Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Waardoor werd hij kreupel en waar is hij mee ingespoten? Is hij getest op ataxie?
[ Afbeelding ]
Heeft hij een afwijkende beenstand?
Wijdbeens lopen kan verschillende oorzaken hebben, de beenstand uiteraard. Maar het kan ook voortkomen uit slap zijn achter. Hypermobiliteit is iets wat regelmatig voorkomt bij PRE's en daar kunnen ze heel slap door zijn. Dan is het een soort gezwabber qua lopen.
Sky_As schreef:Dan is hij waarschijnlijk niet gekeurd bij aankoop? Want een 5 jarige die je al aan alle kanten in moet spuiten om een beetje aan het lopen te krijgen is eigenlijk niet zo heel best (zeker als ze nog niet zo heel hard hebben hoeven werken).
Ik zou misschien toch even alsnog alles op de foto zetten om te kijken wat er allemaal zit. Want als je enkel de symptomen aan het bestrijden bent, en niet de oorzaak, dan zul je hier iedere keer tegen aan lopen.
Van een beetje wijdbeens worden ze natuurlijk niet kreupel. Dus het is wel verstandig om even te kijken waar het plaatje begint, al is het maar om vooruitgang bij te kunnen houden
mika11 schreef:Zei de dierenarts dat je nog wel op hem mag rijden?
Of zet je hem op rust of alleen grondwerk of zo, totdat je zeker weet na de onderzoeken dat je paard hiervoor lichamelijk in orde is?
Acceptabel kreupel kende ik niet, maar de kans bestaat dan misschien wel dat hij met zwaardere inspanning erger kreupel gaat worden?
RianneH schreef:Maar de foto’s van de voeten/benen waren goed voor het inspuiten als ik het goed begrijp toch? Waarom denkt de da dat ie kreupel is aan alle vier de benen? Zou groeipijnen een optie kunnen zijn?
Behoorlijk pittige situatie waarin jullie samen zitten, lijkt me erg lastig en vooral onduidelijke situatie nu. Je hebt bij aankoop ook geen klinische keuring gedaan? Tandarts wel eens gekeken of het gebit met de leeftijd lijkt te kloppen?
Elisa2 schreef:Oke even wat uit elkaar rafelen...hij staat achter dus bodemwijd en behoorlijk steil. Is achter ook waar hij een bokhoef had? Kan wel zien dat hij enorm steil staat inderdaad. De hoge hoeven zijn wel vaker te zien bij de PRE's.
Hij had op elk been een bemerking maar geen rontgenologische bemerkingen? Maar bemerkingen die ontstaan zijn door compensatie. Begrijp ik het zo goed?
Hypermobiel kan hier wel een oorzaak van zijn, maar ook zijn hoef/ beenstanden..het lijkt alsof hij niet echt goed bijgehouden is wbt bekappen etc. voordat je hem kocht. Jonge paarden willen ook nog weleens slappe kniebanden hebben. Dan helpt inspuiten soms ook naast gerichte training om ze sterker te maken.
Elisa2 schreef:Ja die is duidelijk echt niet goed achter.
Maar nu snap ik het verhaal wel, door de bokhoef is hij zijn hele been, knie en achterhand anders gaan gebruiken. Die compensatie is dan voor weer terug te zien. Ik snap de inspuitingen ook, dat is om hem uit die compensatie patronen te halen. Dit is overigens geen PRE kenmerk. Ik denk dat dit los staat van het hypermobiel zijn maar echt puur door de bokhoef is gekomen. De oorzaak van een bokhoef is een verkorte pees.
zazaza schreef:Hij is achter ook heel steil (niet alleen hoef maar hele achterbeen), achterbeen buigt eigenlijk nauwelijks, denk dat hij wat wijd gaat om buigen te voorkomen, dus inderdaad compensatie.
Is niet standaard PRE, maar je ziet wel vaak afwijkende beenstanden en hoeven omdat daar toch minder focus op ligt in de fokstandaarden. In mijn eigen zoektocht in Spanje (15 jaar geleden) heb ik er denk ik wel 35 bekeken en slechts 2 of 3 vond ik ok op benen en hoeven…..
Elisa2 schreef:Kun je ook wel zien, in het filmpje loopt hij ook met zijn rechterheup hoger. Ik denk dat jullie goed bezig zijn in ieder geval.
pluisje88 schreef:Nou ik heb niet alles gelezen maar een correcte bekapping zal je paard wel van worden. Dat werkt ook door in de rest van het lijf. No feet no horse. En deze is absoluut niet correct bekapt.
Sky_As schreef:precies, dit soort standen kun je niet in 1, 2 of 6 maanden corrigeren. Dat zal heel geleidelijk aan moeten, anders krijg je zeker problemen aan de weke delen.
Ik denk dat jullie goed bezig zijn. Ik vind hem overigens nog wel echt heel jeugdig. De foto's waar iemand er op zit, zie je hem ook een beetje doorgezakt staanGeen idee of dat een moment opname is, of dat hij het gewoon echt nog heel zwaar vind om iemand te dragen.
Maar je bent bezig met in de hand, dus ook dat komt vast helemaal goed!
zazaza schreef:klopt, en ook niet snel goed moet willen krijgen... van stijl/bok naar normaal moet ook heel geleidelijk. Pezen zijn vaal verkort, dus als je het te snel doet krijg je vaak meer ellende.Ik ook….. ik vind dat hij wel echt beter staat dan in je eerste foto’s, dit is nou eenmaal niet iets wat je in een keer goed krijgt.