Hengstenkeuze Jazz x Florencio

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Hengstenkeuze Jazz x Florencio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 13:03

:wave:

Omdat hier toch wel een aantal kenners ronddwalen op bokt ben ik benieuwd wat jullie bij deze merrie vinden passen. Ze staat in principe te koop, maar mocht ze niet verkocht worden dan dekken we haar aan.

Jazz x Florencio x Rabiat Z
Ster, d-oc, IBOP (dress) sport
Z2 met winst
1.74
3 sterke gangen. Goede stap, sterke draf, galop is de beste gang. Goede voeten en beenwerk.
Heeft onder het zadel niet veel slechte punten vind ik zelf. In het verleden RX goedgekeurd.

Aandachtspunten:
Rug (iets strak)

Wat zoek ik:

Meer souplesse en lichaamsgebruik
Brave hengst
Mooie voorbeen techniek en fijn achterbeen. Daar wil ik niet op inleveren.
Iets voorkeur voor Duits bloed.

Brand los! **\O/**
(Helaas geen standfoto van de zijkant)

Afbeelding

Afbeelding

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:14

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:52

Ik zou toch graag een betere standfoto willen zien: volgens mij is ze best mooi gebouwd. Maar dat is zo slecht te beoordelen.

Hoe groot is ze? En wat zoek je?
Omgang?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 15:05

Anomien schreef:
Ik zou toch graag een betere standfoto willen zien: volgens mij is ze best mooi gebouwd. Maar dat is zo slecht te beoordelen.

Hoe groot is ze? En wat zoek je?
Omgang?

Ik heb alleen deze foto’s waar je misschien iets aan hebt:

Afbeelding

Afbeelding

In de begin tekst staat alle info die je vraagt. In de omgang is ze wel merrie maar prima te hanteren. Onder het zadel zeer werkwillig, maar wel heet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 15:33

Hele mooie merrie, wel strak inderdaad in de rug.

Ik zie dat ze al drie nakomelingen heeft gehad, weet je hoe die zijn geworden?

Ik vond de Total mcLarens op de eerste bezichtiging aansprekend maar niet uitblinken in souplesse en lichaamsgebruik.

Een hengst die mij opgevallen is qua souplesse en lichtvoetigheid is Perfect Pleasure, of het echt een vader paard is weet ik niet. Hengst is nog jong, stap is niet geweldig.

En ik weet niet of hij nog beschikbaar is, maar Dark Rousseau past volgens mij ook wel in je zoekplaatje. Evenals Secret Lover maar dan krijg je wel lijnenteelt op Florestan..ik weet niet of dat de souplesse bevorderd.

Secret bloed geeft wel souplesse maar ze hebben niet allemaal een goed achterbeen en hetzelfde geldt voor Escamillo bloed. Extreme US zou wellicht ook wel kunnen passen op deze merrie.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 16:36

Elisa2 schreef:
Hele mooie merrie, wel strak inderdaad in de rug.

Ik zie dat ze al drie nakomelingen heeft gehad, weet je hoe die zijn geworden?

Ik vond de Total mcLarens op de eerste bezichtiging aansprekend maar niet uitblinken in souplesse en lichaamsgebruik.

Een hengst die mij opgevallen is qua souplesse en lichtvoetigheid is Perfect Pleasure, of het echt een vader paard is weet ik niet. Hengst is nog jong, stap is niet geweldig.

En ik weet niet of hij nog beschikbaar is, maar Dark Rousseau past volgens mij ook wel in je zoekplaatje. Evenals Secret Lover maar dan krijg je wel lijnenteelt op Florestan..ik weet niet of dat de souplesse bevorderd.

Secret bloed geeft wel souplesse maar ze hebben niet allemaal een goed achterbeen en hetzelfde geldt voor Escamillo bloed. Extreme US zou wellicht ook wel kunnen passen op deze merrie.

De ferdeaux is op de hengstenkeuring geweest. Meer souplesse en beweging maar mist weer een beetje body.

Afbeelding

De First Dior heb ik gezien op film. Hele grootramige merrie met maat. Maar mist ook wel een beetje de souplesse vind ik. De Dante u.s ken ik niet helaas. Die is nu ook pas 1,5.

Extreme ben ik geen fan van de nafok tot nu. Niet de allerbeste bovenlijnen.
Secret en Escamillo bloed ben ik wel fan van.
We verwachten een Elastic veulen dit jaar uit een PRE merrie. Maar die is vrij laat dus daar kan ik niet op wachten. Sowieso is dat een hele andere moeder natuurlijk.
Totall Mcclaren is indd ook een optie. Dark Rousseau nog niet veel nakomelingen van gezien. Die moet ik opzoeken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Hengstenkeuze Jazz x Florencio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 16:47

Dark Rousseau is naar Amerika.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 21:20

Mooie merrie!
Vind haar nakomeling geen verbetering. Maar dat kan ook komen door gebrek aan body en omdat ie heel erg op de voorhand loopt. Wat op die leeftijd niet gek is. Maar de bovenlijn vind ik ook niet geweldig lijken.

Edit: is die foto iets van schuin voor gemaakt?
Of zie ik het niet goed?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 22:33

Anomien schreef:
Mooie merrie!
Vind haar nakomeling geen verbetering. Maar dat kan ook komen door gebrek aan body en omdat ie heel erg op de voorhand loopt. Wat op die leeftijd niet gek is. Maar de bovenlijn vind ik ook niet geweldig lijken.

Of zie ik het niet goed?

Hij is indd een beetje van schuinvoor gemaakt lijkt wel.
Maar ik vind hem te fijntjes, hij loopt nu Z maar ik weet niet waar hij nu is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 23:06

_Zsazsa_ schreef:
Anomien schreef:
Mooie merrie!

Of zie ik het niet goed?

Hij is indd een beetje van schuinvoor gemaakt lijkt wel.
Maar ik vind hem te fijntjes, hij loopt nu Z maar ik weet niet waar hij nu is.

De combinatie met Ferdeaux zou ik ook niet meer doen. Ik weet wel waar hij is trouwens.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:27

Vrienden hebben uit eenzelfde type merrie een hele nuchtere voorlopig keur merrie van Glamourdale gefokt. Nu vind ik Glamourdale ze wat slap achter geven, maar misschien kun je in die hoek zoeken? Ik ben niet op de hoogte van de huidige hengsten, dus ik lees verder even mee :o

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 19:40

Glamourdale zou goed kunnen passen al ken ik enkele waarbij het ruggebruik echt minder is en dat is nu net een minpunt van deze merrie.
Jammer dat ik niks over de Dante U.S kan vinden, dan zou ik nog een beter beeld hebben over hoe ze fokt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:54

Qua Escamillo bloed, Escanto ps vind ik een hele fijne. Veel lossigheid en een beter achterbeen dan veel andere Escamillo,s.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 20:24

Elisa2 schreef:
Qua Escamillo bloed, Escanto ps vind ik een hele fijne. Veel lossigheid en een beter achterbeen dan veel andere Escamillo,s.

Ja klopt! Viel mij ook zeer positief op op de hengstenshow. Samen met Elastic en Be Sure daarnaast ook de enige die super gefocust en braaf door de baan ging. Alleen zijn hoofd viel me wat tegen. Leek een beetje grof en groot. Maar qua beweging indd een fijne hengst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:25

Je kan niet alles hebben he? :D

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:33

Paar hengsten die zo bij mij opkomen, weet alleen niet of deze verwant aan elkaar zijn.
O'toto? Bon My Love van Benicio lijkt mij ook wel leuk, staat volgensmij bij de ijzeren man.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 21:39

Elisa2 schreef:

Nee vind het echt moeilijk, vooral omdat ik twijfel om een wat commerciëlere hengst te kiezen. Ik houd namelijk ook wel van wat minder bekendere hengsten.
Wat vinden jullie van Lamborghini?

@Kuilder; O’toto kan niet stappen. Althans niet op de hengstenshows. Bin my Love moet ik even opzoeken.
Dankjewel voor het mee denken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 22:15

_Zsazsa_ schreef:
Elisa2 schreef:

Nee vind het echt moeilijk, vooral omdat ik twijfel om een wat commerciëlere hengst te kiezen. Ik houd namelijk ook wel van wat minder bekendere hengsten.
Wat vinden jullie van Lamborghini?

Ik vind het net een Hackney. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit zijn natuurlijke gang is:
https://fb.watch/wVk1fgVaPh/?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 22:52

Oei, zo liep hij niet op de hengstenshow bij v Uytert afgelopen jaar. Dit beeld is indd geen porum.
Volgens mij liep hij toen ook niet met deze ruiter erop.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 23:41

Het is een hengst met zeer veel voorbeen en heel weinig achtbeen. Loopt net zo in de huidige hengstencompetitie. Is ook erg kort in het lichaam.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 00:39

Phonix schreef:
Het is een hengst met zeer veel voorbeen en heel weinig achtbeen. Loopt net zo in de huidige hengstencompetitie. Is ook erg kort in het lichaam.

Jammer, een goed achterbeen moet je altijd willen. Daar wil je niet op inleveren lijkt me.
Kort vind ik nog niet zo’n ramp. De merrie zelf is erg lang. Te lang voor mijn smaak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:41

Lamborghini zal denk ik niet veel souplesse geven, inderdaad een hengst met heel veel voorbeen en weinig achterbeen.

Dan is zijn halfbroer Dante US interessanter denk ik, deze heeft en geeft wel meer souplesse. Houdt er alleen rekening mee dat deze moederlijn geen makkelijke karakters geeft.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 11:41

Elisa2 schreef:
Lamborghini zal denk ik niet veel souplesse geven, inderdaad een hengst met heel veel voorbeen en weinig achterbeen.

Dan is zijn halfbroer Dante US interessanter denk ik, deze heeft en geeft wel meer souplesse. Houdt er alleen rekening mee dat deze moederlijn geen makkelijke karakters geeft.

Klopt, ik ken er 2 van Dante en dat vind ik geen leuke paarden. Dat durf ik niet te riskeren op een Jazz :')

Straight horse Leonardo staat ook nog op mijn lijstje. Daar ken ik inmiddels 3 veulens van die erg fijn kunnen bewegen. Misschien dat ik op de hengstenkeuring ook nog wat inspiratie op kan doen.
We hebben de laatste jaren op 1 Fynch Hatton na alleen maar crossbreeds gefokt. Dus met deze merrie is het even zoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:41

Die hengst ken ik nog niet, weet niet of die bloedlijn echt souplesse toe zal voegen. Maar ik denk dat je met deze merrie sowieso verschillende kanten op kunt.

Op de hengstenkeuring zullen er vast ook genoeg aansprekende hengsten voorbij komen, irl hengsten bekijken is altijd beter.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:32

Elisa2 schreef:
Die hengst ken ik nog niet, weet niet of die bloedlijn echt souplesse toe zal voegen. Maar ik denk dat je met deze merrie sowieso verschillende kanten op kunt.

Op de hengstenkeuring zullen er vast ook genoeg aansprekende hengsten voorbij komen, irl hengsten bekijken is altijd beter.

Mijn merrie heeft er een veulen van bij de nieuwe eigenaar. Wel leuk ding. Ben zelf niet zo gecharmeerd van de hengst. Beetje zwaarmoedig. Maar kan ook aan de ruiter liggen weet ik.