De situatie in het kort is dat ik mijn kwpn merrie met mijn eigen (goedgekeurde) tinkerhengst heb laten dekken.
Dit besluit heb ik genomen omdat mijn merrie het jaar ervoor niet drachtig te krijgen was.
2 verschillende kwpn hengsten geprobeerd, ook vers sperma, baarmoederonderzoek etc. en een boel centjes armer.
Met mijn eigen hengst was ze in 1x drachtig en begin deze zomer is er een prachtig mooi bont merrie geboren waar ik heel blij mee ben.
De moeder is inmiddels met succes weer gedekt door een kwpn hengst.
Via het kwpn heb ik nu het paspoort aangevraagd en natuurlijk wordt dat dan een B-register omdat papa een koudbloed is en niet in het fokdoel past.
Maar nu het volgende, ik moet ruim €70,- betalen voor een dna onderzoek van vader zodat dit in de database van het kwpn komt.
Ik vroeg wat de meerwaarde was, dit hadden ze nodig voor eventuele meerdere dekkingen was het antwoord.
Toen ik aangaf dat dit niet aan de orde was kreeg ik alleen te horen dat als ik het niet wilde er helemaal niets van de vader in het paspoort zou komen te staan.
Omdat vader sowieso geen afstammingsgegevens heeft (registerhengst) zou bij een dna onderzoek ook alleen zijn naam in het paspoort komen, dus afstamming blijft verder alsnog leeg.
Als ik nu een dna onderzoek laat doen doe ik dat dan alleen voor zijn naam in het paspoort of heb ik er in de toekomst nog meer aan b.v. zou ik met het veulen weer verder willen fokken?