Fokadvies: Elite Ibop Prok d-oc v. James bond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Fokadvies: Elite Ibop Prok d-oc v. James bond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 12:17

Omdat de bokkers altijd met nieuwe inzichten komen zijn we heel benieuwd welk hengsten jullie voor deze merrie zouden gebruiken.

Afstamming:
James bond (v. Desperado) x keur v G.Ramiro Z x Elite Pref. Prest. Prok Sport v. Belisar
Linkje:
https://horsetelex.nl/horses/pedigree/2479588/naranda

1.68
L1 dressuur(M klaar)

Pluspunten:
*Veel verzamel vermogen, mooie veer in beweging, sterk achterbeen.
*loopt zeer gemakkelijk door de zijgangen
*heel goede zuivere stap
*Makkelijke houding en mond.
*Langgelijnd met mooie bovenlijn en hals
*Niet kijkerig of ril.

Verbeterpunten
*mist wat schoudervrijheid, knie in het voorbeen, zou deze makkelijke rnaar voren weg mogen zetten.
*zou wel wat scherper mogen zijn in het werk.
*kan strak worden in haar lendenen.
*karakter, nobi is in het meeste heel gemoedelijk maar haar moederlijn staat bekend om brutalere paarden die grenzen graag verleggen te geven. Dat hoeven we niet te versterken of aanwakkeren :Y)

Nobi/Naranda is een fijne merrie, laat zich op wedstrijd altijd top zien. Kijkt nergens naar een loopt fijn geconcentreerd haar proeven. (Loopt L1 met elke proef minimaal 2 winst, binnenkort gaat ze L2 of M1 starten) Ze heeft een heel fijne stabiele aanleuning, pakt nieuwe dingen snel op. Heel stabiel in alles.

Ze kan de grenzen wat opzoeken en ze heeft een consequente leider nodig. Als ze weet waar ze staat is ze heel braaf en meegaand. Ze houd niet van verandering in dr normale gang van zaken :)

Kwa beweging is ze heel stabiel, zeer goede stap altijd loepzuiver. Ze stapt ruim over en is mooi losgelaten.
Haar draf heeft een mooie veer/swung met aansprekend achterbeen en voorbeen, maar zou daarin meer schoudervrijheid mogen hebben en daardoor gemakkelijker weg kunnen komen in de verruimingen. (Ze moet daarin duidelijk nog sterker worden) haar galop is makkelijk en gesloten, goed achterbeen gebruik en zit vermogen. Ze zou daarin meer voorbeen mogen hebben en meer kracht moeten ontwikkelen om beter te kunnen verruimen. Ze mag graag te klein en gesloten gaan.

Wat we graag zouden willen van een veulen is een interessante opvolger of interessant veulen voor de verkoop, meer schoudervrijheid en schakelvermogen in het verruimen, het terug schakelen verankeren.
Een gemakkelijk meewerkend karakter. De merrie doet haar werk goed maar kan wat cool blijven en zou best wat scherper mogen zijn op de hulpen. Daar lopen we nu nog niet heel erg tegen aan maar zou in de hogere klasses een punt kunnen zijn. :D

Nou dat was wel erg veel informatie nu maar wat foto's van haar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een leuke van afgelopen L1 kampioenschap
Afbeelding

Edit:
Filmpje van haar ibop voor de liefhebber

We hebben nog niet gelijk een lijst met hengsten waarvan we denken ja dat zijn ze. Veel die voldoen kwa beweging en dan weer verkleinen of passen niet kwa bloed. We zijn dus heel benieuwd wat jullie denken.

Elisa2

Re: Fokadvies: Elite Ibop Prok d-oc v. James bond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:09

Fijne en degelijke merrie om te zien, wat strak inderdaad op de lendenen.

En ik zie wat je bedoeld qua schoudervrijheid.

Hengsten die het eerst in mij opkomen zijn McLaren en For Ferrero..voor wat bloed en schakelvermogen en meer voorbeen.

Ook Extreme US zou wellicht wel kunnen passen maar dan heb je wel lijnenteelt op Vivaldi..wat wellicht niet zo erg is gezien de verbeterpunten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 13:30

Mc laren geweldige hengst om te zien (hoewel ik persoonlijk zn koppie te klein vind) maar als vader dier spreekt hij me niet direct aan, Zelfde eigenlijk met for ferrero. Hoewel die laatste wel al fijne dieren heeft gegeven onder het zadel/fokkerij. Maar gaat hij vergroten of wat meer maat geven. Ik wil geen paard van 160/1.65 overhouden :7

Extreme heb ik zelf een hengstveulen van uit onze just wimphof merrie. Dat is echt een super leuk veulen, mooie swung fijn karakter. Wel wat stekerig in de beweging.
Maar vind hem zo veel gebruikt en bij zoveel verschillende merries dat ik het lastig vind te bepalen hoe hij zelf nou fokt. Heb heel goede uit top moeders gezien en ook de andere kant op zogezegd. :Y)

Deze drie hengsten vind ik (en ik bedoel het niet verkeerd) altijd de eerste die iedereen roept maar waar passen ze nou echt op of wat vererven ze nu echt met zoveel verschillende merries vind ik dat lastig te beoordelen

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:00

In mij kwam Omar Sharif op.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 15:05

Frydis schreef:
In mij kwam Omar Sharif op.

Vanwaar deze hengst
Ik ken hem zelf niet zo goed

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:30

Seven schreef:
Mc laren geweldige hengst om te zien (hoewel ik persoonlijk zn koppie te klein vind) maar als vader dier spreekt hij me niet direct aan, Zelfde eigenlijk met for ferrero. Hoewel die laatste wel al fijne dieren heeft gegeven onder het zadel/fokkerij. Maar gaat hij vergroten of wat meer maat geven. Ik wil geen paard van 160/1.65 overhouden :7

Extreme heb ik zelf een hengstveulen van uit onze just wimphof merrie. Dat is echt een super leuk veulen, mooie swung fijn karakter. Wel wat stekerig in de beweging.
Maar vind hem zo veel gebruikt en bij zoveel verschillende merries dat ik het lastig vind te bepalen hoe hij zelf nou fokt. Heb heel goede uit top moeders gezien en ook de andere kant op zogezegd. :Y)

Deze drie hengsten vind ik (en ik bedoel het niet verkeerd) altijd de eerste die iedereen roept maar waar passen ze nou echt op of wat vererven ze nu echt met zoveel verschillende merries vind ik dat lastig te beoordelen

Oh het zijn meestal niet de eerste die ik roep. Maar heb van McLaren al fijne nakomelingen gezien, allemaal mooi in model en prima bewegingen. Dus ik denk dat deze hengst echt wat kan toevoegen.

Het beste om dat te kunnen beoordelen is veel nakomelingen zien van deze hengsten op bijvoorbeeld de eerste bezichtiging.

FF geeft heel veel schakelvermogen mee en een elegant voorbeen.

Extreme vind ik zelf ook nog wat wisselend qua nafok maar zijn nafok is ook nog niet oud genoeg om dat echt goed te kunnen beoordelen.

In mijn optiek kan jouw merrie wel wat bloed en beweging gebruiken en ik denk dat deze drie dat wel kunnen geven.

Maar als je wilt vergroten had je dat er beter even bij kunnen zetten. Dan komen er natuurlijk andere hengsten in aanmerking.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:08

Is Merlot iets? Geeft wel lijnenteelt op Krack. Die hengst sprak me bij de hengstencompetitie vorig jaar erg aan. Sympathiek dier.

Erg knappe merrie, mooi type!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 21:22

Bedankt voor je uitgebreide uitleg elisa
Vergroten niet gelijk deze maat is een prima omdat ze rond genoeg is en massa heeft maar daatom willen we zeker niet veel sjieker of kleiner dan deze merrie.

Bedankt denisesilver
Van bordeaux blijven we weg door het al snel neerwaartse worden in de schoft en dan de hals niet fijn gebruiken. Nu kan deze merrie dat wellicht wel hebben maar en een zware hals en die ook nog niet goed kunnen gebruiken moeten we voorkomen.

Bevriende fokker blijft kjento zeggen en ergens past dat zeker heel mooi kwa bloed ben alleen dan wat bang voor een heel ril paard. Scherp geen punt maar overal op kijken en loeren liever niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:30

Kjento zou mij teveel in hetzelfde type blijven, strak op de lendenen en weinig voorbeen.

Ik zal nog eens nadenken over iets met meer maat en massa.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 21:32

Ah ok
Ik ken er zelf maar een paar van van dichtbij (1 uit 1 van onze eigen dames) en daarvan waren er enkele zeker strak over de rug :j ookal zijn de moeders dat niet.

Ik zou daarin juist wat meer lossigheid willen inderdaad

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:46

Ah kijk, ik leer elke dag wat bij :)
Ik ga eens in de hengstenbestanden duiken. Ben er al veel te lang uit. Heb je een voorkeur voor jonge hengsten, of hengsten waarvan de nakomelingen al in de sport lopen?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 21:55

Dat mag beide, voorkeur voor wel wat informatie over de nafok zeker gezien dit een jongere merrie is uit een oudere lijn. Maar moet wel interessant blijven kwa evt verkoop

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:58

Misschien shooting blanks, maar een Totilas-zoon of kleinzoon?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 18:47

Dat zou een optie kunnen zijn San en zijn er natuurlijk meerdere maar het houdt me wel tegen door het mega strooien in maat en type. Ik heb er echt heel goede grote met fijne bewegingen van gezien en ook net zo veel kleine veel te beknopte grove dieren die kwa beweging minder dan onze dame zijn :j dus daarin nog niet gelijk overtuigd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:40

En In Style? Geen idee of dat wat is. Loopt momenteel leuk in de sport, weet nog dat hij leuke veulens gaf. Meer weet niet of dat je past.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 20:01

Denk niet dat die meer front en voobeen gaat geven persoonlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:07

Seven schreef:
Dat zou een optie kunnen zijn San en zijn er natuurlijk meerdere maar het houdt me wel tegen door het mega strooien in maat en type. Ik heb er echt heel goede grote met fijne bewegingen van gezien en ook net zo veel kleine veel te beknopte grove dieren die kwa beweging minder dan onze dame zijn :j dus daarin nog niet gelijk overtuigd.

Poeh, ja dan snap ik wel dat je de gok niet zou nemen, inderdaad.

Ik zit er niet diep in, maar vind de Totilassen altijd wel opvallen in hun schoudervrijheid, zeg maar.

Pablo Picasso vind ik ook echt heel gaaf, bijvoorbeeld.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 21:24

Eens pablo heb ik in het echt aan de hand wel gezien heel aansprekend dier :j
Wel kort en bevriende fokker vond hem onder het zadel wat minder natuurlijk overkomen. Moet hem dus zelf eerst eens weer echt zien

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:23

Is dat die merrie die je pas hebt gekocht Seven?
Wat vind je van Le Formidable? Ik houd wel van een scheut Ferro erin. Zou best mooi passen bij jouw merrie.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:11

Le formidable vind ik een leuke optie, dat zou best mooi kunnen passen inderdaad. Maar je kan dan ook even naar zijn zoon Pitch Perfect kijken. Jonge hengst (commercieel). Ik heb er al een paar veulens van gezien waarbij de merrie flink verbeterd is, vooral een fijn en mooi model en goede bewegingen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 20:59

Babootje schreef:
Is dat die merrie die je pas hebt gekocht Seven?
Wat vind je van Le Formidable? Ik houd wel van een scheut Ferro erin. Zou best mooi passen bij jouw merrie.

Nee deze heb ik alweer 1.5 jaar
Tijd vliegt :D

Ja ik houd ook van ferro bloed.
Ik ken de hengst nog can de hengsten keuring daar vond ik hem heel goed verder ook wat nafok maar moet hem eens goed gaan bekijken hoe hij nu is. Pitch perfect is me laatst ook als tip gegeven dus die moet ik ook maar eens gaan bekijken

Bedankt

Edit Heb een filmpje van Pp gezien maar die oogt wat achter te blijven in het achterbeen. Zet hem wat weinig onder de massa, wellicht door de spannende entourage maar daar bleef ik maar naar kijken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:46

Spielberg, past mooi bij het model, braaf, goed voorbeen en verkleind niet.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 08:32

Ja zeker een passende hengst alleen heben wij er nog geen geluk mee gehad. 2 verschillende merries mee gedekt en niet gepakt andere hengst erbij en gelijk raak dus besloten dat niet weer te doen. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:22

Heb nog eens nagedacht en moest denken aan Va Bene. Grote imponerende hengst met veel massa. Veel front en voorbeen. Fokt erg goed in Duitsland.

Andere optie, Viva Gold bloed. Bijvoorbeeld V-Power.

Dat kan zeker het front en voorbeen verbeteren.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:10

Elisa2 schreef:
Kjento zou mij teveel in hetzelfde type blijven, strak op de lendenen en weinig voorbeen.

Ik zal nog eens nadenken over iets met meer maat en massa.

Buiten dat Kjento denk ik niet veel toevoegt, ken ik er 2 die echt niet bepaald snugger zijn in de omgang. Lijkt wel of ze niet alert zijn op de ruiter/communicatie. Daarnaast nog eentje die je juist met 4 jaar oud nog steeds moet longeren om er veilig op te kunnen. Ik weet niet zo goed wat ik van de Kjento's moet vinden, maar dat zal wel persoonlijk zijn :o

Spielberg geeft ook echt wel fijne dieren zoals JdR zegt. Vind die ook echt wel mooi in het model staan.

De Toto's die wij hebben staan deden het als veulen allemaal erg goed en vind het ook erg leuke dieren om mee te werken. Ook een Tamineau die echt mooi voorbeen heeft (zou achter iets sterker mogen zijn), maar heeft een schakelvermogen waar je u tegen zegt.

En de hengst So Perfect? Die hebben we hier op op een vrij klassieke Jazz merrie gezet en die beviel zo goed dat we die 2x achter elkaar hebben gebruikt. Echt mooi in model staande merrieveulens, met beweging en lijken mooi aan de maat te komen.