Onvruchtbaar door Improvac?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

Onvruchtbaar door Improvac?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 19:23

Tweeënhalf jaar geleden heeft mijn PRE merrie bij haar vorige eigenaar Improvac gehad om haar hengstigheid tijdelijk te stoppen.

Nu heb ik haar een jaar en ben ik bezig met proberen haar drachtig te krijgen.

Kleine uitleg.
Mijn 8 jarige merrie heeft enorm veel last van haar hormonen, dusdanig erg dat ze gevaarlijk wordt tijdens haar hengstigheid. Ze wordt niet boos, maar ze weet niet wat ze met zichzelf aanmoet en heeft mijn schouder meerdere keren uit de kom geduwd en ik heb pas bewusteloos in de bak gelegen nadat ze naar mij toe sprong vanuit een soort hypere reactie. Ze doet het niet expres, ze loopt zichzelf in de weg en daardoor ook mijn ruin en mij.
Ze heeft ook duidelijk last van haar rug tijdens de hengstigheid.

De eerste eigenaresse is met haar door dit heftige gedrag in een praktijk in België uitgekomen. Deze hebben haar toen verteld dat haar hormonen waarschijnlijk zouden stabiliseren bij het krijgen van een veulen, maar zij had geen plek voor een veulen, waardoor ze naar andere opties gingen kijken.
Ze had toen ook een bloedei en deze is weggespoten.
Toen heeft ze Improvac gekregen, wat een half jaar tegen de hengstigheid zou moeten werken.

Nu tweeënhalf jaar later heeft ze dus weer extreem veel last van haar hengstigheid, supplementen doen niks bij haar. Ze krijgt wel standaard magnesium en vitamine E+ selenium.
Omdat ik wel de mogelijkheid en plek heb om haar een veulen te laten krijgen ben ik begonnen met haar hengstig te laten spuiten.
Dit is vorige week maandag gedaan (11 dagen terug) en ook donderdag (8 dagen terug).

De reden van het hengstig spuiten was omdat ze wel heftig hengstig is, maar niet duidelijk laat blijken wanneer zij hengstig wordt en ook niet wanneer het stopt. Het enige wat ik aan haar merk is haar gedrag, maar dit kan ook voor of net na de ovulatie of hengstigheid zijn.
Ze blitst ook normaal gesproken niet, ze wordt alleen heel week in haar achterhand en lijkt soms zelfs om te vallen.

Medisch is alles goed, haar bloed is goed, ze is röntgenlogisch goedgekeurd, meerdere malen behandeld door de fysio en cranio sacraal.

Na het hengstig spuiten is zij nu dus hengstig en ze blitst ook voor het eerst sinds ik haar heb.
Haar baarmoeder blijft wat klein, maar haar cervix heeft al twee dikke plussen.
Alles wijst erop dat het hoort te gaan zoals moet, op één ding na.

Ze ontwikkeld geen ei. Helemaal niks.

Nu ga ik maandag nogmaals terug om te scannen, want er zijn uitzonderingsgevallen waarbij een merrie pas een ei ontwikkeld na twee weken, dus er is nog een kleine kans, maar mijn dierenarts vertrouwd er niet echt op.

De vervolgstappen die ik nu in overleg met de dierenarts heb gemaakt zijn als volgt.

Heeft zij maandag geen ei, dan kijken we of er donderdag een ei zit, is er dan nog niks, dan kappen we de hengstigheid af en starten we tien dagen Regumate.
Hierna kijken of ze zelfstandig hengstig wordt binnen een paar dagen en anders weer hengstig spuiten in de hoop dat ze dan in haar cyclus komt en alsnog een ei aan gaat maken.

Mocht dit ook dan niet lukken, dan moet ik helaas stoppen (dit jaar) met haar proberen drachtig te krijgen en zal zij nog een jaar met haar heftige hormonen moeten dealen, waar ik dus niks voor kan geven.

Ik overweeg dan om haar aan de regumate te houden tot volgend jaar, maar dat is in overleg met de dierenartsen.

Mijn vraag aan jullie is.

Herkennen jullie hierin iets?
Heeft iemand ervaring met het inspuiten van Improvac bij een merrie en hoe lang heeft dit gewerkt?
Hoe lang heeft het bij jullie merrie geduurd voor er een ei zichtbaar was na het hengstig spuiten of na het zichtbaar worden van hengstigheid?
En weten jullie of de kans reëel is dat als ik haar hengstigheid nu stop, dat zij met de regumate dusdanig hersteld in tien dagen, dat zij dan de volgende hengstigheid wel een ei aan zou maken?

Het is voor mij dus een heel grote vraagkwestie met heel weinig antwoorden.
Iedere merrie is anders, maar alles laten tonen van fix hengstig zijn, maar geen ovularia, baart mij toch zorgen. En mij niet alleen, ook mijn dierenarts vind dit vrij bijzonder. Hij heeft dit niet eerder meegemaakt.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen.

Casarell

Re: Onvruchtbaar door Improvac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:30

Geen ervaringen verder.

Maar is er al geprobeerd om er een echte hengst naast te zetten, om de cyclus een natuurlijke boost te geven?

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:33

Zo'n merrie zou ik bij de hengst zetten en elke dag schouwen.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan denk ik dan :o

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:38

Ik zou zo’n merrie helemaal niet hengstig spuiten maar tijdens haar ‘gedrag’ naar de kliniek rijden om te scannen, meerdere keren als het nodig is. Dan kom je er snel genoeg achter hoe haar cyclus verloopt en wanneer je terug moet komen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:46

Ik betwijfel of dekken gaat helpen. Vind het een erg heftige reactie. Vooral omdat ze helemaal week wordt/is in de achterhand/rug. Hoe komt dat dan met dragen en de bevalling? Das ook niet niks. En zonder ei ... waar komen de hormonen dan weg? Ze lijkt helemaal in de war. Of juist iets anders lichamelijk mis. Is ze al eens gecheckt? Ik dacht aan een eierstok tumor oid maar ja, als je haar scant dan had je dat wel gezien.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 19:48

Casarell schreef:
Geen ervaringen verder.

Maar is er al geprobeerd om er een echte hengst naast te zetten, om de cyclus een natuurlijke boost te geven?

Wel een ruin die flink hengsten gedrag vertoont, daar laat ze duidelijk aan merken dat ze gedekt zou willen worden.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 19:50

roekes schreef:
Zo'n merrie zou ik bij de hengst zetten en elke dag schouwen.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan denk ik dan :o

Het probleem is dat de hengst niet natuurlijk dekt en al zou ik haar bij een hengst zetten die wel natuurlijk dekt, dan zou ze nu al gedekt zijn, maar ze heeft geen ei.

Ik loop meerdere malen langs de ruinen waar ze heftig op reageert. Gisteren ook samen gestaan en zij is er klaar voor. Zij zal zich nu zo laten dekken.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 19:54

Kabayo schreef:
Ik betwijfel of dekken gaat helpen. Vind het een erg heftige reactie. Vooral omdat ze helemaal week wordt/is in de achterhand/rug. Hoe komt dat dan met dragen en de bevalling? Das ook niet niks. En zonder ei ... waar komen de hormonen dan weg? Ze lijkt helemaal in de war. Of juist iets anders lichamelijk mis. Is ze al eens gecheckt? Ik dacht aan een eierstok tumor oid maar ja, als je haar scant dan had je dat wel gezien.

Alles is gecheckt, ze heeft heel veel spieren, zonder hengstigheid is ze helemaal niet slap. Het komt echt door de eierstokken die tegen haar wervels drukken. Tumor heeft ze niet, alles ziet er heel netjes uit verder, ze heeft wel kleine eierstokken, maar dit hoeft geen probleem te zijn zegt de dierenarts.

Ze heeft een hele goede mooie ronde houding, waardoor er meer dan genoeg ruimte is voor een veulen.

De hormonen zitten er inderdaad wel, maar geen ei. Daarom dat ik bang ben dat de Improvac nog steeds in werking is. Dat ze wel hengstig is, maar geen ei ontwikkeld.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:55

Mijn gedachten is ook stoppen met spuiten en op het dekstation neerzetten en schouwen.
Ruin met hengsten gedrag is niet altijd de oplossing.
Hengstig spuiten zonder ei zorgt alleen voor disbalans waardoor het nog langer duurt (mijn ervaring na een jaar sukkelen met merrie absoluut niet drachtig te krijgen)
Laat, hoe erg voor de merrie ook, de natuur zijn gang eens gaan ?

Los staand of alles al onderzocht is en er niet meer speelt.

Chemisch castreren of steriliseren heeft trouwens zeer groot nadeel dat de aangegeven periode niet altijd klopt. En dus ook veel langer kan duren.
Leuke studie hierin, waarbij improvac ook besproken word:
https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/215/925/RUG01-002215925_2015_0001_AC.pdf

Vanaf bladzijde 15 gaat het hierover
Bladzijde 33 spreekt over 1 merrie met blijvende infertiliteit na improvac :j
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 07-06-24 20:05, in het totaal 2 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 19:56

Change3x schreef:
Ik zou zo’n merrie helemaal niet hengstig spuiten maar tijdens haar ‘gedrag’ naar de kliniek rijden om te scannen, meerdere keren als het nodig is. Dan kom je er snel genoeg achter hoe haar cyclus verloopt en wanneer je terug moet komen.

Dat heb ik geprobeerd. Toen ik dacht dat ze echt hengstig was direct naar de kliniek, maar toen was er helemaal geen enkele activiteit.
Daarop besloten hengstig te spuiten.

De volgende cyclus (als het dit keer niet lukt), probeer ik wel echt alle minuscule signalen op te pikken en ga ik kijken of er de mogelijkheid is zonder hengstig te spuiten. Het is allemaal troep die je erin spuit, dat wil ik zo min mogelijk.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:02

Loop je nu alleen niet de kans dat dit iets erfelijks is wat een eventueel merrieveulen ook last kan bezorgen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:04

Ik weet eerlijk gezegd niet of het nu zo'n goed idee is om een veulen te fokken bij een merrie met mogelijk erfelijke gedragsproblematiek.

Als dat middel dat ze eerder kreeg goed hielp, dan lijkt mij dat een betere keus.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:26

Waarschijnlijk gaat dat al mis bij de hypofyse waar de FSH wordt afgegeven aan het bloed om een follikel te laten groeien.
Als de DA haar hengstig spuit krijg je daarna problemen met LH (die het gele lichaam actief houdt zodat het eitje bevrucht kan raken) want dat komt ook uit de hypofyse wat dus wss ook niet op de juiste plek terecht komt en daarna met oxytocine die nodig is om de bevalling op gang te krijgen (dan zal DA na twee weken overtijd weer moeten spuiten).

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 21:11

Kidde schreef:
Loop je nu alleen niet de kans dat dit iets erfelijks is wat een eventueel merrieveulen ook last kan bezorgen?

Dat weet ik van tevoren niet, dat weet helaas niemand nog. Dat is het risico. Maar het veulen zal hoogstwaarschijnlijk bij mij blijven, dus mocht het zo zijn, dan ga ik kijken voor alternatieven.

Femke_Tweety schreef:
Ik weet eerlijk gezegd niet of het nu zo'n goed idee is om een veulen te fokken bij een merrie met mogelijk erfelijke gedragsproblematiek.

Als dat middel dat ze eerder kreeg goed hielp, dan lijkt mij dat een betere keus.

Dat middel heeft vrij weinig gedaan. Binnen korte tijd was ze weer hengstig. Het heeft zeker geen half jaar gewerkt.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 21:12

Hutcherson schreef:
Waarschijnlijk gaat dat al mis bij de hypofyse waar de FSH wordt afgegeven aan het bloed om een follikel te laten groeien.
Als de DA haar hengstig spuit krijg je daarna problemen met LH (die het gele lichaam actief houdt zodat het eitje bevrucht kan raken) want dat komt ook uit de hypofyse wat dus wss ook niet op de juiste plek terecht komt en daarna met oxytocine die nodig is om de bevalling op gang te krijgen (dan zal DA na twee weken overtijd weer moeten spuiten).

Hier heb ik heel veel aan!
Dit ga ik eens overleggen met de dierenarts.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:25

Wat ik ineens zat te denken.
Zou een verwijdering van de eierstokken/baarmoeder oid geen uitkomst zijn? Geen idee of ze dat met paarden doen?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:33

Als je maar een cyclus gemonitord hebt zou ik mij nog niet zo druk maken.
Kijken of er volgende keer wel een ei te zien is.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:38

Ik heb niet alles gelezen en wellicht is dit ook al gecheckt. Maar heeft ze geen last van een cyste(s) op de eierstokken?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 21:51

Kabayo schreef:
Wat ik ineens zat te denken.
Zou een verwijdering van de eierstokken/baarmoeder oid geen uitkomst zijn? Geen idee of ze dat met paarden doen?

Dat wordt niet vaak gedaan, het is een hele heftige en dure ingreep en best nog last van veel complicaties, dat risico durf ik nu niet te nemen.
En ik hoopte echt ooit een veulen van haar te krijgen, dat zou dan direct helemaal niet meer kunnen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 21:52

carika schreef:
Als je maar een cyclus gemonitord hebt zou ik mij nog niet zo druk maken.
Kijken of er volgende keer wel een ei te zien is.

Ik ben blij met dit antwoord.
Ik houd haar als een havik in de gaten!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 21:53

Dennenboom schreef:
Ik heb niet alles gelezen en wellicht is dit ook al gecheckt. Maar heeft ze geen last van een cyste(s) op de eierstokken?

Zeker, ze is ondertussen al 7× (volgens mij) gescand, en de eerste keer was om alles te checken of het mooi schoon was en er niks verdachts te zien was.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 22:08

Die merrie heeft gewoon een probleem in de hypofyse. De behandeling die je nu inzet heeft geen enkele zin en verstoord de hormoonbalans alleen maar meer. Hormoonbehandelingen zijn duur en vaak maar tijdelijk effectief. Je zou via een holistisch dierenarts monnikspeper kunnen proberen, daarvan is bekend dat het de hormonen in de hypofyse kan reguleren.

Overigens vind ik kleine eierstokken wel echt een red flag.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 23:14

Zit er helemaal geen "ei" of heel veel kleintjes (druiventros zeg maar) waarvan niets doorrijpt?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 23:51

janderegelaa schreef:
Die merrie heeft gewoon een probleem in de hypofyse. De behandeling die je nu inzet heeft geen enkele zin en verstoord de hormoonbalans alleen maar meer. Hormoonbehandelingen zijn duur en vaak maar tijdelijk effectief. Je zou via een holistisch dierenarts monnikspeper kunnen proberen, daarvan is bekend dat het de hormonen in de hypofyse kan reguleren.

Zeker samen met het gedrag tijdens de hengstigheid. Wat ze dus al had voor Improvac.
Ik zou eerder denken dat er vanuit de hypofyse of ontwikkeling van de voortplantingsorganen iets niet goed zit. Wellicht zelfs aangeboren. Wat dus het gedrag veroorzaakte, maar wat ook veroorzaakt dat er geen ei wordt aangemaakt.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 23:56

c_alsemgeest schreef:
janderegelaa schreef:

Zeker samen met het gedrag tijdens de hengstigheid. Wat ze dus al had voor Improvac.
Ik zou eerder denken dat er vanuit de hypofyse of ontwikkeling van de voortplantingsorganen iets niet goed zit. Wellicht zelfs aangeboren. Wat dus het gedrag veroorzaakte, maar wat ook veroorzaakt dat er geen ei wordt aangemaakt.

Ik heb contact gezocht met mijn cranio sacraal therapeut nadat ik hier van een bokker heel veel informatie heb gekregen! Ik ga ermee aan de gang. Stel dat zij echt onvruchtbaar blijkt te zijn, dan ga ik uiteraard kijken naar andere mogelijkheden zodat zij minder last heeft van haar hormonen.

Fokker321 schreef:
Zit er helemaal geen "ei" of heel veel kleintjes (druiventros zeg maar) waarvan niets doorrijpt?

Er zit helemaal geen ei. Ook geen druiventros.