Marwari: Het paard van voorspoed (ELP)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMiinh

Marwari: Het paard van voorspoed (ELP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 15:52

Hallo bokkers!

Heel lang geleden, in 2012, begon mijn reis in de fotografie met de welbekende Bokt-fotomeetings. Nog met een kitlens en een Canon 550D ging ik naar mijn eerste meeting op de Ginkelse Heide om paarden te fotograferen. Nu, 12 jaar later, heeft fotografie mij over de wereld gebracht om paarden en hun eigenaren vast te leggen.

De afgelopen vier jaar heb ik mijn tijd gewijd aan een conservatie project genaamd 'The Equine Legacy', met als missie aandacht te vragen voor uitstervende of zeldzame paardenrassen. Samen met een schrijfster en videograaf ben ik naar zeven landen afgereisd om deze rassen vast te leggen in hun natuurlijke omgeving. We werken aan het maken van een koffietafelboek en een documentaire om te laten zien waarom deze paarden bijzonder zijn en waarom ze behouden moeten worden.

We zijn nog druk bezig met het bewerken van foto's en video's, schrijven en interviewen. Het plan is dat het boek in augustus naar de drukkerij gaat en dat we het in november in handen hebben.

Bekijk meer over ons project op onze website of social media, linkjes staan in m’n onderschrift.

Graag deel ik elke week een kijkje van elk ras! Dit topic gaat over Marwari.
Neem ook eens een kijkje bij ons vorige topic, deze ging over de Fell Pony

De Marwari is een bijzonder en zeldzaam ras uit India, vooral bekend om zijn kenmerkende, gekrulde oren. Dit ras heeft zijn oorsprong in de regio Marwar in Rajasthan en heeft een geschiedenis die teruggaat tot de 12e eeuw. Marwari paarden werden oorspronkelijk gefokt door de Rathores, een Rajput-clan, en werden gewaardeerd om hun moed, uithoudingsvermogen en loyaliteit tijdens gevechten.

Deze paarden zijn middelgroot, met een slanke maar sterke bouw. Ze komen voor in verschillende kleuren. Marwari paarden zijn vurig maar waren in mijn ervaring als fotograaf een van de fijnste paarden om mee te werken. Dit paard staat symbool voor voorspoed, waar krijgers veel waarde aan hechten op het slagveld.

Ondanks hun rijke geschiedenis waren Marwari paarden ooit bijna uitgestorven. Dankzij inspanningen van fokkers en liefhebbers is hun aantal de afgelopen decennia gelukkig toegenomen. Zeldzaam blijven ze wel aangezien ze niet naar het buitenland mogen worden geëxporteerd. Deze paarden blijven een belangrijk symbool van de Indiase cultuur en erfgoed.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

Kende jij dit ras al en welke foto is jouw favoriet?
Laatst bijgewerkt door xMiinh op 05-06-24 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:56

Prachtige paarden ! Ik wilde er altijd 1 hebbe vroeger, puur om de oortjes <3 <3
Maar begrijp dat ze het ras willen "bewaren" als een soort cultureel erfgoed.
Superleuk artikel

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:00

Ik blijf het mooie dieren vinden, maar vind hoe ze in het land van herkomst ermee omgaan niet zo fijn om te zien.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:03

Prachtige foto's en wat een mooi project. Ik ken het ras wel, vind ze erg bijzonder. Is er ook niet een bokker die een Marwari heeft, maar misschien heb ik dat mis als ze niet uitgevoerd mogen worden. Ik vind foto 6 het mooist omdat de oren samen een hartje vormen. Volg graag mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:04

Ik kende het ras niet. En had er tot nu ook nog nooit een foto van gezien. Ik blijf maar naar die gekrulde oren kijken. :oo Wat is daar de oorsprong/reden van geweest om dat zo door te fokken? Is daar iets van terug te vinden in de geschiedenis? En hoeveel paarden zijn er nu nog van in leven eigenlijk?

Voor mij zijn foto 7 en foto 4 de meest aansprekende fotos

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:19

Ik kende het ras al, wat een prachtige foto's kan jij toch maken <3

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 16:50

ElCamino schreef:
Prachtige paarden ! Ik wilde er altijd 1 hebbe vroeger, puur om de oortjes <3 <3
Maar begrijp dat ze het ras willen "bewaren" als een soort cultureel erfgoed.
Superleuk artikel

Ja leuk he! Is ook grappig vanaf de rug te zien

Valerievries

Re: Marwari: Het paard van voorspoed (ELP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 17:37

Wat een PRACHTIGE paarden. Kan niet wachten om het boek in handen te hebben!!
Ik hoop dat er heel veel boeken verkocht gaan worden zodat er veel mensen meer leren over deze unieke rassen <3

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:46

De Kathiawari en de Marwari waren vroeger mijn ultieme droomrassen en “later als ik groot ben” wou ik een hele kudde. :D Gaat niet lukken. :')

Uit nieuwsgierigheid, hoe hebben jullie de keuze gemaakt voor het ene ras en niet het andere ? Of is dat een beetje toeval en had het net zo goed de andere kunnen zijn ?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:07

Geweldig mooie fotos!! Echt supergaaf! Het zijn echt enorm mooie dieren om te zien.

Shenavallie schreef:
Ik blijf het mooie dieren vinden, maar vind hoe ze in het land van herkomst ermee omgaan niet zo fijn om te zien.

Ik moest ook meteen aan bepaalde filmpjes denken op Instagram waarbij je toch vaak hengsten en macho-mannen ziet die de dieren niet altijd goed onder controle hebben. Het lijkt dan wat meer een prestige paard. Al zien ze er fysiek wel goed uit. Herken je dat of is dat meer Instagram?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:00

@ beert: Ik heb heel veel YouTube-filmpjes gezien en allemaal komen ze zo'n beetje op hetzelfde neer. Het ziet er ook zo verdrietig uit, zoals die dieren moeten lopen. Veel stress en angst, terwijl ze maar moeten 'dansen' (vaak ook bij veel te harde muziek en het geschreeuw van de omstanders). Maar oh, wat blijven het bijzondere dieren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:49

Shenavallie schreef:
@ beert: Ik heb heel veel YouTube-filmpjes gezien en allemaal komen ze zo'n beetje op hetzelfde neer. Het ziet er ook zo verdrietig uit, zoals die dieren moeten lopen. Veel stress en angst, terwijl ze maar moeten 'dansen' (vaak ook bij veel te harde muziek en het geschreeuw van de omstanders). Maar oh, wat blijven het bijzondere dieren.

Ik zie dat vooral in Mexico met friezen, barock pintos en spaanse rassen. Niet zozeer bij marwaris. Daar zie ik vooral aan elkaar geknoopte hoofdstellen en twee begeleiders per paard aan elke zijde. Opzich heeft het dier daar geen last van, maar die mensen weten niet zo goed hoe ze er mee om moeten gaan denk ik. Schijnt ook hun manier van showen danwel keuren te zijn.
Soms zie ik wel filmpjes dat het mis gaat en er een hengst losbreekt en gaat vechten met een andere hengst. Maar dans filmpjes met mishandeling gelukkig nog nooit gezien bij dit ras (schijnen ze ook wel erg duur voor te zijn om te gaan mishandelen)

Leuk om weer wat van je te zien Minh. Altijd veel bewondering voor je gehad hoe mooi je foto's al waren op erg jonge leeftijd. En het is alleen maar mooier geworden. Was al bang dat je gestopt was met fotografie. Ga zo door! Heel mooi

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:59

Ik hoop niet dat ik het topic van TS nu kaap :o

Mijn vriend komt uit Pakistan en daar hebben ze eigenlijk dezelfde cultuur als in (Noord) India waar de Marwaris vandaan komen. Niet alleen Marwaris en Kathiawaris hebben deze gekrulde oren, maar eigenlijk alle lokale paarden. Paarden staan daar heel anders in de cultuur dan hier, je ziet op de straten wat werkpaarden, maar vnl ezels en muildieren. Het merendeel van de bevolking is daar echt heel, heel erg arm en kunnen geen paard betalen. Ezels zijn kleiner, hoeven niet zo veel te eten als een paard en kunnen ook veel beter tegen de warme temperaturen. De paarden die dansen, zijn vaak van de armere middle-class en is echt een statussymbool. De paarden worden bijv gebruikt om je status te laten zien: dat je geld hebt, bij bruiloften ed. Helaas is deze tak van de bevolking nog steeds relatief arm en hebben echt geen scholing of kennis over het welzijn van dieren. Ik praat dit natuurlijk echt niet goed, maar die mensen hebben problemen die wij ons niet voor kunnen stellen (drinkwater, genoeg te eten, school voor hun kinderen), en hebben dus niet de mogelijkheid en kennis om hun paarden te trainen zoals wij zouden doen. Ze hebben uiteraard wel heel veel liefde voor hun paarden, en proberen ze uiteraard zo goed mogelijk te verzorgen, maar ze hebben vaak simpelweg de kennis niet. Het leven van de middle class in India/Pak kunnen we hier in NL echt niet voorstellen! Maar voor het idee, de moeder van mijn vriend kan niet eens lezen en schrijven, laat staan dat zij kennis zou hebben over hoe ze een paard zou moeten verzorgen, of uberhaupt weten waar te beginnen of aan wie die kennis te moeten vragen. Daarom is de Brooke daar ook best een grote en belangrijke organisatie die niet alleen de paarden weer oplapt maar ook de eigenaren scholen in hoe ze hun paarden moeten verzorgen :j (Overigens heeft de familie van mijn vriend geen paarden hoor, wel een paar kippen :)) )

Daar boven op heb je de écht rijke mensen, die de paarden ook vaak hebben als pronkstuk, of bijv eigenaren die een fokkerij bezitten maar een staff hebben om voor de paarden te zorgen. Dit zijn ook oa polo en renpaarden. Dressuur en springen zie je daar eigenlijk niet. Deze paarden zijn vaak uitmuntend verzorgd en worden echt in de watten gelegd :D Deze paarden dansen ook niet. Er zijn uiteraard wel dingen die je daar bijna niet kunt verzorgen, zo is Rajasthan een woestijn en is er dus weinig ruwvoer voor de paarden beschikbaar, maar daar is het ras heel erg op aangepast dat de paarden goed kunnen overleven op een dieet van relatief veel granen en andere lokale groentes en bijv boombladeren die daar groeien.

Polo paarden in Lahore, Pakistan. Ik gok niet dat deze paarden ooit op de wei staan, maar de meesten hadden fijne, grote boxen met stro en hooi. Een groot deel zelfs een klein uitloopje en veel plaats voor sociaal contact met andere paarden. De paarden stonden allemaal relaxed en rustig te wachten tijdens het zadelen. Geen wondjes oid bij geen enkel paard :) We stonden daarna ook te kijken hoe er 12 paarden in 1 'vrachtwagen' werden geladen, en dat ging ook heel rustig en zonder stress of dwang. :)

Afbeelding6CCD413D-20EC-433B-9EA8-7F1F50FF8876_1_105_c by Aniek Oosterhoff, on Flickr
Afbeelding3998B4DB-0CC3-437D-893C-9211654F6B6A_1_105_c by Aniek Oosterhoff, on Flickr
AfbeeldingBF4AC955-44EF-46AB-9F41-578EE818D53E_1_105_c by Aniek Oosterhoff, on Flickr
Afbeelding78A83BD4-D41D-43E6-9EE4-AE02F36A0442_1_105_c by Aniek Oosterhoff, on Flickr
Afbeelding8925B229-0E1C-45F9-B037-1DD690BB6B72_1_105_c by Aniek Oosterhoff, on Flickr

Polo paarden hebben geen gekrulde oren omdat het vnl kruisingen zijn tussen oa Criollos en volbloeden :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:01

Wat een boeiend topic dit!

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:40

Oh, die eerste foto en die foto van dat veulentje <3 <3 <3 Ik smelt! Ontzettend leuk dat je ons kennis laat maken met dit ras!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:55

Bedankt Piekosjj voor je uitgebreide toelichting!

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:06

@xMiinh : wat een prachtige foto's van super knappe paardjes - was ook al benieuwd naar hoe je de karakters vond . Ik volg op FB een fotograaf ( fokker ? ) van Marwari's en daar vind ik de bouw vaak wat zwak. Wist ook niet dat ze niet naar het buitenland mochten - misschien in de toekomst wel :)

@Piekosjj : interessante aanvulling, leuk !

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:17

Wat een mooie foto's! Ik volg graag, benieuwd wanneer jullie boek uit komt. Welke rassen staan nog op de planning?

Larislaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:08

enorm mooie fotos!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 22:33

Shenavallie schreef:

Het zijn zeker hele special dieren. Wij zijn op plekken geweest waar de paarden het relatief prima hadden. Natuurlijk hebben wij dingen gezien waar wij het niet mee eens zijn, maar onze voornamelijke doel is vertellen over het ras, hun geschiedenis en hun bijzonderheid voor mens en cultuur. Hoe meer mensen hiervan af weten, hoe meer educatie er ook kan komen om het dieren welzijn te verbeteren. Wij hebben nauw samen gewerkt met Indigenous Horse Society, die zich in zet in het verspreiden van kennis over de verzorging van paarden.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 22:34

sas66 schreef:
Prachtige foto's en wat een mooi project. Ik ken het ras wel, vind ze erg bijzonder. Is er ook niet een bokker die een Marwari heeft, maar misschien heb ik dat mis als ze niet uitgevoerd mogen worden. Ik vind foto 6 het mooist omdat de oren samen een hartje vormen. Volg graag mee.

Dankjewel! Ja dat veulentje is echt heel perfect hart vormig :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 22:37

karuna schreef:
Ik kende het ras niet. En had er tot nu ook nog nooit een foto van gezien. Ik blijf maar naar die gekrulde oren kijken. :oo Wat is daar de oorsprong/reden van geweest om dat zo door te fokken? Is daar iets van terug te vinden in de geschiedenis? En hoeveel paarden zijn er nu nog van in leven eigenlijk?

Voor mij zijn foto 7 en foto 4 de meest aansprekende fotos

Waar de oren precies vandaan komen wordt onderzocht door wetenschappers, maar is nog geen duidelijk antwoord over! Over de eeuwen zijn er wel paarden geweest waarvan sommige wat meer krul hadden in de oren dan anderen. Waarschijnlijk viel dat in de smaak en werd er over de eeuwen heen specifiek gefokt op dit kenmerk. Qua nummers, er is geen officiële telling gedaan in India. Het klopt inderdaad wat Piekosjj zegt, veel lokale paarden hebben krullende oren. In India wordt er veel cross-breeding gedaan. Bij de echte dure Marwari paarden een heel stuk minder, maar ook hier wordt door sommigen gefokt op grote, bijvoorbeeld met warmbloeden of Engelse volbloeden. Volgens de Marwari Horse Society zijn er meer zo'n 30,000 Marwari paarden, waarvan er 3,000 tot 5,000 kunnen worden geclassificeerd als "true to breed"

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 22:37

Lalladidoo schreef:
Ik kende het ras al, wat een prachtige foto's kan jij toch maken <3

Wat lief, dankjewel!! :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 00:11

Nee, nooit van gehoord. Anders had ik die bijzondere oren wel onthouden...

En inderdaad, crimineel mooie foto's! Bij jou kunnen die oren er echt als hartjes uitzien...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 00:41

Prachtige foto's weer. Bijzondere paarden.
Wat ik mij afvraag: Zijn die oren echt zo gekruld van nature of 'helpen' ze her en der met wat kunst en vliegwerk?