Merrie te lease aanbieden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vayake

Merrie te lease aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 13:32

Ik heb de vraag gekregen om met mijn merrie een veulen te fokken. De fokker heeft zelf een hengst.

Nu vroeg ik met af van voor contract je best opsteld?
De fokker gaat zelf voor alle medische kosten betalen.
Wat met vergoeding merrie? Wat als er wat met de merrie gebeurd?
De merrie zou vooraf wel uitvoerig gecontroleerd worden alvorens effectief te insemineren. Ze zou dan ook vervoerd worden en best een heel eindje.
Merrie bij mij houden en laten veulenen of?

Merrie heeft meerdere veulens gehad.

Iemand die hier ervaring met heeft?

dresjoepie

Re: Merrie te lease aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:54

Mijn vraag is waarom zou je het zelf willen? Dat de fokker dit een goed idee lijkt prima maar wil jij een veulen fokken?

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 14:18

Het veulen is voor de fokker. De merrie stamt af van zijn vorige dekhengst (reeds overleden) waar hij heel graag nog een nageslacht van zou hebben.
Dus die specifieke bloedlijn en die zijn er niet meer.
Ik heb de merrie 3 jaar geleden gekregen. Moest ergens weg. Paard is gezond. Heeft afstamming enz.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:22

Zou in ieder geval duidelijke afspraken maken voor als je paard schade oploopt van de dracht/bevalling of zelfs zou overlijden ten gevolge hiervan. Is die kans groot? Nee, maar beter wel op voorbereid zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:58

als allereerste zorgen voor een hele goede verzekering en ALLE afspraken zwart op wit zetten.

Dus wat gebeurt er indien merrie overlijdt/onbruikbaar wordt. Wie is er dan verantwoordelijk, en wat voor bedragen hangen daar dan aan vast.
Ook indien merrie been breekt bij medische handelingen (of vervoer). en het zou nog te opereren zijn.
Jij zou nog willen opereren, de fokker niet.
Van te voren heb je bijvoorbeeld afgesproken dat indien merrie overlijdt je 4500 euro krijgt, hoe zit dat als er medische kosten van 6500 euro aan komen?
Of wat als merrie nooit meer rijdbaar is, maar eigenlijk nog wel te goed om in te slapen, dan heb je een hele dure grasmaaier staan etc.

Op zich kan het prima, maar bedenk gewoon even de "wat als" situaties goed, en bedenk hoe je daar zelf in staat.
Fokken is heel mooi en leuk, maar is wel altijd een risico.

als je er in staat van: bij mij kan ze ook morgen dood neer vallen, wordt het al een stuk makkelijker. Maar als je van zekerheid houdt, dan wordt het al wat lastiger.....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:25

vayake schreef:
Ik heb de vraag gekregen om met mijn merrie een veulen te fokken. De fokker heeft zelf een hengst.

Nu vroeg ik met af van voor contract je best opsteld?
De fokker gaat zelf voor alle medische kosten betalen.
Wat met vergoeding merrie? Wat als er wat met de merrie gebeurd?
De merrie zou vooraf wel uitvoerig gecontroleerd worden alvorens effectief te insemineren. Ze zou dan ook vervoerd worden en best een heel eindje.
Merrie bij mij houden en laten veulenen of?

Merrie heeft meerdere veulens gehad.

Iemand die hier ervaring met heeft?

Wil je het ook echt? Heb je al een lijstje met voors en tegens?
Tegen: Risico voor je merrie. Kosten aan je merrie (als ze niet aan de dekking of dracht ter herleiden zijn en dus niet vergoed worden). Jouw (rij)-paard is een jaar uit de running. Je hebt je paard lagere tijd niet bij huis/op je eigen stal staan. Je hebt een tijd geen inspraak in het management van je merrie.
Voor: ik heb werkelijk geen idee wat jouw "voor" zou zijn. Je mag het veulen immers niet houden.

De fokker wil iets. Laat hij een afstammeling van zijn hengst kopen, dan kan hij doen wat hij wilt.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 16:59

Ik begrijp jullie standpunten en ja dit is zeker de bedoeling dat het netjes op papier komt.

Het is eigenlijk een lang en deels triest verhaal.

Merrie was ingeslapen als ik ze niet had genomen.
Althans dat was de planning maar niet een DA dat dat direct wou doen.

Reden dat ik ze nam is papieren en merrie met oog mss te dekken maar heb momenteel genoeg paarden en grasmaaiers.
De merrie wordt sporadisch eens gereden.
Dit is dan een rustige buitenrit.

Ik heb zelf veel ervaring met paarden en ook met fokken.
Ik weet dat daar dus risico’s aan verbonden zijn.

Er zijn momenteel geen directe nakomelingen meer van die hengst ook niet te koop en ook geen met die afstamming in B NL.
1 merrie dat we weten in zuid Afrika en ja ruinen maar nogal moeilijk hé.

Die vergoedingen bespreek ik zeker maar wat met maandelijkse huur?

De fokker wil verder alles ook vergoeden!
Daar zit het probleem zeker niet en ja dus zeker in een contract vermelden.

Ook de wolf komt hier gepasseerd dus kans dat ? Dat weet hij ook al heeft die hier de weide ernaast vorig jaar en dit jaar 500 m verder lekkers aan schapen.

Weide is goed omheind maar dan nog.

Er kan ook vanalles gebeuren. Dat weet ik uit ervaring met veulens.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:10

vayake schreef:
Ik begrijp jullie standpunten en ja dit is zeker de bedoeling dat het netjes op papier komt.

Reden dat ik ze nam is papieren en merrie met oog mss te dekken maar heb momenteel genoeg paarden en grasmaaiers.

Er zijn momenteel geen directe nakomelingen meer van die hengst ook niet te koop en ook geen met die afstamming in B NL.

Ook de wolf komt hier gepasseerd dus kans dat ? Dat weet hij ook al heeft die hier de weide ernaast vorig jaar en dit jaar 500 m verder lekkers aan schapen.

Heb je zelf nog geen problemen met wolven en eventueel de ruimte, dan kun je ook overwegen om je merrie door de hengst te laten dekken en het veulen bij jou te laten komen. Uiteraard met dezelfde voorwaarden als wanneer de merrie naar de fokker zou gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:46

Voor de goede orde; ik heb hier geen standpunt in. Ik vroeg me oprecht af of je alle pro’s en contra’s had meegenomen in je overweging. Je hebt zelf voldoende inzicht in fokken.
Wat wil je man in kwestie bieden, per maand?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:50

En zelf een veulen fokken met de hengst die de leaser wou gebruiken en hem dat veulen verkopn. Is dat niet makkelijker?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:55

Kabayo schreef:
En zelf een veulen fokken met de hengst die de leaser wou gebruiken en hem dat veulen verkopn. Is dat niet makkelijker?

Dat moet je zéker niet doen. Straks is er iets mis met het veulen (bijv. overbeet, navelbreuk, andere ziekte of ellende) of staat het veulen de man toch niet aan. Dan blijf je er zelf mee zitten...

Vooral duidelijke afspraken maken op papier en alle kosten en risico duidelijk beschrijven. Als je de kosten voor jezelf eerst duidelijk op een rijtje zet, dan valt het altijd behoorlijk tegen en is het best veel geld. Mijn ervaring leert dat veel geïnteresseerden dan toch snel afhaken. Ik heb ook wel eens de vraag gehad of mensen met een van mijn merries een veulen mochten fokken. Maar als je dan de kosten voorrekent haken veel mensen weer af.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:56

vayake schreef:

In dat geval misschien gewoon zelf dekken en Fokker kans geven het veulen te kopen.

In het andere geval kun je ook blij zijn dat je haar een jaar niet in de kosten hebt. En als je dan al het risico bij de fokker neer legt, moet je er per maand dan ook nog aan verdienen? Ik zou dan liever hebben dat hij haar goed verzorgd en verzekerd voor niet meer bruikbaar of bij overlijden.

Het klinkt namelijk echt niet alsof je super aan haar gehecht bent en je ook echt emotionele schade kan lopen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:57

carola schreef:
Kabayo schreef:

Dat moet je zéker niet doen. Straks is er iets mis met het veulen (bijv. overbeet, navelbreuk, andere ziekte of ellende) of staat het veulen de man toch niet aan. Dan blijf je er zelf mee zitten...

Vooral duidelijke afspraken maken op papier en alle kosten en risico duidelijk beschrijven. Als je de kosten voor jezelf eerst duidelijk op een rijtje zet, dan valt het altijd behoorlijk tegen en is het best veel geld. Mijn ervaring leert dat veel geïnteresseerden dan toch snel afhaken. Ik heb ook wel eens de vraag gehad of mensen met een van mijn merries een veulen mochten fokken. Maar als je dan de kosten voorrekent haken veel mensen weer af.

Maar ze had toch al op de planning staan om er misschien mee te fokken... Dus dan is het afhankelijk wat ze qua Hengst voor de merrie willen.... beide hebben voor een tegens.... Hoe dan ook, leg de afspraken goed vast

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:58

Waarom laat je de fokker niet gewoon een embryo spoelen uit jouw merrie? Daar lijdt ze niets van en je hebt geen risico voor de merrie.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:02

janderegelaa schreef:
Waarom laat je de fokker niet gewoon een embryo spoelen uit jouw merrie? Daar lijdt ze niets van en je hebt geen risico voor de merrie.

Hele andere, maar zeker goede!
Dan loop je echt bijna geen risico ts.... En dan weet je vanzelf hoe graag de fokker het wil, want dat is vrij kostbaar als hij ook een draagmerrie moet huren. Dus als hij dat wil, dan weet je in ieder geval dat het heel serieus is.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:08

janderegelaa schreef:

Dat lijkt me eigenlijk nog de beste optie
Zowel voor jou als fokker :j

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:12

janderegelaa schreef:

Nou dit inderdaad. Fokker betaald en geen risico voor jou. Lijkt me de makkelijkste weg voor alle partijen. Geen gedoe met dracht, veulenen en afspenen, of dat jij straks met een veulen achterblijft als de beste man zich bedenkt.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 22:27

vilheide schreef:
vayake schreef:

Heb je zelf nog geen problemen met wolven en eventueel de ruimte, dan kun je ook overwegen om je merrie door de hengst te laten dekken en het veulen bij jou te laten komen. Uiteraard met dezelfde voorwaarden als wanneer de merrie naar de fokker zou gaan.

De merrie zou ook gewoon blijven.
Echt problemen met wolf (1) rest zijn doortrekkers blijven niet of jonge wolven die worden doodgereden.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 22:30

Kabayo schreef:

Vooral duidelijke afspraken maken op papier en alle kosten en risico duidelijk beschrijven. Als je de kosten voor jezelf eerst duidelijk op een rijtje zet, dan valt het altijd behoorlijk tegen en is het best veel geld. Mijn ervaring leert dat veel geïnteresseerden dan toch snel afhaken. Ik heb ook wel eens de vraag gehad of mensen met een van mijn merries een veulen mochten fokken. Maar als je dan de kosten voorrekent haken veel mensen weer af.[/quote]

Maar ze had toch al op de planning staan om er misschien mee te fokken... Dus dan is het afhankelijk wat ze qua Hengst voor de merrie willen.... beide hebben voor een tegens.... Hoe dan ook, leg de afspraken goed vast[/quote]

Nee idd ben het eens met niet zelf te fokken en verkopen. Er lopen al teveel paarden 1 en 2 dan zouden alle kosten die er aan verbonden zijn voor mij zijn. Dat is niet de bedoeling.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 22:36

Embryo is geen optie.

Het is een kleine fokker (hobby) maar al hele leven ermee bezig.
Hij heeft in het verleden ook met een van de vorige hengsten gefokt met lease merrie. Daar is toen bv deze merrie die ik heb uit geboren.

Het gaat me eigenlijk gewoon om 1 contract met veel regels en wat mag zeker niet ontbreken en 2 huurprijs / onkosten per maand?

De fokker zou de merrie ook eerst dus medisch laten checken of alles ok is alvorens te insemineren.

Hij zou dus ook zelf voor alle kosten betalen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:07

Als je dit overweegt te doen, besteed het maken van een overeenkomst dan uit aan een jurist die specifiek voor jouw situatie een overeenkomst op maat maakt met jou of samen met jou en de wederpartij. Kost een paar centen, maar je kunt heel veel gedoe besparen met een goede overeenkomst ten opzichte van wanneer je zelf een lijstje afspraken aan elkaar typt.
Ik heb zo'n foklease-constructie ook overwogen met mijn merrie en ik beschik zelf over de juridische basis om een goede overeenkomst op te stellen. Je kunt een overeenkomst ten behoeve van een foklease-constructie op meerdere manieren goed inrichten, zorg er dus wel voor dat je goed geïnformeerd te werk gaat binnen de (juridische) kaders om de risico's in kaart te brengen en af te dekken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:41

vayake schreef:
Embryo is geen optie.

Hij heeft in het verleden ook met een van de vorige hengsten gefokt met lease merrie. Daar is toen bv deze merrie die ik heb uit geboren.

Het gaat me eigenlijk gewoon om 1 contract met veel regels en wat mag zeker niet ontbreken en 2 huurprijs / onkosten per maand?

De fokker zou de merrie ook eerst dus medisch laten checken of alles ok is alvorens te insemineren.

Waarom is embryo geen optie? Qua kosten voor hem misschien wel goedkoper dan jouw merrie moeten huren, en beide veel minder risico. Het kleine fokker zijn heeft er imo niks mee van doen. Zat mensen die maar 1 merrie hebben en die spoelen....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:44

Overigens geef je te weinig informatie om een huurprijs voor je merrie te kunnen bepalen.

Als ze niet goed kan lopen of springen, of heel goed gefokt is, en het is momenteel gewoon een dure grasmaaier, zou ik blij zijn dat ik ze een jaar uit de kosten heb.....

Dus huurprijs per maand is niet te noemen adh van deze informatie.

Is hetzelfde als wanneer ik zeg:
Ik heb een huis, wat voor huurprijs kan ik vragen aan iemand die mijn huis wil huren

Als je niet weet waar het huis staat, of hoor groot het is etc, kan niemand een zinnig antwoord geven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 23:38

Sky_As schreef:
vayake schreef:
Embryo is geen optie.

Waarom is embryo geen optie? Qua kosten voor hem misschien wel goedkoper dan jouw merrie moeten huren, en beide veel minder risico. Het kleine fokker zijn heeft er imo niks mee van doen. Zat mensen die maar 1 merrie hebben en die spoelen....

Zo duur is een draagmerrie ook niet. Stond er laatst 1 voor 1500 op Marktplaats en volgend jaar verkoop je haar gewoon weer voor 1500 als draagmerrie.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 06:12

Ja dat zeg ik ook...voor hem qua kosten goedkoper dan ts haar merrie moeten huren.