Welke hengst voor mijn Lichte Tour merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Welke hengst voor mijn Lichte Tour merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 20:22

Bijna twee jaar geleden maakte ik dit topic, waarin ik hulp vroeg bij de hengstenkeuze voor mijn merrie: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=22&t=2074357

Het gaat om Juna, onze tienjarige KWPN merrie van Firestone x Ixion. Ixion is een volbloed, en dat zie je ook duidelijk terug in de merrie.
Omdat ze toch wel heel erg lekker ging in de sport, hebben we het fokken van een veulentje toch nog even uitgesteld. Inmiddels starten we Inter1 en zijn we bezig met de oefeningen voor de Zware Tour. Ze heeft vorig jaar ook het Sterpredicaat behaald en is in het bezit van het Sport- en PROKpredicaat.

Linkje naar Horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1641755/juna

Komend jaar willen we haar toch echt proberen drachtig te krijgen, en omdat er wel wat dingen veranderd zijn ten opzichte van het vorige topic, maak ik toch een nieuw topic aan.

Ik twijfel inmiddels toch wat aan de hengstenkeuze die we twee jaar geleden hadden gemaakt, deze hengst, Glamourdale, kwam ook in het topic steeds naar voren, en ik ben echt weg van dat paard, maar ik ben een beetje terughoudend geworden omdat de nakomelingen die ik wel eens online voorbij zie komen me niet per se allemaal aanspreken.

Ik zou dus heel graag jullie mening horen, welke hengst vinden jullie goed passen bij deze merrie? Wellicht wordt het toch nog steeds Glamourdale, ik zou heel graag nog wat meer nakomelingen daarvan zien, maar ik sta dus ook heel erg open voor andere opties.

Ik zet hier nog even neer wat ik graag zou willen verbeteren, en voeg nog wat foto's toe.

Sterke punten:
- zeer goede stap
- goede draf met een fijn veertje
- veel vermogen tot schakelen en sluiten
- zeer werkwillig
- lenig

Mindere punten
- vrij vlakke galop
- vrij lage halsinzet, daardoor wat op de voorhand gebouwd
- ze blijft vrij smal en 'iel', het veulen mag wel wat 'zwaarder'
- ik zou nog wel wat meer knie-actie willen zien
- ze heeft een vrij steil achterbeen

Ik wil graag een hengst die de galop verbetert, dat is prioriteit nummer 1. Wat meer massa zou fijn zijn, en eventueel wat meer knie-actie in de draf. Daarnaast wil ik geen hengst die heel scherpe nakomelingen geeft. Juna is qua scherpte precies goed, heet genoeg, maar zeker hanteerbaar. Ik wil geen extreem ril dressuurpaard fokken.
Ik blijf graag binnen het KWPN, en het liefst gebruik ik vers sperma.

De standfoto is van de thuiskeuring, in april 2023, een recentere heb ik helaas niet. Ze heeft inmiddels wel wat meer body en hals gekregen, sowieso waardeert ze zich onder het zadel echt enorm op, vandaar dat ik daar ook een paar foto's van heb bijgevoegd, voor een goed beeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:31

Ik waag me niet snel aan dit soort topics, maar toen ik zag dat het om Juna ging, plopte gelijk Glamourdale in mijn hoofd op. En niet alleen in mijn hoofd, las ik daarna :Y)
Wat trekt je niet zo aan in zijn nakomelingen? Wij hebben een Glamourdale nakomeling op stal, echt een heel braaf dier is dat. Ben wel van mening dat Glamourdale ze ook wat ‘lui’ kan fokken, als je snapt wat ik bedoel. Maar ik denk dat dat niet uit de combinatie met jouw merrie komt.

Ik vind je merrie echt prachtig dus ik blijf even volgen en misschien nog eens wat ideeën delen :)

martinev

Re: Welke hengst voor mijn Lichte Tour merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 09:27

Ja grappig, Glamourdale komt bij heel veel mensen gelijk op! Ik kan er niet precies de vinger opleggen, maar ik vind ze vaak wat gewoontjes ogen ofzo, niet dat extra qua beweging en uitstraling wat ik bijvoorbeeld wel zie bij nakomelingen van hengsten als Kjento en Jameson om maar even wat te noemen.

En dank voor je compliment! :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:02

Ik snap je twijfels wbt Glamourdale, hij wil ook nog weleens een wat neerwaartse romprichting geven. Nu kan hij zeker wel de galop en het model verder verbeteren.

Aangezien je Jameson zelf noemt, is dat geen optie? Kan zeker wel de galop verbeteren, het model en de massa. Alleen de stap wil nog weleens een aandachtspuntje zijn en karakter. Hij heeft in combinatie met Johnson bloed Proud James gegeven. (wel uit een hele goede moeder)

Andere optie is Secret bloed, massa, galop verbeteren, fijn karakter. Merrie moet zelf wel bepaalde scherpte en buiging in het achterbeen hebben. Ik denk dan een een zoon van Secret. Enige nadeel is dat die ook nog weleens een wat neerwaartse romp wil geven.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:55

Ten aanvulling Ixion is geen volbloed maar een anglo-arabier.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 13:30

Elisa2 schreef:
Ik snap je twijfels wbt Glamourdale, hij wil ook nog weleens een wat neerwaartse romprichting geven. Nu kan hij zeker wel de galop en het model verder verbeteren.

Aangezien je Jameson zelf noemt, is dat geen optie? Kan zeker wel de galop verbeteren, het model en de massa. Alleen de stap wil nog weleens een aandachtspuntje zijn en karakter. Hij heeft in combinatie met Johnson bloed Proud James gegeven. (wel uit een hele goede moeder)

Andere optie is Secret bloed, massa, galop verbeteren, fijn karakter. Merrie moet zelf wel bepaalde scherpte en buiging in het achterbeen hebben. Ik denk dan een een zoon van Secret. Enige nadeel is dat die ook nog weleens een wat neerwaartse romp wil geven.

Dank voor je uitgebreide bericht!!

Bij Jameson heb ik inderdaad wat twijfels bij het karakter, daar hoor je toch wel veel over bij zijn nakomelingen. Maar ja, hij geeft wel echt mooie aansprekende nakomelingen. Die romprichting is wel een dingetje hoor, wil die graag wel echt verbeteren, aangezien ik merk dat dat nu toch wel wat beperking geeft.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 13:36

Kijk eens naar Red Viper. Die voldoet wel aan je hele wensenlijstje.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 14:00

Ik vind haar onder het zadel zo gaaf he. Op stand vind ik haar alleen altijd wat 'tegenvallen', vooral dat achterbeen zoals je zegt. Wat bij mij een aandachtspunt zou zijn, is de focus op een hengst die niet te week gekoot is. Want dat is zij zelf al achter. Het neigt bijna naar een vroeg stadium van DSLD, al is dat nog echt niet te zeggen hoor.
Wat voor hengst daar bij past, dat durf ik niet te zeggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:09

Dat is niet helemaal zo Mino, de vaderlijn is Anglo Arabier maar de moederlijn is Engels volbloed.

Ik denk dat de romprichting in combinatie met het steile achterbeen en het hellende kruis de moeilijkheid geeft, het is wel een beetje wat Earth zegt dat ze wat neigt zelfs naar beervoetigheid achter. Of dat lijkt in ieder geval zo op de standfoto.

Ik denk dat een heel correct gebouwd achterbeen belangrijker is dan de romprichting, dat kan Jameson absoluut geven. En een hengst die een niet te hellend kruis doorgeeft.

Als ze electrisch genoeg is dan is Mauro Turfhorst wellicht ook een mooie optie, kan zeker het model verbeteren en past bij je wensen van voldoende massa. Hengst zelf heeft een prima galop.

Niet kwpn gekeurd helaas maar wel een gave hengst is Fanegro.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:58

Ik moest ook aan Mauro Turfhorst denken. Compleet met een goed instelling en heb er hele knappe veulens van gezien met front, kap en massa.
Alleen vond ik persoonlijk zijn achterbeen wat apart in de manier van stappen/draven toen ik hem live zag. Een beetje sabelbenig en dat zou ik dan voor deze merrie niet geschikt vinden.

Een Secret zoon die mij erg aanspreekt is Secret Lover. Niet de meest opvallende van zijn jaargang bij het KWPN maar door zijn takt, regelmaat en kracht wel 1 die zich correct ontwikkelt en het hogere werk zeker boven gemiddeld gaat doen denk ik.
Bij de hengstenshow van v. Olst sprong hij er voor mij echt uit. Nakomelingen zijn nog niet onder het zadel maar het karakter van Secret Lover zelf leek vrij onverstoorbaar met veel werklust.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:43

https://www.instagram.com/reel/DCCwU2rN ... BiNWFlZA==

Een Jameson x San Amour die wij gefokt hebben, staat nu in Zweden. 4 jaar hier.
In mijn ogen een goeie galop, maar ik moet zeggen dat de moeder dat ook wel geeft.
Karakter was als veulen ronduit brutaal maar nu onder het zadel blijkbaar valt dat 200% mee.
Echt massa heeft hij wel niet gegeven, dat heb ik bij die merrie wél gekregen van Maracaná en Valdiviani, maar zijn beide geen KWPN hengsten en niet meer beschikbaar vers (de eerste staat in Australië en de 2de is volop in de sport).

Met een goeie Secret zoon kan je hier idd ook wel wat...

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 06:03

Wij hebben onze Firestone merrie gedekt met Pride (v. Secret). We waren gecharmeerd van zijn karakter, model en fijne gangen (met name draf en galop). Ik herken de genoemde punten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 07:16

Een beetje out of the box: maar wat dacht je van een PRE erop?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 11:19

Heel erg bedankt voor al deze reacties, zit weer genoeg tussen om te onderzoeken!

Ja dat achterbeen verbeteren is zeker ook heel belangrijk. Weekgekoot is ze altijd al geweest, met een steil achterbeen, dus absoluut belangrijk om dat mee te nemen.

Mauro Turfhorst vind ik inderdaad ook een hele gave hengst, ik ga me eens inlezen en kijken of dat een goede optie kan zijn, net als Secret of een zoon van hem, die komt toch ook steeds terug in de adviezen!
Matheno, ik heb niet zoveel met PRE's helaas, dus dat gaat het niet worden.

Wat vinden jullie eventueel van Kjento? Hij kreeg ook hoge cijfers voor zijn galop en lijkt een fijn rijdbare hengst te zijn. Enige is dat daar Jazz achter zit, en dat zit achter Juna ook, al zit het bij beiden wel een eind weg.

Edit: ik ben eens op zoek gegaan naar Secret, wauw!!! Dat zou misschien wel eens een heel goede optie kunnen zijn, ben echt heel enthousiast. Enige is dat ik lees dat hij vorig jaar niet dekte ivm personeelstekort op het dekstation.. Geen idee of dat dit jaar dan weer is opgelost.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:55

Mauro is ook zeker een goede hengst :j van Secret lees ik dat hij met ‘sportief pensioen’ is. Dat zou mij er een beetje van weerhouden eerlijk gezegd. Maar hij dekt wel veel.

Deze optie moet je aandurven, maar op Bokt is er ook een Ibolensky nakomeling waar ik erg van gecharmeerd bent. Hele mooie merrie geworden met goede bewegingen en een fijn karakter (voorzover ik lees)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:14

In mij kwam Wynton op. In mijn ogen een hengst met een sterke galop wat dit ook doorgeeft.

Maar ik snap dat je jazz niet nog een keer wil.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-24 12:29

Autumnn schreef:
Deze optie moet je aandurven, maar op Bokt is er ook een Ibolensky nakomeling waar ik erg van gecharmeerd bent. Hele mooie merrie geworden met goede bewegingen en een fijn karakter (voorzover ik lees)

Grappig dat je Ibolensky noemt, gave hengst, we hebben uit onze springmerrie daar een nakomeling van, superfijn paard geworden en de gangen van de moeder zijn ook echt wel verbeterd. Voor Juna ga ik toch liever voor een dressuurhengst!

Wynton is ook gaaf ja, maar de vraag is inderdaad of je twee keer Jazz wil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:11

Kjento raadt ik af, vanwege karakter en de sterk neerwaartse romprichting die hij door geeft. Ook zal lijnenteelt op Jazz de galop niet verbeteren.

Ik zou voor Secret bloed kijken naar een fijne zoon, Sarai L, Succesion, Secret Lover en zo zijn er nog wel meer. Je kunt kijken welke jou het meeste aanspreekt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:25

Waarom wil je meer massa? De merrie is toch goed zoals ze is. Zeker onder het zadel is het een prachtig paard. Mijn filosofie is dat je moet fokken in het type dat je hebt. Verankeren is beter dan veranderen. Ik denk dat McLaren het heel goed zou doen op deze merrie.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 16:47

Veel jonge Kjento's gezien de afgelopen jaren. Stuk voor stuk onberekenbaar en schuw en watervlug.

Inteelt op Jazz is ook niet zo orgineel, maar heel moeilijk om bij weg te blijven als je in KWPN wil blijven. Secret en nakomelingen vallen dan eigenlijk ook al af.

Vind je Escamillo een optie? Of le Formidable?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:16

janderegelaa schreef:
Waarom wil je meer massa? De merrie is toch goed zoals ze is. Zeker onder het zadel is het een prachtig paard. Mijn filosofie is dat je moet fokken in het type dat je hebt. Verankeren is beter dan veranderen. Ik denk dat McLaren het heel goed zou doen op deze merrie.

Zou die niet te veel verfijnen? Zat zelf ook eerder in die hoek/filosofie te denken.

Ik zou sowieso wel kijken naar een hengst waarvan iets bekend is over de vererving ivm de beenstand.

Kjento moet ik helaas Jasmijn gelijk geven. Komt het karakter niet ten goede (over het algemeen).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:28

denisesilver schreef:
janderegelaa schreef:

Zou die niet te veel verfijnen? Zat zelf ook eerder in die hoek/filosofie te denken.

Ik zou sowieso wel kijken naar een hengst waarvan iets bekend is over de vererving ivm de beenstand.

Kjento moet ik helaas Jasmijn gelijk geven. Komt het karakter niet ten goede (over het algemeen).

Mijn Kjento was prima te doen en werd kampioen dekhengsten bij het AES dit jaar. Qua karakter moet je wel rekening houden qua hengstenkeuze ivm Ixion want die was wel heel goed maar echt niet lief.

McLaren maakt deze merrie niet fijner, alleen het model wat mooier en de beweging wat beter.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 18:38

Elisa2 schreef:
Dat is niet helemaal zo Mino, de vaderlijn is Anglo Arabier maar de moederlijn is Engels volbloed.

Ik denk dat de romprichting in combinatie met het steile achterbeen en het hellende kruis de moeilijkheid geeft, het is wel een beetje wat Earth zegt dat ze wat neigt zelfs naar beervoetigheid achter. Of dat lijkt in ieder geval zo op de standfoto.

Ik denk dat een heel correct gebouwd achterbeen belangrijker is dan de romprichting, dat kan Jameson absoluut geven. En een hengst die een niet te hellend kruis doorgeeft.

Als ze electrisch genoeg is dan is Mauro Turfhorst wellicht ook een mooie optie, kan zeker het model verbeteren en past bij je wensen van voldoende massa. Hengst zelf heeft een prima galop.

Niet kwpn gekeurd helaas maar wel een gave hengst is Fanegro.

Een Anglo Arabier moet 25% Arabisch bloed hebben. Dat heeft Ixion.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 19:13

Wat leuk om te lezen dat je gaat dekken. Ik kom jullie wel is tegen op cc en dan herken ik jullie van de bokt topics. Ik heb mijn eigen lichte tour merrie dit jaar laten dekken door Maclaren, wilde het model en galop verbeteren maar ook vooral het fijne karakter van de moeder behouden. De Secret nakomelingen heb ik ook naar gekeken en ook naar Total jr. Heel benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:52

Prachtig paard… zeker onder het zadel… ik lees mee want ik vind het echt een schitterende merrie