Veulen gedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yeye

Veulen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 14:51

Hallo allemaal!

Mijn boerenpaard is op halloween (31 okt) bevallen van een leuk merrieveulen. Hoewel mijn merrie enkele problemen heeft doet het veulen het wel heel goed.

Ik heb nog nooit zelf een veulen gefokt dus ook nog nooit echt een veulen van een week oud gehad.

Het veulen is van het begin al redelijk zelfstandig en niet heel bang van mensen. Ik probeer elke dag een beetje met haar bezig te zijn en te aaien over hele lichaam, hoofd, oren, benen...

Ze ging van de ene dag op de andere van een beetje bang naar totaal niet meer bang en kroop bijna op schoot.

Ik weet niet goed hoe ik haar gedrag kan interpreteren. Van de moment dat je gaat zitten komt ze nieuwsgierig snuffelen en binnen de 5 minuten gaat ze van snuffelen naar staart ronddraaien, oren naar voor, bijten en krabbelen, schrapen met hoeven/benen en duwen met de borst. Als je haar negeert of aait dan begint ze met achteruit te stormen en komt dan ´huppelend´ op je af met hoofd hoog, staart draaiend en oren naar voor.

Ik corrigeer dit gedrag wel aangezien ik niet wil dat ze iemand omver loopt op deze manier maar als je haar een correctie geeft (achteruit duwen met voet gebruik ik vaak) dan draait ze haar poep en maakt ze een huppelde met de achterbenen.

Is dit gedrag, het naar je toe komen voornamelijk, speels of dominant?

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:11

Ahw wat een schatje <3
Gefeliciteerd *\o/*

Ziet eruit alsof ze wil spelen. Ze zal lekker haar lijf willen uitproberen en met spel worden zeker ook grenzen uitgetest maar ze bedoeld het niet verkeerd. Links of rechtsom, ze kan niet met mensen spelen zoals ze dat met andere paarden zou doen. Dus goed idd om grenzen aan te geven en veilige afstand te creëren als ze een gekke bui heeft

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Veulen gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:15

Als je nou eerst eens begint met niet in de stal te gaan zitten bij een veulen dat potentieel het licht uit je ogen kan trappen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 16:24

Dit snapt een veulen niet. Je doet je hand omhoog en je ziet nu al dat het veulen bang is. Zo te zien wil het veulen rennen en hupsen, ook niet gek. Waarom zo laat een veulen? Ze zouden hele dag buiten moeten lopen.

Ik zou niet in de stal gaan zitten. Helaas zijn paarden geen knuffeldieren. Je kan er wel wat mee doen zoals leren halsteren en poetsen. Maar op deze manier heb jij straks een hoef in je gezicht.

Gedrag vind ik niet verontrustend er uit zien. Ik zie een blij veulen met veel energie zonder speelmaatje

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 17:23

Dit filmpje was de eerste keer dat ik ging zitten in stal omdat bij het rechtstaan het veulen niet komt wegens bang. Ik dacht rustig op mijn gsm wat spelletjes te spelen zodat ze kon wennen aan mensen en kon komen snuffelen. Ik kon niet weten dat ze meteen in de schoot zou springen -O- Nog een reden waarom ik in stal zit is omdat ik voor mijn merrie te ondersteunen veel tijd daar wil doorbrengen en ik geen 2 uurs kan blijven rechtstaan. Mijn merrie hangt enorm aan mij en zoekt vaak steun bij mij.

Hand omhoog was om het veulen af te schrikken en niet verder naar voor te komen: de bedoeling dus om wat angst aan te jagen aangezien ze achteruit moest en niet reageerde op het wegduwen met mijn voeten.

Ze heeft momenteel inderdaad nog geen vriendjes... ze is een week oud en moet bij mama blijven. Vanaf dat ze afgespeend is zal ze in een groep komen met andere grote paarden en veulens. Ze kan nu overdag buitenspelen en in de nacht naar binnen.

Maar dat was mijn bezorgdheid niet... de situatie is wat het is... het veulen is een ´ongelukje´ en we proberen er het beste van te maken. De vraag is vooral of het speels gedrag is of dominant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 17:26

In wezen maakt het niet uit of ze wil spelen of dominant is. Wil je dit gedrag nog steeds als ze 3 is?
Indien het antwoord nee is moet je haar dat nu leren.
Zorgen dat ze buiten kan en haar energie kwijt kan is IMO wel een basis nood.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 17:27

Speels, want dominant gedrag bestaat niet bij paarden.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 17:30

Kabayo schreef:
Dit snapt een veulen niet. Je doet je hand omhoog en je ziet nu al dat het veulen bang is. Zo te zien wil het veulen rennen en hupsen, ook niet gek. Waarom zo laat een veulen? Ze zouden hele dag buiten moeten lopen.

Ik zou niet in de stal gaan zitten. Helaas zijn paarden geen knuffeldieren. Je kan er wel wat mee doen zoals leren halsteren en poetsen. Maar op deze manier heb jij straks een hoef in je gezicht.

Gedrag vind ik niet verontrustend er uit zien. Ik zie een blij veulen met veel energie zonder speelmaatje

Klopt en we willen ook leren halsteren en poetsen maar daarvoor moet je er wel aan kunnen komen. Als ik recht in het stal staat komt ze van ver wel eens snuffelen maar van de moment ik beweeg dan loopt ze weg. Ik dacht dus mezelf rustig op een krukje te zetten en haar eerste te laten wennen zodat ik haar toch kan aanraken. Ik wist niet dat ze van zodra ik ga zitten, ze op mijn schoot zou kruipen. Dit filmpje was meteen de eerste keer dat ik zat. De camera heeft een 10 minuten gefilmd en dit is het einde van het filmpje. Ik ben daarna ook rechtgestaan en weg gegaan en daarna niet meer gaan zitten in stal.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 17:32

Het is speelsheid en te veel energie die ze kwijt moet.

Veulenspel is te ruw voor mensen dus dat moet je niet willen.

Het is ook nog niet superdringend dat je al kan knuffelen od. Elk veulen ontwikkelt in z'n eigen tempo.
Enige wat ze nu 'moet' leren is dat mensen geen bedreiging zijn en tegelijk ook gerespecteerd moeten worden.

Waarom heeft de moeder het nodig dat je er 2u bij zit?
Verzorg de moeder, geef ze wat tlc, zonder je bezig te houden met het veulen maar laat ze ook voldoende rusten.
Veulens zijn nieuwsgierig, die komt vanzelf wel een keer toenadering zoeken en van daaruit kan je verder opbouwen.

Maar altijd aan je eigen veiligheid blijven denken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 17:38

Ik heb ook veulens gehad die je de eerste paar weken elke dag moest vangen in de stal om een halster om te krijgen. Maar ze krijgen een halster om, elke dag opnieuw. Ik wil ze mak hebben. Ze moeten kunnen vaststaan, voetjes kunnen geven etc. En als ze zo klein zijn kan je ze nog baas. Over een paar maanden niet meer. Sowieso moet ze naar buiten, lekker kunnen rennen en spelen. Als ze dan moe is dan kan je haar vangen in de stal. Zorg dat je haar in een hoek hebt, dan om de hals pakken en meelopen naar achteren zodat ze met haar kont in een hoek komt en stilstaat. Dan rustig toespreken en braaf zeggen en het halster omdoen. En dat elke dag opnieuw.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 17:48

Als ze het spannend vind dat je staat en beweegt dan zou ik lekker haar mama gaan poetsen of iets dergelijks waarbij je staat en beweegt maar haar geen aandacht geeft. Dan kan ze daar aan wennen en overwint de nieuwsgierigheid het waarschijnlijk al snel van angst.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 17:59

Suzanne F. schreef:
Ik heb ook veulens gehad die je de eerste paar weken elke dag moest vangen in de stal om een halster om te krijgen. Maar ze krijgen een halster om, elke dag opnieuw. Ik wil ze mak hebben. Ze moeten kunnen vaststaan, voetjes kunnen geven etc. En als ze zo klein zijn kan je ze nog baas. Over een paar maanden niet meer. Sowieso moet ze naar buiten, lekker kunnen rennen en spelen. Als ze dan moe is dan kan je haar vangen in de stal. Zorg dat je haar in een hoek hebt, dan om de hals pakken en meelopen naar achteren zodat ze met haar kont in een hoek komt en stilstaat. Dan rustig toespreken en braaf zeggen en het halster omdoen. En dat elke dag opnieuw.

Oke dus geen ´vertrouwen winnen´ maar gewoon halster aan en klaar en ze zo laten gewoon worden aan alles? :) ja mama heeft ook zeker niet het gemakkelijkste karakter dus ik wil haar nu alvast halster leren, vaststaan, meelopen,... tegen dat ze in het voorjaar de groep in gaat.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 18:00

Tabbladen schreef:
Als ze het spannend vind dat je staat en beweegt dan zou ik lekker haar mama gaan poetsen of iets dergelijks waarbij je staat en beweegt maar haar geen aandacht geeft. Dan kan ze daar aan wennen en overwint de nieuwsgierigheid het waarschijnlijk al snel van angst.

Ja dat had ik de eerste dagen geprobeerd maar ze bleef verdoken staan achter mama. Vandaar de nieuwe aanpak om te gaan zitten en spelletjes te spelen. Ik moet sowieso voor de mama een tijd in stal aanwezig zijn dus dat leek me het gemakkelijkste :') gaan zitten is nu zeker geen optie meer aangezien ik inderdaad geen trap wil krijgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:15

Eens met Suzanne.
Het heeft niet zo heel veel met vertrouwen te maken, ze begrijpt niet wat je wilt/doet.
Soms spartelen ze even als je ze vastpakt, maar je zult zien dat ze het snel normaal (en gezellig) vindt. Het moet ook, weinig keus. Ze moeten een halster aan, meelopen en voeten optillen.
Echt minimum vereisten om er een leuk paard van te maken.

.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:20

Kendra schreef:
Eens met Suzanne.
Het heeft niet zo heel veel met vertrouwen te maken, ze begrijpt niet wat je wilt/doet.
Soms spartelen ze even als je ze vastpakt, maar je zult zien dat ze het snel normaal (en gezellig) vindt. Het moet ook, weinig keus. Ze moeten een halster aan, meelopen en voeten optillen.
Echt minimum vereisten om er een leuk paard van te maken.

.

Helemaal mee eens.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:31

Dat in een hoek drijven kan ook link zijn met veulens die snel trappen.
Veulen dit jaar was een snelle en de eerste weken ook niet echt benaderbaar. En ja die trapte gericht.
Toen besloten die wat tijd te geven.
Toen ze een maand oud was, ging het halsteren in 2x oefenen om zonder gepruttel, ze stak er zelf haar neus in. Voor het buitenzetten kleefde die gewoon aan haar moeder dus was ook niet dringend. Voetjes etc, alles kan, ze had/heeft gewoon wat tijd nodig gehad om te wennen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:52

Dat moeten is een manier die ik ook gebruik vanaf het begin en heb hele lieve dieren die nu zelf toenadering zoeken.

Maar. Het is geen manier voor iemand die er geen kaas avn heeft gegeten.
Dus ik zou eens iemand erbij halen die wel verstand heeff van veulens en je op weg kan helpen in real life

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 19:13

Cioccolato schreef:
Dat moeten is een manier die ik ook gebruik vanaf het begin en heb hele lieve dieren die nu zelf toenadering zoeken.

Maar. Het is geen manier voor iemand die er geen kaas avn heeft gegeten.
Dus ik zou eens iemand erbij halen die wel verstand heeff van veulens en je op weg kan helpen in real life

Ik heb wel genoeg ervaring met paarden en jonge paarden alleen geen pas geboren veulens. Ik heb in het verleden wel vaak paarden vanaf 6 maanden gehad die nog niets kennen dus ik heb daar wel wat ervaring mee en daar doen we ook de ´moeten´ methode maar ik dacht met dit veulen van 0 te beginnen en eerst vertrouwen winnen en rustig aan te doen. Verkeerd dus. De eerste dagen hebben we haar wel moeten vastpakken om spuitjes te geven enzo dus ik ken de handelingen allemaal wel.

Alleen mijn gedachte van klein en schattig en eerst vertrouwen was hier dus de verkeerde beslissing. Vanaf morgen zal het de ´moeten´ worden ~~}>

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:27

Leren vast staan vind ik wel erg vroeg. Pas daar mee op!
Halster om en leren wijken voor druk ( achter de oren) door zachtjes aan het touw te trekken en gelijk los te laten wanneer ze een stapje naar voor doen komt eerst. Maar daarvoor moet ze eerst begeleid worden met druk dmv het touw om het kontje te halen zodat je kan begeleiden aan de voorkant en druk kan geven achter. Handiger is om het samen met iemand anders te doen.

Kun je moeder en veulen los zetten op een groter stuk? Paddock, wei of rijbak mits veilig?
Dan kan ze haar energie kwijt en dat bewegen is heel belangrijk voor haar ontwikkeling.

Leuk diertje!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 20:39

Popstra schreef:
Leren vast staan vind ik wel erg vroeg. Pas daar mee op!
Halster om en leren wijken voor druk ( achter de oren) door zachtjes aan het touw te trekken en gelijk los te laten wanneer ze een stapje naar voor doen komt eerst. Maar daarvoor moet ze eerst begeleid worden met druk dmv het touw om het kontje te halen zodat je kan begeleiden aan de voorkant en druk kan geven achter. Handiger is om het samen met iemand anders te doen.

Kun je moeder en veulen los zetten op een groter stuk? Paddock, wei of rijbak mits veilig?
Dan kan ze haar energie kwijt en dat bewegen is heel belangrijk voor haar ontwikkeling.

Leuk diertje!

Ja vaststaan is stap nummer.... eerst halster aandoen (daarjuist 1ste keer gedaan) en als dat goed lukt dan meelopen,... enzovoort.

Mama en baby staan overdag met een uitloop aan stal naar de piste. Enkel voor de nacht gaat de deur van het stal dicht want piste is nat en het is wel heel koud de nachten :brr:

Dankjewel voor de tip!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:47

Afbeelding

Een redelijk duidelijk voorbeeld hoe wij de 8/handtas methode gebruiken.
Oké, hij hangt hier slap.
Maar als ze teveel naar achter gaat kun je haar tegen houden. En als ze teveel naar voren gaat kun je haar ook makkelijk tegenhouden.
In het begin hebben we ook aan de voorkant het touw ipv direct aan het halster

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:27

VMR -> FA

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:49

Veulen probeert je inderdaad uit te nodigen om te stoeien. :) Misschien is het fijn voor haar om als je een jollybal kunt regelen, zodat ze daar een beetje energie aan kwijt kan, zolang ze niet met soortgenoten kan staan? Verder ben je goed bezig hoor. Zorgen dan je haar nu overal mag aanraken, halsteren, voetjes geven, borstelen, meelopen en als ze zover is uiteindelijk vast staan. Alles is zoveel makkelijker te oefenen als ze klein zijn en de aandacht wordt ook op prijs gesteld, zolang je alles maar spelenderwijs introduceert! Als ze te brutaal wordt is het inderdaad wel verstandig om je zelf 'groot' te maken en duidelijk te laten blijken dat je haar gedrag niet op prijs stelt. Dat ze een keer schrikt geeft niets, het is ook de bedoeling dat ze jouw ruimte gaat respecteren. Daar worden ze ook echt niet zomaar angstig van, zolang je haar de rest van de tijd op een vriendelijke manier aandacht en vertrouwen schenkt.
Laatst bijgewerkt door journee op 09-11-24 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:50

Leuk veulen!
Hij hoeft niet perse vanaf week 1 een halster om hoor. Dat kan ook prima na 4 tot 8 weken pas. Je veulen volgt de moeder eerst toch wel als je ze naar buiten brengt.
Het is een baby dus je hoeft er niks mee te doen. Alleen buiten zetten en laten drinken. Dat ze weet dat ze jou moet respecteren is eerst genoeg.
En idd ze wil gewoon spelen. Mijn veulen deed dit ook als ik ging zitten, is heel normaal.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:57

Gitana schreef:
Leuk veulen!
Hij hoeft niet perse vanaf week 1 een halster om hoor. Dat kan ook prima na 4 tot 8 weken pas. Je veulen volgt de moeder eerst toch wel als je ze naar buiten brengt.
Het is een baby dus je hoeft er niks mee te doen. Alleen buiten zetten en laten drinken. Dat ze weet dat ze jou moet respecteren is eerst genoeg.
En idd ze wil gewoon spelen. Mijn veulen deed dit ook als ik ging zitten, is heel normaal.

Tenzij je er een veulen hebt van 2 dagen oud, dat de 2e keer op de wei besluit wei veel leuker te vinden dan 'snachts op stal en met een noodgang weer terug de wei in rent. Sommige veulens vinden hun moeder toch niet zo belangrijk als je zou verwachten.... :')