Aangezien mijn merrie Triana de 200 dagen dracht mijlpaal heeft gehaald wordt het tijd voor een volgtopic voor haar!

Triana is mijn vierjarige Lusitano merrie, ik heb haar uit Spanje gekocht waar ze verwaarloosd is geweest. Ze stond in een grote kudde andere fokmerries, met veel te weinig (bijna geen) voedsel en geen schuilmogelijkheden.
Hierdoor is ze nog wat mager, maar al niks meer in vergelijking met toen ze 5 maanden geleden de laadklep af liep!
Triana is in Spanje gedekt door de Quarter hengst Smart Smoking Ranch.
De keuze voor de hengst was vrij simpel, hij stond op de stal en heeft bijna de hele kudde merries gedekt

Fokken op zijn Spaans

Van deze hengst heeft Triana dit jaar ook een veulen gehad, haar eerste.
Ze kwam met het veulen Estrella aan de voet bij mij aan, ondertussen is Estrella al weer 7 maanden oud en niet meer zo klein.
Persoonlijk vind ik Estrella erg goed gelukt, het beste van beide ouders met een bijzonder kleurtje en het karakter van Triana (en de mega grote oren

Klein overzicht:
-Triana
-Lusitano
-Valk en homozygoot voor zwart en homozygoot voor het ND1 gen
-165 cm hoog (ingeschat, niet echt gemeten)
-4 jaar oud, dit wordt haar 2de veulen
Dragend van Smart Smoking Ranch
Gedekt rond 20 april (ongeveer, exacte datum weet ik niet)
Dus uitgaand van 340 dagen dracht is de uitgerekende datum 25 maart 2024
Triana met Estrella bij mij in Frankrijk nog vlak na aankomst:

Ongeveer een maand geleden zijn we van Zuid-Frankrijk naar zuid-Zweden verhuisd, inclusief alle paarden.
Een behoorlijke reis waar de paarden door omstandigheden onderweg 6 dagen over deden.
Triana is de hele reis heel rustig gebleven, en heeft het zo super goed gedaan

Ook was ze heel snel gesetteld op de nieuwe plek, ondanks dat alles anders is voelt ze zich nu al helemaal thuis.
Ze is ook maar met spoed een wintervacht gaan maken

Wat recentere foto's van de dame:
Op sommige foto's lijkt ze giga overbouwd, dit is niet zo, de grond is niet overal even vlak

En dan de hengst, Smart Smoking Ranch. Hij is in Spanje succesvol in cutting en ander koeienwerk. Ik weet niet heel veel van hem verder.

Uit deze combi is Estrella gekomen, ze is eind maart dit jaar geboren.
Een geweldig leuk en lief paardje, en ook nog eens in de kleur valk roan.
Ze staat momenteel te koop

De kleurkansen zijn leuk gevarieerd:

Verder krijgt het veulen dus sowieso het nd1 gen mee van Triana, wat hopelijk een mooie aalstreep erbij geeft.
Volgen jullie mee?