Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kabayo schreef:Dit snapt een veulen niet. Je doet je hand omhoog en je ziet nu al dat het veulen bang is. Zo te zien wil het veulen rennen en hupsen, ook niet gek. Waarom zo laat een veulen? Ze zouden hele dag buiten moeten lopen.
Ik zou niet in de stal gaan zitten. Helaas zijn paarden geen knuffeldieren. Je kan er wel wat mee doen zoals leren halsteren en poetsen. Maar op deze manier heb jij straks een hoef in je gezicht.
Gedrag vind ik niet verontrustend er uit zien. Ik zie een blij veulen met veel energie zonder speelmaatje
Suzanne F. schreef:Ik heb ook veulens gehad die je de eerste paar weken elke dag moest vangen in de stal om een halster om te krijgen. Maar ze krijgen een halster om, elke dag opnieuw. Ik wil ze mak hebben. Ze moeten kunnen vaststaan, voetjes kunnen geven etc. En als ze zo klein zijn kan je ze nog baas. Over een paar maanden niet meer. Sowieso moet ze naar buiten, lekker kunnen rennen en spelen. Als ze dan moe is dan kan je haar vangen in de stal. Zorg dat je haar in een hoek hebt, dan om de hals pakken en meelopen naar achteren zodat ze met haar kont in een hoek komt en stilstaat. Dan rustig toespreken en braaf zeggen en het halster omdoen. En dat elke dag opnieuw.
Tabbladen schreef:Als ze het spannend vind dat je staat en beweegt dan zou ik lekker haar mama gaan poetsen of iets dergelijks waarbij je staat en beweegt maar haar geen aandacht geeft. Dan kan ze daar aan wennen en overwint de nieuwsgierigheid het waarschijnlijk al snel van angst.
Kendra schreef:Eens met Suzanne.
Het heeft niet zo heel veel met vertrouwen te maken, ze begrijpt niet wat je wilt/doet.
Soms spartelen ze even als je ze vastpakt, maar je zult zien dat ze het snel normaal (en gezellig) vindt. Het moet ook, weinig keus. Ze moeten een halster aan, meelopen en voeten optillen.
Echt minimum vereisten om er een leuk paard van te maken.
.
Cioccolato schreef:Dat moeten is een manier die ik ook gebruik vanaf het begin en heb hele lieve dieren die nu zelf toenadering zoeken.
Maar. Het is geen manier voor iemand die er geen kaas avn heeft gegeten.
Dus ik zou eens iemand erbij halen die wel verstand heeff van veulens en je op weg kan helpen in real life
Popstra schreef:Leren vast staan vind ik wel erg vroeg. Pas daar mee op!
Halster om en leren wijken voor druk ( achter de oren) door zachtjes aan het touw te trekken en gelijk los te laten wanneer ze een stapje naar voor doen komt eerst. Maar daarvoor moet ze eerst begeleid worden met druk dmv het touw om het kontje te halen zodat je kan begeleiden aan de voorkant en druk kan geven achter. Handiger is om het samen met iemand anders te doen.
Kun je moeder en veulen los zetten op een groter stuk? Paddock, wei of rijbak mits veilig?
Dan kan ze haar energie kwijt en dat bewegen is heel belangrijk voor haar ontwikkeling.
Leuk diertje!
Gitana schreef:Leuk veulen!
Hij hoeft niet perse vanaf week 1 een halster om hoor. Dat kan ook prima na 4 tot 8 weken pas. Je veulen volgt de moeder eerst toch wel als je ze naar buiten brengt.
Het is een baby dus je hoeft er niks mee te doen. Alleen buiten zetten en laten drinken. Dat ze weet dat ze jou moet respecteren is eerst genoeg.
En idd ze wil gewoon spelen. Mijn veulen deed dit ook als ik ging zitten, is heel normaal.