Het gaat om Juna, onze tienjarige KWPN merrie van Firestone x Ixion. Ixion is een volbloed, en dat zie je ook duidelijk terug in de merrie.
Omdat ze toch wel heel erg lekker ging in de sport, hebben we het fokken van een veulentje toch nog even uitgesteld. Inmiddels starten we Inter1 en zijn we bezig met de oefeningen voor de Zware Tour. Ze heeft vorig jaar ook het Sterpredicaat behaald en is in het bezit van het Sport- en PROKpredicaat.
Linkje naar Horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1641755/juna
Komend jaar willen we haar toch echt proberen drachtig te krijgen, en omdat er wel wat dingen veranderd zijn ten opzichte van het vorige topic, maak ik toch een nieuw topic aan.
Ik twijfel inmiddels toch wat aan de hengstenkeuze die we twee jaar geleden hadden gemaakt, deze hengst, Glamourdale, kwam ook in het topic steeds naar voren, en ik ben echt weg van dat paard, maar ik ben een beetje terughoudend geworden omdat de nakomelingen die ik wel eens online voorbij zie komen me niet per se allemaal aanspreken.
Ik zou dus heel graag jullie mening horen, welke hengst vinden jullie goed passen bij deze merrie? Wellicht wordt het toch nog steeds Glamourdale, ik zou heel graag nog wat meer nakomelingen daarvan zien, maar ik sta dus ook heel erg open voor andere opties.
Ik zet hier nog even neer wat ik graag zou willen verbeteren, en voeg nog wat foto's toe.
Sterke punten:
- zeer goede stap
- goede draf met een fijn veertje
- veel vermogen tot schakelen en sluiten
- zeer werkwillig
- lenig
Mindere punten
- vrij vlakke galop
- vrij lage halsinzet, daardoor wat op de voorhand gebouwd
- ze blijft vrij smal en 'iel', het veulen mag wel wat 'zwaarder'
- ik zou nog wel wat meer knie-actie willen zien
- ze heeft een vrij steil achterbeen
Ik wil graag een hengst die de galop verbetert, dat is prioriteit nummer 1. Wat meer massa zou fijn zijn, en eventueel wat meer knie-actie in de draf. Daarnaast wil ik geen hengst die heel scherpe nakomelingen geeft. Juna is qua scherpte precies goed, heet genoeg, maar zeker hanteerbaar. Ik wil geen extreem ril dressuurpaard fokken.
Ik blijf graag binnen het KWPN, en het liefst gebruik ik vers sperma.
De standfoto is van de thuiskeuring, in april 2023, een recentere heb ik helaas niet. Ze heeft inmiddels wel wat meer body en hals gekregen, sowieso waardeert ze zich onder het zadel echt enorm op, vandaar dat ik daar ook een paar foto's van heb bijgevoegd, voor een goed beeld.