Hengsten keuze 2025 voor Daily diamond merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kel106

Hengsten keuze 2025 voor Daily diamond merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 13:28

Hallo allemaal *\o/*

Voor mijn merrie van Daily Diamond ben ik voor 2025 opzoek naar een hengst.
Zij heeft ondertussen 2 veulens van Las Vegas gehad en nu drachtig van de 2e van Miami turfhorst. Zij is half maart 2025 uitgerekend.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /memory-ve

De merrie heeft een elite predikaat en heeft de EPTM test behaald.

Dit wordt mijn eerste eigen gefokte veulen, dus heel eerlijk ik heb er weinig verstand van maar vind het super leuk om mij er in te verdiepen en ben stiekem ook benieuwd of andere mensen ook nog leuke ideeen hebben!

De merrie is iets wat aan de kleine kant. 1.65 zou wat meer maat mogen en is ook vrij kort in de rug. Een echt dames paardje vind ik zelf. De hengst zou dus wat meer maat en lengte in de rug mogen toevoegen en ook wat meer schoft. De merrie heeft onwijs veel schwung en kan heerlijk bewegen, ze zou wellicht iets maar een naar voren brengend voorbeen mogen hebben. ( dat het been wat meer naar voren uitklapt zeg maar ).

Ik zit zelf heel erg de denken aan de Duitse hengst Bon esprit. Ook al is er niet heel veel over hem bekend, ik vind hem bloedmooi en apart. Ik zou het leuk vinden om iets te hebben wat niet iedereen heeft. ( een totilas trekt mij persoonlijk niet ). Maar twijfel ook , misschien een veiligere keuze om toch voor een kwpn hengst te gaan?

Hier wat foto’s van de merrie: sorry ze zijn zeker niet geweldig. Maar hopelijk krijg je zo een beetje een idee.

Afbeelding

https://imgur.com/a/0z3jbUA

https://youtube.com/shorts/onW1CKiQxqA? ... TN_I53JNEa

https://youtube.com/shorts/HbhYWGNqvkQ? ... wko7Ii78tf

Alvast bedankt voor het meedenken en ik kijk uit naar jullie reacties :)

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:47

Bon esprit is zeker apart qua uitstraling, als je wat meer van het 'damespaard' type af wil dan zou ik hem echter niet kiezen. Hij oogt nog steeds vrij kort in de rug en is rank gebouwd, 1.72m is wel een mooie schofthoogte maar ik weet niet of hij dat ook doorgeeft. Zelf houd ik wel erg van de instelling van de Duitse paarden in verhouding tot veel KWPN, ik zou dus niet al te bang zijn om die dit jaar te gebruiken! Mocht je wel 'veilig' willen blijven vind ik zelf O'Frederic aansprekend, Oldenburg lijn maar ook goedgekeurd bij KWPN. Heeft iets meer body en bot met nog wel een luxe hoofdje en uitstraling. Uiteindelijk gaat fokken natuurlijk om smaak, dus het is maar net waar je zelf naar opzoek bent.

HorseChica

Re: Hengsten keuze 2025 voor Daily diamond merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:25

Ik zou contact opnemen met de eigenaren / hengstenhouder van Daily diamond.
Die kunnen je zeker voorzien van goed en passend advies.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:09

HorseChica schreef:

Hij is verkocht naar Amerika toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:16

Hoe waren de Las Vegas veulens? Hebben die verbeterd?

Heb je ook een goede standfoto?

Op het filmpje vind ik de rug wel meevallen, het is een typische Daily Diamond om te zien.

Bij je wensen moest ik denken aan Va Bene, maat, model, lengte en meer voorbeen. Maar merrie moet dan wel een goed achterbeen hebben.

Bon Esperit lijkt mij een beetje hetzelfde model als de merrie te hebben en heeft inderdaad niet veel lengte in de rug.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:43

Kabayo schreef:
HorseChica schreef:

Hij is verkocht naar Amerika toch?

Hij staat nu in Canada ja naar wat ik begreep.
Weet niet of hij verkocht of in bruikleen is. Voorgaande jaren heeft hij altijd bij de W.atermolen equine allround gestaan.
Die hebben hem zelf ook altijd veel gebruikt. En vast nog tal van nakomelingen rondlopen waar ze mee verder fokken.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:13

Livius? Scoort goed op maat, schouder vrijheid en als extra ook nog eens een hele goede stap score.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 20:19

Elisa2 schreef:

Op het filmpje vind ik de rug wel meevallen, het is een typische Daily Diamond om te zien.

Bij je wensen moest ik denken aan Va Bene, maat, model, lengte en meer voorbeen. Maar merrie moet dan wel een goed achterbeen hebben.

Bon Esperit lijkt mij een beetje hetzelfde model als de merrie te hebben en heeft inderdaad niet veel lengte in de rug.

Las Vegas veulens waren erg mooi! Maar voor mij eigenlijk echt te groot. Ik heb er 1 gezien die ging echt richting die 1.80 denk ik .
1e las Vegas veulen is ook naar de hengstenkeuring geweest maar niet door naar 2e bezichtiging.

Ik ga eens naar Va Bene kijken bedankt !

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 20:20

carika schreef:
Livius? Scoort goed op maat, schouder vrijheid en als extra ook nog eens een hele goede stap score.

Ik vind die hengst prachtig, maar heb nog een 3 jarige livius. Die bevalt super maar wil toch dan wat anders :)

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 20:38

Elisa2 schreef:

Ik heb je nog een filmpje doorgestuurd in pb :)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:25

Ik ben ook wel benieuwd naar de las Vegas nakomelingen. Heb zelf een daily diamond x Ferro. Zij heeft dit jaar een mooi hengstveulen van One Million gekregen. Ik wilde hoger op de benen, betere stap en meer front . Dat is gelukt
Afbeelding]
Afbeelding

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 21:31

kiko schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar de las Vegas nakomelingen. Heb zelf een daily diamond x Ferro. Zij heeft dit jaar een mooi hengstveulen van One Million gekregen. Ik wilde hoger op de benen, betere stap en meer front . Dat is gelukt
[ Afbeelding ]]
[ Afbeelding ]

Ik heb je een pb gestuurd!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:45

Dank je wel. Mooi paard. Ik wil mijn DD in 2026 op zijn vroegst pas weer dekken dus ben wel weer aan het oriënteren.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:11

Ik heb zelf ook een Daily Diamond merrie en herken wel de manier van bewegen.
Als ik de filmpjes zo zie heeft ze inderdaad voldoende schwung en kracht maar je mist voor het mooie wat elektriciteit/snelheid en schakelvermogen.

Ik heb zelf Obsession Taonga op de shortlist staan. Dit vanwege het achterbeengebruik en schakelvermorgen. Daarnaast had hij 3 veulens in de finale van de NVK dit jaar.

Jouw wens voor wat meer rek in het lijf, moest ik denken aan O’toto van de wimphof. Fijne veulens van gezien met mooie halzen en lengte.

Succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:54

Heb de Las Vegas gezien en vond dat een heel knap paard, jammer dat ze zo groot zijn geworden maar ik denk dat de merrie wel wat bewegingstechniek kan gebruiken en ben bang dat het met Va Bene ook te groot wordt allemaal.

Zou dan eerder aan Viva Gold bloed denken maar dat is ook geen KWPN dus wellicht ook niet handig.

Vindt de suggesties van Simpie wel goede suggesties, O Toto moest ik ook nog aan denken maar niet genoemd omdat TS aan gaf dat bloed minder aansprekend te vinden.

aisha09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:20

Ga mee volgen, vind Bon Esprit ook geweldig.
Mijn merrie, kwa model ook een dames paardje, is voor 5/2025 drachtig van O’toto van de Wimphoff, wij hopen dat deze maat en body mee gaat geven. Alhoewel mijn merrie een groeispurt heeft gehad en ondertussen de 170 haalt maar dat fijne been werk blijft natuurlijk.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:50

Waarom verwachten jullie maat bij o toto? Hij scoorde 97 op maat en just wimphof uit dezelfde moeder staat ook niet bekend om maat door te geven.

Oprecht interesse want ik had hem ook mijn lijstje maar daardoor weer eraf gehaald.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:51

Elisa2 schreef:
Heb de Las Vegas gezien en vond dat een heel knap paard, jammer dat ze zo groot zijn geworden maar ik denk dat de merrie wel wat bewegingstechniek kan gebruiken en ben bang dat het met Va Bene ook te groot wordt allemaal.

Zou dan eerder aan Viva Gold bloed denken maar dat is ook geen KWPN dus wellicht ook niet handig.

Vindt de suggesties van Simpie wel goede suggesties, O Toto moest ik ook nog aan denken maar niet genoemd omdat TS aan gaf dat bloed minder aansprekend te vinden.

Viva Vegas vond ik dit jaar een geweldige hengst. Dat is volgens mij als ik het goed kan herinneren een viva gold toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:06

Klopt, staat bij Blue horse. Ik vind het ook een aansprekende hengst. En V power en Vino Tinto ook. Alleen die laatste is ook iets kort in de rug en moederlijn is wat magertjes.

Viva Gold geeft veel beweging en voorbeen door.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:49

carika schreef:
Waarom verwachten jullie maat bij o toto? Hij scoorde 97 op maat en just wimphof uit dezelfde moeder staat ook niet bekend om maat door te geven.

Oprecht interesse want ik had hem ook mijn lijstje maar daardoor weer eraf gehaald.

De moeder gaf ook een merrie van 1.74m.
Zijn jaargangen zijn nog jong. Als ze met 2,5 / 3 jaar op de keuring verschijnen weten we het. Voor nu hecht ik niet zoveel waarde (maar dat ben ik) aan die balkjes. De veulens die ik heb gezien vielen mij positief op en oogden iig niet klein of iel.
Daarnaast denk ik dat de manier van bewegen van deze hengst erg past bij wat TS zoekt.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 14:26

simpie94 schreef:
carika schreef:

De moeder gaf ook een merrie van 1.74m.
Zijn jaargangen zijn nog jong. Als ze met 2,5 / 3 jaar op de keuring verschijnen weten we het. Voor nu hecht ik niet zoveel waarde (maar dat ben ik) aan die balkjes. De veulens die ik heb gezien vielen mij positief op en oogden iig niet klein of iel.
Daarnaast denk ik dat de manier van bewegen van deze hengst erg past bij wat TS zoekt.

Dank je wel voor je uitleg, daar heb ik wat aan :)

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 15:20

Bedankt allemaal voor de reacties !!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:43

En ben je er al uit?

Ik ga mij dit jaar ook weer oriënteren welke hengst ik ga gebruiken voor mijn Daily Diamond merrie. De planning is om haar volgend jaar weer te laten dekken.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 23:41

Hihi nee.. de keuze wordt alleen maar moeilijker.
Vrijdag naar de hengstenkeuring geweest was wel geïnteresseerd naar de jonge hengstenkeuze. 1 die ik heel opvallend vond was Pride onder Bart Veeze.
Maar misschien voegt hij niet heel veel toe voor mijn merrie ?
De keuze is zo groot ook dat ik door de bomen het bos niet meer zie

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 00:58

Pride was mij ook opgevallen ja. Ik moet mij nog even in hem verdiepen.
McLaren was ik ook weer van gecharmeerd en had mooie nakomelingen die door waren.

Heb je stal Brinkman, Van Uijtert, Reesink al gevraagd wat hij het beste bij jouw merrie vindt passen? Of eventuele een ervaren fokker? Dat heb ik ook gedaan.