het beste met mij voor hebben en duidelijk tonen wanneer ze iets van plan zijn :+

En dan nu alle combinaties, de merries met +/- ervoor zijn dus aangekocht en weten we geen precieze dekdata van helaas. Ik zal verder niet te veel tekst en uitleg bij de combi's gaan plaatsen, dan haakt iedereen af :P

Zijn jullie er klaar voor? hou je vast O:)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hiertussen volgt dan de pony van mijn man zijn dochter.
Ise is rond 10 mei uitgerekend van de hengst Sebastopol's Zozo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze combi is wel extra bijzonder. Zowel G-Star als Huppel zijn namelijk verkocht (aan Rowan).
We hadden Huppel leeg verkocht maar die bleek ineens toch dragend. Voor ons super leuk dat we zo'n afspraak konden maken dat zij toch de merrie kon overnemen en wij toch nog uit mogen kijken naar het veulentje <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

linda2008

Re: JL minipaarden verwacht maar liefst 20 veulens in 2025 !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 14:28

Nog even toevoegen dat de hengst G-Star dus is verkocht, Habaldi hebben wij juist terug gekocht, het is onze eerste jaargang veulens van Boy, en de allereerste veulentjes van Shadow...
Dus dat maakt het, vooral voor onze heren, allemaal wel echt onwijs spannend!!! :):)

En Jupi zit zaterdag dus al op 300 dagen :oo

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:58

Ik volg natuurlijk mee!

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:03

Volg! Drukke periode, maar wel een land vol veulentjes straks liehief

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:04

Ik volg mee :) Gstar heeft het druk gehad haha

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:15

Ik volg ook! En ik wilde ook al opmerken dat G-Star zijn taak heel serieus heeft opgepakt _O-

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:23

Spannend allemaal, maar zoveel veulens, kun je ze dan allemaal wel de aandacht geven om ze goed mak te maken ? Serieuze vraag.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 15:44

Gstar vond het gelukkig geen straf :P

Hengstje shadowfax heeft niet bij ons gedekt maar die hebben we later ook gekocht dus extra spannend :):)

Hannah, terechte vraag hoor en nee dat hebben we waarschijnlijk helaas niet… we doen natuurlijk zo goed mogelijk ons best en hopen dat ze ons van nature graag opzoeken. Maar ook met iets minder veulens komt het wel voor dat sommige minder in de hand komen dan andere. Wij melden dat bij eventuele verkoop wel altijd netjes, gelukkig zijn ze dan ook nog jong genoeg om alles te leren :) (en sommige leren al als ze bij de hoefsmid geweest zijn en andere blijven het spannend vinden zelfs als ze regelmatiger in de hand komen)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:46

Spannend , Ben heel benieuwd naar Juup dr kind :D

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:55

Is ook zo Linda, ze zijn nog heel jong. Ik heb steeds 1 veulen gehad en dat vond ik al intensief, ze alles leren, langs de weg, wandelen, dat soort dingen, dus vandaar de vraag.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:24

Wauw wat een leuk topic zeg!
Nog niet eerder een topic gevonden waar zoveel veulens in aangekondigd werden! :))
Ik volg met plezier mee <3

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:31

ik ga ook volgen :D Hele mooie combi's zijn het geworden

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:35

Ik kreeg even een error bij de foto van Picasso, opeens een paar benen en hoofd extra }:0

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:38

Ik volg ook mee. Wij hebben in 2024 in totaal 15 veulens gehad. Maar vanaf een bepaald aantal maakt eentje meer of minder niet meer uit :') Slaap te kort heb je toch :+.

Kwa aandacht geven valt het opzich mee vond ik. Als je elke dag even de weide ingaat om te knuffelen dan worden ze vanzelf sociaal. Het leren vast staan, voetjes oppakken etc etc is op een weekje geleerd indien nodig. Ben heel benieuwd naar alle veulens bij jou :D

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:39

Ooh heerlijk om te volgen, wat een knappe combinaties!
Zijn het allemaal ervaren moeders?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:45

Wat een project! 20 veulens, dat is echt niet niks, maar het klinkt ook wel als een hele gave uitdaging . Het lijkt erop dat jullie er goed op voorbereid zijn met de camera's en het birthalarm, dus dat is alvast een slimme zet . :)

Zo'n groot aantal is natuurlijk wel wat om in de gaten te houden, en ik kan me voorstellen dat het je af en toe wat zorgen zal geven , vooral als alles tegelijk komt. Zelf verwacht ik 5 veulens uit mijn Amerikaanse minipaarden, die iets kleiner van formaat zijn , maar ik weet dat het ook bij zo'n aantal altijd een uitdaging is om alles goed in de gaten te houden.

Hoe dan ook, veel succes! Het lijkt me echt een heel bijzonder jaar voor jullie! ;)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:47

Jeetje wat een hoop haha

Ik hoop voor jullie dat het een mooi voorjaar en zomer wordt, alles lekker op de wei en dat het allemaal goed mag gaan.

Ben benieuw naar de veulentjes van jullie nieuwe hengst en naar Habaldi op de keuring :D

Wat mak maken betreft, ik heb bij een fokker gelopen die altijd een wei vol veulens had, als je er een paar tam hebt neemt de rest het goede voorbeeld wel over. Als je er dagelijks tussen loopt hier en daar eens wat lekker uitdeelt komt dat vanzelf goed. Zelf vind ik een veulen kopen het leukste, ze zijn zo mak, halstertje om en wat dagen mee spenderen, zeker die kleintjes, komt al snel goed.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:00

Wat een prachtig koppel merries en hengsten.
Ik ben wel heel benieuwd naar het koppel met Picasso.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 18:03

Wat een hoop veulens!Ga zeker volgen.Ook nog eens rondom de hk.Als je dan met wallen loopt weten we hoe het komt.Succes!Zelf dit jaar geen veulens dus leuk om naar uit te kijken wat er bij jullie uitploft

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:23

Hopelijk gaan er geen vroegere overtijd en geen latere vroeger zodat alles tesamen moet :')

Gaan ze snachts op stal onder camera? Of moet je stallen gaan bijbouwen _O-

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:27

Jeetje! Dat wordt een heel druk jaar voor jullie.
Gaan jullie dan straks selecteren welke paardjes er blijven en welke in jullie fokkerij blijven? Of houden jullie alles aan tot hun 1ste jaar

Gelukkig krijgen wij dit jaar maar 3 veulentjes. Maar als wij nog voldoende land hadden gehad waren het er hier ook wel een stuk meer geweest haha!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 20:37

Happinez schreef:
Spannend , Ben heel benieuwd naar Juup dr kind :D

Dan heb jij geluk, want die mag aftrappen *\o/*

BarbaravdW schreef:
Ik kreeg even een error bij de foto van Picasso, opeens een paar benen en hoofd extra }:0

Whahaha jep ik begrijp je, ik kon zo gauw geen betere foto van hem vinden, hij is niet van ons..

nieky1993 schreef:
Ik volg ook mee. Wij hebben in 2024 in totaal 15 veulens gehad. Maar vanaf een bepaald aantal maakt eentje meer of minder niet meer uit :') Slaap te kort heb je toch :+.

Kwa aandacht geven valt het opzich mee vond ik. Als je elke dag even de weide ingaat om te knuffelen dan worden ze vanzelf sociaal. Het leren vast staan, voetjes oppakken etc etc is op een weekje geleerd indien nodig. Ben heel benieuwd naar alle veulens bij jou :D

Ik hoop dat je gelijk hebt haha!
Ja elke dag in de wei zijn wij wel, maar probleem bij ons is dat wij in de zomer verschillende kuddes maken (ivm meerdere hengsten), dus soms kom je op de ene plek wat vaker dan op de andere. Ik moet het ook nog zien te combineren met een klein kindje van 1,5jaar := maar we gaan gewoon enorm ons best doen :j

Thami schreef:
Ooh heerlijk om te volgen, wat een knappe combinaties!
Zijn het allemaal ervaren moeders?

De meeste gelukkig wel :j
Alleen Lyria heeft nog nooit een veulentje gehad.

Laureas schreef:
Wat een project! 20 veulens, dat is echt niet niks, maar het klinkt ook wel als een hele gave uitdaging . Het lijkt erop dat jullie er goed op voorbereid zijn met de camera's en het birthalarm, dus dat is alvast een slimme zet . :)

Zo'n groot aantal is natuurlijk wel wat om in de gaten te houden, en ik kan me voorstellen dat het je af en toe wat zorgen zal geven , vooral als alles tegelijk komt. Zelf verwacht ik 5 veulens uit mijn Amerikaanse minipaarden, die iets kleiner van formaat zijn , maar ik weet dat het ook bij zo'n aantal altijd een uitdaging is om alles goed in de gaten te houden.

Hoe dan ook, veel succes! Het lijkt me echt een heel bijzonder jaar voor jullie! ;)

Het is een beetje uit de hand gelopen zullen we maar zeggen := leuk als je dezelfde hobby hebt thuis, maar dat zorgde hier ook voor een kudde die in no time 2x zo groot werd :P en je wil allebei altijd net andere pony’s aanhouden dus we hebben de grootte van de hobby inmiddels maar gewoon geaccepteerd ;)
5 is een heel mooi aantal! Heb je ook een volgtopic?

mvdbijl schreef:
Jeetje wat een hoop haha

Ik hoop voor jullie dat het een mooi voorjaar en zomer wordt, alles lekker op de wei en dat het allemaal goed mag gaan.

Ben benieuw naar de veulentjes van jullie nieuwe hengst en naar Habaldi op de keuring :D

Wat mak maken betreft, ik heb bij een fokker gelopen die altijd een wei vol veulens had, als je er een paar tam hebt neemt de rest het goede voorbeeld wel over. Als je er dagelijks tussen loopt hier en daar eens wat lekker uitdeelt komt dat vanzelf goed. Zelf vind ik een veulen kopen het leukste, ze zijn zo mak, halstertje om en wat dagen mee spenderen, zeker die kleintjes, komt al snel goed.

Dankjewel :) ach we zien wel hoe ver we komen, vorig jaar hadden we juist de pech met een paar hele schichtige veulens, dat nam de rest dus helaas ook over :P maar we gaan dit jaar voor een hele bups kroelkonten ;)

Super leuk dat jullie allemaal willen volgen :D ik heb zo getwijfeld om een topic te openen… maar nu word ik weer helemaal enthousiast :D bedankt!!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 20:38

Knolselder schreef:
Hopelijk gaan er geen vroegere overtijd en geen latere vroeger zodat alles tesamen moet :')

Gaan ze snachts op stal onder camera? Of moet je stallen gaan bijbouwen _O-

Ik hoop inderdaad dat ze zich enigszins aan de planning houden :P
Ik zal niet zeggen dat Johan momenteel bezig is met de stallen :o hahaha er waren wel wat aanpassingen nodig omdat ik inderdaad alles wel binnen wil laten bevallen :=

marrie1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:40

Ga je de aspc veulens aanhouden of komen ze ook in de verkoop? Heel anders dan de andere die je hebt.

(Ja volgend want wil heel graag een 2025 veulen)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 20:41

RSDICBS schreef:
Jeetje! Dat wordt een heel druk jaar voor jullie.
Gaan jullie dan straks selecteren welke paardjes er blijven en welke in jullie fokkerij blijven? Of houden jullie alles aan tot hun 1ste jaar

Gelukkig krijgen wij dit jaar maar 3 veulentjes. Maar als wij nog voldoende land hadden gehad waren het er hier ook wel een stuk meer geweest haha!

Hihi nou ik zou wel willen dat alles sowieso tot 3de jaar kan blijven maar nee dat is helaas niet haalbaar. Er zal wel echt geselecteerd moeten gaan worden. Zowel in de merries, als in de veulens. Dat vind ik niet leuk maar dat wisten we toen we onze kudde zo gingen uitbreiden. iets uitbreiden mocht, maar daar kunnen niet nog eens 20 veulens bij en we willen wel iets aanhouden uiteraard… tenminste ik ga er wel van uit dat het geen 20 hengsten worden?! :P :')